Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2011, 23:36   #1
EVGENML
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Molde
Posts: 67
Norwegian Bruk av landingslys på fly

Hvordan er det men landingslys og slikt under landing av av store fly som Boeing 737? Regner med at dette er påkrevd, var akkurat vitne til at Norwegian landet her i Molde på MOL uten landingslys, dette skjedde nå, rett etter "Go Around" pga lyn og torden.

Er det noen som vet?
__________________
MVH
Even Gravem

EVGENML is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 00:04   #2
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Norwegian (NAX426)

Hmm.. jeg tror du må utdype litt. For meg er landingslys flyets egne fire landingslys, her er det lov å mangle to, ett på hver side, for avgang. Ifølge Minimum Equipment List. Men man lander jo selvfølgelig med det man har.

Men er det det du mener, eller snakker du om banelys? I så fall får folk med operativ bakgrunn svare....
Stone is online now   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 01:09   #3
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Bruk av landingslys på fly

HVIS det er banelys: en AFIS-"controller" fortalte meg og en kompis når vi var i tårnet at dem kun krevde PAPI-lysene tent under landing og avgang hvis det var lyst ute og ikke noe forhold som sa annet.

Men hvis det er flyet du prater om, så er det jo ikke sikkert at du har sett at lysene faktisk var tent, da det ikke alltid er like lett å se hvis det er kraftig sollys e.l.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 01:47   #4
EVGENML
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Molde
Posts: 67
Default Re: Bruk av landingslys på fly

Det er lysene på flyet det her ja, kun det blinkende lysende på vingende som var på. Når flyet landet lyste det ikke på bakken foran det heller...
__________________
MVH
Even Gravem

EVGENML is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 08:59   #5
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Bruk av landingslys på fly

På småfly er det ikke krav om landingslys på dagen, merkelig om det er det på større fly. Det kan naturligvis finnes selskapsregler for dette.

De blinkende blitzlysene kan man også skru av om de er forstyrrende, normalt ifm skyer..

Det eneste lyset det er krav om på dagen er "anti-collision" lys. Normalt en blinkende rød sak. Jeg har flydd en be76 uten dette, på denne måtte vi ha på strobene når motorene var i gang istedenfor. (disse kan gjerne være til sjenanse for andre på bakken)

På rullebanen er det krav om at lysene skal settes på ved mellom solnedgang og soloppgang når det er trafikk.

Se forøvrig Bsl f 1-1 under lanterneføring for lovteksten.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 20-07-2011 at 09:21.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 11:41   #6
DHC8-103
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
Default Re: Bruk av landingslys på fly

Det kan jo godt være de bare glemte å slå på landingslysene. Når det er lyst har jo ikke lysene noen praktisk betydning for pilotene. Det vanlige er at man har de på i lavere høyde (f.eks under transition altitude, ca 7000ft, eller under 10000 for avhengig av selskapets prosedyrer). Dette for å øke synligheten av flyet i luftrom med mere trafikk.

Hvor mange landingslys som er påkrevd for flymaskinen, er spesifisert i minimun equipment list (MEL).
Som nevn over kreves kunn rød eller hvit blinkende anti collition lys på dagtid, samt posisjonslys mellom solnedgang og soloppgang.
Uten å ha referansen tror jeg også kommersielle operasjoner krever landingslys installert, men bruken er frivillig.

Personlig liker jeg å begrense bruken av landingslys til det absolutte minimum hvis det er mørkt og nedbør, og slå dem på rett føt landing.

Rullebanelys kan dimmes etter ønske fra pilotenen,
DHC8-103 is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 22:11   #7
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,632
Default Re: Bruk av landingslys på fly

Jeg ville slengt meg på Baby Dash sin kommentar om at det er godt mulig de har glemt lysene. Særlig om de nettopp hadde en go-around like før.
CFM is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hodetelefoner/ørepropper inkl tilbehør til bruk på flytur memphis_belle Reiseforum 32 08-03-2025 08:31
Forbud mot bruk av Galaxy Note 7 på fly kekker Småprat 29 19-10-2016 16:40
Landingslys-praksis SeatBelt Flyteknisk forum 9 20-10-2010 14:46
Landingslys putzmeister Bilder & foto 12 02-09-2009 22:07
Bruk av fly på strekning (KLM) seilfly Flyforum 14 07-01-2006 13:13


All times are GMT +2. The time now is 22:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.