![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
siden jeg er litt teit når det kommer til enkelte ting mener jeg.
Sånn jmf denne dokø-tråden som er lenger ned her... Hva ER egentlig forskjell på business og økonomi?? Og HAR de virkelig denne derre gardinen mellom lenger nå? Trudde det hørte til steinaldern jeg. Så klasseskille TIL DE grader er lov på fly det assa... Syns det er litt ekkelt jeg skla jeg innrømme. LEser at noen av dere skriver at en business-billett koster 4-6 ganger mer enn økonomi. Okei? HVA betaler de for? Sånn i praksis? For en sånn pris skulle jeg jaggu hatt sjampis og reker og egen flyvertinne sittende på fanget under hele flighten. Ja, egentlig helst piloten selv. Nei,jeg skulle sitti i cockpit. ![]() Seriøst? You guys tell me. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I lufta er vel ikke akkurat business på småruter rundt om i europa det store, men det er mye av det som skjer på lufthavnen som er mer viktig, etter som jeg har forstått. Når du flyr business, får du f.eks prioritert baggasje(de gangene det funker), tilgang til lounge, prioritert boarding, fasttrack(sikkerhetskontroll der dem har dette).
Samt at Business skal være bedre mat, bedre seter samt at man sitter langt fram i flyet, dvs man kommer tidlig av. Dette er noe, det er nok andre her inne som kan forklare dette mye bedre enn jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det viktigste for mange er fleksibiliteten. Mange som reiser i jobb trenger en billett som lett kan endres. Dette er gjerne de dyreste billettene.
I flybransjen som overalt ellers gjelder '80-20-regelen' - dvs at 20% av passasjerene står for 80% av inntektene og det er viktig for flyselskapene å ta vare på disse. Forskjellen på produktene 'Business' og 'Økonomi' er dog adskillig større på langruter enn på ruter innen Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvorfor er det så stor forskjell mellom business class intra-europa og intra-USA? Så langt jeg har forstått har amerikanske selskap egne business-seter i domestic "First", mens europeiske selskap nøyer seg med å blokkere midtsetet der framme. Mer fleksibelt, men umulig like bra vil jeg tro?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I riktig gamle dager hadde ogsaa europeiske selskaper dette. Men Business Class som vi kjenner det i Europa slo aldri an hos de amerikanske selskapene. Saa derfor har du fortsatt det gamle foersteklasseproduktet hos de fleste her. De fleste kaller det fortsatt First Class ogsaa fortsatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen da spesielt de som flyr A380 har jeg sett opererer med flere klasser og da havner "Buisness" midt på treet.
First Class er da riktig svindyrt og utenfor min lommebok i alle tilfeller. Servicen og tjenestene koster, men er enkelt å implentere på en A380 kontra 737 / (Sett inn singeldekk fly her) da man kan skille dem dekkmessig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Er vel ikke stort vanskeligere å dele det opp på langs. Plassmessig er vel problemet størst på narrow-body, men generelt er det jo mye mindre business-seter og stort sett aldri First på short og medium hau uansett flytype. British Airways opererer Boeing 777 med både 3 og 4 klasser (førstnevnte mangler First). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Lufthansa og Swissair var de to som holdt tilbake, Swissair fordi First innen Europa var et viktig salgsredskap for First på de interkontinentale rutene (Swissair var kanskje verdensmester i å selge "via Zurich") Lufthansa fordi de hadde et solid First Class marked i Tyskland. For å møte konkurransen oppgraderte både LH og SR sine økonomiklasse produkter med servering nær Business Class (Varm mat på økonomi mellom ZRH og CPH). LH gikk til og med så langt at de brukte Blå Ombordstignings kort for passasjerene som hadde betalt Full Y fra Skandinavia - men disse gav ingen sete preferanse og ombord kunne en ende opp midt inne i gruppe med Grønne Ombordstigingskort(Fargen på Ombordstigningskortene var en viktig del av Markedsføringen, Røde Kort for First Class, Blå for Business Class og Grønne for resten, la oss si det enkelt blå kort hadde en høy synlig plassering i skjortelommen, grønne ble gjemt). Etterhvert innførte Swissair 3 klasser, de lagde en Business Class i tillegg, før de tok bort First Class. Lufthansa beholdt First Class inntil tidlig på 90 tallet. Når det gjelder hvorfor noe virket her og ikke i USA så er det mange årsaker, det er vidt forskjellige markeder, det er større avstander i USA, det er akseptert at "ledelsen" i firmaer som ikke er store nok til å ha privatfly kan fly First Class, så mens selskapene i Europa fløy med tomme First Class kabiner, gikk de samme alltid fulle i USA.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forskjellen på business og plus hos SAS longhaul? | hifiman | Reiseforum | 15 | 27-12-2013 15:40 |
Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk? | aero_sp_96 | Flyteknisk forum | 12 | 04-12-2012 08:00 |
Hva er i grunnen forskjellen mellom... | Harald Oanes | Flyforum | 9 | 15-12-2009 20:58 |
Hva er forskjellen på D200 og D300? | Jack | Bilder & foto | 2 | 04-06-2008 15:18 |
Hva er forskjellen på SAS og Norwegian? | EB | Flyforum | 13 | 23-12-2007 09:15 |