![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kommentarer ønskes.
Bilder vil bli lagt ut så fort jeg har tatt nye. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilder tatt idag på Sola Flyplass i Rogaland av en som er relativt ny som flyspotter. Kan og fotografere andre ting. Grunnet uklare bilder, det blåste og jeg er ikke vant med å bruke 70-300mm linse (er vant med 18-55mm) og har ikke stativ enda. Takk for tips.
Fly interessert Rogalending. Sony RX100 M1 Sony HX-90V Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8 Last edited by Yankee; 06-06-2011 at 22:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Velkommen ombord - her satses det frisk med en fersk bildetråd. Det er bra.
Litt feedback: En grei serie her fra en nykommer. Skriv gjerne når og hvor det er, jeg ser det er fra Sola, men ikke sikkert andre gjør det. Ser at et par bilder er noe uskarpe, det er synd - hadde gjort seg hvis de var skarpe. Ellers er et tips å passe på å få bildene i vater, det første MD-avgangen så blir det litt på skrå, noe som er fort gjort med en slik vinkel. Overlater jeg til de andre å komme med fototekniske tips. Hyggelig at du kaster deg utpå her.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Siste bildet var meget bra! flotte bilder og en fin start! resten har Discus nevnt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Discus: Tusen takk for tips, jeg kommer med flere (og forhåpentligvis bedre) bilder når det blåser mindre, stativ til kamera står høyt på ønskelisten.
baselutvann: Takk skal du ha, jeg gjør mitt beste.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]()
En ting til er at du bør gi litt luft mellom hvert bilde, det gjør det litt mer ryddig.
Dette er en helt grei start. stå på så blir dette bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Kan ikke lese EXIF-info fra bildene så jeg vet ikke hvor rask lukker du har hatt, men lukkertiden er nok mer veien å gå enn et stativ. Å fotografere fly i bevegelse med stativ er nok ikke enkelt. Du får nok noen proffe tips her ila. noen dager.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis jeg leser infoen på displayet på kamera mitt rett så er lukkertiden 1/60 på de fleste bildene (som er lagt inn på ekstern harddisk, gadd ikke legge ut alle 230 bildene jeg tok idag)
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
Syns bildene var allrighte. Som alle andre nevner så ser det ut som du trøbler litt med fokusen.
Er litt uenig i mange med at bildene absolutt skal være i vater. Vær kreativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Flere av bildene var bra synes jeg, og bli kjent med objektivet så blir de bare bedre og bedre.
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det kan bli fine effekter ved panorering med den slags lukkertider, men det krever som sagt en del trening og erfaring for å få til. En fin fingerregel å starte med er å ha dobbelt så høyt tall på lukkertiden som antall millimeter brennvidde, dvs. knipser du på 200mm, så prøv å kjøre på ca. 1/400s. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er fasiten, men det kan være et greit sted å starte. Lykke til!
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fine bilder fra Sola
![]() Følg tipsene til de andre, så blir bildene bedre etterhvert. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=62794 er god lesing for flyfoto.
Neste gang du er og tar flybilder i dagslys, prøv denne instillingen: -Sett kamera på AV (Canon) -Følgefokus (AI) -Enkel spotmåling -ISO 100 -Blender f/8 Husk at "Auto" er fyfy, det funker aldri på flyfoto. Husk også at flyene dundrer forbi i en hel...fart og det skal endel timer bak kamera før du får teken på det. Artig med nykommere så velkommen. Skal bli artig å se neste runde fra deg.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for tips alle sammen, jeg skal justere lukkerhastigheten på kamera mitt (Sony a290 speilrefleks) neste gang jeg skal til flyplassen og ta bilder.
Uansett hva jeg gjør når jeg tar bilder så blir de alltid litt skeive, kanskje det bare er meg som ikke er helt i vater? ![]()
Fly interessert Rogalending. Sony RX100 M1 Sony HX-90V Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8 Last edited by Yankee; 01-06-2011 at 00:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Om de blir skjeve, kan du alltids rette de opp i f.eks. Picasa! Det er gratis!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tror jeg beholder bildene mine litt i vinkel, syns det gir dem litt mer personlighet :P
EDIT: Flere bilder kommer snart (dvs enten idag eller innen søndag) Syns dette ble et stilig bilde, lukkertid på 1/160 ![]() ![]() Ble bare disse to som kom ut som nogenlunde bra.
Fly interessert Rogalending. Sony RX100 M1 Sony HX-90V Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8 Last edited by Yankee; 01-06-2011 at 18:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det siste bildet her synes jeg ble meget bra!
Ikke enkelt og ta bilder under de forholdene du hadde der. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk Vidar, det er alltid hyggelig å få kommentarer positive som negative.
Jeg tar bare bilder på Sola. PH-BFN ![]() PH-BFN igjen ![]() D-AECA ![]()
Fly interessert Rogalending. Sony RX100 M1 Sony HX-90V Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8 Last edited by Yankee; 03-06-2011 at 00:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dagens "fangst", fortsatt tatt på Sola airport
LN-KKB ![]() PH-BPC ![]() LN-NAV ![]() LN-YDI ![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fine bilder Joachim
![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk Skyliner, alltid kjekt med slike kommentarer.
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Joachim Sandven's oppsummering av 2011 | Yankee | Bilder & foto | 8 | 01-01-2012 20:44 |