![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyglad
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 53
|
![]()
Min TR debut dette her, please be nice ;-) Beklager at det ikke er noen bilder.
Lørdag 18. juni var det tid for vår årlige sommerferietur til Mykonos, Hellas. Selv om jeg har reist til Mykonos hvert år siden 1996 så det på ingen måte bare en ”vane” å komme seg dit. Mykonos er tydeligvis ikke populær nok til å fylle chartermaskiner fra Oslo. Både Apollo og Hellaswings har forsøkt seg, men tilbudet forsvinner like raskt som de dukker opp. Hellaswings sleit i sitt forsøk såpass at vår bestilte ferie ble utsatt med flere uker da de kansellerte de tidligste avgangene i mai for noen år siden. Så i år var det ut på tur på egenhånd igjen. Klarte ikke å finne noen ideell ruting, SK sin rute til ATH via CPH fant jeg ikke plass på ønsket tidspunkt og ruting via CDG med OA hørtes ikke fristende ut. DY til ATH passet ikke med pris/tider da vi ønsket å unngå overnatting i Athen.. Dermed var det LH i samarbeid med Aegean (A3) og SK som skulle benyttes. Reisen og hotell var booket hos supersaver.no. Ingen problemer med denne. Det var selvfølgelig ikke noen ideell ruting vi fant på en lørdag, men med forholdsvis mye høyere pris på hverdager endte vi til slutt med OSL-DUS-ATH-JMK og JMK-ATH-FRA-OSL selv om det skulle innebære transfer i Dusseldorf, Athen og Frankfurt på tre til fire timer. Reiste som vanlig fra Torshov med Flybussekspressen og ankom OSL i god tid. Benyttet anledningen til å investere i et kundekort som gir halv pris på bussen. Betalte med Diners som hadde EB trippel-tilbud denne helgen. Hadde sjekket inn på sas.no kvelden før. Automaten tilbød ikke luggage tags men fikk det ved bag-drop. Mye folk en lørdags morgen men det gikk raskt og greit med både bagasje og sikkerhetskontroll. LH2951 18.06.11 09:35 OSL - 11:25 DUS Bombardier CRJ-900 D-ACNA Sete: 16E og 16F Min første tur med denne flytypen. Ikke noen spennede opplevelse egentlig, jeg syns dette var i trangeste laget. Flighten var operert av Eurowings i Lufthansa Regional livery. Fikk utdelt nødutgangsinstrukser med en vennlig henstilling om å lese ALT og spørre dersom det var noe vi ikke forsto. La merke til at det var ulik tekst for de som satt på rad 15 i forhold til oss på 16, de foran var ansvarlig for å hekte line på en krok ved utangen. Serveringen besto av en aprikosvaniljestang med holdbarhet til desember 2011. God men svært søt. Ellers forfriskninger og kaffe/te. Hva de hadde av utvalg i trallen ble ikke opplyst om, men jeg nøyde meg med kaffe og glass cola light. Etter landing parkerte vi på oppstillingsplass hvor det ventet busser. Vel inne i terminalen fant vi etter hvert Hugo Junker Lounge hvor vi med Diners Club kortet hadde adgang. Grei lounge, lite folk og brukbart utvalg av enkel snacks og drikke. Slappet av i nærmere to timer med et par gin & tonic. A3841 18.06.11 DUS 14:00 - ATH 17:50 Airbus A320-232 SX-DVK Sete 10D og 10F Da vi ankom den annonserte gaten for flyvningen til Athen ble det klart at de ikke hadde tenkt å boarde på den annonserte tiden. Maskinen var heller ikke ankommet fra Thessaloniki. Bortimot en halv time forsinket boardet vi og fant våre plasser i en nesten full maskin. Etter boarding skjedde det ikke stort og etter en stund kom kapteinen på PA og informerte om at vi hadde mistet slot-tiden på grunn av dårlig vær et sted i Europa. Det begynte å bli svært varmt i kabinen og etter kort tid fikk vi servert mineralvann. Ingen alkoholservering var svaret til en som bad om en øl. Vel en time forsinket ble vi dyttet ut og kunne finne plass i kø for take-off. Aegean tilbyr et fullt varmt måltid på økonomiklasse på sine Europaruter. Vi fikk en biffgryte med ris som smakte rimelig bra, med dessert og ost/kjeks. Heller ikke her ble det opplyst hva tilbudet om drikke var og kun mineralvann/juice sto oppe på trallen. Vi bad om rødvin og cola/vann og det dukket opp fra skuffene uten spørsmål. Det var ikke mange andre passasjerer som vi observerte gjorde det samme bortsett fra den samme passasjeren på 10A som ønsket øl. Egentlig er vi godt fornøyd med Aegean, spesielt in-flight service på økonomi. Men videre håndtering av forsinkelsen kunne vært gjort bedre. Det var rimelig klart at vi ikke kom til å rekke flyet fra Athen på grunn av forsinkelsene. Etter landing var beskjeden kort og godt; de med videre forbindelser må ta kontakt med ground-staff. Vi måtte lete etter noen å spørre og ble bare henvist til sales desk. Sales desk var naturlig nok billettkontoret i avgangshallen og etter en del fram og tilbake (både fysisk og i overført betydning) og nærmere to timer fikk vi ordnet overnatting, nytt boardingpass for fly neste morgen og få hentet ut bagasjen. Med bagasjen gikk vi ut for å finne shuttle bus til hotellet. Den kom etter en halv time og tok oss til hotellet på Attica Avenue ca 10 minutters kjøring unna flyplassen. Greit opphold på Holiday Inn på Attica Avenue; kveldsbuffet og en øl rekvirert av Aegean. I seng og opp kl 04.00. Hotellbussen gikk ikke så tidlig så det var bestilt taxi som vi delte med en tysk jente som skulle samme vei. Liten kø i innsjekk, men på spørsmål om vi hadde alkohol i bagasjen måtte jeg åpne kofferten for å vise fram to halvflasker brennevin som var forseglet for transfer dagen før. Alt OK og rett til gaten for å vente på buss. A3370 19.06.11 ATH 05:50 - JMK 06:30 Airbus A320-232 SX-DVU Sete 10D og 10F Utstyret virker noe overdrevent for den korte turen på under 30 minutter men crewet håndterer det effektivt og rekker å servere vann/juice/brus/kaffe/te samt sukkertøy underveis. A3 har standardisert flåte på A319(3), A320(23) og A321(4) og betjener de greske øyene på en annen måte enn OA som i alle år har fløyet med hyppigere avganger med ATE 42/72. Jeg hadde sendt e-post til hotellet om at vi ville komme en dag for sent. Når vi kom til Mykonos ventet hotellets buss på oss ved utgangen. Service. Etter to herlige uker på Hotell Poseidon var det tid for hjemreise. Opp klokken 5 for å ta hotellets bil kl 06.00 A3371 JMK 07:00 - ATH 07:30 Airbus A321-231 SX-DVZ Sete 23e og 23F Nesten først i kø til innsjekk, men skranken for screening av bagasjen var ikke åpnet så det ble lang kø av passasjerer som skulle lever fra seg bagasje. Vi gikk direkte fra sikkerhetskontroll til flytrappa. Mindre enn halvfullt denne morgenen. Vi hadde fått sete rett foran exit med kun D og E, men etter boarding completed flyttet vi til A og C på exit rad 24 som var ledig. Ca en og en halv meter benplass. Ved ankomst til Athen gikk vi rett til Goldair Handlings lounge som vi også har brukt en gang før. Enkel lounge med PC/Internett, snacks og drikke. Ingen Gin i utvalget så det ble med frokost (toast/syltetøy) og kaffe. A3371 ATH 11:25 - FRA 13:25 Airbus A320-232 SX-DVU Sete 10B og 10C Buss til flyet litt etter oppsatt tid. Ikke helt fullt fly. Hadde opprinnelig 10C men hele rad 4 var ledig så vi flyttet til 4 D og F. En passasjer for mange i business så det ble navnesjekk og en på 3A måtte noe skuffet flytte til 23A. Etter hvert kom han tilbake til 4A. Ungt og smilende crew. Det var mange nordmenn om bord. Serveringen i dag bestod av varm kylling med pastaris. Riktig godt og det ble rødvin samt kaffe til desserten som var gresk yoghurt med søte bær. En runde til med drikke underveis. I Frankfurt hadde vi igjen lenge å vente så jeg tok peiling på SkyLounge i Terminal 2. Det var langt å gå inkl. togtur, men FRA er busy så det var greit å slappe av i ro og mak med drikke og snacks. SK4756 FRA 17:20 – 19:15 Boeing 737-505 LN-BRX Sete 13A og 13B Busstur til maskinen, som etter hvert viste seg å være smekkfull med unntak av et eller to seter i C. Her var ikke plass til noen knyttnever og det virket som de fleste passasjerer følte seg inneklemt og innestengt i den fulle maskinen. Som kjent ikke noe annet enn BOB fra SK sin side. Kjøpte cola. Ved ankomst til OSL ble det om bord informert om uganger for de som skulle videre til TRH, SVG og KRS. Vel hjemme er det vel enighet om at så mye venting på en tur som kunne tatt fire og en halv time ikke er ønskelig, neste år blir det å finne et bedre alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
|
![]()
Flott TR debut dette...ryddig & velskrevet
![]() Quote:
![]() ![]() Hehe...neida, du har beskrevet dette bra ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Flot TR-debut :up
Håber på billeder næste gang ![]()
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Heisan, en fin debut. Aegean har vi vel ikke sett veldig mange (om noen?) TRer fra tidligere. Takk.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
Fin rapport, ryddig og saklig skrevet. Det blir en lang tur med saa mange mellomlandinger, men naar du skal vaere borte i to uker, er det ok allikevel.
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyglad
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 53
|
![]()
Takker. Er etterhvert blitt ganske godt kjent med Aegean. De er tydelig veldig stolt over å blitt Star Alliance-medlem, og nevner det i alle sammenhenger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyglad
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 53
|
![]()
Takk for tilbakemeldingen. Den lange turen er i grunnen fort glemt når man først er kommet fram ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Takk for en fin trip report! Forsinkelsen med en overnatting i Athen hørtes forferdelig slitsom ut. Bedre hell neste gang :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
Jeg loefter denne med et spm. Jeg skal fly med Aegean fra Barcelona til Athen i sommer og detvirker som et bra selskap. Vi skal vaere noen dager i naerheten av Athen, men vi skal ogsaa til en oey. Hvilken er ikke helt bestemt ennaa. Kanskje et dumt spm paa dette forum, men jeg lurer paa hva er best, fly eller baat ut i Egeerhavet? Prismessig er det ikke saerlig forskjell.
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]() Quote:
![]() Har også benyttet Blue Star Ferries,både i ferje- og stor katamaranstørrelse, og det gikk veldig fint, selv om det var noe bølger. Tilhører du kategorien "lett sjøsyk" ville jeg gått for fly, men skal du med store båter og ikke tilhører overnevnte kategori, er det en fantastisk tur med båt ute på havet ![]() ![]() God tur !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
|
![]()
Takk for løfting av denne tr. Reiser til JMK med SK, A3 og LH om en snau måneds tid. Mellomlander i CPH/ATH på utreise og ATH/FRA hjem. Ikke fullt så mange lange stopp på den routingen. Men det blir sikkert bra det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
Takker, jeg blir ikke sjoesyk. Det ser ut som det det blir baat paa utreise og fly tilbake.
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aegean OSL / ARN - ATH ? | LNv22 | Flyforum | 3 | 30-05-2014 16:38 |
OSL-CPH.-ATH i morgen | SlidesArmed | Register- og ATC-Forum | 3 | 26-08-2012 22:18 |
OSL-ATH SAS vs.SWISS | 3tflyer | Reiseforum | 8 | 15-05-2009 17:33 |
BKK-ATH-OSL | Farmer | TripReports | 17 | 20-04-2008 15:10 |
OSL -ATH | LN-FHU | Flyforum | 19 | 16-04-2007 16:34 |