![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,415
|
![]()
Er gresset så mye grønnere på den andre siden av gjerdet???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
|
![]()
Sorry, men jeg gir deg +/- 5% sjanse for aa lykkes .... maks!
Tokyo er doedfoedt - turistgrunnlaget er spinkelt (ikke minst pga Japans prisnivaa) og businissene vil velge nettverksselskapene. Banjul?? Folk vil heller til kanarioeyene, Asia eller Karibien. Dehli?? Norge har mange pakistanere, men relativt faa indiere. Ideen med en minihub paa ARN som ble nevnt paa A.net er OK, men forutsetter at du faar eget AOC. Du vil ikke faa trafikkrettigheter paa disse strekningene uten eget AOC. Dermed faar du hoeyere investeringskostnader. Nettverksselskapene kan selge sine billigste seter billigere enn du har mulighet til aa tilby ettersom de faar hoey pris for sine premium seter - en pris du ikke vil faa dine kunder til aa betale. Du har ikke produktet de etterspoer. Ren Y er et alternativ - det gir mer volum. Det du trenger aa gjoere er aa finne ut hva du trenger av billettinntekter for aa faa dette til aa baere seg. Saa maa du finne kostnadene - baade fly/crew, handling, ATC, fuel, markedsfoering og all den andre moroa og regne ut hva de er per flight. Min antagelse er at du kan faa det til aa gaa rundt med en 80% belagt 747-400 eller tilsvarende ... men saa var det dette med markedsgrunnlag, da.... Dette lukter markedsundersoekelse a la 'Africa One'. De holdt vel ut i tre uker ... '''African travel is growing and growing rapidly and experience has shown once you open a route people start travelling that route Captain Joe Roy Chairman, Africa One '' Volum er ordet naar det gjelder LCC. Du kan skape det i Europa pga korte avstander, men skal man lenger blir det faerre turer - og mindre volum. Sorry - mener ikke aa drepe et godt initiativ, men realitetene er slik de er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
jeg må si meg enig med MOW. Du skal ikke se lenger enn til SWE Fly for å se en tilsvarende forretningsmodell som trynet. Det er en grunn til at LCC'ene (så langt) har holdt seg unna long-haul (selv Sterling toner nå ned tankene om NYC og BKK fra CPH) - det er ikke mye å hente der. Det er faktisk veldig gode priser å få i markedet hos de store nettverksselskapene - OSL-NYC til under 4000 (SK, FI, CO) er ikke dyrt! Skal du operere en long-haul LCC må du ha store volumer hvis du skal slå de tradisjonelle på pris - vi snakker 747-400 eller A380! Og, som MOW påpeker - de volumene får du ganske enkelt ikke i Skandinavia - ikke uten feed! Når (ikke om) det dukker opp long-haul LCCs tror jeg de kommer til å komme fra steder der det er store volumer å hente på lokalstrekningene - vi snakker primært London-NYC/LAX/JNB/BKK/DEL/SYD, og kanskje noen fra Tyskland og Paris. London-Johannesburg har f.eks. i dag ikke mindre enn fire daglige avganger med 747-400 (2xBA + 2XSA), samt én med A340-600 (Virgin) og én 767-300 (nationwide fra LGW). Her er det så mye seter og så stor etterspørsel at en LCC kunne kommet inn med en 700-seters A380 og fyllt den opp. Da er avstanden ganske stor til OSL-BKK som kanskje kunne fylle en 767 tre ganger i uken i vintersesongen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
OSL-CPH-DEL (twice a week)
OSL-CPH-BJS (twice a week) Nice for the crew , or DEL i don't think so.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
|
![]()
"Then it's better to reduce frequency on BKK and instead fly OSL-MSP twice a week. NW did operate that route with big success a few years ago with DC10 daily(summerroute)."
NW hadde vel ikke lagt ned ruten etter en sesong hvis den hadde vært "a big success"?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
Årsaken var i følge NW at DC10'ern trengtes på Stillehavsrutene og at de derfor ikke hadde andre fly.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Nå er det jo ikke noe rendyrket LCC det er snakk om her. Se på modellen til VS. Riktig nok opererer de fra LON som har mye mer mennesker, men også mye mer konkurranse fra andre hold. En løsning kunne vært samarbeid med DY ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
![]() Banjul?? Nei der har vi ingenting å gjøre. BJS = Beijing ![]() Delhi via CPH. SK fløy jo DEL for noen år siden men med deres kostnadsstruktur så gikk ikke det. Det var derfor den tanken slo meg. Uansett, da kunne man også prøvd seg på Pakistan men jeg vil tro at det blir vanskelig i konkurranse med PIA. Hvorfor kan jeg ikke få C klasse pax til å betale: en velutstyrt C klasse betaler jo folk for uansett. Er det mer bonusprogram du tenker på her? Blir det hele kokt ned til annenhver dag OSL-BKK med 767 i ren Y??
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Sorry, men SweFly er et godt eksempel paa at dette ikke gaar. De hadde et godt tilbud til et stort marked (UK/Skandinavia-Pakistan) uten aa kunne faa det til aa gaa rundt. Det ER mulig aa bygge opp et marked, men du vil ikke tjene penger foer du har minst 15 fly i trafikk i minst like mange markeder. Men da trenger du mer kapital enn de fleste investorer engang kan droemme om ..... Og det vil bli vanskelig aa tjene inn et saa stort beloep igjen ogsaa .... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Det var ikke kostnadsstrukturen til SAS som satte en stopper for Delhi-ruten,men det faktum at bilettene i det indiske markedet ble solgt av mange,små reisebyråer rundt omkring.De var flinke til å selge biletter,men når det var på tide å overføre pengene til SAS,så var det noe som "skar seg".Det er ikke lett å hente inn penger fra bortimot énmannsforetak i et så korrupt land som India.Bare det å få gjenoppta konsesjonen på India kostet visstnok noe sånt som $300 mill. i "baksheesh" som er det arabiske ordet på fenomenet.Fulle fly,men null i kassa!
Ellers er det noe som heter bilaterale avtaler.Myndighetene seg i mellom forhandler frem en luftfartsavtale og i avtalene fremgår som regel hvilke flyselskaper som skal operere på ruten.Som regel SAS og det andre landets nasjonale selskap i vår del av verden.Ettersom SAS selv ikke fløy på Pakistan,eller hadde planer om det,var det O.K. for skandinaviske og pakistanske myndigheter at Swefly fikk starte opp. Dersom det skulle være et behov for et selskap til på Skandinavia-Japan,så tror jeg at JAL eller ANA ville være det selskapet som ville gripe sjangsen før noen andre hadde kommet igang.Tror ikke at andre selskaper ville engang bli vurdert av myndighetene i Japan. Det finnes såkalte "open skies"-avtaler,bl.a. mellom USA og Skandinavia,og her er det fritt fram for de som måtte ønske det,dvs. de selskapene som har en trang til å begå økonomisk harakiri!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
JAL in talks about arlanda........ Don't you forget!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
SK har mye bedriftsavtaler til BKK og SIN, derfor forsetter de ruten har jeg hørt. Men tapene er store.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Og dedikterte maskiner
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KRS Sun air of Scandinavia 21.03.2013 | ThePlanespotter1 | Spotteralerts | 3 | 21-03-2013 20:18 |
KRS Primera Air Scandinavia | TheEirikK | Spotteralerts | 0 | 18-07-2012 19:35 |
Air Asia X til Scandinavia? | Trdfly | Flyforum | 20 | 22-02-2011 22:20 |
Primera Air Scandinavia på DK-reg | Jan | Flyforum | 5 | 09-07-2009 08:54 |