![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,033
|
![]()
Vel, man har vel hørt det før, og i følge denne artikkelen stiller den estiske staten seg tilgjenglig med kapital så Estonian kan fornye og dobble flåten frem til 2015, samt komme med en rekke nye destinasjoner
http://bbn.ee/article/2011/8/29/esto...-on-new-planes Om den estiske staten er villig til å bla opp €400 millioner, dette blir noe av og hvorfor de skal lykkes nå tviler jeg sterkt på |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Var det ikke snakk om rutekutt pga dårlig økonomi der eller husker jeg feil?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Hmm.. er du sikker på, at du ikke blander
med Air Baltic mon tro? Der går det som kjent, ikke helt bra. Ellers har vel også Estonian tidl. også kuttet noen ruter, og sluttet å bruke SAAB340 - men disse skulle vel erstattes med andre fly.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
SF340 tror jag OV fortsätter flyga med...iaf över vintern
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
SAAB'ene var i full drift på TLL for en måned siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Ja stemmer det, de kom aldri så langt (enda) at
de kuttet ut SAAB-maskinene - men det skal skje nå. Også Boarding har kommet med artikkel om dette: ![]() fra artikkelen: Quote:
Estonian Air vil kjøpe 13 nye fly": http://www.boarding.no/art.asp?id=47121
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Dette er i utgangspunktet positive signaler - for noe må jo snart skje med dette selskapet. Synes de har vært mye hopp og sprett der i gården, med stor satsing ut fra Vilnius uten at de egentlig har etablert seg skikkelig i Tallinn en gang, bestilling av fly de ikke har råd til å betale, altfor mange ruter i forhold til materiell, altfor få frekvenser på viktige destinasjoner og mangel på en tydelig profil og strategi. Jeg tviler dog på at 15 fly og 30 destinasjoner blir en realitet om de også skal kvitte seg med Saab- og Boeing-maskinene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Estonian fikk en god del av sine flate-trouble og finanserings-problemer som en slags "avskjeds-gave" fra SAS, som först bestillte disse fly som del av kompensasjons-pakke med Bombardier, og kort deretter trakk seg ut av Estonian. Som en folge av dette ville SAS som minoritaets-eier selvfoelgelig ikke finansere flykjöp til 100%, noko som medförte i de store forsinkelser under leveransen, siden Estonian matte skaffe seg de nödvendige finansmidler via andre kanaler...
Pa sikten er det for Estonian sikkert klok a redusere gjennomsnittlig störrelsen pa sine fly og heller öker pa frekvens. Kampen mot lavpris-giganter som easyJet som alrede flyr pa TLL kan de ikke vinne. Men a finne sitt nisje kan vaere en lovende strategi. OV virker som en meget hot candidate for en to-sifret CS100 ordre. Rett störrelse, nok range, og dersom OV far de penger de vil ha, sa kan de ogsa kjöpe denne antall de har antydet...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
|
![]()
Det er en del CRJ900 tilgjengelig, både for kjøp og leie. Det burde være en relativt billig måte å fornye flåten på, siden de alt har to stk. 8-10 CRJ900 med 88-90 seter vil gi masse fleksibilitet og passe størrelse for markedet... synes jeg da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
|
![]() Quote:
Det er klart at Bombardier er sikkert i kontakt med alle selskapene som opererer flyet allerede i dag og har en paln eller potential for ekspansjon... Dette inkluderer sikkert SAS også forresten... Og OV eller SK får sikkert veldig gode priser... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Estonian Air vil snart legge frem en ny strategi basert på en "hub-and-spoke"-modell, ikke så overraskende akkurat det, men det blir spennende å se hva de kommer opp med.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,033
|
![]()
Jeg sliter litt med å se Estonian lykkes som annet enn et nisjeselskap med fokus på å transport til og fra Tallinn i tett samarbeid med partnere
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Når de snakker om "recent trends" som visstnok legger opp til at Estonian kan lykkes med med en hub-strategi, kan jeg vanskelig se annet enn at dette må være BTs finansielle problemer. Nå har riktig nok airBaltic fått inn litt sårt behøvet kapital, men det er for fortsatt ikke helt usannsynlig at Estonian håper å ta airBaltics plass i det regionale markedet.
Får vi se nye ruter til Norge, utover de til Oslo og Trondheim, som en del av en ny hub-strategi, mon tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,033
|
![]()
Ifølge Estonian skal de få 5 CRJ til inn i flåten, som skal både brukes til erstattning for deres 737ere og til vekst
http://estonian-air.com/en/service/news/press-releases/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
|
![]()
Det tror jeg er en fornuftig strategi.
De sliter med å fylle sine 737, så det kan ikke väre särlig kostnadseffektivt å drive med halvfulle, gamle 737.
__________________
Stockholm |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
OV har precis anställt 4-5 nya piloter till SAAB 340.
Förmodligen innebär det att SAAB 340 blir kvar tills vidare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Jeg tror også det vil være fornuftig å fase ut de fire Boeing 737-300 og -500-maskinene, som de som nevnt ikke klarer å fylle dessverre. Ser dog ikke helt hvordan fem CRJ-900 kan erstatte fire Boeing-maskiner og likevel føre til den veksten Estonian beskriver? Er dette bare planer - eller har Estonian faktisk lagt inn ordre på flere CRJ-900? De bestilte jo i utgangspunktet tre fly og får det siste levert i januar.
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Jeg ser for øvrig at Estonian Air har lagt ned en rekke ruter - noe som frigjør kapasitet til en ny satsing - det gjør det i alle fall mulig å presentere det som en satsing på nye ruter (man kommuniserer jo aldri at ruter legges ned). De nedlagte rutene i år er Tallinn til Barcelona (rapport fra denne ruten finnes her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91321), Berlin, Minsk og Milano og rutene fra Vilnius til Stockholm, Milano, Berlin og Amsterdam. Satsingen i Vilnius må ha vært totalt mislykket.
Last edited by FlightDeck; 08-11-2011 at 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
|
![]()
I et litt lengre perspektiv kan man vel si at 4 737 blir erstatta med 3+5 CRJ. I så fall blir det jo en ganske kraftig ekspansjon i antall ruter i alle fall. (Men umulig å si om de mener 2 (levert) + 5 nye, eller 3+5)....
Blir spennede å se hva som skjer med Saab-flyene. Hvis de har rekruttert flere piloter, forsvinner de vel ikke ut med det förste. Er kanskje greie å ha på domestic-flightene...
__________________
Stockholm Last edited by Mugnas; 09-11-2011 at 12:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
|
![]()
Det kan for övrig legges til at det skjer en del annet nytt rundt Estonian;
* Lansering av eget loyalty program; "AirScore" * Ny, billig "billetteklasse"; Light Eco (uten baggasje) * Kampanjer for å matche konkurransen fra FlyBe. (Har aldri reist så billig ARN-TLL som nå)
__________________
Stockholm |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Estonian Air planlegger ekspansjon i Finland | Stoarn | Flyforum | 0 | 25-07-2011 21:40 |
Planlegger elitefly | sirpjalle | Flyforum | 0 | 05-06-2007 09:33 |
Og Finnair planlegger ny MD11 | DY | Flyforum | 25 | 08-10-2005 20:48 |
Planlegger superConcorde | DY Tech | Flyforum | 3 | 16-06-2005 13:41 |
Estonian planlegger flykjøp | MD90 | Flyforum | 4 | 21-10-2004 14:21 |