![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
12.06.2010
Dessverre var dette en søndag, og dermed ekstra få avganger mellom Oslo og Munchen. Det er lang tid mellom siste og nest siste avgang fra Gadermoen. Via CPH eller FRA var heller ikke aktuelt. Måtte derfor ta LH2451 som går 11:50 fra Gardermoen, noe som førte til 09:30 avgang med flybussen. Det var pinse og Oslo S var stengt, noe flytog var ikke å tenke på. Altfor tidlig, siden jeg var på utdrikkingslag dagen før. Vel framme på OSL var det null kø. Det kan ikke ha gått mer enn 5 minutter på å sjekke inn, få boardingkort og tagge bagasjen til Tokyo, samt komme seg gjennom en kø-fri fast-track. Det blinket rødt både når vekteren drog billett og EB-kort gjennom leseren, men etter en visuell inspeksjon kunne jeg gå gjennom. I Scandinavian lounge var det mer eller mindre tomt, tror det var en person til når jeg kom. Det skulle bli en lang dag, og valget falt derfor på farris og et par telefoner i stedet for øl og snacks. ![]() LH2451 OSL-MUC 11:50-14:05 30 minutter før avgang ruslet jeg ned til gaten, der D-AILY sto og ventet. Dessverre var dette et fly med NEK. Medpassasjerer på de første radene ble skuffet og overrasket over at besetningen ikke hadde noen mulighet til å henge opp jakkene til folk, slik det var mulig med den gamle innredningen. Vi var 5 personer på 3 rader, jeg hadde rad 1 for meg selv. Setet er veldig hardt og vondt, jeg var glad turen ikke var mer enn to timer. ![]() Øyeren var temmelig brun etter det kraftige regnet siste tiden. ![]() Hyggelig crew og grei service. Servering startet med drikke, og jeg valgte Riesling. Den var for søt og smakte billig. Etterpå var det tid for litt å bite i. Vi fikk servert noe som skulle ligne på mat, men det var som vanlig ikke noe å skryte av, det minner om det man gjerne får når man svarer “beef” til spørsmålet “chicken or beef” på langruter. ![]() Jeg spiste opp deler av maten, desserten var i alle fall grei nok. Etterpå valgte jeg å prøve musserende vin, men også det var temmelig skralt. Det var en musserende rosevin, som var søt og smakløs. Jeg skjønner ikke hvorfor Lufthansa serverer så dårlig drikke, det er jo flere selskaper som serverer skikkelig champagne på både kortere ruter og billigere billettklasser enn dette. Tyskland har jo dessuten mengder av topp hvitvin til en bra pris. Vi ankom Munchen noen minutter før rute, og stoppet på en bussgate. Dette er ikke noe problem i Munchen, i løpet av 4-5 minutter er man trygt plassert midt i terminalen. Lang tid til neste fly, og planen var egentlig å dra innom 3-4 lounger for å sammenligne. Diners- og Priority Pass-lounger er plassert i terminal 1, og dit gadd jeg rett og slett ikke pga at man må gjennom security to ganger. Liten vits med Diners eller Priority Pass dersom man flyr med *A med andre ord. Jeg ruslet heller rundt i terminalen en stund, før jeg endte i den nordlige senator-loungen. Der var det nesten folketomt, ikke helt uventet første pinsedag. Lufthansa spanderer heller ikke internett i sine business- og senator-lounger, men man kan kjøpe tilgang for 1t, 10t eller 30dager. Jeg var ikke i internettmodus, og brukte mesteparten av tiden i loungen til å se Breaking Bad og Borgen, spise litt hot wings og drikke et par øl. ![]() ![]() ![]() ![]() Last edited by Dag Viking; 19-06-2011 at 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott start! Gleder meg til resten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja, venter i spenning på resten, mens jeg selv sitter og knotter på min himmelsprett-tur via FRA.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tusen takk, venter spent..
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Kjedelig servering i Business Class - synd ikke SAS flyr på søndager, da de garantert ville stilt opp med noe bedre. Spent på fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Er maten noe særlig mer/bedre enn dette på en 2 timers flight med SK?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, de serverer et langt mer omfattende varmt måltid - og ordentlig champagne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS er elendige i Economy og ganske blasse i Economy Extra, men Business innen Europa er overraskende bra, med to-tre tykke skiver smakfull ost, varme rundstykker, salat, typisk 3-400 g. stek eller fisk med tilbehør, konfekt, champagne og sterkere saker. Ganske tradisjonelt, men mer omfattende enn andre selskaper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
12.06.2011
Munchen-Tokyo NH208 20:55 15:50 +1 All Nippoon Airways JA783A Fra loungen ved G-gater måtte man opp trappa, gjennom passkontroll og da kommer man til omtrent tilsvarende område med butikker og H-gater. Boarding ble noe forsinket pga noe mekanisk. 15 minutter før oppsatt avgang var det klart for ombordstigning. En dame ropte opp first og business og hadde et skilt foran seg, men vi ble bare henvist til en separat skranke. Køen der var like lang som for generell boarding, så det tok ca 5 minutter før man kom seg forbi og videre ned til flyet. Boarding gjennom L1 var kun for første klasse, business og økonomi boardet gjennom L2. ![]() All Nippon serverer ikke champagne før take-off på grunn av eget eller japansk regelverk. Det er jo selvsagt et skår i gleden når det er snakk om såpass god drikke. Belegget var lavt i første klasse, kun jeg i 2Aog en japansk herre på rundt 70 år i 2K. Litt usikker på belegget i de andre klassene, men det så ikke altfor fullt ut. Det har nok sammenheng med at det var første pinsedag også, men generelt virker Munchen-ruta å ha lavere belegg enn de andre Europa-rutene til All Nippon. Kabinen i 777-300ER er svært lys og luftig. Setene er vesentlig lavere enn veggene er på en suite, og det gjør at man føler det er romslig. Det er høyt under taket, og ingen hattehylle i midten. ![]() Setet er veldig bra. Det har god bredde, en passende mengde justeringsmuligheter, og legges ned til en veldig bra seng. Langs vinduskarmen er det god plass til diverse ting som en pc, bøker og blader, høretelefoner og et glass champagne. Bordet felles ut fra disken under tv-skjermen, og er mindre enn hos noen av de andre flyselskapene jeg fløy med på denne reisen. ![]() Før take-off fikk vi amenity-kit, tøfler, pyjamas og genser i ønsket størrelse, samt selvplukk av artikler fra en kurv. Pyjamasen er laget i et blandingsstoff, og noe stivere enn en typisk bomullsdress. Den er også resirkulert, og man kan ikke ta den med seg hjem. Uansett var den behagelig, og å bytte til den før avgang var kjærkomment. Purser introduserte seg selv og fortalte litt om flighten, og etterpå kom flyvertinna som skulle ha venstre side av første klasse og hilste på. Alle ombord var ekstremt høflige, og behandler passasjerene med en respekt man sjelden ser maken til. Det kan nesten bli for mye av det gode for en stakkars nordmann, men det er bare å nyte den gode servicen. Menyer ble også delt ut, slik at man kunne titte gjennom den og finne ut hva som fristet i det store utvalget. Vi pushet tilbake kl 21:00, og vi taxet raskt til den nordlige rullebanen for en avgang mot øst. Lyden fra motorene på 77W er rett og slett imponerende. Lydbildet vitner om at det er store krefter i sving, og så langt foran er lydnivået veldig behagelig. Take-off roll var ca 35 sekunder, noe som er imponerende for en såpass lang flight. Det tok ikke mange minuttene før det var klart for en varm klut og et kaldt glass. Valget falt selvsagt på Krug, som ble servert i helt greie champagneglass. ![]() Menyen var som følger Quote:
Last edited by Dag Viking; 29-06-2011 at 23:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||||||||||||||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Drikkeliste
Champagne ![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
Shochu ![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
Plum wine ![]() Quote:
Quote:
Last edited by Dag Viking; 29-06-2011 at 23:32. |
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ruta gikk opp forbi Berlin, så til Helsinki og videre nord mot østsiden av Kola-halvøya. Det var litt spesielt at sola var på vei ned når vi tok av fra Munchen, så var den på vei ned et stykke oppover, før den begynte å komme høyere på horisonten igjen. Akkurat det fenomenet har jeg aldri opplevd tidligere.
Først kom det en liten apetittvekker av grei standard. Det var litt pai, skinke, syltet paprika og bread-sticks. ![]() Sola på vei ned, dette må ha vært omtrent ved Berlin ![]() Så var det klart for å dekke på bordet, mens Krug-glasset ble toppet opp noen ganger. ANA har et veldig stilig oppsett for salt, pepper, olivenolje og smør. ![]() Som man ser er bordet forholdsvis lite. Det går ikke an å spise to personer, både pga bordstørrelse og mangel på ottoman. I og med at man har så stor lagerplass i vinduskarmen, er det ikke noe problem med det lille bordet. PC’n kan fint stå i vinduskarmen når man spiser. Vannglasset er ikke det lekreste jeg har sett. ![]() Første servering var kaviar med vanlig tilbehør. Brød-kakene var noe spesielle, men smakte godt. Kaviaren-porsjonen var av middels størrelse, jeg vil tro at man kanskje kan få større porsjoner hos flyselskap som legger porsjonen på fat fra tralle. Godt var det i alle fall! ![]() Etterpå var det klart for forrett nr 2, som ikke var spesielt minneverdig. Smakene passet liksom ikke helt sammen, og blanding av kjøtt og fisk var heller ikke optimalt. Cod brandade and crab meat salad with orange-accented oil til venstre, og Baked phyllo pastry filled with cepe mushroom and pork til høyre. Drikke var fremdeles Krug. ![]() Jeg tok også en liten porsjon salat, og det var egentlig bortkastet. Jeg har mye mer sans for en god suppe enn smakløse salater. ![]() Så var det på tide med vinbytte. Jeg hadde egentlig tenkt meg Super-Toscaneren, men ombestemte meg i siste liten og gikk for Bordeaux. Den har en polpris på ca 550kr, så det burde være bra greier! Biffen var utmerket, svært mør og saftig, men litt mer ”vell done” enn jeg vanligvis spiser. Rødvinen var fyldig, kompleks og saftig. En god vin, som jeg gjerne drikker igjen. Dessverre er ikke vinglassene optimale, så vinen kommer ikke til sin rett. ![]() Deretter var det klart for ostefatet. Dessverre ingen portvin til dette, så jeg holdt meg til Bordeauxen litt til. Osten var god nok den, men kun tre typer ost og ikke det ideelle tilbehøret. ![]() ![]() Så var vi kommet til Helsinki, med innsjøer i alle retninger. ![]() Desserten var definitivt bra, både når det gjelder mat og drikke. Jeg gikk for Orange and champagne mousse cake with mango sauce og selvfølgelig Sauternes i glasset. Dessertvinen var meget bra, og jeg håper jeg får sjansen til å smake denne flere ganger. Krug-glasset sto alltid i bakgrunnen, velfyllt og klar til bruk. Dessverre virket det som de ikke hadde champagnekork å sette på mellom hver gang de tømte fra flasken. Resultatet ble en temmelig død Krug mot slutten av hver flaske. Botemiddelet er å enten drikke fortere, eller ha en medpassasjer eller to som også drikker sprudlevann. ![]() Helt til slutt var det kaffe, konjakk og petit fours. Kunne egentlig tenkt meg en god maltwhisky, men de hadde ikke noen som fristet. I stedet ble det Hennesy XO, noe som heller ikke er feil ![]() ![]() Så var vi kommet til Nord-Finland, og solen vil ikke gå ned. ![]() Servicen gjennom måltidet var ekstremt bra, og tempoet var også passelig. Man følte ikke at flyvertinnene maste, samtidlig så var de alltid der i det samme man følte at man hadde bruk for noe. De spurte om de skulle re opp nabosetet til meg, noe som passet fint. Det er en av fordelene med så lavt belegg, alle har tilgang til både seng og sete. ![]() Det kommer ikke frem på bildene, men sengen blir både stor og behagelig. Slik ser pyjamasen ut ![]() Her er vi i nordishavet et sted, sola er på vei opp ![]() Et bilde som illustrerer den gode lagringsplassen i vinduskarmen. Luft-dysene er plassert der, i stedet for i konsollen over setet. Generelt foretrekker jeg å kunne styre lufta selv, og på denne flighten var det varmt. Jeg ba de skru ned temperaturen flere ganger, og til slutt var den 5 grader kaldere enn normal temperatur. Å sove når det er for varmt er drepen for min del. ![]() Etter to flasker Krug, noen glass rødvin og litt konjakk, var det på tide å legge seg. Da var det 5 timer til landing på Narita, og hvis ikke neste dag skulle bli for tung var det viktig med noen timer på puta. Jeg sov veldig godt, og våknet ca 2 timer før landing. Det var selvsagt på tide med mer mat, og denne gangen ble det den asiatiske versjonen. Quote:
![]() Jeg må innrømme at jeg ikke var spesielt sulten. Om det skyldes det store inntaket av mat eller drikke noen timer tidligere, skal være usagt. Det smakte i alle fall fisk, rett og slett. Litt variasjon fra det tunge måltidet tidligere var i alle fall godt. Servicen var som sagt svært bra, det samme var renholdet. Jeg og min medpassasjer hadde hvert vårt toalett. Det ble vasket mellom hvert besøk, og til og med ble toalettpapiret brettet. Vi landet ca en time før rute på Narita, etter 11:00 i luften. Landingen var ekstremt myk, den mest komfortable jeg noensinne har opplevd. Jeg takket flyvertinnene for den ekstremt bra servicen, og kom meg gjennom immigrasjon, hentet bagasje og ruslet ned til Narita Express i løpet av kort tid. Vel inne i Tokyo, ble det taxi til hotellet. Det ble litt språkproblemer i taxien, jeg visste ikke adressa til hotellet og måtte sjekke på google maps. Jeg hadde egentlig trodd at de fleste visste hvor Conrad lå, men den gang ei. Dessuten var det ikke så lett å finne ut om taxien tok kort eller ikke, og jeg hadde selvsagt kun med meg plastik. Last edited by Dag Viking; 30-06-2011 at 01:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hjertelig takk for en knallfin rapport så langt Dag Viking! ANA så veldig bra ut! Jeg setter pris på dine tolkninger, og ikke minst flotte bilder av av mat/servering etc. Dette er noe jeg selv finner interessant, så takk igjen for det.
Quote:
![]() Last edited by HS-TLD; 30-06-2011 at 06:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Herlig til nå, og ser frem til fortsettelsen
![]() Quote:
![]() Ellers er jeg litt uenig angående ostene. Less is more, og man bør ikke ha for mange smaker heller for å unngå krøll Last edited by Someone; 29-06-2011 at 09:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
ANA first er jo ikke noe vi ser ofte. Herlig rett og slett! Hadde du hatt LH first så kunne du brukt first loungene deres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for en flott rapport så langt. Ser definitivt ut som mangel på FCL i MUC ikke er det store tapet ifht. setene hos ANA.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Conrad ligger i 28-37 etasje i et forretningsbygg like ved Ginza-området i Tokyo. Jeg valgte dette hotellet på bakgrunn av beliggenhet og anmeldelser, samt nærhet til Narita Express. Hotellet har en veldig bra standard, det virker nyoppusset og viser ingen tegn til slitasje. Betjeningen var av topp kvalitet, og jeg fant ikke noe å sette fingeren på under hele oppholdet.
![]() Lobby ![]() Jeg hadde booket et classic rom, men ved innsjekk ble det oppgradert til executive med utsikt til bukten. Jeg fikk toppetasje, dvs 37. med ganske god utsikt. Fint og romslig bad, med strategisk plassert vindu mot senga ![]() ![]() ![]() ![]() Litt disig på ettermiddagen ![]() ![]() Og litt vanskelig å få et bra bilde på kveldstid ![]() Minibaren på hotellet fortjener også litt oppmerksomhet, den var over gjennomsnittet. De hadde til og med en eske drops av merket ”Frisk”. ![]() ![]() Conrad har flere bra restauranter. Gordon Ramsey har en to-stjerners restaurant, så er det Cherise by Gordon Ramsay, en restaurant uten stjerne, og til slutt en kinesisk restaurant som har en stjerne. Jeg valgte den siste, som heter China Blue. Det ble et ganske lett måltid, kun forrett og hovedrett. Bollinger, som var champagne nr 2 på turen, ble servert med forretten som var en miks av forskjellige småretter. En spansk rødvin til hovedretten som var and. China Blue ![]() Etterpå ble det en ruslerunde i byen, før kvelden ble avsluttet i baren Twenty Eight med japansk øl. Fin utsikt også herfra. ![]() Alt i alt et supert hotell, som jeg gjerne drar tilbake til. Last edited by Dag Viking; 29-06-2011 at 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Helt topp. Dag, gleder meg til fortsettelsen og ev konklusjoner..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sk939 til Salt Lake City 30SEP2017? | sk931 | Register- og ATC-Forum | 1 | 30-09-2017 20:19 |
Aer Lingus med salt på ruta | KjetilK | Småprat | 1 | 04-05-2015 09:02 |
Salt Lake City. Flybill, hotell og transport spm | baselutvann | Reiseforum | 4 | 01-02-2011 17:02 |
Champagne ombord..? | TOS | Flyforum | 13 | 01-11-2004 22:58 |