Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2011, 01:11   #1
*AC*
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: Oslo
Posts: 90
Spørsmål Hva er forskjellen på økonomi og business?

siden jeg er litt teit når det kommer til enkelte ting mener jeg.
Sånn jmf denne dokø-tråden som er lenger ned her...
Hva ER egentlig forskjell på business og økonomi??
Og HAR de virkelig denne derre gardinen mellom lenger nå? Trudde det hørte til steinaldern jeg.
Så klasseskille TIL DE grader er lov på fly det assa...
Syns det er litt ekkelt jeg skla jeg innrømme.
LEser at noen av dere skriver at en business-billett koster 4-6 ganger mer enn økonomi.
Okei? HVA betaler de for? Sånn i praksis?
For en sånn pris skulle jeg jaggu hatt sjampis og reker og egen flyvertinne sittende på fanget under hele flighten. Ja, egentlig helst piloten selv. Nei,jeg skulle sitti i cockpit.
Seriøst?
You guys tell me.
*AC* is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 01:20   #2
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: ok da må jeg spørre...

I lufta er vel ikke akkurat business på småruter rundt om i europa det store, men det er mye av det som skjer på lufthavnen som er mer viktig, etter som jeg har forstått. Når du flyr business, får du f.eks prioritert baggasje(de gangene det funker), tilgang til lounge, prioritert boarding, fasttrack(sikkerhetskontroll der dem har dette).

Samt at Business skal være bedre mat, bedre seter samt at man sitter langt fram i flyet, dvs man kommer tidlig av. Dette er noe, det er nok andre her inne som kan forklare dette mye bedre enn jeg.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 01:27   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,595
Default Re: ok da må jeg spørre...

Det viktigste for mange er fleksibiliteten. Mange som reiser i jobb trenger en billett som lett kan endres. Dette er gjerne de dyreste billettene.

I flybransjen som overalt ellers gjelder '80-20-regelen' - dvs at 20% av passasjerene står for 80% av inntektene og det er viktig for flyselskapene å ta vare på disse.

Forskjellen på produktene 'Business' og 'Økonomi' er dog adskillig større på langruter enn på ruter innen Europa.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 05:27   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

Hvorfor er det så stor forskjell mellom business class intra-europa og intra-USA? Så langt jeg har forstått har amerikanske selskap egne business-seter i domestic "First", mens europeiske selskap nøyer seg med å blokkere midtsetet der framme. Mer fleksibelt, men umulig like bra vil jeg tro?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 13:41   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,595
Default Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

I riktig gamle dager hadde ogsaa europeiske selskaper dette. Men Business Class som vi kjenner det i Europa slo aldri an hos de amerikanske selskapene. Saa derfor har du fortsatt det gamle foersteklasseproduktet hos de fleste her. De fleste kaller det fortsatt First Class ogsaa fortsatt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 00:16   #6
Sweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
Default Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

Noen da spesielt de som flyr A380 har jeg sett opererer med flere klasser og da havner "Buisness" midt på treet.
First Class er da riktig svindyrt og utenfor min lommebok i alle tilfeller.
Servicen og tjenestene koster, men er enkelt å implentere på en A380 kontra 737 / (Sett inn singeldekk fly her) da man kan skille dem dekkmessig.
Sweeper is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 02:36   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I riktig gamle dager hadde ogsaa europeiske selskaper dette. Men Business Class som vi kjenner det i Europa slo aldri an hos de amerikanske selskapene. Saa derfor har du fortsatt det gamle foersteklasseproduktet hos de fleste her. De fleste kaller det fortsatt First Class ogsaa fortsatt.
Hmm... skulle gjerne hørt mer om dette. Hvorfor ble dette innført i Europa? Og hvorfor slo det an her men ikke i USA?

Quote:
Originally Posted by Sweeper View Post
Servicen og tjenestene koster, men er enkelt å implentere på en A380 kontra 737 / (Sett inn singeldekk fly her) da man kan skille dem dekkmessig.
Er vel ikke stort vanskeligere å dele det opp på langs. Plassmessig er vel problemet størst på narrow-body, men generelt er det jo mye mindre business-seter og stort sett aldri First på short og medium hau uansett flytype. British Airways opererer Boeing 777 med både 3 og 4 klasser (førstnevnte mangler First).
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 06:16   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
Default Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hmm... skulle gjerne hørt mer om dette. Hvorfor ble dette innført i Europa? Og hvorfor slo det an her men ikke i USA?
Business Class i Europa ble først introdusert av av British Airways og Air France og disse tok ca 10% tillegg over "normal" pris (Full Y), begge tok ut de gamle First Class kabinene og erstattet disse også med faste Business Class kabiner uten fleksibilitet. Dette ble innført fordi en fløy med tomme First Class kabiner, det var dyrt og vanskelig å selge - med unntak av det tyske markedet og tildels det Sveitsiske. Sammen med KLM var SAS tidlig ute med det som ble Business Class modellen i Europa, en fleksibel skillevegg, bedre benplass, Business Class lounger bedre mat med mere og kanskje viktigst - ingen tillegg over Full Y pris, trengte en fleksibiliteten som en full Y pris gav, fikk man en bedre klasse. På tiden det ble innført var dette en meget stor suksess, det var ikke billige billetter - men kontra tidligere First Class var det en stor pris reduksjon og produkter markedet på den tiden ville ha.

Lufthansa og Swissair var de to som holdt tilbake, Swissair fordi First innen Europa var et viktig salgsredskap for First på de interkontinentale rutene (Swissair var kanskje verdensmester i å selge "via Zurich") Lufthansa fordi de hadde et solid First Class marked i Tyskland. For å møte konkurransen oppgraderte både LH og SR sine økonomiklasse produkter med servering nær Business Class (Varm mat på økonomi mellom ZRH og CPH). LH gikk til og med så langt at de brukte Blå Ombordstignings kort for passasjerene som hadde betalt Full Y fra Skandinavia - men disse gav ingen sete preferanse og ombord kunne en ende opp midt inne i gruppe med Grønne Ombordstigingskort(Fargen på Ombordstigningskortene var en viktig del av Markedsføringen, Røde Kort for First Class, Blå for Business Class og Grønne for resten, la oss si det enkelt blå kort hadde en høy synlig plassering i skjortelommen, grønne ble gjemt).

Etterhvert innførte Swissair 3 klasser, de lagde en Business Class i tillegg, før de tok bort First Class. Lufthansa beholdt First Class inntil tidlig på 90 tallet.

Når det gjelder hvorfor noe virket her og ikke i USA så er det mange årsaker, det er vidt forskjellige markeder, det er større avstander i USA, det er akseptert at "ledelsen" i firmaer som ikke er store nok til å ha privatfly kan fly First Class, så mens selskapene i Europa fløy med tomme First Class kabiner, gikk de samme alltid fulle i USA.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Forskjellen på business og plus hos SAS longhaul? hifiman Reiseforum 15 27-12-2013 15:40
Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk? aero_sp_96 Flyteknisk forum 12 04-12-2012 08:00
Hva er i grunnen forskjellen mellom... Harald Oanes Flyforum 9 15-12-2009 20:58
Hva er forskjellen på D200 og D300? Jack Bilder & foto 2 04-06-2008 15:18
Hva er forskjellen på SAS og Norwegian? EB Flyforum 13 23-12-2007 09:15


All times are GMT +2. The time now is 14:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.