Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2011, 23:24   #1
Toffen
ScanFlyer Blue

Norge Hvordan går det i 2012?

SAS, Widerøe og Norwegian leverer flotte passasjertall om dagen, ikke minst i Norge. På OSL har vi i sommer slått alle tidligere passasjerrekorder, og flyene er fullere enn noen sinne. Samtidig stuper verdens børser. I denne situasjonen er det ikke enkelt å budsjettere for 2012. Hva tror dere om trafikkutviklingen i Norge og på OSL ut året og ikke minst neste år?

Krona er veldig sterk og mange land sliter tungt økonomisk. Det tilsier en nedgang i innkommende trafikk framover. I Norge ser det imidlertid lysere ut, med høy kjøpekraft som følge av sterk krone, lave renter og brukbare lønnsoppgjør, samtidig som arbeidsledigheten er lav.
Toffen is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 23:46   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Hvordan går det i 2012?

Min personlige mening er at en del av børsuroen vi ser nå skyldes et aksjemarked som ikke er helt i takt med virkeligheten. En del automatiske handler også videre. Magefølelsen min sier at det er litt for mange maskiner som handler, og da blir det litt som værmeldingene etter at meterologene sluttet å vurdere resultatet.

Men det er nok også en korreksjon etter at børsene steg raskere enn det reelt sett var grunn for i vinter.

Prinsipielt mener jeg det er null og niks sjans for en ny finanskrise. De store selskapene tjener penger, kostnadskuttene i privat sektor er allerede tatt igjennom 09/10 og de politiske prosessene i EU og USA er igang. Dette vil ta tid og det er kanskje noe akjsemarkedet ikke helt er rigget for nå.

Alt i alt tror jeg verden vil gå sakte fremover. 2 skritt frem og 1 tilbake. Akkurat nå har vi tatt 1 tilbake. Det kan godt komme kvartaler med negativ vekst, men generelt over de neste par årene skal det sakte men sikkert oppover.

Så jeg tror flyselskapene vi budsjettere med en svakt vekst og lav risikovilje.

Men det er altså bare mine 5 øre.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2011, 07:28   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

2012 kommer nok til å bli mer utfordrene enn 2011, men selv ser jeg ikke for meg noe kollaps i verdensøkonomien, men ei heller noen særlig bedring. USA tipper kommer til å hangle videre med høy arbeidløshet og svake finanser og dollaren kommer fortsatt til å være billig. EU kommer vel mye an på hva som skjer med Italia fremover og selv om det ikke alltid gir grunn til beroligelse at det er en korrupt horekunde bak roret der, så tror jeg ikke vi får noe nytt Hellas, men at de vil få det tøft
Så lenge ikke eiendomsboblen i Kina sprekker og råvareprisene holder seg høye så tror jeg det for Norges sin del at man ser noe mellom nullvekst og svak vekst

Så for flytraffiken tror jeg ikke vi vil se noen vekst på 8-10%, men i bestefall en vekst mer i tråd med Avinor/TØI sine anslag, og worst case en stagnasjon

Men nå skal det også sies at det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden
Old 19-08-2011, 09:57   #4
imm
ScanFlyer Crusty

Jeg er pesimistisk med et lite snev av håp om at det går bra. Jeg tror vi kan være i startfasen av noe virkelig stygt.
Old 19-08-2011, 15:07   #5
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg er pesimistisk med et lite snev av håp om at det går bra. Jeg tror vi kan være i startfasen av noe virkelig stygt.
Ditto. Mange land sliter og jeg ser også for meg mer sosial uro i det neste årene. Får håpe jeg tar feil, men om jeg ikke gjør det tipper jeg nedgang og vanskelige tider for alle flyselskapene...

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2011, 17:48   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Meg også, snart må USA komme ned fra sin høye hest og lære ordet "skatt" og for eks gallonpris på bensin på minst 8$ . Våkne opp. Husk Lehman.. De ga et jordskjelv på 7 på Richter. Større en dette tåler ikke verden. Neste kan sprenge skalaen. I Norge, vi greier oss og next morning er Kina ledende og vår valuta blir Yuan.

OK da , hører vel ikke på et flyforum, men jjeg startet ikke tråden..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2011, 21:17   #7
lerik
ScanFlyer Blue

Flyselskapene vil også få lavere fuelkostnader når oljeprisen stuper, så alt blir ikke dårligere i 2012. Flyselskapene kutter også kostnadene jevnt og trutt med rundt 5% i året... derfor kan 2012 bli et hyggelig år også, om ikke trafikken faller.
lerik is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules