Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2005, 05:42   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Separasjon i forbindelse med A388

Quote:
Reference (ICAO report "Wake Vortex aspects of the Airbus A380 aircraft" 11/10/2005: T 13/3-05-0661.SLG) Preliminary data from A380 wake turbulence test are in, and it looks like Airbus predictions are totally outside the ball park with regards to the A380 wake. Flight test data shows that the A380 wake vortices will descend further and are significantly stronger at 1000ft (300m) below the generation altitude than for any other aircraft in its weight category (747 etc). On occasions the A380 wake vortices may descend 2000ft (600M) below the aircraft and pose possible passenger comfort issues, but not a hazard.

Initial ICAO guidance is as follows:
1) one additional min to be added to all separations, when the A380 is the leading aircraft.
2) Horizontal spacing on final approach to be no less than 10 NM between A380 and following aircraft.
3) vertical spacing to be no less than 2000ft when following behind the A380.
Den økte separasjonen i forhold til f.eks 744, gjør at gevinsten på slot-restricted flyplasser egentlig ikke blir noe å snakke om for totalantallet passasjerer. Selskapene med 388 blir vinnerene, siden de får pøst inn flere passasjerer. Andre selskaper og passasjerene i andre fly blir taperene, siden det blir enda mer forsinkelser på f.eks LHR.

Separasjon på 10NM er MYE. Etter f.eks 744 bruker man 6SM
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2005, 11:04   #2
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

Quote:

Separasjon på 10NM er MYE. Etter f.eks 744 bruker man 6SM
Hmm... Regelen er 5nm for en Medium etter en Heavy, og 6NM for en Light etter Heavy. Når du skriver 6SM, mener du da Statute miles? Bare sånn at vi ikke misforstår hverandre?

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2005, 19:31   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

FAR sier miles, som jeg antar betyr Statute miles. Hvis det menes nautiske mil, så står det alltid NM.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2005, 20:02   #4
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

Quote:
Originally posted by atck


Quote:
Originally posted by Dag Viking


FAR sier miles, som jeg antar betyr Statute miles. Hvis det menes nautiske mil, så står det alltid NM.
Jepp. Da er ikke 6SM så langt unna 5NM. Det er vel omtrent 200 meter i forskjell mellom SM og NM. Så har vi det helt klart.
atck is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2005, 00:55   #5
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

Tror helt klart denne restriksjonen vil merkes mest der det er lufrommet som er begrensende. Der rullebanen er begrensende faktor, så vil det merkes mindre.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2005, 18:59   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

http://www.timesofoman.com/newsdetails.asp?newsid=22231
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2005, 19:11   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

Dag Viking - det ikke de faktiske Vortex-data denne separasjonen bygger på, men en midlertidig precautionary separasjon i påvente av oppnådde faktikiske resultater.

Så får vi se om den amerikanske pressen skriver noe annet når de riktige data slippes.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2005, 19:20   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

Quote:
Originally posted by LN-KGL


Dag Viking - det ikke de faktiske Vortex-data denne separasjonen bygger på, men en midlertidig precautionary separasjon i påvente av oppnådde faktikiske resultater.
Ja, jeg vet det nå, selv om det ikke gikk frem av mine første innlegg i tråden. Kravene til separasjon blir trolig lavere etter hvert. Problemet er at Airbus ikke "har tid" til å vente på data fra service, de skulle hatt 380 ned på 747-nivå allerede ved EIS.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2005, 21:45   #9
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

Separasjon? er det noen som skal separeres??? Syntes du er litt inglisj her I Norge atskiller man:
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2005, 21:58   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

Quote:
Originally posted by catocontrol
I Norge atskiller man:
Jeg er ikke i Norge....
Men siden dette er en norsk nettside, så burde jeg kanskje snakke som om jeg var det?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2005, 23:36   #11
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

ikke ment som VOLDSOM kritikk Kjenner til problemet selv! Folk i lufttrafikktjenesten en fryktelig flinke til å bruke separasjon(inklusiv meg) selv om det heter atskillelse
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2005, 23:37   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

Separasjon er vel et godt gammelt norsk ord? Man sa vel aldri melke-adskiller?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB Blackhawk TripReports 10 15-06-2016 17:37
I forbindelse med Veterans Day LN-MOW Flyforum 0 11-11-2011 19:41
Helitrans med ny logo og nettside, i forbindelse med fusjoneringen Trdfly Flyforum 0 19-10-2011 09:54


All times are GMT +2. The time now is 18:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.