Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-06-2011, 10:02   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Vin SALT og Champagne

12.06.2010
Dessverre var dette en søndag, og dermed ekstra få avganger mellom Oslo og Munchen. Det er lang tid mellom siste og nest siste avgang fra Gadermoen. Via CPH eller FRA var heller ikke aktuelt. Måtte derfor ta LH2451 som går 11:50 fra Gardermoen, noe som førte til 09:30 avgang med flybussen. Det var pinse og Oslo S var stengt, noe flytog var ikke å tenke på. Altfor tidlig, siden jeg var på utdrikkingslag dagen før.
Vel framme på OSL var det null kø. Det kan ikke ha gått mer enn 5 minutter på å sjekke inn, få boardingkort og tagge bagasjen til Tokyo, samt komme seg gjennom en kø-fri fast-track. Det blinket rødt både når vekteren drog billett og EB-kort gjennom leseren, men etter en visuell inspeksjon kunne jeg gå gjennom. I Scandinavian lounge var det mer eller mindre tomt, tror det var en person til når jeg kom. Det skulle bli en lang dag, og valget falt derfor på farris og et par telefoner i stedet for øl og snacks.



LH2451
OSL-MUC 11:50-14:05

30 minutter før avgang ruslet jeg ned til gaten, der D-AILY sto og ventet. Dessverre var dette et fly med NEK. Medpassasjerer på de første radene ble skuffet og overrasket over at besetningen ikke hadde noen mulighet til å henge opp jakkene til folk, slik det var mulig med den gamle innredningen.
Vi var 5 personer på 3 rader, jeg hadde rad 1 for meg selv. Setet er veldig hardt og vondt, jeg var glad turen ikke var mer enn to timer.



Øyeren var temmelig brun etter det kraftige regnet siste tiden.



Hyggelig crew og grei service. Servering startet med drikke, og jeg valgte Riesling. Den var for søt og smakte billig. Etterpå var det tid for litt å bite i. Vi fikk servert noe som skulle ligne på mat, men det var som vanlig ikke noe å skryte av, det minner om det man gjerne får når man svarer “beef” til spørsmålet “chicken or beef” på langruter.



Jeg spiste opp deler av maten, desserten var i alle fall grei nok. Etterpå valgte jeg å prøve musserende vin, men også det var temmelig skralt. Det var en musserende rosevin, som var søt og smakløs. Jeg skjønner ikke hvorfor Lufthansa serverer så dårlig drikke, det er jo flere selskaper som serverer skikkelig champagne på både kortere ruter og billigere billettklasser enn dette. Tyskland har jo dessuten mengder av topp hvitvin til en bra pris.
Vi ankom Munchen noen minutter før rute, og stoppet på en bussgate. Dette er ikke noe problem i Munchen, i løpet av 4-5 minutter er man trygt plassert midt i terminalen.
Lang tid til neste fly, og planen var egentlig å dra innom 3-4 lounger for å sammenligne. Diners- og Priority Pass-lounger er plassert i terminal 1, og dit gadd jeg rett og slett ikke pga at man må gjennom security to ganger. Liten vits med Diners eller Priority Pass dersom man flyr med *A med andre ord. Jeg ruslet heller rundt i terminalen en stund, før jeg endte i den nordlige senator-loungen. Der var det nesten folketomt, ikke helt uventet første pinsedag. Lufthansa spanderer heller ikke internett i sine business- og senator-lounger, men man kan kjøpe tilgang for 1t, 10t eller 30dager. Jeg var ikke i internettmodus, og brukte mesteparten av tiden i loungen til å se Breaking Bad og Borgen, spise litt hot wings og drikke et par øl.







__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 19-06-2011 at 10:47.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2011, 11:23   #2
baselutvann
ScanFlyer Gold
 
baselutvann's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
Default Re: SALT og Champagne

Flott start! Gleder meg til resten!
__________________
Hvil du følge meg og min bilder ?
www.mariuskaniewski.wordpress.com
baselutvann is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2011, 16:17   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,729
Default Re: SALT og Champagne

Ja, venter i spenning på resten, mens jeg selv sitter og knotter på min himmelsprett-tur via FRA.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2011, 21:16   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: SALT og Champagne

Tusen takk, venter spent.. Har nå 100.000 Dividend på konto og tenker på kombi HKG-NRT ca 17. mai neste år... Egentlig etter miksen av LH og OZ til ICN har gjør det egentlig ikke noe om LH begge veier..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 19:01   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SALT og Champagne

Kjedelig servering i Business Class - synd ikke SAS flyr på søndager, da de garantert ville stilt opp med noe bedre. Spent på fortsettelsen!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 19:17   #6
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,908
Default Re: SALT og Champagne

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Kjedelig servering i Business Class - synd ikke SAS flyr på søndager, da de garantert ville stilt opp med noe bedre. Spent på fortsettelsen!
Er maten noe særlig mer/bedre enn dette på en 2 timers flight med SK?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 19:24   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SALT og Champagne

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Er maten noe særlig mer/bedre enn dette på en 2 timers flight med SK?
Ja, de serverer et langt mer omfattende varmt måltid - og ordentlig champagne.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 19:26   #8
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,908
Default Re: SALT og Champagne

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ja, de serverer et langt mer omfattende varmt måltid - og ordentlig champagne.
OK.. bra å vite
__________________
Siden 2006 (95% privat):


ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 19:40   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SALT og Champagne

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
OK.. bra å vite
SAS er elendige i Economy og ganske blasse i Economy Extra, men Business innen Europa er overraskende bra, med to-tre tykke skiver smakfull ost, varme rundstykker, salat, typisk 3-400 g. stek eller fisk med tilbehør, konfekt, champagne og sterkere saker. Ganske tradisjonelt, men mer omfattende enn andre selskaper.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 19:56   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SALT og Champagne

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Er maten noe særlig mer/bedre enn dette på en 2 timers flight med SK?
Lufthansa er ikke bra sammenlignet med f.eks. SAS og Swiss.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 19:58   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Vin A for All Nippon Airways

12.06.2011
Munchen-Tokyo NH208 20:55 15:50 +1
All Nippoon Airways JA783A

Fra loungen ved G-gater måtte man opp trappa, gjennom passkontroll og da kommer man til omtrent tilsvarende område med butikker og H-gater. Boarding ble noe forsinket pga noe mekanisk. 15 minutter før oppsatt avgang var det klart for ombordstigning. En dame ropte opp first og business og hadde et skilt foran seg, men vi ble bare henvist til en separat skranke. Køen der var like lang som for generell boarding, så det tok ca 5 minutter før man kom seg forbi og videre ned til flyet. Boarding gjennom L1 var kun for første klasse, business og økonomi boardet gjennom L2.



All Nippon serverer ikke champagne før take-off på grunn av eget eller japansk regelverk. Det er jo selvsagt et skår i gleden når det er snakk om såpass god drikke.
Belegget var lavt i første klasse, kun jeg i 2Aog en japansk herre på rundt 70 år i 2K. Litt usikker på belegget i de andre klassene, men det så ikke altfor fullt ut. Det har nok sammenheng med at det var første pinsedag også, men generelt virker Munchen-ruta å ha lavere belegg enn de andre Europa-rutene til All Nippon.
Kabinen i 777-300ER er svært lys og luftig. Setene er vesentlig lavere enn veggene er på en suite, og det gjør at man føler det er romslig. Det er høyt under taket, og ingen hattehylle i midten.



Setet er veldig bra. Det har god bredde, en ”passende mengde” justeringsmuligheter, og legges ned til en veldig bra seng. Langs vinduskarmen er det god plass til diverse ting som en pc, bøker og blader, høretelefoner og et glass champagne. Bordet felles ut fra disken under tv-skjermen, og er mindre enn hos noen av de andre flyselskapene jeg fløy med på denne reisen.



Før take-off fikk vi amenity-kit, tøfler, pyjamas og genser i ønsket størrelse, samt selvplukk av artikler fra en kurv. Pyjamasen er laget i et blandingsstoff, og noe stivere enn en typisk bomullsdress. Den er også resirkulert, og man kan ikke ta den med seg hjem. Uansett var den behagelig, og å bytte til den før avgang var kjærkomment.
Purser introduserte seg selv og fortalte litt om flighten, og etterpå kom flyvertinna som skulle ha venstre side av første klasse og hilste på. Alle ombord var ekstremt høflige, og behandler passasjerene med en respekt man sjelden ser maken til. Det kan nesten bli for mye av det gode for en stakkars nordmann, men det er bare å nyte den gode servicen.

Menyer ble også delt ut, slik at man kunne titte gjennom den og finne ut hva som fristet i det store utvalget.

Vi pushet tilbake kl 21:00, og vi taxet raskt til den nordlige rullebanen for en avgang mot øst. Lyden fra motorene på 77W er rett og slett imponerende. Lydbildet vitner om at det er store krefter i sving, og så langt foran er lydnivået veldig behagelig. Take-off roll var ca 35 sekunder, noe som er imponerende for en såpass lang flight.

Det tok ikke mange minuttene før det var klart for en varm klut og et kaldt glass. Valget falt selvsagt på Krug, som ble servert i helt greie champagneglass.



Menyen var som følger

Quote:
• DINING MENU
Choose freely what you fancy when you feel like it from our fine selection of Japanese Kappo cuisine or from our Western course menu serving a pleasing array of fine dishes available in half-portion sizes.

• KAISEKI o Poached chicken skin dressed with chili ponzu citron soy sauce
o Simmered prawn in ginger flavored soy sauce, Grilled duck with soy sauce Egg omelet with various vegetables, Dried date roll around butter Preserved salmon roe in petit pot, Boiled asparagus soaked in
o Smelt-whiting fish rolled with bean curd crepe Japanese plum flavored wheat vermicelli
o Quick seared beef with garlic flavored soy sauce
o Braised conger eel and daikon radish roulade in special seafood broth
o Grilled freshwater eel with bonito flavored vinegar soy sauce
o Grilled sablefish marinated in aromatic sweet miso

• APPETIZER
o Caviar with traditional garnish
o Nice style salad
o Cod brandade and crab meat salad with orange-accented oil
o Baked phyllo pastry filled with cepe mushroom and pork
o Fresh garden salad, choose from three kinds of dressings

• MAIN PLATE
o Pan-fried beef tenderloin with eggplant puree anchovy and coppa ham sauce
o Sauteed turbot and steamed mussel, saffron sauce
o Sauteed lamb chops persillade with tapenade

• BREAD OR RICE
o Freshly-steamed Hokkaido yumepirika rice, miso soup and assorted Japanese pickles
o Selection of bread rolls with a choice of flavorful dairy butter or extra-virgin olive oil

• CHEESE PLATE
o Cheese plate (Cambozola, German Camembert, Emmental)

• DESSERT
o Selection of fresh seasonal fruit
o Assorted ice cream and sorbet
o Orange and champagne mousse cake with mango sauce
o Warm lavender and peach cake with vanilla ice cream
o Three varieties of amanatto (sugar-glazed chestnuts, toroku beans and sweet potatoes)
o Three kinds of petits fours

• POST-MEAL SIP
o Smoked flying fish
o Three kinds of deep-fried fishcakes
o Simmered giblets with teriyaki sauce

• LIGHT DISHES
o Hot Japanese udon noodles with grated daikon radish and tiny smooth mushroom
o Cold miso soup over steamed rice and barley
o Simmered raw wheat gluten with soy sauce over steamed rice
o Ramen noodles in miso soup with welsh onions
o Cold tomato potage
o Pork cutlet sandwich
o Fried jhon dory in Chinese black pepper sauce
o Chicken and mushroom curry

• POST-NAP MEAL
o Stir-fried bok choy and scallops with lightly soy-based sauce
o Deep-fried flat fish with sweet sour sauce
o Steamed rice, miso soup and assorted Japanese pickles or creamy rice porridge
o Accompaniment for steamed rice (Choose from four condiments)

• POST-NAP MEAL
o Two kinds selection of ham and cheese
o Bread roll accompanied with flavorful dairy butter and a choice of three kinds of sweet spreads
o Selection of fresh seasonal fruit
o Plain yoghurt with green lemon confiture
o Crisp brown rice flakes with milk
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 29-06-2011 at 23:34.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 22:50   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Thumbs up A for All Nippon Airways

Drikkeliste

Champagne

Quote:
KRUG GRANDE CUVÉE
Krug has earned its unrivaled reputation as maker of the world's finest champagne. Its GRANDE CUVEE-a blend of various wines from different years-is perfectly balanced, with notes of green apple providing a profound nuance. The effervescence spreads slowly in the mouth,revealing the wine's graceful acidity. The long finish highlights the ever-so-slight bitterness of fresh citrus. ANA First Class has offered this supreme champagne since its first international flight,.in 1986.


pinot Noir / pinot meunier / chardonnay
White wine

Quote:
Chablis Premier Cru Vaillons 2008 Domaine Long-Depaquit
Chablis Bourgogne France
A marvelous chardonnay made with contemporary winemaking techniques at a prestigious property dating back to 1128, the original producer of chablis. A tingling acidity combines with refreshing lemon peel and grapefruit aromas for a peerlessly juicy flavor. Fruity nuances linger in the finish.


chardonnay


Quote:
Chasagne Montrachet 1er Cru Les Chenevottes 2008 Domaine Chanson Pere et Fils
Côte-de-Beaune Burgundy France
A cave-aged chardonnay from a 16th century fortress on a property founded in 1750. The aromas conjure up images of yellow fruits and white flowers; think hawthorn and white peach melding with ruby grapefruit. A sweet, subdued acidity complements a soft alcohol for a supple texture.


chardonnay


Quote:
Rüdesheimer Berg Rottland Riesling Spätlese 2008 Johannishof
Rheingau Germany
From an estate established in 1685, the owner of many renowned vineyards in Rheingau, home to the world’s best riesling. Acacia blossom nuances with clover honey notes for the dignified aroma of pure riesling. Fresh and fruity, with a crisp acidity complementing a fluffy cotton-candy sweetness.


riesling


Quote:
Cloudy Bay Sauvignon Blanc 2010
Marlborough New-Zealand
From the renowned, pioneering winery that put New Zealand’s sauvignon blanc on the global wine map. Nuances of hazelnut and marmalade waft alongside lime aromas. Fresh, subdued acidity resonates gently with alcohol, forming perfect-pitch floral notes that give way to a lingering, delicate finish.


sauvignon blanc
Red wine


Quote:
Château Léoville Poyférre 2007 
Saint-Julien Bordeaux France
From a château known for its unwavering quality, among Médoc second-growth châteaux renowned for winemaking finesse. Vanilla fragrance follows notes of blackberry and black currant for heady voluminous aromas. An excellent tannin-alcohol balance. The mouthfeel challenges for an instant, but pure elegance ensues.


cabernet sauvignon / merlot / petit verdot / cabernet franc


Quote:
Charmes Chambertin 2007 Labouré-Roi

Côte-de-Nuits Burgundy France

From Labouré-Roi, a négociant with a stellar reputation for quality in Burgundy. The vineyards take in ample sunshine and produce wines with long finishes. A pinot noir with aromas of freshly picked raspberry and dark cherry. A soft acidity wraps around the alcohol for a smoky, smooth finish.


pinot noir


Quote:
Siepi 2005

Tuscany Italy

From a famed winery run for 24 generations over six centuries in Chianti. The superb winemaking methods of Siepi are revered throughout Italy. Berry aromas fill the nose, with hints of violet and cocoa mixed in. A fine consonance of solid tannins and soft acidity. The smooth alcohol accentuates well-balanced flavors.


sangiovese / merlot


Quote:
Suntory Japan Premium Shiojiri Melot 2007 

Nagano Japan

From a winery highly acclaimed for using fruit from dedicated vine growers in Shiojiri. This is Japan’s most favored region for merlot cultivation, thanks to its wide daily temperature variations. Brilliant aromas of blueberry, plum, and rose. A coupling of smooth tannins and alcohol form the elegant, powerful finish.


merlot
Dessert wine

Quote:
Château Lafaurie-Peyraguey 2005

Sauternes Bordeaux

From a château with a distinct history of premier cru wines in Sauternes, the Mecca of sophisticated sweet white wines. Has a sweet, voluptuous perfume redolent of acacia nectar and mango. An ideal and harmonic blend of sweetness and alcohol. Its intense, full-bodied taste goes well with dessert and marries nicely with cheeses and richly flavored dishes.


sémillon / sauvignon blanc / muscadelle
Japanese sake

Quote:
Nagasakibijin Daiginjo

Daiginjo Nagasaki

From a western Kyushu brewery established in 1688. Special rice grown by contracted farmers is hand-brewed with utmost care using spring water from virgin forests. Brilliant, fruity flavors play wonderfully with the sweetness of the rice.

Quote:
AKATSUKI Junmai Daiginjo Enshin-Shibori, KATSUYAMA

Junmai Daiginjo Enshin-Shibori KATSUYAMA

Shibori, the process of extracting unprocessed sake determines the sake’s purity and is performed by a centrifugal separator to ensure that any odd taste is completely eliminated. This is a crystal-clear sake of the highest quality.

Shochu

Quote:
Murao Shuzo MURAO

Sweet-potato Shochu Kagoshima

Unrivaled sweet-potato shochu made by Toshihiko Murao, a renowned distilling master. Traditional black yeast and fine sweet potatoes are distilled in large ceramic pots in the classic, time-tested manner. Its ellegant, soft flavors give way to a lovely, round finish.
Accompanimenteep-fried fishcakes trio with wasabi soy dipping sauce

Quote:
Satoh Shuzo SATOH MUGI

Barley Shochu

A shochu made from choice barley, from Japan’s most prestigious distiller, an artisanal perfectionist for more than 100 years. A deep, sweet flavor in a league of its own, with thick aromas redolent of slowly roasted barley.
Accompanimenteep-fried fishcakes trio with wasabi soy dipping sauce

Quote:
Asahi Shuzo HINORYU ASAHI

Brown sugar Shochu

A shochu specially made from unrefined, estate-grown brown sugar, distilled on the island of Kikaijima in southernmost Kyushu. A pleasing taste with a gentle sweetness and full body well suited to the tranquil coral island whence it comes.
Accompanimenteep-fried fishcakes trio with wasabi soy dipping sauce

Plum wine

Quote:
KAKUTAMA Plum Wine

Kagoshima

First-rate plum wine brewed from the finest Japanese plums. Plums are steeped in 3-year-old genuine rice-shochu, where they mature for one year. This plum wine is barely filtered, giving it a lovely and full body and texture, and allowing the pure flavor of plum to shine through.
Quote:
Aperitifts & Cocktails
・Dry Sherry ・Dry Vermouth ・Campari Soda ・Campari Orange ・Spumoni ・Kir ・Kir Royal ・Mimoza ・Martini ・Bloody Mary ・Screwdriver

Whisky
・Ballantine's Limited ・SUNTORY Whisky HIBIKI 21 Years Old ・Jack Daniel's Black Tennessee Whisky

Spirits
・Gin ・Vodka

Brandy & Liqueurs
・Hennessy XO ・Baileys Original Irish Cream

Beer
・ASAHI Super Dry ・KIRIN Ichiban Shibori ・SAPPORO Black Label ・SUNTORY
Non-alcoholic drinks

Soft drinks
ANA Original Drink 「Aromatic KABOSU」 ・Orange juice ・Apple Juice ・Grapefruit Juice ・Tomato Juice ・Coca-Cola ・Coca-Cola zero ・Sprite ・Ginger ale ・Sparkling mineral water ・Still Mineral Water ・Iced Green tea ・Milk

COFFEE SELECTION
ANA Specialty Coffee ・Espresso ・Cappuccino ・Caffelatte ・Caffe macchiato ・Café au lait ・ANA Specialty Blend Iced coffee ・Iced Caffelatte ・Decaffeinated

JAPANESE TEA
・Green Tea ・Roasted Green Tea

TEA SELECTION
・Assam [Silonibali] ・Darjeeling [Darjeeling The First Frush ] ・Earl Gray [Breakfast Earl Gray]   ・ANA Original Flavored Tea [Sunny Spot] ・ANA Original Flavored Tea [Soyokaze] ・Relax Tea(Deepspeep Blend) ・Refresh Tea(Awakening Blend)
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 29-06-2011 at 23:32.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 23:35   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Thumbs up A for All Nippon Airways

Ruta gikk opp forbi Berlin, så til Helsinki og videre nord mot østsiden av Kola-halvøya. Det var litt spesielt at sola var på vei ned når vi tok av fra Munchen, så var den på vei ned et stykke oppover, før den begynte å komme høyere på horisonten igjen. Akkurat det fenomenet har jeg aldri opplevd tidligere.

Først kom det en liten apetittvekker av grei standard. Det var litt pai, skinke, syltet paprika og bread-sticks.



Sola på vei ned, dette må ha vært omtrent ved Berlin



Så var det klart for å dekke på bordet, mens Krug-glasset ble toppet opp noen ganger. ANA har et veldig stilig oppsett for salt, pepper, olivenolje og smør.


Som man ser er bordet forholdsvis lite. Det går ikke an å spise to personer, både pga bordstørrelse og mangel på ottoman. I og med at man har så stor lagerplass i vinduskarmen, er det ikke noe problem med det lille bordet. PC’n kan fint stå i vinduskarmen når man spiser.
Vannglasset er ikke det lekreste jeg har sett.


Første servering var kaviar med vanlig tilbehør. Brød-kakene var noe spesielle, men smakte godt. Kaviaren-porsjonen var av middels størrelse, jeg vil tro at man kanskje kan få større porsjoner hos flyselskap som legger porsjonen på fat fra tralle. Godt var det i alle fall!



Etterpå var det klart for forrett nr 2, som ikke var spesielt minneverdig. Smakene passet liksom ikke helt sammen, og blanding av kjøtt og fisk var heller ikke optimalt.
Cod brandade and crab meat salad with orange-accented oil til venstre, og Baked phyllo pastry filled with cepe mushroom and pork til høyre.
Drikke var fremdeles Krug.


Jeg tok også en liten porsjon salat, og det var egentlig bortkastet. Jeg har mye mer sans for en god suppe enn smakløse salater.


Så var det på tide med vinbytte. Jeg hadde egentlig tenkt meg Super-Toscaneren, men ombestemte meg i siste liten og gikk for Bordeaux. Den har en polpris på ca 550kr, så det burde være bra greier!
Biffen var utmerket, svært mør og saftig, men litt mer ”vell done” enn jeg vanligvis spiser. Rødvinen var fyldig, kompleks og saftig. En god vin, som jeg gjerne drikker igjen. Dessverre er ikke vinglassene optimale, så vinen kommer ikke til sin rett.



Deretter var det klart for ostefatet. Dessverre ingen portvin til dette, så jeg holdt meg til Bordeauxen litt til. Osten var god nok den, men kun tre typer ost og ikke det ideelle tilbehøret.




Så var vi kommet til Helsinki, med innsjøer i alle retninger.


Desserten var definitivt bra, både når det gjelder mat og drikke. Jeg gikk for Orange and champagne mousse cake with mango sauce og selvfølgelig Sauternes i glasset. Dessertvinen var meget bra, og jeg håper jeg får sjansen til å smake denne flere ganger. Krug-glasset sto alltid i bakgrunnen, velfyllt og klar til bruk. Dessverre virket det som de ikke hadde champagnekork å sette på mellom hver gang de tømte fra flasken. Resultatet ble en temmelig død Krug mot slutten av hver flaske. Botemiddelet er å enten drikke fortere, eller ha en medpassasjer eller to som også drikker sprudlevann.


Helt til slutt var det kaffe, konjakk og petit fours. Kunne egentlig tenkt meg en god maltwhisky, men de hadde ikke noen som fristet. I stedet ble det Hennesy XO, noe som heller ikke er feil




Så var vi kommet til Nord-Finland, og solen vil ikke gå ned.


Servicen gjennom måltidet var ekstremt bra, og tempoet var også passelig. Man følte ikke at flyvertinnene maste, samtidlig så var de alltid der i det samme man følte at man hadde bruk for noe.
De spurte om de skulle re opp nabosetet til meg, noe som passet fint. Det er en av fordelene med så lavt belegg, alle har tilgang til både seng og sete.



Det kommer ikke frem på bildene, men sengen blir både stor og behagelig.
Slik ser pyjamasen ut


Her er vi i nordishavet et sted, sola er på vei opp


Et bilde som illustrerer den gode lagringsplassen i vinduskarmen. Luft-dysene er plassert der, i stedet for i konsollen over setet. Generelt foretrekker jeg å kunne styre lufta selv, og på denne flighten var det varmt. Jeg ba de skru ned temperaturen flere ganger, og til slutt var den 5 grader kaldere enn normal temperatur. Å sove når det er for varmt er drepen for min del.


Etter to flasker Krug, noen glass rødvin og litt konjakk, var det på tide å legge seg. Da var det 5 timer til landing på Narita, og hvis ikke neste dag skulle bli for tung var det viktig med noen timer på puta.

Jeg sov veldig godt, og våknet ca 2 timer før landing. Det var selvsagt på tide med mer mat, og denne gangen ble det den asiatiske versjonen.
Quote:
o Stir-fried bok choy and scallops with lightly soy-based sauce
o Deep-fried flat fish with sweet sour sauce
o Steamed rice, miso soup and assorted Japanese pickles or creamy rice porridge
o Accompaniment for steamed rice (Choose from four condiments)


Jeg må innrømme at jeg ikke var spesielt sulten. Om det skyldes det store inntaket av mat eller drikke noen timer tidligere, skal være usagt. Det smakte i alle fall fisk, rett og slett. Litt variasjon fra det tunge måltidet tidligere var i alle fall godt.

Servicen var som sagt svært bra, det samme var renholdet. Jeg og min medpassasjer hadde hvert vårt toalett. Det ble vasket mellom hvert besøk, og til og med ble toalettpapiret brettet.
Vi landet ca en time før rute på Narita, etter 11:00 i luften. Landingen var ekstremt myk, den mest komfortable jeg noensinne har opplevd. Jeg takket flyvertinnene for den ekstremt bra servicen, og kom meg gjennom immigrasjon, hentet bagasje og ruslet ned til Narita Express i løpet av kort tid. Vel inne i Tokyo, ble det taxi til hotellet. Det ble litt språkproblemer i taxien, jeg visste ikke adressa til hotellet og måtte sjekke på google maps. Jeg hadde egentlig trodd at de fleste visste hvor Conrad lå, men den gang ei. Dessuten var det ikke så lett å finne ut om taxien tok kort eller ikke, og jeg hadde selvsagt kun med meg plastik.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 30-06-2011 at 01:40.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 02:08   #14
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: SALT og Champagne

Hjertelig takk for en knallfin rapport så langt Dag Viking! ANA så veldig bra ut! Jeg setter pris på dine tolkninger, og ikke minst flotte bilder av av mat/servering etc. Dette er noe jeg selv finner interessant, så takk igjen for det.

Quote:

I stedet ble det Hennesy XO, noe som heller ikke er feil...
Hennesy XO er en av mine klare favoritter...nydelig Cognac
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C

Last edited by HS-TLD; 30-06-2011 at 06:57.
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 09:31   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,536
Default Re: SALT og Champagne

Herlig til nå, og ser frem til fortsettelsen

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg må innrømme at jeg ikke var spesielt sulten. Om det skyldes det store inntaket av mat eller drikke noen timer tidligere, skal være usagt.
He he, er nok en sammenheng og opplevde det samme i F DEN-FRA sist høst. Da jeg våknet opp til frokost var jeg fortsatt mett etter middagen før jeg la meg

Ellers er jeg litt uenig angående ostene. Less is more, og man bør ikke ha for mange smaker heller for å unngå krøll
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 29-06-2011 at 09:34.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 11:44   #16
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,227
Default Re: SALT og Champagne

ANA first er jo ikke noe vi ser ofte. Herlig rett og slett! Hadde du hatt LH first så kunne du brukt first loungene deres.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 17:35   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SALT og Champagne

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
ANA first er jo ikke noe vi ser ofte. Herlig rett og slett! Hadde du hatt LH first så kunne du brukt first loungene deres.
Ja, jeg er klar over det. Å velge ANA var med overlegg, selv uten first-lounge før avgang. Lufthansa kommer senere i rapporten, og FCT senere i sommer.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ellers er jeg litt uenig angående ostene. Less is more, og man bør ikke ha for mange smaker heller for å unngå krøll
Ja, det er ikke noe poeng å blande alt mulig, men det er greit å kunne velge seg ut både oster og tørt tilbehør fra en skikkelig ostetralle, samt ha skikkelig flytende tilbehør. Noen selskap er bedre enn andre på akkurat dette, mer om dette senere.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 17:50   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,729
Default Re: SALT og Champagne

Takk for en flott rapport så langt. Ser definitivt ut som mangel på FCL i MUC ikke er det store tapet ifht. setene hos ANA.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 21:25   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
OBB 76 Hotel Conrad Tokyo

Conrad ligger i 28-37 etasje i et forretningsbygg like ved Ginza-området i Tokyo. Jeg valgte dette hotellet på bakgrunn av beliggenhet og anmeldelser, samt nærhet til Narita Express. Hotellet har en veldig bra standard, det virker nyoppusset og viser ingen tegn til slitasje. Betjeningen var av topp kvalitet, og jeg fant ikke noe å sette fingeren på under hele oppholdet.


Lobby


Jeg hadde booket et classic rom, men ved innsjekk ble det oppgradert til executive med utsikt til bukten. Jeg fikk toppetasje, dvs 37. med ganske god utsikt.
Fint og romslig bad, med strategisk plassert vindu mot senga











Litt disig på ettermiddagen




Og litt vanskelig å få et bra bilde på kveldstid



Minibaren på hotellet fortjener også litt oppmerksomhet, den var over gjennomsnittet. De hadde til og med en eske drops av merket ”Frisk”.







Conrad har flere bra restauranter. Gordon Ramsey har en to-stjerners restaurant, så er det Cherise by Gordon Ramsay, en restaurant uten stjerne, og til slutt en kinesisk restaurant som har en stjerne. Jeg valgte den siste, som heter China Blue. Det ble et ganske lett måltid, kun forrett og hovedrett. Bollinger, som var champagne nr 2 på turen, ble servert med forretten som var en miks av forskjellige småretter. En spansk rødvin til hovedretten som var and.

China Blue


Etterpå ble det en ruslerunde i byen, før kvelden ble avsluttet i baren Twenty Eight med japansk øl. Fin utsikt også herfra.


Alt i alt et supert hotell, som jeg gjerne drar tilbake til.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 29-06-2011 at 21:35.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 21:27   #20
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: SALT og Champagne

Helt topp. Dag, gleder meg til fortsettelsen og ev konklusjoner..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sk939 til Salt Lake City 30SEP2017? sk931 Register- og ATC-Forum 1 30-09-2017 20:19
Aer Lingus med salt på ruta KjetilK Småprat 1 04-05-2015 09:02
Salt Lake City. Flybill, hotell og transport spm baselutvann Reiseforum 4 01-02-2011 17:02
Champagne ombord..? TOS Flyforum 13 01-11-2004 22:58


All times are GMT +2. The time now is 18:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.