Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-08-2011, 16:02   #1
VIVALDI
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2010
Posts: 129
Default Overbooking

Vet ikke om dette har vært tema før,men lurer litt på om det er spes ruter inn/utland -evt ukedager som er spes utsatt for overbooking.(Særs i Norge ?)
Vet SAS har en tendens til dette,da jeg har opplevd dette noen ganger nå.Veldig sjelden med DY.
Noen som er tungt opplyst om dette?
VIVALDI is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 16:13   #2
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Overbooking

Såvidt meg bekjent overbooker ikke DY om det ikke har skjedd noen kanselleringer eller lignende.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 16:14   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: Overbooking

Forskjellen på SK og DY er så vidt jeg vet at SAS driver med "oversalg", mens DY ikke gjør det. Overselling er bare en av grunnene til at man opplever "overbooking", dvs. frivillig/ufrivillig denied boarding. Andre grunner er bytte av flytype, forsinkelser, kanselleringer, vektbegrensninger m.v.

Hvis man ser bort fra oversalg så kan naturlig nok SAS bli rammet oftere enn Norwegian av de andre fenomenene pga. større variasjon av flytype, mer sammensatt rutenett (dvs. gjennomgående billetter fra fjern og nær). I tillegg har SAS (og andre nettverksselskaper) et "ikke-kontrollerbart" overslag da de har bonuskunder som er garantert billett hvis de kjøper før en deadline (24/48 timer?)

Det var ikke svar på spørsmålet ditt, men litt mer bakgrunn som kan belyse saken litt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 16:21   #4
VIVALDI
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2010
Posts: 129
Default Re: Overbooking

Ikke helt svar på mitt spørsmål,men ok opplysninger.
Reiser ofte på kryss og tvers,men er det spes utsatte strekninger/ukedager dette hender ofte på? Her snakker vi om rutenettet i Norge.
VIVALDI is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 17:38   #5
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,779
Default Re: Overbooking

Det er et regnestykke for de innvidde, hvilket jeg ikke er,

men handler om å sette level riktig, med det så menes en sammenligning med foregående års rute, ( eks. om jeg ikke husker helt, feil SKxxxx 12/8 har et noshow på 10%, dette vil legge en føring for hvor stor overbookingen blir neste år for samme flight )
Men i tillegg så er der nok en hel del andre ting, som DISCUS nevnte, utover det kommer ukedag, strekning, før/under/etter langhelg.
Optimalt er å sette level så riktig som mulig, dvs, ikke få ledige seter, eller denied boarding, men er ikke enkelt når du en dag kan ha 10-15% noshow på en flight, for så neste dag ha 100% show-up

Ps. ja strekning spiller nok en god del, de typiske forretningsrutene har høyere overbookning enn leasure rutene
krølle is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 00:18   #6
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Overbooking

De aller fleste selskap driver med overbooking og særlig de som har en mye større grad av fleksibilitet på sine billetter.
DY selger veldig mange av sine seter med en løsning som innebærer at de i praksis ikke kan endres ( pga prispåslaget) og de er forhåndbetalt i lang tid i forvegen.

Har av bestemte grunner fulgt nøye med på en av Lufthanse sine internasjonale flighter i det siste og jeg ser at på den spesielle ruten opererer de med en overbooking på 15-20 på turistklassen og 4-5 på businessklassen og stort sett så får alle være med.

Det er en komplisert formel som kommer til anvendelse når man "beregner" overbooking. En ting er no-show, men også mulighetene til å ombokke passasjerene. Til Bergen f.eks går det fly hele tiden og man kan "trygt" overbooke endel uten for store konsekvenser.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 00:50   #7
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Overbooking

Ja enda godt at de store nettverksselskapene nettopp gjør
dette, ellers ville det ekstremt mange seter i luften - som
hadde vært tomme. Er jo mange pax på fleksible billetter
som aldri møter opp, og ved slik overbooking utgjør dette
at totalkostnaden går ned (og man bl.a. kan tilby de
billigste billettene). Men visse ganger møter "alle opp",
og da blir det fort en del "denied boarding compensation";
men i forhold til hvor mye det overbookes, er dette et
lite problem sånn sett.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 01:58   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Overbooking

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
De aller fleste selskap driver med overbooking og særlig de som har en mye større grad av fleksibilitet på sine billetter.
DY selger veldig mange av sine seter med en løsning som innebærer at de i praksis ikke kan endres ( pga prispåslaget) og de er forhåndbetalt i lang tid i forvegen.
Nå er vel DYs billigbilletter mer fleksible enn hos mange selskap. Man kan endre billetten for 300 kroner. Economy Fixed hos SAS har etter det jeg kan se til sammenligning et gebyr på 500,- for å endre en innenriksbillett. Mange selskap, inkludert SAS IC (etter det jeg kan se), har absolutt ingen mulighet for å endre de billigste billettene sine. Når det er sagt kan jeg se at få vil endre billettene sine med slike gebyrer uansett. Om du mener at Norwegian selger færre fleksible billetter enn andre så kan jeg kjøpe den.

Om noen blir stående igjen, enten det er frivillig eller ufrivillig, har de krav på kompensasjon mellom 250 og 600 euro avhengig av lengden på flighten og om det er intra-EØS eller ei. Når flyet er fullt og det står folk igjen ved gate med billett til flighten skal det spørres etter frivillige ombord på flyet som vil gå av og bli ombooket (mot nevnte kompensasjon så klart). I forbindelse med tidligere diskusjon av dette emnet har Gate Attendants på forumet her uttalt at det stort sett aldri er noe problem å finne noen ombord som vil ha 250 euro rett i lomma + mat og evt. hotell. Problemet var visstnok heller at det var for mange som hadde lyst
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 08:37   #9
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

En anden faktor ifm overbooking er connections, hvor netværksselskaberne jævnligt vil være ude for no-shows i form af pax på sent indkommende fly.

Hvis man ikke overbookede ville det betyde mange ledige sæder og dermed dyrere flyrejser.

Kunsten er, som nævnt tidligere, at ramme det rigtige antal pax man overbooker med. Heldigvis er flyselskaberne gode til det og de gange de gætter forkert er der god kompensation til pax. I langt de fleste tilfælde er der tale om frivillige - kun meget sjældent at nogle pax tvinges på næste fly.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Murring om WF og overbooking i SFJ roger Småprat 16 31-10-2012 19:09
Kompensasjon ved overbooking ? C130 Småprat 22 31-03-2012 17:02
LH / SK - Overbooking - Billettnummer - Hjelp.. LNv22 Reiseforum 5 05-07-2011 10:58
Overbooking Robin882 Reiseforum 11 28-09-2010 23:37
Overbooking og oppgradering på SAS jb1 Flyforum 3 16-01-2009 09:56


All times are GMT +2. The time now is 01:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.