Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2005, 18:13   #1
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?

Fløy med SK4545 fra Alta til Gardermoen i går 23.11. og da vi landa var det tett tåke. Sekunder før vi landa var det så tett at jeg nesten ikke så vingen fra vinduet. Like før touchdown var det riktignok ikke helt tett, men spørsmålet er: kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk? Var forøvrig en silkemyk landing.
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 18:20   #2
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Så vidt jeg vet, og med alle forbehold; ja.
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 18:23   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Det var LVP (Low Visibility Procedures) i bruk på Gardermoen store deler av gårsdagen, så sjansen for at maskinen landet helt av seg selv er nok rimelig stor! :
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 18:24   #4
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Er ikke det pålagt under slike forhold?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 18:27   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,572
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Kan: Ja ..
Sertifisert: Ja?

Litt mer komplisert enn det virker ved foerste oeyekast. 'Nullsiktlandinger' krever spesiell sertifisering av pilotene selv om baade rullebane og fly kan utfoere den, og denne er relativt dyr aa opprettholde. Saa det er for mange selskaper en kostnadsavveiing .. er det billigst med uregelmessigheter eller sertifisering av piloter?

Vi har det ikke, noe som ga oss problemer paa SEA om hoesten, men f.eks. Alaska har det.
En av pilotene her kan sikkert svare paa om SAS har lov ... Og OSL er vel endelig IIIC enabled ogsaa naa?


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 20:19   #6
LN-HAT
Guest
 
Posts: n/a
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

GAD/ASIR Sier II/IIIA
  Reply With Quote
Old 24-11-2005, 20:21   #7
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Alle jetfly i SAS kan lande automatisk. F50 og Q400 kan ikke.
"Nullsikt er det ingen SAS fly som kan lande i. Jeg tror ikke noen sivile fly kan det.
"Autoland" funktion må du ha for å lande ved CAT III forhold, dvs sikt under 300m.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 20:34   #8
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Quote:
'Nullsiktlandinger' krever spesiell sertifisering av pilotene selv om baade rullebane og fly kan utfoere den, og denne er relativt dyr aa opprettholde. Saa det er for mange selskaper en kostnadsavveiing
Dyrere å sertifisere piloter til å sitte med hendene i fanget enn å ha dem på stikka med andre ord?? (Og før noen "sparker meg midt mellom stortærne": det der var ironisk ment fordi jeg ikke vet bedre.... )
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 20:49   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Quote:
GAD/ASIR Sier II/IIIA
Er det R rullebanene som er Cat III og L som er Cat II? Eller er det bare 19L som er Cat II?



Quote:
"Nullsikt er det ingen SAS fly som kan lande i. Jeg tror ikke noen sivile fly kan det.
Det er kun Cat IIIC som er nullsikt. Jeg vil bli veldig overrasket om ikke 321 og 340/330 har mulighet for IIIC. 744 har IIIC fra fabrikken, men det er få operatører som er sertifisert for det. Det er rett og slett ikke nok approacher i verden til å rettferdiggjøre en slik sertifisering.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 20:49   #10
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Quote:
"Nullsikt er det ingen SAS fly som kan lande i. Jeg tror ikke noen sivile fly kan det.
Ikke vet jeg med SAS, men resten av verden jobber etter disse reglene om man har de rette godkjenningene:

CATIIIa: DH less than 100 feet or no DH and RVR not less than 200m

CATIIIb: DH less than 50ft or no DH and RVR less than 200m but more than 50m

CATIIIc: No DH and no RVR requirements

__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 20:57   #11
LN-HAT
Guest
 
Posts: n/a
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Quote:
Originally posted by Dag Viking


Quote:
GAD/ASIR Sier II/IIIA
Er det R rullebanene som er Cat III og L som er Cat II? Eller er det bare 19L som er Cat II?



Quote:
"Nullsikt er det ingen SAS fly som kan lande i. Jeg tror ikke noen sivile fly kan det.
Det er kun Cat IIIC som er nullsikt. Jeg vil bli veldig overrasket om ikke 321 og 340/330 har mulighet for IIIC. 744 har IIIC fra fabrikken, men det er få operatører som er sertifisert for det. Det er rett og slett ikke nok approacher i verden til å rettferdiggjøre en slik sertifisering.
01R og 19R er III
01L og 19L er II

Så sier kartene og det er vel rett ?
  Reply With Quote
Old 24-11-2005, 21:06   #12
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

CAT IIIC er det eneste som kan kalles "nullsikt".
Er det noen sivile selskaper som har godkjenning til det?
Kua is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 21:08   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Quote:
Så sier kartene og det er vel rett ?
Om de er gyldige så er de nok riktige ja.
Står det bare Cat III? Cat IIIa da går jeg ut fra. Nok til autoland, men ikke nok til å lande i 0-0
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 22:45   #14
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

F50 kan autolande men dette er ikke lovlig/godkjent.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2005, 08:46   #15
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Quote:
Originally posted by HMWK
F50 kan autolande men dette er ikke lovlig/godkjent.
Er det ikke godkjent i SAS Braathesns tilfelle eller ikke i det hele tatt? I så fall, hva er poenget med å kunne gjøre det da?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2005, 19:56   #16
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Quote:
Originally posted by Trety


Quote:
Originally posted by HMWK
F50 kan autolande men dette er ikke lovlig/godkjent.
Er det ikke godkjent i SAS Braathesns tilfelle eller ikke i det hele tatt? I så fall, hva er poenget med å kunne gjøre det da?
F50 ble aldri sertifisert til å autolande, men flyet er kapabelt til å gjøre det. Fokker var forut for sin tid. Synd at det endte slik det gjorde.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2005, 11:21   #17
Tu-154
Newcomer
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 30
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

F-50 har ikke et autopilot system som kan gjøre en autoland. For og fly en CATIII må man bla. ha autotrottle. Dette har ikke F-50. Jeg vet at noen har gjort forsøk på autoland i simulator, men det er kun juks og fanteri. Det jeg har hørt er at man kan trykke altitude hold slik at flyet levler av og i den fasen setter seg på rulebanen. Jeg vil ikke være ombord i en F-50 under en slik manøver i aktuelle CATIII forhold. Dette vil skje helt ukontrolert (hva om man trykker litt for tidlig eller snarere litt for sent) Manskinen har heller ikke et system som aurotrimmer eller "FLARE" funksjon slik det bør være hvis man autolander. Videre skal det være to eller fler uavhengige autopilotsystemer aktive (eks B737 har to B777 har tre) F-50 har ingem mulighet til og fly dual A/P. Èllers er F-50 en snedig maskin med en moderne cockpit og en bra autopilot i forhold til annet jeg har prøvd. Det skulle kanskje vært en smal sak og modifisert den til autoland, men slik den er rigget idag må den nok klare og komme seg ned på CATII minima. Her er kravene noe helt annet.
Tu-154 is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2005, 11:57   #18
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Hei,

Er nok kun 01R og 19R som er godkjent for CAT II/III på OSL. Alle rwys har CAT I (DH lik eller over 200ft).

CAT II/III krever TDZ (touch down zone lights) og CL (center line lights) blant annet. Kun 01R/19R som har dette i dag (TDZ). Merk at på CATII/III er ikke approach lights veldig viktig, da man ikke ser rwy'en før man er nesten over treshold (CATII) eller i setningssonen (CATIII). Derfor krav om TDZ og CL.

Alt er over er selvfølgelig veldig forenklet og tar ikke for seg kravene til backupsystemer etc.

brgds
slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2005, 11:57   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Althold i stedet for flare og rollout, den var ny. Da kan man vel egentlig like gjerne fly manuelt og flare i blinde i stedet?

Uansett, interessant info TU154
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2005, 13:04   #20
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Replying to Topic 'Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk?'

Q400 er sertifisert av FAA til å fly CAT IIIa med HUD m/ flare guidence.

Ett eller flere selskaper i Alaska gjør dette. Q400 har IKKE autothrottle.

slowandsilly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sogndal Lufthavn Haukåsen - kan en 737 lande der? Tarzan Småprat 15 07-06-2016 12:20
Aviation200 SAS B 737-500 LN-BUG/Inflight200 SAS Braathens B 737-500 LN-BRO Frje Samlerhjørnet 5 30-04-2015 13:17
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 OJB Flyforum 4 30-07-2007 11:25
737 hos SAS Braathens GF1 Flyforum 2 02-08-2006 17:37
Første SAS-737 til SAS Braathens AOC CK Flyforum 2 18-04-2005 12:33


All times are GMT +2. The time now is 16:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.