Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2011, 21:55   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Norwegian Norwegian internettstatus (B737)

Er det noen som har oversikt over hvilke av DY sine maskiner som har fått WiFi til nå?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2011, 22:15   #2
_volcom_
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: Oslo
Posts: 290
Norwegian Re: Hvilke Norwegian-fly har fått WiFi?

Er vel, hvis ikke feil.
LN-DYC, LN-DYF, LN-DYG, LN-DYK, LN-DYL, LN-DYM, LN-DYN, LN-DYO har "kuppel".
LN-DYS er vel i SVG for montering nå.
_volcom_ is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2011, 22:25   #3
-Daniel92
ScanFlyer Blue
 
-Daniel92's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Home
Posts: 82
Default Re: Hvilke Norwegian-fly har fått WiFi?

DYM og DYN er ikke aktivert for bruk enda
-Daniel92 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 09:59   #4
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Norwegian LN-NOE uten WiFi?

Fant intet nettverk ombord i LN-NOE i går. Trodde dette var et av de nye flyene og at DE i alle fall skulle ha wifi med internettilkobling. Det var i alle fall "inkludert" i prisen. Funket på Avinors wifi i Bodø.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 30-07-2011 at 10:02. Reason: Bedre tittel
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 10:04   #5
LN-EBA
ScanFlyer Blue
 
LN-EBA's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Jessheim
Posts: 107
Default Re: LN-NOE uten WiFi?

Kun WiFi på Delta serien, DYC, DYN, DYS etc som NAS eier. Selv ikke alle i denne serien har fått det installert. NOE, NOS, NOX etc. er lease. Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil.
__________________
EBS/*A Silver
"Folk reiser for å lære. De fleste av dem burde lære å reise før de starter"
LN-EBA is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 13:35   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: DY internettstatus

Det er feil. Alle -800'ene er planlagt med internett. Men det er vel stopp naa pga noen nye FAA-krav for kapping i skroget ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 00:49   #7
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: DY internettstatus

Jeg ser mange som skriver at alle -800'ene skal få WiFi. Det er nok riktig, men i hvilket tidsaspekt? Leasede -800 skal fases ut og erstattet med egeneide allerede etter neste år.

Jeg tror ikke at WiFi wil bli installert i Norwegians leasede -800'er ut fra følgende grunner :

1. Leasede fly vil gå ut av flåten i løpet av få år etter 2012 (se inkluderte graf). Hvorfor installere WiFi i et fly som skal tilbakeleveres om 2 år?

2. Det er et ansvarsproblem med å installere slikt utstyr i "annen manns eiendom". Det skal gjøres strukturell inngripen i flyskroget og det er nok ikke bare å sette igang med det utifra etablerte leasingavtaler og ansvar.

3. Man "låser" leasing selskapets fleksiblitet til senere leietakere og deres ønsker om WiFi og type WiFi system.

4. Hvem skal eie utstyret? Leier eller utleier? Ikke helt uproblematisk å bli enig om det og restverdier på utstyret.

5. Flyselskapet har flere leasing selskaper og forholde seg til siden flyene har mange forskjellige utleiere. Kontraktene er forskjellige og ikke alle utleiere vil opptre eller takle et WiFi ønske i flyene likt.

I praksis tror jeg det er svært vanskelig å få installert WiFi i et leaset fly. Da må det i tilfelle være der en har 15-20 års bindende løpetider med mange nye og like fly fra en utleier og avtalt overtakelse av flyene etter leieperioden.

Jeg er nesten helt sikker på at Norwegian vil holde seg til å kun installere i egeneide fly. Det har de i hvertfall gjort hittil. Det er jo ikke lenge før stortsett alle -800'ene er egeneid uansett (2015-2016). Det er alikevel før f.eks. SAS får sitt første nye Airbus 320.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Capture.JPG
Views:	2571
Size:	78.1 KB
ID:	30265  
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 06:17   #8
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: DY internettstatus

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
Jeg ser mange som skriver at alle -800'ene skal få WiFi. Det er nok riktig, men i hvilket tidsaspekt? Leasede -800 skal fases ut og erstattet med egeneide allerede etter neste år.

Jeg tror ikke at WiFi wil bli installert i Norwegians leasede -800'er ut fra følgende grunner :

1. Leasede fly vil gå ut av flåten i løpet av få år etter 2012 (se inkluderte graf). Hvorfor installere WiFi i et fly som skal tilbakeleveres om 2 år?

2. Det er et ansvarsproblem med å installere slikt utstyr i "annen manns eiendom". Det skal gjøres strukturell inngripen i flyskroget og det er nok ikke bare å sette igang med det utifra etablerte leasingavtaler og ansvar.

3. Man "låser" leasing selskapets fleksiblitet til senere leietakere og deres ønsker om WiFi og type WiFi system.

4. Hvem skal eie utstyret? Leier eller utleier? Ikke helt uproblematisk å bli enig om det og restverdier på utstyret.

5. Flyselskapet har flere leasing selskaper og forholde seg til siden flyene har mange forskjellige utleiere. Kontraktene er forskjellige og ikke alle utleiere vil opptre eller takle et WiFi ønske i flyene likt.

I praksis tror jeg det er svært vanskelig å få installert WiFi i et leaset fly. Da må det i tilfelle være der en har 15-20 års bindende løpetider med mange nye og like fly fra en utleier og avtalt overtakelse av flyene etter leieperioden.

Jeg er nesten helt sikker på at Norwegian vil holde seg til å kun installere i egeneide fly. Det har de i hvertfall gjort hittil. Det er jo ikke lenge før stortsett alle -800'ene er egeneid uansett (2015-2016). Det er alikevel før f.eks. SAS får sitt første nye Airbus 320.
Hver leasing-kontrakt inneholder ting som Customer Installed Equipment og Condition at Redelivery. Med dette i bakhodet "fordunser" dine spörsmal siden WiFi equipment kan like gode de-installeres dersom en fly returneres. Sa egentlig er dette en hva du ser som stor problem like stor som a utveksle seter i ett fly.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 08:26   #9
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: DY internettstatus

Det eksisterer overhodet ingen problemer med WiFi installasjon i leasede fly.

Forøvrig er de leasingmaskinene som skal ut av flåten de første årene "nødleaser" av fly som ikke er speccet for Norwegian.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 12:27   #10
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: DY internettstatus

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Sa egentlig er dette en hva du ser som stor problem like stor som a utveksle seter i ett fly.
En ombygging som innebærer å kutte et halv meters hull i hovedskroget, legge kabler og øke vind drag er vel litt mer signifikant enn å bytte til et annet passasjersete?

Hertz vil nok ikke protestere om du setter på skistativ på leiebilen, men har du montert soltak vil du nok høre fra dem.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 12:37   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: DY internettstatus

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
En ombygging som innebærer å kutte et halv meters hull i hovedskroget, legge kabler og øke vind drag er vel litt mer signifikant enn å bytte til et annet passasjersete?

Hertz vil nok ikke protestere om du setter på skistativ på leiebilen, men har du montert soltak vil du nok høre fra dem.
ja og? Sa enten kjöper leasing-selskap XYZ WiFi utstyret i forventning av höyre leie-rater i fremtida og/eller bedre mulighet a plassere flyet pa marked, eller man fjerner denne utstyret.

En hull i skrog... My God ... ingen problem. SRM sier hvordan man fikser slike ting. Jeg vil vedde at man just veksler ut en komplett hudfelt og vips, er flyet i Redlivery condition, uten kuppel, kabeller og med den samme drag som du fikk den... Dette er daily maintenance...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 13:07   #12
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: DY internettstatus

Muligens en smule OT, men hvorfor er kuppelen på DY sine fly så svær!? Kupplene som finnes på amerikanske fly er mye mindre og ser mye bedre ut enn DY sin giga klump.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 13:18   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: DY internettstatus

Tror ikke du har rett her.

WN ogsa bruker RW44, og bildet viser en kuppelt som liggner DY sine... la oss si 99,999999% (med unntak av farge )

__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 14:00   #14
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: DY internettstatus

Men Delta og Continental sine er mye mindre.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 16:47   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: DY internettstatus

Delta og CO bruker Gogo. Disse er bakkebaserte og det er to antenner under maskinen og en GPS antenne på oversiden. Denne er mindre fremtredende enn Row44 sitt, som er satelittbasert.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2011, 07:49   #16
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: DY internettstatus

Ble positivt overrasket over at DL hadde WiFi ombord i flyet vi skulle med fra LAX til HNL, problemet er bare, som LN-MOW påpeker, at det ikke er satelittbasert - ergo kunne det ikke brukes på denne flighten (som er relativt lang i en 757...).
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2011, 14:02   #17
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: DY internettstatus

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Delta og CO bruker Gogo. Disse er bakkebaserte og det er to antenner under maskinen og en GPS antenne på oversiden. Denne er mindre fremtredende enn Row44 sitt, som er satelittbasert.
Takk for oppklaringen!
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2011, 22:28   #18
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
Default Re: DY internettstatus

Er det NOR, som første i NO-serien, som er inne til Wifi-montering nå?? Den har ihvertfall ikke vært i trafikk på 2 dager nå, og da nettopp i Stavanger. Samtidig var DYU ferdigmontert og dro til Oslo for og settes i trafikk.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2011, 22:58   #19
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: DY internettstatus

Ja, mighty NOR er in progress...
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2011, 16:27   #20
akira
Scanflyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
Default Re: DY internettstatus

Muligens neste skip for Wifi installasjon er YankeeJuliet
__________________
Upcoming flights:

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian internettstatus (Dreamliner/B787) jb1 Flyforum 0 13-01-2019 11:46
Norwegian B737-800, LN-DYC på EVE Tarzan Register- og ATC-Forum 3 27-02-2015 15:15
Norwegian B737-800 LN-DYO TONROY Bilder & foto 2 21-12-2011 09:24
MegaModels B737-800 (Norwegian) LN-REF Samlerhjørnet 4 18-05-2011 16:29
Norwegian B737 nr 6000 B767 Bilder & foto 0 23-10-2009 16:37


All times are GMT +2. The time now is 04:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.