![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
rb.no
GARDERMOEN: Forsvaret må på bruktmarkedet for å finne nye vinger til Hercules. Nå er det funnet et brukt vingesett i Canada, som skal monteres på et av transportflyene på Gardermoen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Vingetrøbbel for Forsvarets Hercules
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114741 Forsvaret risikerer å bli stående uten transportflykapasitet i to-tre år fremover. En av årsakene er at et forsøk på å skifte vinger på ett av de gamle flyene har mislyktes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
|
![]()
Nå må Regjeringen/Stortinget ta sitt ansvar å bestille nye transportfly. Airbus er jo villig til å ta seg av flyene til de kan levere A-400
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Som gammel forsvarsmann er det tragisk å se at det aldri kan være noen politiker med stake som sier at nok er nok og får kjøpt inn nye transportfly til Forsvaret. Om man summerer alle de prosjektene for å få ordnet de gamle C-130 ene, så hadde det val kanskje vært på plass et par nye fly for de pengene ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
De fleste av oss er synsere, og mye god debatt kan komme ut av det. Men det kunne være morsomt, og ikke minst interessant, om noen som virkelig hadde peiling kunne kommet inn her og informert litt om hvordan saken virkelig stiller seg for 335 og gjerne servert noen fakta ang. Luftforsvarets transportfly vs. Storting/Regjering...
Skulle jo tro at slik verden nå har utviklet seg, så er det transportfly vi trenger bl.a. her til lands, og da er det nesten slik at det er umulig å forstå at vi har en samling så handlingslammede folk på Løvebakken og i Regjeringskvartalet. Uten å ha fulgt særlig godt med, virker det helt tafatt at vi skal drive på å lappe sammen funksjonelle fly av deler fra andre gamle fly funnet på tilfeldige steder rundt omkring i verden, for bl.a. å utsette en sårt tiltrengt investering på ubestemt tid. Har ikke Norge råd til å investere for å bytte ut gammelt materiell nå, så rike som vi er, har vi det aldri....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Hørte på NRK-nyhetene idag at man ikke fant vinger som var billige nok i henhold til anbudet. Og da kan det jo ta lang tid...
Merkelig at et av verdens rikeste land må holde på sånn. Dem påstår at bruk av oljepenger vil være inflasjonsdrivende. Men å kjøpe fly i utlandet gir vel ikke nordmenn større kjøpekraft? Politikerne er nødt til å kaste bort tiden med å svare på medias dumme og premature spørsmål slik at de ikke får gjort det de egentlig er ansatt for. Journalister har funnet ut at det er lettere å stikke en mikrofon oppi fjeset på politikere, enn å gjøre research på bakgrunnstoff og gi oss noe lesbart. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
"Merkelig at et av verdens rikeste land må holde på sånn. Dem påstår at bruk av oljepenger vil være inflasjonsdrivende. Men å kjøpe fly i utlandet gir vel ikke nordmenn større kjøpekraft?"
ANX, du må da snart ha oppfattet at inflasjonen ikke brukes lenger. Import av billig arbeidskraft fra de ferskeste EU-landene har fjernet det som argument for å spare seg til fant. Nei, nå er det viktig at vi sylter ned flest mulig milliarder i utenlandske aksjer, slik at vi eldre snart får en uuttømmelig kilde for våre pensjoner (så lenge verden ikke opplever et crack....) ![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=123634
Forsvarets logistikkorganisasjon har inngått en avtale med kanadiske myndigheter om inspeksjoner på fem C-130 Hercules transportfly. Avtalen omfatter også skifte av vinger og strukturoppgradering på fire av de fem flyene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Er det ikke noen pent brukte C-130 fly vi kunne kjøpe/leie, og sende våre gamle travere til spikerfabrikken?
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Fikk ikke Romania noen gamle C-130A eller B? Vi kunne jo overta de når Rumenerne er ferdige med dem.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Ett ord: Fregatter.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Det står vel en del aldrende klubb-Cessnaer rundtomkring i landet som klubbene sikkert gledelig mottar en finfin sum for. Billigere enn nye vinger til Herc'ene blir det ihvertfall!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Henger meg på jeg også, vi trenger nye transport fly i Luftforsvaret, bla. til økende og sikrere transport behov for utenlands styrkene og til UN operasjoner. og ikke minst for bedre drift økonomi og miljø og støyforbedring og en del transport vi kunne tatt uten å leie inn andre fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Herregud, kjøp nye. Er så lei av at Norge oppfører seg som verdens rikeste fattige land..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
ja, kjøp nye! Danskene har noen nye, svenskene har også planer med C130. A400M vil være det beste flyet for å dekke det norske forsvarets transportbehov med tanke på strategisk og taktisk transport evne. Taktisk transport evne er militære behov i trusel området feks. operere fra korte og dårlige baner, luftslip av personell og materiel og tanking i luften. Strategisk transport evne er flyets kapasitet når det gjelder transport av store last mengder over store avstander. A400M tar ca 37 tonn og C130J tar ca 20 tonn. A400M er ikke i bruk enda derfor en risiko. Franskmenene vil at vi skal bli partnere i A400M. Amerikanene har også fine tilbud med sine C130J. Store muligheter er at vi sitter igjen med de gode gamle herkulesene, dvs at de blir i Luftforsvaret i 50-60 år. Det er en europeisk militær transportpool dva. at man utnyter flyenes kapasitet.F.eks en Dansk transport til USA som er 3/4 full har man mulighet å ta med en liten last fra f.eks Holand til USA. Meningen er at landene har egne flytransport evne, Norge er assosiert i denne flypoolen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brukte flyinstrumenter? | barteki | Samlerhjørnet | 2 | 08-08-2013 12:31 |
Hvem brukte md11? | jameson82 | Småprat | 26 | 05-09-2012 16:20 |
Vinger | Northrider | Flyteknisk forum | 0 | 26-04-2009 17:52 |
Norge får første C130J Hercules i 2008 | LN-AFG | Flyforum | 13 | 23-03-2008 20:05 |
Brukte 5,2 mill for å ansette 20 | Trety | Flyforum | 0 | 11-01-2005 10:28 |