Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2005, 07:38   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Tekniske problemer for Sas Braathens

For tredje eller er det fjerde uke så har SasBraathens mye tekniske problemer med sin fly,l spesielt 737 flåten. I dag er bla SE-DOT som har "vondt i motoren" mens minst 2 andre a/c er ut med "unschedule maintaince". Har pengeinsparingen i selskapet gått så langt at det ikke finnes noe form for resevere fly lenger, og at man ikke lengre tar høyde for at det kan komme uforusette hendelser ? Jeg vet at det er dyrt å fly stående på bakken, men det må jo også være "dyrt" å stadig måtte ombokke pax og ta all den kjeften det er å få fra misfornøyde kunder.
mvh Terje
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 07:51   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

slingene er nok tighte, slik at det ikke er mye rom for "unscheduled events"
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 13:35   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Nå har vel SAS Braathens bare 737...

Mange meldinger på NRK i dag om innstilte SAS Braathens fly...
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 13:37   #4
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'


Det er visst gå sakte aksjon blant teknikerne på Sola. De truet med dette for en stund siden....og nå er de vel i gang
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 14:04   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Det aa operere uten reservefly er da ikke noe nytt .. ?? Slik var det da jeg jobbet i SAS ogsaa ... ikke uvanlig aa kjoere noen minusslinger og kansellere litt ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 14:43   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Quote:
Originally posted by EB


Nå har vel SAS Braathens bare 737...

Mange meldinger på NRK i dag om innstilte SAS Braathens fly...
neida - SAS Braathens har jo seks Fokker 50 også!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 15:21   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Det er IKKE gå-sakte blant teknikerne i BTS! Verkstedklubben gikk i brudd i de lokale forhandlingene i forrige uke og det var planlagt gå-sakte aksjon fra mandag. MEN man kom fram til et "ikke-anbefalt" forlik fredag, og dette er ute til uravstemning i dag.

Og bare så det er sagt: Verkstedklubben organiserer få, om noen teknikere, det ville omfattet hovedsakelig komponentvedlikehold og heavy maintenance, linjetjenesten ville bare blitt påvirket i minimal grad.

Men utfallet av uravstemningen er ikke kjent ennå....
Stone is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 15:32   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Så når man ellers sier at man har en enhetsflåte i SAS Braathens så er det løgn?
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 17:00   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Neida -alt er tomotors!! :smokin

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 17:06   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Da venter vi bare på en, to eller tre A330!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 20:23   #11
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Egentlig ganske skremmende nå når "alle" har begynt å spare på vedlikehold.

De fleste flyene ble jo konstruert i en tid da vedlikeholdet var udiskutabelt prioritert.
Trimskruen på Alaska Airlines' haleflate er et godt eksempel.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 20:37   #12
LN-BIZ
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Tror virkelig ikke de prøver å spare noe på vedlikehold.. Problemet er vel heller
en schedulering med 25min bakkestopp.... Fort gjort med noen "legs" å bli forsinket og av den grunn ryke på crewtider og annet snacks...Skulle vært morro å se 15min bakkestopp..Er helt sikkert noen blåruss som har foreslått det også....hehe!!
LN-BIZ is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 22:40   #13
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

WF hadde jo 13min bakkestopp ei stund men etter det jeg kan se nå så ser dem tilbake til 15min
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 02:23   #14
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Quote:
Originally posted by LCH78


WF hadde jo 13min bakkestopp ei stund men etter det jeg kan se nå så ser dem tilbake til 15min
Ja, men ikke noe stort problem å snu en DH1 på 6-7 min med 20-25 pax av og på om man planlegger godt og har alle papirer etc klart når flyet lander ... Mange forsinkelser er hanket inn på mange WF stasjoner på det viset.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 12:49   #15
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'



En må huske på at gamle Braathens fløy kystene opp og ned fra sin base i TRD. En B737 fløy via BGO til SVG og en via BOO til TOS. SVG ruten via AES to ganger om dagen.
I tillegg startet en B737 i SVG og TOS. Dette er korte 20-25 minutters bakkestopp. Dette trafikksystemet forsetter SK med i dag, meget effektivt. Men kan selvsagt være sårbart for delays. Og strekningen er jo værhard.

Folk jeg kjenner i det gamle BU miljøet kunne fortelle at FR i sin tid la BU modellen til gunn i sin utvikling
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 13:55   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Kjapp turnaround er kun et spoersmaal om planlegging og tilrettelegging. SAS i TRD var/er notoriske der .. klarte selv til min glede aa snu en full nier paa 16 minutter da jeg var der som sommervikar. Klarte aldri det paa FBU.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 14:57   #17
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

SGSTRD er superproffe! Jeg har sett dem i action, der de klarte å få en maskin avgårde på tid som kom sent inn. Bruken av preboarding gates hjelper også
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 16:32   #18
LN-BIZ
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Jeg tror de fleste handling agenter er "proffe" hvis forholdene ligger tilrette fra både flyselskap og flyplass.
LN-BIZ is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 17:07   #19
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Quote:
Originally posted by Farmer


Quote:
Originally posted by LCH78


WF hadde jo 13min bakkestopp ei stund men etter det jeg kan se nå så ser dem tilbake til 15min
Ja, men ikke noe stort problem å snu en DH1 på 6-7 min med 20-25 pax av og på om man planlegger godt og har alle papirer etc klart når flyet lander ... Mange forsinkelser er hanket inn på mange WF stasjoner på det viset.
Just presis.. bruker som regel å ha loadsheet fiks ferdig når flyet lander og bruker last minute changes hvis det er små endringer
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 17:08   #20
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Replying to Topic 'Tekniske problemer for Sas Braathens'

Quote:
Originally posted by CK


SGSTRD er superproffe! Jeg har sett dem i action, der de klarte å få en maskin avgårde på tid som kom sent inn. Bruken av preboarding gates hjelper også
Da burde dem vel vise SGS i KKN hvordan det skal gjøres.. for der borte er dem til tider treeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeege
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tekniske problemer på Arlanda FlyHi Flyforum 1 18-08-2013 00:19
LN-NIB med tekniske problemer Glenn Småprat 1 10-12-2011 07:59
Tekniske problemer i SASBraathens PSC TOS Flyforum 14 12-11-2006 18:13
Fikk tekniske problemer LCH78 Flyforum 1 18-12-2004 20:26


All times are GMT +2. The time now is 08:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.