![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,076
|
![]()
Noen som satser mer enn andre og sjeiken i Dubai planlegger bruke $7,8 mrd på å utvide DXB til å kunne ta 90 millioner passasjerer. Er vel noen og 40 mrd NOK de planlegger å investere her
http://www.bloomberg.com/news/2011-0...ansion-1-.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]()
Hadde de ikke også luftige planer for en giga-flyplass litt uti ørkenen fra Dubai?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Her er ett stjerneeksempel på hvordan en klarer å skape ett helt nytt marked. Dog med midler norske fagforbund ikke hadde godkjent.
De har satset med store midler, men en kan vel nå begynne å se at det bærer frukter. Noe norske politikere skulle satt seg inni. Det eksotiske norske land har vi fått gratis, infrastruktur må skapes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Sep 2010
Location: SVG
Posts: 30
|
![]()
Besøker gjevnlig DXB pga besøk av min far, og det er rett som du sier; DXB lever i beste velgående og er blitt utvidet med minst en ny terminal. De bygger virkelig for harde julingen. DXB ligger omringet av resten av byen og har ikke muligheter for flere rullebaner, men de bygger på den fordet.
Det jeg ikke forstår er hvorfor dette er tilfelle da den nye giganflyplassen også er i full utvikling og størstedelen av trafikken vil bli omdirigert til denne? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Newcomer
Join Date: May 2010
Location: Oslo
Posts: 48
|
![]() Quote:
Al Maktoum International Airport, det står litt på Wikipedia. Hvis de bygger den som planlagt, skal den øke kapasiteten til 160 mill. passasjerer per år.. http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Makt...tional_Airport |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Sep 2010
Location: SVG
Posts: 30
|
![]()
I tillegg har de Sharjah International Airport, ikke lange halten utenfor Dubai. Mener denne flyplassen i hovedsak tar seg av størstedelen av cargo-trafikken. Forstår fortsatt ikke hva de skal med DXB.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,076
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]()
Sharjah benyttes også som tankstop for en del charter, fx Skandinavien til Thailand med 757.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Sep 2010
Location: SVG
Posts: 30
|
![]()
Ja, stemmer det Someone, den er forsåvidt uavhengig av Dubai da Sharjah er et eget emirat. Har ikke kontroll på hva som kommer hvor, men har hørt at Sharjah Int Airport i hovedsak tar i mot cargo.
Last edited by bonzki; 30-07-2011 at 01:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
EKCH
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
|
![]()
Hi
Reg , Dubai World , nye namn (DWC) for DXB Dubai World Central opens to passengers by 2012; Concourse 3 will be world’s first dedicated A380 terminal http://www.emirates247.com/news/emir...05-03-1.388410 The opening of the passenger terminal at Dubai’s new airport will be further delayed to 2012, but the emirate’s air industry should benefit from unrest in the Arab world, the chief executive of Dubai Airports said. http://www.gulf-times.com/site/topic...8&parent_id=28 This is some kind of a milestone for the UAE and aviation history Dubai Airports officially opened Dubai World Central - Al Maktoum International (DWC) for general aviation operations today following the UAE General Civil Aviation Authority's regulatory approval. http://gulfnews.com/business/aviatio...ional-1.766968 http://www.emirates247.com/news/emir...02-24-1.360298 Ulf Scanhorse Last edited by scanhorse; 31-07-2011 at 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
|
![]()
Er det meningen at DXB skal operere i tillegg til Dubai World Central/Al Maktoum? Ut i fra det jeg har lest på wiki virker jo DXB som en "liten knøtteflyplass" i forhold til den nye ute i ørkenen. Litt ot, men spør man meg virker jo da DXB litt unødvendig iom at den ligger "midt" i byen, men det blir jo et byplanleggingsspørsmål - Tenker man langsiktig ligger jo DXB uhyre sentralt i forhold til byen, og tomten er nok ettertraktet til andre formål enn å drive flyplass.. (ot ja).
For å spore litt "inn igjen", har det noen gang vært snakk om å legge ned hele DXB når Dubai World Central blir fully operative? Last edited by Flying-news; 31-07-2011 at 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]()
Nå vet jeg ikke om dette stemmer, men en kamerat av meg fra Dubai sa at DXB blir et "EK land" og at DWC skal håndtere alle andre flyseleskaper også noen av Emirates sine fly. Men det jeg ikke forstår nå er hvorfor de skal utvidde DXB ytterliegere om ryktene stemmer. Har EK virkelig så mange fly at de kan ta opptil 90 millioner passasjerer alene? Og hvordan skal man klare å fylle opp DWC med fly om ikke EK har base der? Det blir jo en gigantflyplass som vil gå på tomgang...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DXB-ZRH delay i dag - 80 pax skulle videre til CPH | jefi99 | Småprat | 1 | 23-01-2013 10:45 |
TRD: Ninni ble pax nr. 4 mill i år. Ny rekord! | LTH | Flyforum | 0 | 04-12-2012 12:26 |
Skal SK bare fly 1 ukentlig til DXB | KLMfan | Reiseforum | 3 | 22-03-2011 16:58 |
Emirates åpner SFO-DXB i tillegg til LAX-DXB | Tommy777 | Flyforum | 14 | 17-04-2008 20:10 |
Flysikkerhet til halv mrd. | sirpjalle | Flyforum | 1 | 26-11-2007 15:35 |