![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2005
Posts: 221
|
![]()
Fløy med SK4545 fra Alta til Gardermoen i går 23.11. og da vi landa var det tett tåke. Sekunder før vi landa var det så tett at jeg nesten ikke så vingen fra vinduet. Like før touchdown var det riktignok ikke helt tett, men spørsmålet er: kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk? Var forøvrig en silkemyk landing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Så vidt jeg vet, og med alle forbehold; ja.
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Det var LVP (Low Visibility Procedures) i bruk på Gardermoen store deler av gårsdagen, så sjansen for at maskinen landet helt av seg selv er nok rimelig stor!
![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Er ikke det pålagt under slike forhold?
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,572
|
![]()
Kan: Ja ..
Sertifisert: Ja? Litt mer komplisert enn det virker ved foerste oeyekast. 'Nullsiktlandinger' krever spesiell sertifisering av pilotene selv om baade rullebane og fly kan utfoere den, og denne er relativt dyr aa opprettholde. Saa det er for mange selskaper en kostnadsavveiing .. er det billigst med uregelmessigheter eller sertifisering av piloter? Vi har det ikke, noe som ga oss problemer paa SEA om hoesten, men f.eks. Alaska har det. En av pilotene her kan sikkert svare paa om SAS har lov ... Og OSL er vel endelig IIIC enabled ogsaa naa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Guest
Posts: n/a
|
![]()
GAD/ASIR Sier II/IIIA
|
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Alle jetfly i SAS kan lande automatisk. F50 og Q400 kan ikke.
"Nullsikt er det ingen SAS fly som kan lande i. Jeg tror ikke noen sivile fly kan det. "Autoland" funktion må du ha for å lande ved CAT III forhold, dvs sikt under 300m. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
CATIIIa: DH less than 100 feet or no DH and RVR not less than 200m CATIIIb: DH less than 50ft or no DH and RVR less than 200m but more than 50m CATIIIc: No DH and no RVR requirements ![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Guest
Posts: n/a
|
![]() Quote:
01L og 19L er II Så sier kartene og det er vel rett ? |
|||
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
CAT IIIC er det eneste som kan kalles "nullsikt".
Er det noen sivile selskaper som har godkjenning til det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Står det bare Cat III? Cat IIIa da går jeg ut fra. Nok til autoland, men ikke nok til å lande i 0-0 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
F50 kan autolande men dette er ikke lovlig/godkjent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Newcomer
Join Date: Jun 2005
Posts: 30
|
![]()
F-50 har ikke et autopilot system som kan gjøre en autoland. For og fly en CATIII må man bla. ha autotrottle. Dette har ikke F-50. Jeg vet at noen har gjort forsøk på autoland i simulator, men det er kun juks og fanteri. Det jeg har hørt er at man kan trykke altitude hold slik at flyet levler av og i den fasen setter seg på rulebanen. Jeg vil ikke være ombord i en F-50 under en slik manøver i aktuelle CATIII forhold. Dette vil skje helt ukontrolert (hva om man trykker litt for tidlig eller snarere litt for sent) Manskinen har heller ikke et system som aurotrimmer eller "FLARE" funksjon slik det bør være hvis man autolander. Videre skal det være to eller fler uavhengige autopilotsystemer aktive (eks B737 har to B777 har tre) F-50 har ingem mulighet til og fly dual A/P. Èllers er F-50 en snedig maskin med en moderne cockpit og en bra autopilot i forhold til annet jeg har prøvd. Det skulle kanskje vært en smal sak og modifisert den til autoland, men slik den er rigget idag må den nok klare og komme seg ned på CATII minima. Her er kravene noe helt annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
|
![]()
Hei,
Er nok kun 01R og 19R som er godkjent for CAT II/III på OSL. Alle rwys har CAT I (DH lik eller over 200ft). CAT II/III krever TDZ (touch down zone lights) og CL (center line lights) blant annet. Kun 01R/19R som har dette i dag (TDZ). Merk at på CATII/III er ikke approach lights veldig viktig, da man ikke ser rwy'en før man er nesten over treshold (CATII) eller i setningssonen (CATIII). Derfor krav om TDZ og CL. Alt er over er selvfølgelig veldig forenklet og tar ikke for seg kravene til backupsystemer etc. brgds |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Althold i stedet for flare og rollout, den var ny. Da kan man vel egentlig like gjerne fly manuelt og flare i blinde i stedet?
Uansett, interessant info TU154 |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
|
![]()
Q400 er sertifisert av FAA til å fly CAT IIIa med HUD m/ flare guidence.
Ett eller flere selskaper i Alaska gjør dette. Q400 har IKKE autothrottle. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sogndal Lufthavn Haukåsen - kan en 737 lande der? | Tarzan | Småprat | 15 | 07-06-2016 12:20 |
Aviation200 SAS B 737-500 LN-BUG/Inflight200 SAS Braathens B 737-500 LN-BRO | Frje | Samlerhjørnet | 5 | 30-04-2015 13:17 |
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 | OJB | Flyforum | 4 | 30-07-2007 11:25 |
737 hos SAS Braathens | GF1 | Flyforum | 2 | 02-08-2006 17:37 |
Første SAS-737 til SAS Braathens AOC | CK | Flyforum | 2 | 18-04-2005 12:33 |