![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL + Star Mega DO II + Roadtrip Washington og omegn!
Jeg har lest så mange trip reports her og setter stor pris på alle bidragsyterne som gjør forumet så innholdsrikt. Selv er jeg imidlertid ikke like fink til å dele mine erfaringer, men man kan jo gjøre et forsøk på å bli bedre til akkurat det. Det er en liten stund siden jeg gjennomførte nærværende tur, og dere får bære med meg dersom det på enkelte punkter er litt lite informasjon. Jeg har hverfal en drøss med bilder, og ut i fra det jeg leser av kommentarer i andre rapporter virker det som flertallet ønsker en del bilder fra destinasjonene også. Jeg har derfor inkludert dette. Skulle det bli for mye eller for lite av det ene eller andre er det bare å si i fra. Ellers er jeg alltid glad for tilbakemelding. STAR MEGA DO II Jeg bestemte meg tidlig i september for å delta på Star Mega DO II. Bakgrunnen for det var det jeg hadde lest og hørt om Star Mega DO I, samt generell reiselyst. Et besøk hos Boeing i Seattle sto også høyt på listen og med flere ildsjeler i arrangementskomiteen var jeg ganske sikker på at dette var turen å være med på! Årets tur, inkludert mengder av fly-snacks, var som følger: OSL – FRA – IAH – PHX – PAE – SEA – FRA – OSL Opplegget for min del begynte i Frankfurt. Star Mega DO II kunne ikke ordne tilslutningsbilletter til FRA, så disse måtte jeg ordne selv. SAS hadde tidene som passet meg best. Et kjapt søk på lufthansa.no avslørte at de samme SK flightene var billigere å booke via LHs websider, så de fikk æren av å håndtere bestillingen. OSL – FRA – OSL ble derfor booket på lufthansa.no til kr 1284 i hhv. L og E klasse. LH 6231 OSL – FRA Avg. 09:55 Oppmøte på OSL skjedde i god tid da jeg på ingen måte ville risikere å komme for sent til den planlagte omvisningen hos Lufthansa i FRA. Det var god med folk i innsjekkingsområdet, men jeg kom meg forholdsvis fort igjennom både det og secutity. I terminalen slo jeg meg ned i et rolig hjørne på Seefood bar med et rekesmørbrød og en farris. Her fikk jeg slått opp laptopen og jobbet en drøy time før jeg ruslet mot gaten. Boarding gikk som normalt og jeg fant fram til mitt sete som jeg på forhånd hadde reservert; 10F. Jeg velger alltid 10A eller 10F når SK flyr med 737-600, og grunnen til det er vel ganske åpenbart: God benplass på rad 10 sete A/F Vel oppe i luften kom serveringen i gang. Jeg takket ja til en kopp kaffe og holdt meg til det. Tiden gikk videre med til å ferdigstille arbeidet jeg hadde startet på i terminalen, så laptopen ble bootet opp igjen. Når man var ferdig med det, ble det tid til å se igjennom dagens aviser, samt SAS sitt inflight magasin. Noen bilder ble det også. Fine farger In flight Husker ikke helt belegget på denne flighten, men det var nokså glissent. Jeg hadde flere rader med ledige tresetere rundt meg, og det var en ellers rolig og behagelig stemning om bord. Etter ca to timer var det klart for landing og vi begynte nedstigningen til FRA. Delta på FRA United på FRA Vel nede og ute av flyet var det rask gang bort til Sheraton, hvor rom var booket for natten. Jeg sjekket inn og fikk utdelt nøkkelkort til meg selv og min romkamerat Someone (som ikke kom nedover før utpå kvelden). Så var det en kjapp tur opp på rommet for å slenge fra seg bagasjen og lignende, før man igjen var nede i resepsjonsområdet og hilste på andre deltakere som kom fra alle verdenshjørner. Etter at de fleste hadde kommet, og i alle fall tidspunktet for første delen av programmet var kommet, var det dags for avreise med buss til Lufthansa Technik. Bussturen tok ca 20 minutter og så ut til å gå omtrent rundt hele flyplassen. Ved ankomst Lufthansa Technik måtte samtlige igjennom en sikkerhetskontroll og scan før man fikk komme ut foran hangaren der "Munich" (A380-800) sto og ventet på oss. Omvisningen latet til å være mer eller mindre "fri", men vi ble til å begynne med delt inn i grupper ledet av teknisk personell fra Lufthansa som kunne svare på alt mellom himmel og jord. Etter gjennomgangen med disse var det god tid til å utforske maskinen på egenhånd. Rett og slett et svært så bra opplegg! Jeg legger ved en del bilder med kommentarer og lar disse tale for seg: First class cabin, 2nd floor Forklaringer og demonstrasjoner Business class, 2nd floor Utsikt ut fra dør R2(?) på 2nd floor, LITT av en vingeflate Mann vs maskin Galley Dør og låsemekanisme Detalj dør Hele 1st floor på Lufthansa A380 er economy class. Economy class
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 03-07-2011 at 16:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Ved gally nr. 2 forfra er det en luke i gulvet. Åpnes den ønskes man velkommen ned i kjelleren, nemmelig crew rest area:
Hvis jeg ikke husker feil, var det over ti sengeplasser her nede. Dør som leder til cargo hold Så var det på tide å bevege seg på utsiden av maskinen… fortsettelse følger senere i kveld!
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,156
|
![]()
Denne trip-rapporten ser ut til å blir bra! Gleder meg til fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Gleder meg også......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Kjempebra rapport. Ser frem til neste steg.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,284
|
![]()
Keep it coming!
Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
DEL II
Da jeg ved LHs besøk i Oslo fikk studere den samme maskinen ("Munich") innendørs, inkl. omvisning i cockpit med Lufthansas "chief pilot", var jeg ivrig etter å ta og føle på maskinen fra utsiden også. Dette var det tydelige restriksjoner på ved besøket på OSL, men her på Lufthansas hjemmebane var det frie tøyler! Det første jeg gjorde var å alliere meg med en av Lufthansa Techniks ingeniører, som ga meg en mer eller mindre privat gjennomgang av A380 sitt understell, herunder oppheng, dempere, hjul og bremser. Nesehjul Nesehjul og demper Detalj Double bogie Hjulbrønn for double bogie i vinge Triple bogie A380 er flat under Undertegnede vs maskin Oversiktsbilde main gear Zoom main gear Etter dette var det en nærmere titt på motorene som er av typen RR Trent 900 Nr. 3 Nr. 3 Undertegnede, RR Trent 900 og mulig FOD Detalj, fan spinning Farvel for denne gang "Munich" D-AIMB Mer om noen minutter ![]()
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Workshops, middag og overraskelser
Etter vårt besøk hos Lufthansa Technik var det tilbake i bussene som satte kursen mot Lufthansas hovedkvarter på FRA. Her ble vi videre inndelt i grupper som gjennomgikk en rekke workshops mht. forbedring av Lufthansas in flight entertainment. Det ble servert rikelig med snitter, drikke og snacks. Det hele tok vel i underkant av to timer og var egentlig ganske artig. Det var utrolig hvilke ideer og forslag folk har til fremtidens IFE, og det virket som om Lufthansa tar arbeidet med å kartlegge dette nokså seriøst. Oppsummert uttrykte Lufthansa at mange ønsker et IFE system hvor brukeren har en egen profil som kan lastes opp til brukerens sete ved boarding. Profilen inneholder det brukeren har spesifisert selv, som for eks. galleri av filmer og underholdning, musikk osv. Det er videre essensielt at systemet har internettoppkobling og at brukeren har tilgang til sine egne streaming tjenester som Spotify osv. og ikke er bundet av selskapets (begrensede) innholdsdatabaser. Mot toppen av listen var også banale og enkle ting som stabilitet og at systemene må være responsive. Workshopen ble avsluttet og gruppene ble gjenforent. En spasertur gjennom kontorene og vi ankom stedet kvelden skulle tilbringes for middag, god drikke og hygge. Det er imponerende lokaler Lufthansa har på FRA Jeg kan ikke si annet enn at det var en svært hyggelig mottakelse med oppvartning over all forventning. Aperitif Fantastisk massasje Vi ble også tatt godt i mot av de øvrige selskapene som deltok. De inviterte til hyggelige diskusjoner og hadde med seg mer eller mindre lokale spesialiteter, for det meste bestående av alkoholholdige varer i rikelige kvanta. Austrian Swiss Brussels Airlines Utenom vin, champagne og øl, var det innsalg av sjokolade, konfekt og spekemat Og mer pushing av rose… Mmm.. smake smake Naturligvis hadde alle selskapene med seg rikelig med goodie bags, her representert ved BMI Someone tilsluttet seg også middagen etter hans litt sene ankomst til FRA. Kan ikke si annet enn at vi hadde en super kveld! Ledelsen i LH sier noen velvalgte ord før maten Rutesjefen i Star Alliance (som jeg satt på bord med) følger opp Miles-guruen selv, Randy Peterson, er en livlig kar å ha rundt bordet Det sto ikke på oppvartningen.. Etter maten var det duket for å avsløre kveldens store overraskelse. Vi ble, noen mer bedugget enn andre, sluset inn i busser som så kjørte oss til LH First Class Terminal! LH First Class Terminal FRA Her var det bare å bestille og prøve det man måtte ønske ut i de små timer…. Oppsummert ga Lufthansa oss en super opplevelse og en innholdsrik dag. Vel gjennomført! Jeg må si at jeg ikke helt husker når jeg kom meg i seng, men det var nok ikke alt for sent etter som jeg så frem til FRA – IAH med LH i C dagen etterpå. Stay tuned for: LH440 FRA - IAH 744 C klasse
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 03-07-2011 at 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
|
![]()
Aahhh...helt sjef med detaljbilder, takk skal du ha
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
|
![]()
Veldig bra og pene bilde
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Traveler Student
Join Date: Jul 2011
Location: Molde
Posts: 105
|
![]()
Blir dette arrangert vært år? kunne gjerne å tenkt meg på en sånn tur
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,804
|
![]()
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=88757
Her er linken til årets DO! Og som Tommy har nevnt er det ikke mange plassene igjen.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Amatør
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
|
![]()
Meget spennende, takker så mye!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
DEL III
Vi (Someone og jeg) hadde beregnet god tid dagen etter og var i terminalen omtrent to og en halv time før avgang. Vi valgte hver vår business skranke for innsjekk og Someone fikk sendt bagasjen sin og mottatt boardingkort på noen minutter. For min del så sjekk-in agenten bak skranken mer og mer forundret ut etter hvert som minuttene gikk. Bookingen min var der, med navn, flight, setereservasjon og det hele, men hadde ikke blitt "billettert". Skyter inn litt informasjon om bestilling av billettene: Billettene til SMDO II sine transatlantiske flighter hadde blitt bestilt via SMDO sine hjemmesider, hvor man i registreringsskjemaet anga hvilke LH fligher man trengte og i hvilke klasser. Et par uker senere, etter man også hadde formidlet kredittkortinformasjon, mottok man e-ticket pr. e-post og alt skulle være klart for avreise. Jeg så imidlertid de to siste ukene før avreise at ingenting hadde blitt belastet mitt kredittkort, og kontaktet derfor SMDO og Lufthansa. Da det fortsatt var slik to dager før avreise kontaktet jeg de samme personene igjen og fikk da på nytt en bekreftelse fra Lufthansa at alt var i orden med bookingen og at de ønsket meg en god reise. Jeg var skeptisk til situasjonen, og skrev derfor ut e-post korrespondansen og tok denne med til flyplassen. Sjekk-in agenten beklagde situasjonen og måtte meddele at jeg ikke kunne bli med LH440 den dagen med den billetten. Jeg ble videre henvist til å kontakte Lufthansa sitt billettkontor. Situasjonen tatt i betraktning, gikk jeg sporen streks i rett linje til Lufthansa First Class billettkontor for å få orden i sakene. Uaktuelt å stå i kø eller lignende når de har rotet det til slik. Someone slo seg ned i en sofasalong inne på First Class kontoret og utsatte loungebesøket og champagnen til fordel for et glass vann. Jeg forklarte så situasjonen for agenten og fremla de tidligere dagenes e-post korrespondanse. Jeg sto videre klar med det tidligere publiserte kredittkortet og var klar til å betale den avtalte Z-fare prisen og bli ferdig med saken. Det viste seg at det ikke skulle være så enkelt. Lufthansa kontoret som hadde avtalt prisene med Star Mega DO var et kontor i USA (New York hvis jeg ikke husker feil). Da det var nattestid der var det ikke mulig å få tak i noen, og ut i fra det "bildet" de hadde på skjermen i FRA var det ikke mulig å selge billettene til den avtalte Z-fare her. Jeg uttrykte noe misnøye med situasjonen og fortalte videre at jeg synes det var underlig at dette ikke kunne løses fra FRA som er hovedbasen til selskapet. Etter ytterligere forsøk fra agentens side om å "tvinge" bookingen igjennom og belaste mitt kort, måtte han dessverre gi opp. Mitt eneste alternativ for å bli med LH440 i dag, og opprettholde den tidligere bookingen av returen til Europa, var i flg. agenten å kjøpe en full fare business billett (C-klasse) for den "nette" sum av ca kr 45.000 (FRA – IAH, SEA – FRA). Bookingen for SMDO II var tross alt ikke gjort av meg selv, og jeg hadde ved flere anledninger kontaktet arrangørene bak SMDO II og Lufthansa, så jeg følte at dette virkelig ikke var et forhold jeg kunne klandres for. Jeg ringte derfor en av hodene bak SMDO II og forklarte situasjonen. Vedkommende kom raskt til stedet og forsøkte å løse situasjonen med personalet bak disken, dessverre uten hell. Resultatet ble, at vedkommende la ut 45.000 for full fare billetten i C klasse, hvorpå dette senere skulle bli refundert ham, og mitt kort belastes det opprinnelige avtalte beløpet. Godt håndtert, men etter min mening skulle det også bare mangle. Da sto man der, klar til innsjekk, omtrent halvannen time forsinket. Godt vi hadde beregnet god tid! Og stor takk til Someone som også ventet sammen med meg i LH First Class billett kontoret. Ingen champagne, likevel et par glass vann fra kildevanndispenseren. Vi spaserte igjennom security, så bortover i A piren for så å ta en av to BITTE SMÅ heiser opp i en proppfull "Tower Lounge". Noe burde gjøres med inn- og utslusingen av folk her, lang kø for å komme både opp og ned til sider. Helt OK utvalg av mat og drikke, men utsikten var det ikke noe å si på med direkte og klar utsikt til maskinen som skulle ta oss over til IAH som LH440 denne dagen (iPhone bilde): Dette var D-ABVH. Maskinen er malt i Boeing - Lufthansa livery som feirer 50års samarbeid. Denne 747-400 maskinen ble levert i april 1991 er nå over 20 år gammel. Straks vi hadde fått tatt oss en liten matbit og drikke var det dags å gå om bord i D-ABVH. LH440 Boeing 747-400 3. november 2010 Sete 25A Vel om bord og plantet ned i sete 25A kunne man konstatere at benplassen var god og at knyttnevetesten var godkjent (siste iPhone bilde). Vi gikk begge for et glass champagne og det var bare å starte skålingen ![]() Etter at glassene var samlet sammen satte vi kursen mot rullebanen. En stor, tung og hengende vinge. I like! Air Canada, her representert med en 777-300 United Airlines 777-200 gjøres klar for ny tjeneste Vel borte ved holding, bevitnet vi Lufthansa A340-300 lande og en Delta 767-(200?) ta av Delta klar for avgang Etter lineup på banen ble slusene åpnet og vi rullet i nærmere 60 sekunder før vingene sakte bøyde seg oppover og til slutt løftet den tunge "dronningen" opp i luften ![]()
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Betjeningen kom rundt med menyer og hvite duker. Mer champagne ble bestilt.
Forretten besto av følgende valgmuligheter: -Marinated King Prawns on mixed Melon Salad -Veal Roulade with Mushrooms, dried Fruit, Bulgur Salad, Orange and Carrot Sauce -Mixed Lettuce with Herb Mushrooms, Olives and Bell Pepper with Spanish Dressing Vi gikk begge for kalverulladen. Den var helt OK. Rødvin ble valgt til drikke. Forretten ble fjernet, fortsatt litt rødvin igjen etter to runder. Vi venter spent på neste rett og nyter utsikten Og enkelte studerer menyen en gang til Hovedretten måtte velges ut i fra disse tre alternativene: -Red Mullet Filet on Paella with Mussels -Garganelli with Tomato Sauce, Cheese and Olives -Roast Goose with Red Cabbage, Potato Dumplings and Herb Crumb Butter Jeg har dårlig erfaring med red mullet, så den utgikk. Valgte derfor pasta. Denne var faktisk ganske god. Noe surr med vinene de hadde om bord i forhold til hva som var listet i menyene, men godt var det og flere ble testet ut. Til dessert ble det ost og portvin. Deretter kaffe, likør og cognac. Det var knallstemning om bord og det ble et par enkle drinker.. Senere ut i flighten var det duket for kake Vi gikk begge for en Warsteiner ved siden Etter kaken, et par glass og hyggelig prat, tok vi turen opp i First Class og sa hei til øvrige SMDO II deltakere.
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 10-08-2011 at 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Tilbake i setet!
Nå var det duket for ny servering, og jeg valgte "Linguini with spinach and tomato sauce". Faktisk veldig bra! Rester, glass, duker osv ble samlet inn og maskinen klargjort for landing i Houston. Snart nede på IAH Fin landing, og vi takset inn til terminalen i tungt regnvær. Mitt sete det siste halve døgnet: Oppsummert var dette utrolig hyggelig flytur. En jeg virkelig kommer til å huske lenge. Crewet utøvde gjennomgående veldig bra service, men maten var imidlertid ikke like bra som min forrige C klasse tur med Thai tidligere på året. Hjemturen med LH, SEA – FRA, viste seg imidlertid fra en god side hva angår mat. mer om det senere! En del kø i immigration, men det gikk ikke alt for langt tid før vi var igjennom. Herlig å være tilbake i USA. Deretter ventet shuttlebusser til Sheraton IAH, hvor de neste nettene skulle tilbringes. Her slo vi oss ned i hotellbaren og fikk oss et par kalde. Senere på kvelden valgte en større gjeng å ta turen ut på en lokal Grill med navn Mo's BBQ. Inne hos Mo ble det bestilt kjøtt og bakte poteter… Jeg lar bildene tale for seg selv. "Noen" var imponert over tørkerullholderen.. ![]() Vi hadde nå gjennomført en laaaang dag og jeg begynte å henge godt med hodet. Taxi ble bestilt og jeg så frem til å komme til hotellet for å slenge meg i sengen. "Noen" lente seg heller til en takstøtte utenfor Mo's ![]() Dag I i Houston var over og jeg har hatt en super tur så langt! Imorgen ventet et besøk hos Continental på IAH. ----- Jeg håper dette har vært underholdende eller interessant lesing. Kommentarer mottas med takk. Mer kommer! (Besøk hos Continental, SMDO II charter IAH-PHX-PAE, opphold i Seattle, roadtrip Washington og British Columbia, SEA-FRA i C + + )
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 10-08-2011 at 22:44. Reason: Fjernet enkelte feil |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Venter på resten , dette var godt lesestoff og bra dokumentert med bilde bruk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Vanvittig herlig dejavu!! Takker for titten, gleder meg til resten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Meget bra så langt, venter i spenning på resten
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
|
![]()
Utrolig bra fortsettelse LNv22 - takk skal du ha...koser meg her jeg sitter og leser!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
The Western USA roadtrip 2014 PHX-LAS-SFO - Tips sökes | Savipix | Reiseforum | 14 | 11-01-2014 11:52 |
Går det direktefly fra OSL til Washington DC? | Norge Rundt På 14 Dager | Småprat | 3 | 31-10-2012 10:15 |
OSL-FRA-SEA Business trip | hstad | TripReports | 10 | 09-06-2012 18:05 |
OSL/GOT-FRA-SEA-FRA-BGO | Chriscross | TripReports | 10 | 07-12-2011 17:03 |
OSL-FRA-SFO-LAS-JFK-FRA-OSL – Guttetur til Vegas og New York. | Utpaatur | TripReports | 22 | 26-05-2011 23:23 |