Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-06-2011, 20:12   #1
Flygern
Newcomer

Default Bankløsning for to måneders opphold i USA

Jeg håper dette er riktig forum, hvis ikke er det bare å si ifra

Uansett, jeg skal to måneder til USA, og tenker derfor litt på dette med bankløsning. Per i dag har jeg norsk visa og mastercard som er gratis å bruke i utlandet. Det er også gratis å ta ut penger i minibank med visakortet. Derimot legger banken på 1,75% på vekslingskursen, som fra før av er smådårlig.

Så, hvilke bankløsninger kan dere erfarne reisende anbefale? Er det mulig å få SAS AmEx-kortet i dollar? Er det en ide og opprette en lokal bankkonto med debit- og kredittkort, eller er dette unødvendig? Tar alle steder visa og master, eller vil jeg til tider være avhengig av nasjonalt bankkort eller cash?

Turen går til San Francisco / California. På forhånd, takk for all hjelp!
Flygern is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2011, 20:49   #2
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Default Re: Bankløsning for to måneders opphold i USA

Med forbehold om at jeg har misforstått; så lenge du per i dag har pengene dine i norske kroner, og skal bruke dollar, så må du på ett eller annet vis få vekslet dem. Og veksling av pengene vil koste penger.

Om du veksler dem ved å ta ut dollar med et norsk VISA-kort i USA, veksler dem i forbindelse med at du skal betale en regning i dollar til AmEx, veksler dem med å flytte penger fra en norsk bankkonto til en amerikansk for deretter å ta ut cash i minibank, eller veksler dem ved å gå på ForEx-bank og tar ut dollar, spiller vel sånn sett ikke så stor rolle. Alle former for veksling vil gi et valutapåslag i forhold til midtkursen, og noen former for veksling vil i tillegg gi andre gebyrer. Det som da er viktig er å velge den typen veksling som har minst gebyrer. Personlig innbiller jeg meg at blant de mulighetene de fleste av oss har for å få vekslet norske kroner til dollar, så er bruk av et VISA-kort i minibanker og butikkterminaler i de fleste tilfeller det som koster minst. Noen som vet om jeg da tenker helt feil? Jeg vurderte i hvert fall ingen andre alternativer da jeg var i USA en del måneder for noen år siden. Det jeg derimot ikke har sjekket er om VISAs vekslingskurs i utgangspunktet er mye dårligere enn kursen man får andre steder, men det ville jeg nesten ikke tro.

Noe annet blir det selvfølgelig dersom du får utbetalt lønn eller andre midler i dollar. Da kan det være smart å ha en lokal konto å få innbetalt pengene på. Hvis ikke blir det dobbelt valutapåslag og sikkert litt gebyrer i tillegg for å motta utenlandsbetalinger inn på norsk konto.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2011, 21:07   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Å opprette en lokal konto i USA krever Social Security # - i hvertfall i banker av en størrelse / seriøsitet du trenger. Selv om du har et SSN må du også ha en Kreditt Historie i USA for å få et Kredittkort med en Kreditt over USD 150.00 og det klarer du ikke i løpet av 2 Måneder. Visa og MasterCard kan du bruke i 99% av de du skal handle med, noen få steder tar kun Cash (som vårt utmerkede Bakeri på Bainbridge og en av de bedre Resturantene på The Big Island). Det du skal ta med i betraktningene er "reservasjon av beløp" som Hoteller og Leiebil firmaer gjør, det tar fort 10 dager før disse reservasjonene blir sluppet og større hoteller tar fort USD 4-500 Natten i reservasjon når du sjekker inn, dette kan fort bli endel om du reiser rundt. En annen ting er at Kodene på Kortene dine virker i alle Minibanker, MEN ikke betalingsterminaler hvor du blir nødt til "signere".
Old 13-06-2011, 21:07   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Skal du jobbe eller være turist? På samme sted eller forskjellige steder?

Opprett evt. bankkonto/kredittkort i en norsk bank som tilbyr "gratis" uttak i utlandet (med "gratis" mener jeg da at du slipper unna annet enn valutapåslaget). Skandiabanken er hvertfall et alternativ i så måte.

Last edited by Discus; 13-06-2011 at 21:09.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2011, 21:11   #5
Flygern
Newcomer

Jeg skal bo på samme stedet hele oppholdet ja (utenfor San Francisco, California). Pengene som vil bli brukt står per dags dato i NKR.

Det ser ut til at det er like billig å veksle gjennom visa/mastercard-bruk som å overføre til en amerikansk konto. Men det er altså heller ingen grunn til å anskaffe et amex-kort e.l., da så og si alle steder tar visa/master?
Old 13-06-2011, 21:19   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Hvis du har visa kort som du kan ta ut penger gratis i minibank med, holder vel dette i massevis. VISA er jo veldig gangbart i USA, og husk at du får bedre kurs på dollaren når du betaler med kort enn om du går i bank for å veksle om. Så er det jo greit å ha et kort i reserve dersom du mot formodning skulle få problemer med hovedkortet ditt.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2011, 21:22   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

VISA aksepteres overalt, så har du det vil du ikke ha noen problemer. Et backup-kort skader imidlertid ikke hvis noe uventet skjer.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2011, 21:23   #8
Flygern
Newcomer

Forstår, hadde ikke oversikten over hvor mange som godtar visa selv. Takk for rask hjelp folkens!
Old 13-06-2011, 21:29   #9
JoeW
ScanFlyer Rusty

Du MÅ ikke ha SSN# -- de fleste banker fikser også TIN (Taxpayer Identification #), men jeg ser ikke helt fordelene ved å ha en amerikansk bankkonto for et så kort opphold. Det er ikke engang sikkert de vil gi deg debit kort uten kreditthistorie, og de amerikanske bankene jeg har kundeforhold hos tar seg saftig betalt for innkommende international wire transfers, så jeg tror 1,75 % i kurspåslag i mange tilfeller vil være å foretrekke (med mindre du vil overføre type 50,000 NOK til en amerikansk konto, så vil nok kurspåslaget bli mindre--men til gjengjeld mindre spredt).

Norsk Visa og MC tror jeg er mest hensiktsmessig for deg!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2011, 22:26   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Du MÅ ikke ha SSN# -- de fleste banker fikser også TIN (Taxpayer Identification #), men jeg ser ikke helt fordelene ved å ha en amerikansk bankkonto for et så kort opphold. Det er ikke engang sikkert de vil gi deg debit kort uten kreditthistorie, og de amerikanske bankene jeg har kundeforhold hos tar seg saftig betalt for innkommende international wire transfers, så jeg tror 1,75 % i kurspåslag i mange tilfeller vil være å foretrekke (med mindre du vil overføre type 50,000 NOK til en amerikansk konto, så vil nok kurspåslaget bli mindre--men til gjengjeld mindre spredt).

Norsk Visa og MC tror jeg er mest hensiktsmessig for deg!
Det er forskjell fra Stat til Stat - i Washington og Oregon må du ha SSN i de store - måtte selv ha med SSN i de 3 bankene vi bruker / har brukt.
Old 14-06-2011, 00:14   #11
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Bank of America her i Florida tar $16 per international money transfer, da er det billigere for meg å ta ut penger med VISA-kortet mitt i minibank her ($3 gebyr) og så sette de inn på min amerikanske konto.
Old 14-06-2011, 00:22   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Skyteam View Post
Bank of America her i Florida tar $16 per international money transfer, da er det billigere for meg å ta ut penger med VISA-kortet mitt i minibank her ($3 gebyr) og så sette de inn på min amerikanske konto.
Du får dårligere kurs med VISA enn du ville fått med en wire transfer, men du har jo helt rett i at det ikke lønner seg. Mener gebyrene til Well's Fargo er omkring det samme - ironisk nok lønner det seg å velge "sender betaler mottagers utgifter" og den høye flat-fee'en i min norske bank om man overfører den veien...

I tillegg finnes det minibanker som ikke tar gebyr for bruk med intl kort (blandt annet Well's Fargo/Wachovia) -- men de blir sjeldnere og sjeldnere...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2011, 15:31   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Hos banken jeg brukte på Hawaii under studieopphold måtte man IKKE ha noe SSN, men man måtte bevise at man var lovlig i landet og da tror jeg nok ikke VWP holder... Måtte vise dem pass, studentvisum, I94 og I20.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2011, 23:51   #14
Startup
Newcomer

Jeg ville opprettet en dollar-konto i din norske bank og fått eget visa på denne kontoen. Da slipper du valuta/vekslingsgebyret som påløper hver gang kortet brukes. Enkelt og greit!
Startup is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 00:18   #15
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by SnekkerAndersen View Post
Jeg ville opprettet en dollar-konto i din norske bank og fått eget visa på denne kontoen. Da slipper du valuta/vekslingsgebyret som påløper hver gang kortet brukes. Enkelt og greit!
Kan godt tenkes at det er praktisk mulig, men igjen må man få fylt opp dollarkontoen med dollar. Og dersom utgangspunktet er norske kroner, så betyr det at pengene må veksles. Og skal penger veksles, så blir det et valutapåslag. Så da er jo spørsmålet om det gir et større eller mindre valutapåslag enn det man får ved bruk av kortet underveis mens man er i USA.

(En annen tanke er jo om man kan forvente at dollarkursen mot NOK går opp eller ned i løpet av oppholdet i USA. Det kan jo i prinsippet også ha betydning i forhold til om man skal veksle alt beløpet nå, eller fordele vekslingen utover den perioden man er i USA. Men aldri godt å vite hvordan slike kurser beveger seg).
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 09:55   #16
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hos banken jeg brukte på Hawaii under studieopphold måtte man IKKE ha noe SSN, men man måtte bevise at man var lovlig i landet og da tror jeg nok ikke VWP holder... Måtte vise dem pass, studentvisum, I94 og I20.
Samme her.
Jeg studerte i Nord-Dakota tilbake i 2003/2004 og hadde "checking account" hos Gate City Bank. Husker ikke hva slags dokumentasjon jeg behøvde, men mener jeg kom unna med passet mitt.. og muligens mitt amerikanske førerkort. Jeg hadde ikke noe SSN i alle fall.

Det mest spesielle var at jeg "måtte" få sjekker - hvordan hadde jeg ellers tenkt å betale? Bare med kortet liksom?!
USA var omtrent 10 år bak Norge på den tiden.. og nettbanken deres bar preg av å være lagd av en 14-åring
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2011, 17:26   #17
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Kanskje litt på siden av topic, men i stedet for å opprette en ny tråd for kun et spørsmål;

Er det noen her som har erfaring med å cashe amerikanske sjekker i norske banker?

Posting Rules