Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2011, 14:57   #1
BGO
TurbopropFlyer

Default RYKTE: Norwegian: Flesland - New York

Norwegian vil ikke lenger fly direkte hele året fra Bergen til Roma, Barcelona, Paris, Praha og Warszawa. Flyselskapet har imidlertid konkrete planer om direkterute mellom Bergen og New York, etter det bt.no får opplyst.
Bergens Tidende

Last edited by BGO; 03-08-2011 at 14:59.
BGO is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 15:40   #2
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: Norwegian: Flesland - New York

Dette med BGO-JFK er bare en sommerspekulering fra BT.

Quote:
Tvert imot kjenner bt.no til at selskapet planlegger transatlantiske flyvninger fra Flesland.

Flyselskapet vil ikke bekrefte opplysningene til bt.no, men avviser heller ikke at Bergen - New York kan bli en realitet.
Det å kjøre en slik sak uten å ha fått bekreftet eller avkreftet en sak fra Norwegian viser at BT ikke vet hvordan det fungerer i flybransjen.
Old 03-08-2011, 15:42   #3
FBUMAN1
ScanFlyer Blue

OBB 19 Re: Norwegian: Flesland - New York

Sjeldent å se Norwegian priser som ender på 00. Hvorfor ikke pris fra NOK999.NOK787 hadde jo passet aller best !
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 15:44   #4
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by FBUMAN1 View Post
Sjeldent å se Norwegian priser som ender på 00. Hvorfor ikke pris fra NOK999.NOK787 hadde jo passet aller best !
De har ikke priset noen ting. Det luftes en prisantydning på "drøyt 1000 kroner".
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 16:43   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Dette med BGO-JFK er bare en sommerspekulering fra BT.

Det å kjøre en slik sak uten å ha fått bekreftet eller avkreftet en sak fra Norwegian viser at BT ikke vet hvordan det fungerer i flybransjen.
Ikke så overraskende, når de selv driver i avisbransjen. Og hva som gir "klikk", vet de meget godt. At det KAN skje at vi ser BGO-NYC får nok mange bergensere til å genrere flere reklameinntekter til bt.no....
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 16:50   #6
Egenes
ScanFlyer Gold

New York via Bergen?! Nei takk.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 19:03   #7
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Default Re: RYKTE: Norwegian: Flesland - New York

Det har vel vært direkteflygninger til NY før. Mener å huske at i 1987 mellomlandet SAS på vei til New York, en dag i uken. Tror det var på torsdager, og da var det vel en DC 10 som stakk innom.

Dette begynner å bli noen år siden, så gjerne korriger meg her.
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 22:40   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
New York via Bergen?! Nei takk.
Hvorfor ikke? Det er jo faktisk nærmere New York enn Oslo. Hovedproblemet er vel at BGO har mye mindre feed enn OSL. Det er vel for det meste OSL/SVG/TRD det er aktuelt å reise via BGO for.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 23:02   #9
Egenes
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hvorfor ikke?
Er jo ikke akkuratt store terminalen på BGO, og jeg kan tenke meg at det blir rimelig fullt i innsjekk, passkontroll og sikkerhetskontroll hvis en 787 går noe lunde samtidig som andre utenlandsflighter, eller charter.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 23:05   #10
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Min erfaring med BT - som mangeårig leser - er at avisen er ganske etterrettelig på samferdselsstoff. At saken kjøres i nettutgaven taler imidlertid litt i retning av løse spekulasjoner.

Men det er markedsgrunnlaget som teller. Når man prater med folk her vest som har vært i USA, og gjerne på langhelg i NY, så later KLM til å være den store favoritten, og mot dem kan DY konkurrere både på tid og pris.

Og så er det kanskje slik at en ny direkterute vil lokke til seg en del reisende som plutselig vil prøve NY. Og på slike kan jo DY leve et par år, inntil interessen dabber, slik den nå åpenbart har gjort på et par av de destinasjonene som nå går over fra å være helårsruter til å bli sesongnerte.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 02:12   #11
bgo-flyer
ScanFlyer Blue

Hadde vært meget artig med NYC direkte fra Bergen, men tviler på at markedet er der
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 02:55   #12
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Er vel aldri god å vite ang DY, men reagerer på at avisen slår opp dette pga av noen sjulte spekulasjoner. Vet meget godt hva en avis legger i ordet "velinformert kilde".

Lukter agurk lang vei siden sommeren ikke er slutt enda
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 03:09   #13
Flying-news
ScanFlyer Silver

Norwegian Re: RYKTE: Norwegian: Flesland - New York

For å svare indirekte på mange av innleggene over her; les den nederste delen i artikkelen!!

Quote:
Originally Posted by BT
En velinformert kilde forteller bt.no at Bergen-New York kan komme i gang før Oslo-New York.

- Bergen er tiltenkt en rolle som knutepunkt, der folk flys inn til Bergen for å komme til USA, hevder kilden.

Bergen hadde direkteflyvninger til USA også i en periode fra 1960- til 1980-årene. Hangaren for de store flyene står fortsatt på Flesland, klar til bruk.
Så får vi håpe at denne "velinformerte kilden" ikke er en i et eller annet flightcrew da..

Uansett.. BGO før OSL tviler jeg på, men BGO-JFK i seg selv er sikkert ikke så dumt en/et par ganger i uken... dette med feed inn til BGO høres interessant ut.
Husk at det "straks" kommer en ny terminal på BGO..

Last edited by Flying-news; 04-08-2011 at 14:28.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 03:13   #14
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Har prøvd å dra ut info fra en jeg kjenner , etter det jeg forstår der så vet de nesten ikke noe før ting skjer.
Sa også at det aldri godt å vite når det gjelder DY. Men har BGO kapasitet med tanke på terminal? Har jo vært endel tråden om den på forumet.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 07:18   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Har prøvd å dra ut info fra en jeg kjenner , etter det jeg forstår der så vet de nesten ikke noe før ting skjer.
Sa også at det aldri godt å vite når det gjelder DY. Men har BGO kapasitet med tanke på terminal? Har jo vært endel tråden om den på forumet.
USA flyene går jo normalt midt på dagen. Da er det omtrent folketomt på BGO, slik at plass i terminalen bør gå fint. Det er helt peak-hour som er krise. Ankomst på morgen er heller ikke noe problem.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 08:11   #16
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Tror det godt kan være noe i dette jeg, som en sommerute iallfall. Vil ikke basene ligge i utlandet? Hjemmebasene vil vel være nyc, bkk, pek etc. Er slettes ikke så sikker på at DY vil prioritere OSL fremfor andre flyplasser rundt i Europa.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 10:57   #17
C130
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
For å svare indirekte på mange av innleggene over her; les den nederste delen i artikkelen!!

Så får vi håpe at denne "velinformerte kilden" ikke er en i flightcrewet da..

Uansett.. BGO før OSL tviler jeg på, men BGO-JFK i seg selv er sikkert ikke så dumt en/et par ganger i uken... dette med feed inn til BGO høres interessant ut.
Husk at det "straks" kommer en ny terminal på BGO..
Stavanger hadde jo vært et glimrende alternativ; vi har en flunkende ny, romslig, utenlandsterminal med egen passkontroll som bare står der og venter på å bli brukt :-)
Feed kan man få til hit også.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 12:18   #18
Jens W
ScanFlyer Crusty

Min første tanke var, kanskje ikke så ulogisk, "haha" (eller noe deromkring)
Men når jeg nå har fått fordøyd det litt, så er vel kanskje ikke BGO-NYC så forbanna usansynlig.
Om man bare har feed på plass (for de lokale passasjerene er det nok ikke nok av) så tror jeg par tre ukentlige fra BGO (og nok også SVG og TRD) kan la seg gjøre.
Er også mange 'yanks' som kommer hit for å ta Hurtigruten, og klarer man å få en (ny) avtale med de så kan man nok sikre seg endel pax til både BGO og TRD.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 12:38   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Ja, hvorfor ikke ta en eller to ukentlige slinger fra NYC til BGO. På OSL er det hard konkurranse, og mange vestlendinger flyr via AMS eller CPH i stedet for OSL når de skal ut i verden. BGO er dessuten en grei kjøretur for relativt mange som bor utenfor selve Bergen. Det skal ikke forundre meg om Norwegian velger flyplasser (både i og utenfor Norge) uten den aller største konkurransen, og med 1-3 avganger ukentlig. Noen ensidig fokus på OSL kommer ikke til å skje, ei heller kun OSL, CPH og ARN. Blir ikke overrasket om Kjos velger byer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland som i dag ikke har en eneste IC-rute, og bygger seg opp et marked som i dag er avhengig av en hub.
Old 04-08-2011, 14:36   #20
Flying-news
ScanFlyer Silver

En tanke som slo meg;

Hvordan er det når en pax har følgende routing: Utland-BGO-Innland? Feks JFK-BGO-SVG.
I det legger jeg om det er like problematisk, som mange sier det er, når det gjelder fortolling, sende bag på nytt og så ny security... gjøres det like "tungvint" på BGO som på OSL?

Ot btw, sorry for det.

Hvis det er like "problematisk" løser det seg jo ikke for en fra Stavanger og reise hjem igjen via BGO hvis det blir det samme "styret" som på OSL.

Last edited by Flying-news; 04-08-2011 at 14:38.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules