Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-08-2011, 21:49   #1
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
SAS Bør SAS ha flere baser enn idag?

Hej

Inspireret af tråden omkring hvor SAS har baser, kom jeg til at tænke på følgende:

Air France er jo ved at satse udenfor Paris med direkte ruter, bl.a. Marseille-København, vist nok med en form for forsimplet produkt.

Kunne SAS gøre det samme, f.eks. satse i Göteborg? Ikke som hub, mere som focus city.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 22:29   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
Default Re: SAS-baser

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Air France er jo ved at satse udenfor Paris med direkte ruter, bl.a. Marseille-København, vist nok med en form for forsimplet produkt.

Kunne SAS gøre det samme, f.eks. satse i Göteborg? Ikke som hub, mere som focus city.
Jeg tror kanskje ikke SAS bør "forsimple" produktet sitt mer. Det er fragmentert nok som det er.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 22:58   #3
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: SAS-baser

Nu flyver man jo faktisk ruter som Bergen-Madrid, Stavanger-Malaga, Göteborg-Split, Kristiansand-Alicante for at nævne nogle få.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 23:34   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS-baser

Man trenger jo da ikke en base for å få til dette.....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 00:02   #5
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: SAS-baser

SAS har som sagt allerede focus cities på GOT, BGO, SVG og TRD: http://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines.
SVG-AGP er vel DY alene om.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 01:47   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
Default Re: SAS-baser

Nei, SK flyr SVG-AGP i sommer hver lørdag i direkte konkuranse med DY.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 02:28   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: SAS-baser

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Nei, SK flyr SVG-AGP i sommer hver lørdag i direkte konkuranse med DY.
Ah, okei. Det visste jeg ikke. Men er visst slutt for sesongen nå (ergo jeg fant det ikke).
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 17:52   #8
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

Hvor mange maskiner og hvor mange crew overnatter hver natt i BGO og GOT? Vore det ikke enklere og billigere a etablere baser der istedenfor a betale for hoteller, sjaforer osv.?
__________________
LOT oss fly!

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 19:34   #9
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

SAS flyger väl GOT-LHR dagligen & flera turer CPH-GOT-CPH per dag.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 20:37   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

Quote:
Originally Posted by Stoarn View Post
Hvor mange maskiner og hvor mange crew overnatter hver natt i BGO og GOT? Vore det ikke enklere og billigere a etablere baser der istedenfor a betale for hoteller, sjaforer osv.?
De som overnatter der er nok i all hovedsak bosatt i disse byene. I hvert fall er det en meget høy andel av de som flyr morgenflyene ut av BGO som snakker dialekter som hører til i området.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 20:44   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

Om jeg husker rett, sa hadde SAS en betydelig större operasjon ved GOT ikke mange ar bak. Men det ble kutted ned til dette hva er igjen per idag. Ikke uten grunn, fordi det ma gi penger i kassa under streken.

SAS som navaerende selskap med sin svaert lille flyflate ma egentlig enda mer konsentrere og ikke diversifisere. Husk hvor mange fly LH gruppen har og disse fordeles pa to hubs pluss 20 fly som er fordelt pa direct stations. SAS fordeler en flate pa 140 pa tre hubs. Da blir det rett og slett ikke noe igjen som kunne fordeles pa focus cities eller direct stations.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 21:48   #12
danneh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 81
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

SAS flyger 2x/dag till LHR, och ett antal gånger till CPH, Utöver ARN.
Men tror en "focus city" eller möjligtvis bas innefattar mer än att bara ha en rutt till LHR (CPH och ARN kan man ju räkna bort, CPH är ju en bas redan)
Men om jag inte missminner mig har SK även en daglig GOT-FRA (på kvällen)
danneh is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 22:26   #13
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by danneh View Post
SAS flyger 2x/dag till LHR, och ett antal gånger till CPH, Utöver ARN.
Men tror en "focus city" eller möjligtvis bas innefattar mer än att bara ha en rutt till LHR (CPH och ARN kan man ju räkna bort, CPH är ju en bas redan)
Men om jag inte missminner mig har SK även en daglig GOT-FRA (på kvällen)
GOT-FRA har jeg flere gange slinget med CPH baseret crew/fly - muligvis SAS gør det fast.

Der er vel intet problem i at flyve direkte ruter fra en station der ikke er base - det er jo bare at slinge fly/crew rigtigt. Man skal have en ret stor operation før det kan betale dig at have en base. Hotelovernatninger og nightstops er trods alt en forholdsvis lille udgift i det store billede.

At man derimod kan schedulere crew som bor i området til at flyve derfra kan der være noget at spare på.

F.eks. charter fra BLL i sommerhalvåret, hvor man overfører crew passivt dagen før produktion og må lade dem blive på hotel til dagen efter produktion pga begrænsninger i arbejdstid - kunne måske godt give en besparelse hvis man brugte crew der boede i Jylland. Det behøver man ikke en base for at gøre, men blot oprette en gruppe crew som kunne tage denne produktion. Tidligere er set eksenpler på jysk crew der må tage til CPH for at checke ind fredag - blive overført passivt og gå på hotel for at flyve lørdag+søndag - gå på hotel søndag, flyve passivt til CPH for at checke ud og så rejse hjem til Jylland igen. Her kunne man skære 2 arbejdsdage af slingen ved at lade dem checke ind/ud i BLL. Tror det er blevet bedre, men tidligere er sådanne schedules set ret ofte.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 22:50   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

SAS har følgende operasjon fra Göteborg i dag:
  • Split - en ukentlig i nesten hele sommerprogrammet
  • Frankfurt - 1 gang daglig (Lufthansa har i tillegg 4 i cs/jv)
  • London/Heathrow - 2 ganger daglig
  • Oslo - 5 ganger daglig (Widerøe)
  • København - 6 ganger daglig
  • Stockholm - 9-10 ganger daglig

Operasjonen bærer veldig preg av å feede inn til diverse Star Alliance-huber.

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Om jeg husker rett, sa hadde SAS en betydelig större operasjon ved GOT ikke mange ar bak. Men det ble kutted ned til dette hva er igjen per idag.
Hvilke ruter har SAS lagt ned, noen som vet? Jeg vet at Blue1 la ned sin rute til Helsinki og at SAS har lagt ned ruter til Malaga og Barcelona. SAS fløy vel til Oslo med Fokker 50 rundt 2000.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 23:54   #15
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS har følgende operasjon fra Göteborg i dag:
  • Split - en ukentlig i nesten hele sommerprogrammet
  • Frankfurt - 1 gang daglig (Lufthansa har i tillegg 4 i cs/jv)
  • London/Heathrow - 2 ganger daglig
  • Oslo - 5 ganger daglig (Widerøe)
  • København - 6 ganger daglig
  • Stockholm - 9-10 ganger daglig

Operasjonen bærer veldig preg av å feede inn til diverse Star Alliance-huber.



Hvilke ruter har SAS lagt ned, noen som vet? Jeg vet at Blue1 la ned sin rute til Helsinki og at SAS har lagt ned ruter til Malaga og Barcelona. SAS fløy vel til Oslo med Fokker 50 rundt 2000.
Tok meg Travelbook 97/98, og da flöy SAS

BRU 2x daglig
CPH 10x daglig
FRA 2x daglig
LHR 2x daglig
OSL 5x daglig
CDG 1x daglig
ARN 16x daglig

Siden dette er vinterprogrammet, har jeg ikke noe info om mulige sommer-ruter fra GOT i dette tida. Men du ser klart at det ble bade flere destinasjoner og flere avganger.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2011, 07:07   #16
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,518
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

Kan noen gi meg definisjonen på hva som er en base?? hva slags apparat må til for å bli kalt det?
ER Ryanair sin opperasjon på rygge å anse som base? eller hva kaller man det
Futura is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2011, 08:50   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

Det er veldig forskjellig fra selskap til selskap hva som skal være på plass når man oppretter en ny base. Men det er helt normalt at det bl.a. ansettes administrativt personell i form av basesjefer for pilot og kabin. Dette vil da være flygende personell hvor en prosentandel av stillingen i luften gjøres om til administrativ stilling på bakken for å sørge for daglig drift av basen (i noen selskaper har de også personalansvar for de som arbeider på basen). Hvor mange prosent stillingen utgjør varierer fra selskap til selskap, men sjelden mer enn 50% (tror jeg). En slik tilleggsstilling gir også et lønnstillegg, så det medfører noe økte utgifter til ekstra lønn, samt at det koster å ta flygende personell ut av operativ produksjon i luften. I tillegg skal disse ha kontorer og infrastruktur, i tillegg til et skikkelig crewrom. Og det er sikkert en rekke andre variabler man kan begynne å regne inn hvis man oppretter en base.

Hva som lønner seg for de forskjellige selskapene varierer antakeligvis både med markedet og konjunkturer, årstider osv osv, så selv om det kan se enkelt og lønnsomt ut å opprette en base pr. dags dato betyr det ikke at det samme gjelder om 1-2 måneder. Og når en base først er opprettet vil det normalt sett være vanskelig å legge den ned igjen i og med at man da må tvangsflytte crew til andre baser. Dette vil normalt også medføre økte kostnader for selskapet i en periode da selskapet kanskje må dekke flytteutgifter, overnatting osv. for en periode for de som blir tvangsflyttet. Så lista for å opprette en base ligger nok ganske høyt, og man skal ha gode fremtidsutsikter før det gjøres.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2011, 16:27   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
Default Re: Bør SAS ha flere baser enn idag?

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Kan noen gi meg definisjonen på hva som er en base??
Det er en del forskjellige varianter, men en av dem er ifht. crew. Dvs. hvor er de ansatt og hvor møter de på jobb når de "stempler inn". Se eks. på WF - bor man i Oslo med OSL-base så starter arbeidsdagen på OSL. Får man flyging fra TRF (men har base OSL) så "stempler man inn" på OSL og får togbillett av WF til Sandefjord og reiser i arbeidstiden. Bor man i Oslo med BOO-base så må man stort sett selv komme seg til BOO på egen regning og på egen fritid og ansvar. (Sånn generelt sett)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland Tjab Flyforum 129 Yesterday 12:53
Norwegian får flere klager enn SAS Fnate Småprat 12 24-05-2012 08:54
SAS og baser utenfor CPH, OSL, ARN Stoarn Flyforum 3 17-08-2011 21:40
Flere enn meg som er ute og flyr i totalt mørke Dag Viking Flyforum 3 25-11-2005 23:48
Air Baltic med 84 % flere pax enn i fjor MD90 Flyforum 2 11-10-2004 09:47


All times are GMT +2. The time now is 07:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.