Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-07-2011, 20:24   #1
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Spørsmål Har Molde lufthavnutvikling betalt penger for flyseter?

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Nei, fordi dette ikke er igjen.
Ja, riktig. Det ble jo kjøpt opp en del seter det aldri ble satt rævv i i sammenheng med et noe dårlig chartersalg for noen år siden. Synes jo dette er en noe spesiell måte å opprette nye ruter på, ved å skape et marked som egentlig ikke eksisterer. Men det er jo meg
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2011, 00:04   #2
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Norwegian Har Molde lufthavnutvikling betalt penger for flyseter?

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Ja, riktig. Det ble jo kjøpt opp en del seter det aldri ble satt rævv i i sammenheng med et noe dårlig chartersalg for noen år siden.
Ikke for å provosere mod, men jeg blir litt nysgjerrig når slike påstander dukker opp, så fortell. Når? Hvor?
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2011, 23:56   #3
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Default Re: Norwegian nær en rute Molde - Berlin

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Ikke for å provosere mod, men jeg blir litt nysgjerrig når slike påstander dukker opp, så fortell. Når? Hvor?
Et av de første årene det ble satt opp charterflygninger fra MOL og KSU møtte ikke salget det operatørene hadde forventet, hverken på KSU eller MOL. Molde Lufthavnutvikling valgte derfor å kjøpe opp de usolgte setene for å sikre videre satsing på charter fra MOL. Det skal sies at siden den gang har markedet endret seg en del, og charterflygningene har idag bedre salg.

Er dette påstander jeg kan dokumentere og forankre i nettbaserte kilder? Nei, det kan jeg ikke.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 15:53   #4
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Du er veldig vag, nærmest som om det du refererer til er rykter. Hvilket år? Hvilke flygninger?

Om du har andre kilder enn nettbaserte, er det naturligvis like interessant.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 22:04   #5
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Et av de første årene det ble satt opp charterflygninger fra MOL og KSU møtte ikke salget det operatørene hadde forventet, hverken på KSU eller MOL. Molde Lufthavnutvikling valgte derfor å kjøpe opp de usolgte setene for å sikre videre satsing på charter fra MOL.
Nå har det vært et par satsinger som ikke har svart til forventningene fra både på MOL og KSU. Eneste felles satsing som ikke svarte til forventningene begge plasser var i regi av Ving (mulig også Saga Solreiser var inne i bildet) da det ble satt opp en charter til LPA. Det skulle være flygninger fra Molde fra og med oktober til midten av januar, deretter skulle den gå fra KSU frem til begynnelsen av april. Materiellet skulle være Spanair med A320. Dette var vinteren 06/07. Salget var så sørgelig fra begge flyplasser at Ving (og muligens altså Saga) besluttet å stoppe det hele før første fly tok av. Her gikk ikke Molde Lufthavnutvikling (ML) inn med noen kroner.

Et annet prosjekt var charter til PMI fra begge flyplasser, også med Ving der det var samme materiell fra Spanair. Dette var sommeren 07. I utgangspunktet var det satt opp fly fra KSU i perioden midten av mai til slutten av sept og fra MOL fra midten av juni til midten av august. I løpet av sommeren var etterspørselen fra MOL så stor at Ving besluttet å gjøre om på programmet slik at KSU maskinen gikk via MOL. Jeg var selv med på en av flightene og der var nuglet spesielt å fly med en A320 fra Spanair på strekningen KSU - MOL. Ei heller her gikk ML inn med noen daler.

Quote:
Det skal sies at siden den gang har markedet endret seg en del, og charterflygningene har idag bedre salg.
Det har endret seg svært så mye. Men det tar tid å bygge nye konsepter. En rute til Berlin fra MOL blir ikke nødvendigvis til fordi det er så veldig mange som ringer ned Norwegian å sier de skulle gjerne sett en rute derfra. Men som med så mangt annet kan nye produkter skape nye markeder. Denne ruta er uansett ikke ment som et tilbud kun til de som bor mellom Aker Stadion og molde lufthavn. Den er er en del av en større sammenheng, bla annet en markedsføring rettet mot Tyskland for å selge inn hele nordvestlandet. Som rampen påpeker dekker Årø store områder. Et faktum mange ikke vet om (eller nekter å vite om) er at Molde lufthavn årø er den flyplassen som når flest mennesker i Møre og Romsdal med 1 times bilkjøring.

Quote:
Er dette påstander jeg kan dokumentere og forankre i nettbaserte kilder? Nei, det kan jeg ikke.
Nei, da kan du ikke det.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2011, 08:11   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Har Molde lufthavnutvikling betalt penger for flyseter?

Quote:
Ja, riktig. Det ble jo kjøpt opp en del seter det aldri ble satt rævv i i sammenheng med et noe dårlig chartersalg for noen år siden. Synes jo dette er en noe spesiell måte å opprette nye ruter på, ved å skape et marked som egentlig ikke eksisterer. Men det er jo meg
Nå skal jeg ikke ta stilling til hvorvidt dette har skjedd i Molde, men derimot til din påstand om at dette er en nokså spesiell måte å opprette nye ruter på - det er feil, det er faktisk svært vanlig at flyplasser, næringsliv går inn med tildels betydelige midler i forbindelse med oppstart av nye ruter. Lufthansa fikk USD 10 Millioner i forbindelse med oppstart av Frankfurt Portland i form av billettsalg garantier - noe som er helt vanlig og forventet.

Posting Rules