![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Muligens jeg bare har fulgt dårlig med, men kan ikke huske det har blitt presentert annet enn de 10 største destinasjonene fra OSL før, men fant nå en oversikt over de 30 største
Tallene er i antall 1000 og Forandring fra året før vises i prosent 1. Trondheim 1.588 +3% 2. Bergen 1.512 -1% 3. Stavanger 1.275 +2% 4. København 1.132 +2% 5. Stockholm 1.004 +4% 6. London 838 +6% 7. Tromsø 789 +3% 8. Bodø 641 +6% 9. Amsterdam 542 +1% 10. Aalesund 519 +8% 11. Harstad/Narvik 472 +10% 12. Kristiansand 444 -1% 13. Frankfurt 431 -1% 14. Haugesund 389 +7% 15. Paris 385 0% 16. Molde 299 +19% 17. Helsinki 282 +16% 18. Las Palmas 250 +1% 19. Munchen 246 -1% 20. Alta 190 +6% 21. Bardufoss 189 +8% 22. Antalya 182 +24% 23. Alicante 181 +9% 24. Riga 179 +9% 25. Zurich 174 +43% 26. Kirkenes 174 +4% 27. Kristiansund 170 +1% 28. Reykjavik 169 +5% 29. Brussel 168 +4% 30. Berlin/Schønefeld 161 +18% http://www.osl.no/tridionimages/Hist...m181-72607.ppt Innrømmer jeg trodde man skulle se flere middelshavsdestinasjoner på topp 30 som f.eks BCN og NCE. Ellers så vil vel EWR komme inn på topp 30 i år da nå både SAS og CO nå flyr der |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Også litt overasket over at både MUC og FRA viser nedgang, med tanke på LH virker fornøyd med utviklingen i det norske markedet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,388
|
![]()
Det norske markedet for Lufthansa omfatter også Stavanger, Bergen og Trondheim, så mulig utviklingen på Vestlandet er så positiv at en mindre nedgang i Oslo ikke er dominerende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er tross alt en annen aktør på FRA enn Lufthansa.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Joda, men når disse har JV på ruten så kan de NESTEN regnes som en aktør
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
SAS reduserer vel til vinteren også, så da blir det enda vanskeligere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
Legger man sammen tallenne på de 30 største før man ca 15 millioner, og da ser man at de regner begge veier ![]() Last edited by Someone; 04-08-2011 at 10:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
SAS startet EWR i slutten av mars - hvilket gir 0 passasjerer de tre første månedene. Så er det sju måneder hver dag og de to siste med bare 4 ukentlige. Totalt blir dette 145 728 tilgjengelige seter i løpet av 2011 for SAS. Tilsvarende antall tilgjengelige seter hos CO/UA for 2011 er 118 650. Hvis en antar at Berlin øker med bare 10% i løpet av 2011 (+18% i 2010) så vil EWR passere SXF med en kabinfaktor på temmelig nøyaktig 67%. Dette bør gå temmelig greit.
Men for Oslo som region vil fremdeles Berlin være større enn Newark - Ryanair har 118 000 seter til SXF fra Rygge (6x ukentlig).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Så sant, så sant
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Egentlig er det merkelig at Berlin splittes opp i to, men Londons LHR og LGW er slått sammen til en. Med en oppsplitting av London så hadde LHR vært på 8. plass med rundt 592 000 passasjerer og LGW hadde tatt 18. plassen fra Las Palmas med 251 000 passasjerer. Begge disse tallene er funnet i årsstatistikken til UK CAA for 2010, og UK-versjonen viser et passasjertall rundt 5000 høyere enn OSL-tallene.
I Paris er det også den samme ikke-splitten mellom CDG og ORY.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 96
|
![]()
Vel da virker vel itte IC fra NAX så veldig lukrativt som en del av menigheta her mener det er, allerede knallhard konkuranse SAS/CO/Thai + charter..men mulig kalkisen min er på strømsparing eller excel arket går i pluss uansett....?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Berlin-Tegel skal jo legges ned i 2012 og all trafikk vil da gå til SXF som da blir BER. Da blir det i hvert fall mer krevende å drive kreativ statistikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
4. København 1.132 +2% 5. Stockholm 1.004 +4% 6. London 838 +6% 9. Amsterdam 542 +1% 13. Frankfurt 431 -1% 15. Paris 385 0% 17. Helsinki 282 +16% 19. Munchen 246 -1% 25. Zurich 174 +43% 28. Reykjavik 169 +5% 29. Brussel 168 +4% Hvilken andel av disse 5,37 millioner passasjerene som stopper på disse destinasjonene eller hvilke som forsetter på en langtur kan ikke si deg, men det vet nok de på innsiden av OSL. Jeg regner også du har lagt merke til at en av de store IC-destinasjonene fra OSL, EWR, ikke finnes blant de 30. største. En A333 som SAS benytter vil med en daglig avgang i løpet av et helt maksimalt kunne fly 192 720 passasjerer. Normalt vil man ikke kunne oppnå mer enn et gjennomsnittlig belegg på 84%, og dermed er vi nede på 161 885 passasjerer i løpet av et år. Så går noen dager vekk i forbindelse med jul og nyttår, og så var det det normale vedlikeholdsoppholdet - totalt 15 dager. Dermed ender vi opp med rundt 155 232 passasjerer pr. år og pr. A333.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
|
![]()
Er det mulig å få tak i en helhetlig oversikt om hvor mange som har en destinasjon som endestasjon, vs hvor mange som "bruker" destinasjonen som transfer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Totalt antall passasjerer = 1 139 355 Totalt antall passasjerer i transfer/transitt = 361 458 (31,7%) Til sammenligning er gjennomsnittlig transfer/transitt-andel på CPH: 26,0% GOT hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 82,8% ARN hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 31,0% AES hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 67,6% KRS hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 67,1% SVG hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 55,2% TRD hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 54,4% BGO hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 50,2% TRF hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 48,4%
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 04-08-2011 at 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Topp 100 destinasjoner OSL | Someone | Flyforum | 45 | 10-05-2017 12:56 |
To største øyeblikk på OSL i 2014 | ENGM 911 | Bilder & foto | 5 | 29-12-2014 19:45 |
OSL-SFO-OSL (470 USD K-klasse) og andre selskaper/destinasjoner | ILS2 | Reiseforum | 37 | 02-04-2014 13:13 |
Verdens største på OSL | ENGM 911 | Flyforum | 20 | 27-01-2014 21:17 |
De største flytypene på OSL | flyKSU | Flyforum | 13 | 21-02-2007 18:12 |