Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2011, 17:28   #1
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Spørsmål Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Noen her inne som har en god ide til en bra rute. Hvis det en gang kommer et nytt selskap som satser på innenlands og utenlands. Slik dem ville tjent penger på og bygget seg oppover innen denne bransjen.
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 20:10   #2
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Tror en god oppstartsstrategi innenlands ville være å ta opp konkurransen med SK og DY på de mest traffikerte rutene, dvs OSL-TRD/BGO/SVG, samt kanskje SVG-BGO.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 21:11   #3
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Tror en god oppstartsstrategi innenlands ville være å ta opp konkurransen med SK og DY på de mest traffikerte rutene, dvs OSL-TRD/BGO/SVG, samt kanskje SVG-BGO.
8 GANGER DAGLIG SVG-FAN MED B737 ELLER A320
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 21:14   #4
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

KRS-TRD
---
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 21:16   #5
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

KRS - TRD er ikke dum, men SVG - OSL eller SVG - BGO er ikke dumme heller men hva med TRD - TOS
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 21:19   #6
NZ83
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 71
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by FlyboyKarsten View Post
Noen her inne som har en god ide til en bra rute. Hvis det en gang kommer et nytt selskap som satser på innenlands og utenlands. Slik dem ville tjent penger på og bygget seg oppover innen denne bransjen.
Tja. Hva med Brønnsøysund/Sandnesjøen-Oslo. Uten mellomlanding Trd?

Ellers er jeg redd vi neppe får sett allverdens nye selskaper. Iallefall ikke med store maskiner (319/320/737/757) innenriks. Til det er avgiftsnivået for stort.

Hva gjelder utenriks. Kanskje Bgo/Svg-Bru kunne være noe. Tar man ikke Thalys fra Schiphol til Brussel er Osl/Cph/Fra de eneste mulighetene. Thalys tar også mindre til fra Ams til Brussel enn transitttiden på Kastrup kan være.

Vet ikke om SAS har lagt den ned. Men det var for noen år siden en rute Lhr(Lgw?)-Tos. I sommersesongen burde enn vel klare og fylle opp noen ukentlige avganger.
NZ83 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 21:31   #7
NZ83
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 71
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
8 GANGER DAGLIG SVG-FAN MED B737 ELLER A320
Nå avsporer jeg emnet. Men har det noen gang gått regulære rutefly til Farsund?

Hadde en gammel NK i førstegangstjenesten som hadde vært stasjonert her på 70-tallet.
NZ83 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 21:36   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by FlyboyKarsten View Post
KRS - TRD er ikke dum, men SVG - OSL eller SVG - BGO er ikke dumme heller men hva med TRD - TOS
Både TRD-KRS og TRD-TOS er mulige, men et nystartet selskap bør vel først sikre en stabil inntekt på ruter med "garantert" kabinfaktor. Tror absolutt det er mulig å tjene penger på f.eks. TRD-KRS, men det er vel også en viss risiko for lave loads på mange avganger.

Skjønner ikke at ikke Widerøe prøver seg på TRD-KRS egentlig, så mye ledig materiell som de har stående for tiden
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 21:48   #9
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by NZ83 View Post
Nå avsporer jeg emnet. Men har det noen gang gått regulære rutefly til Farsund?

Hadde en gammel NK i førstegangstjenesten som hadde vært stasjonert her på 70-tallet.
Ja Braathens SAFE fly med B737 i 1975 SVG_ FAN_KKR_FBU mitt på dagen med så lite pax en kunne grine.I 1976 tror jeg Busy bee begynte å fly med camingvogna Short Skyvan.

Både Braathens SAFE og SAS måtte fly tapsruter også
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 22:04   #10
NZ83
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 71
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Ja Braathens SAFE fly med B737 i 1975 SVG_ FAN_KKR_FBU mitt på dagen med så lite pax en kunne grine.I 1976 tror jeg Busy bee begynte å fly med camingvogna Short Skyvan.

Både Braathens SAFE og SAS måtte fly tapsruter også
Ja det hadde vel sittet noen byråkrater i Samferdselsdepartementet og vedtatt at har man konsesjon, ja da skal du fly der hvor vi bestemmer....................
NZ83 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 22:16   #11
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by NZ83 View Post
Ja det hadde vel sittet noen byråkrater i Samferdselsdepartementet og vedtatt at har man konsesjon, ja da skal du fly der hvor vi bestemmer....................
Beklager ssivefeilen skal være KRS Kjevik

Røros var også en tapsrute for Braathens SAFE.SAS måtte også fly taps rutende på Finnmark.

Men de tjente jo gode penger trosalt på innlands rutende sine
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 23:37   #12
sarpingen87
ScanFlyer Blue
 
sarpingen87's Avatar
 
Join Date: Nov 2008
Location: Fredrikstad
Posts: 373
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Skal komme med noen ideer til gode ruter som man kan tjene penger på. Driver jo mitt eget soveromsflyselskap, som jeg har fått gode tilbakemeldinger fra personer som kjenner bransjen på.

Som allerede nevnt:
OSL-SVG
OSL-BGO
OSL-TRD
OSL-BOO
SVG-BGO

Andre ruter man kan tjene penger på både innenlands og utenlands er:
TRD-KRS
TRD-SVG
TRD-BGO
TRD-BOO
TRD-TOS

OSL-ARN
OSL-CPH
OSL-LON
OSL-MAD

Med dette i gang kunne man startet ett flyselskap med fly basert på Gardermoen og Værnes.

Noen innvendinger til dette?
__________________
Neste flyvninger:
09.09.2017: DK802 - OSL til AYT - A321
16.09.2017: DK803 - AYT til OSL - A321
sarpingen87 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 00:20   #13
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Ja, en hel rekke innvendinger. De aller fleste av rutene du lister opp er dekket av SAS og Norwegian. Du skal ha magamål så det rekker for å valse inn i en slik konkurranse, for jeg skal love deg at selskapene vil kjempe hardt. Ingen har råd til å miste noe særlig på innenriksrutene i Norge, de utgjør et svært viktig marked for begge de eksisterende parter.

Color Air måtte kaste inn håndkleet da de prøvde, og den knallharde konkurransen var vel med på å tømme safen hos Braathens slik at alt lå til rette for SAS-overtakelse.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 00:32   #14
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by sarpingen87 View Post
Skal komme med noen ideer til gode ruter som man kan tjene penger på. Driver jo mitt eget soveromsflyselskap, som jeg har fått gode tilbakemeldinger fra personer som kjenner bransjen på.

Som allerede nevnt:
OSL-SVG
OSL-BGO
OSL-TRD
OSL-BOO
SVG-BGO

Andre ruter man kan tjene penger på både innenlands og utenlands er:
TRD-KRS
TRD-SVG
TRD-BGO
TRD-BOO
TRD-TOS

OSL-ARN
OSL-CPH
OSL-LON
OSL-MAD

Med dette i gang kunne man startet ett flyselskap med fly basert på Gardermoen og Værnes.

Noen innvendinger til dette?
Nei, ikke hvis målet er å kaste hundrevis av millioner av kroner ut av vinduet. Eller f eks man er lei av å være milliardær og foretrekker den noe mer anonyme betegnelsen millionær (jf. Bransons berømte sitat).

Om sommeren er det sikkert potensial til noen "kreative" Syden-ruter, både fra OSL og andre byer. Men utover dette er konkurransen ekstremt hard, OSL-LON og OSL-MAD er kanskje de verste forslagene jeg har hørt.

Innenriks i Norge? Tja både DY og SK flyr mange halvtomme fly, og passasjerene krever frekvens mellom de største byene. Dette innebærer ekstremt høye kostander for et nystartet selskap, og man må jo gi passasjerene en grunn til å skifte ut DY og SK med noe nytt og uprøvd. Pris er det ingenting å gå på.

Men å planlegge flyselskper er utrolig gøy, men la det bli på tegnebrettet.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 11:18   #15
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post

Skjønner ikke at ikke Widerøe prøver seg på TRD-KRS egentlig, så mye ledig materiell som de har stående for tiden
What ? Hvor står dette materiellet?
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 14:13   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post

Skjønner ikke at ikke Widerøe prøver seg på TRD-KRS egentlig, så mye ledig materiell som de har stående for tiden
Neigitt - situasjonen er nok motsatt, men vi jobber med saken paa flere omraader.

Noekkelen for suksess for et LCC oppstart er volum Derfor maa man inn paa strekninger hvor man kan fylle flyene og generere godt med cash. Norwegian lykkes (saavidt) fordi de kom inn i vakuumet etter at BU la ned. Color Air lykkedes ikke fordi de ble aktoer nummer tre i samme marked, og da ble det for tynt. Color var svakest og ble presset ut.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 16:34   #17
NZ83
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 71
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Neigitt - situasjonen er nok motsatt, men vi jobber med saken paa flere omraader.

Noekkelen for suksess for et LCC oppstart er volum Derfor maa man inn paa strekninger hvor man kan fylle flyene og generere godt med cash. Norwegian lykkes (saavidt) fordi de kom inn i vakuumet etter at BU la ned. Color Air lykkedes ikke fordi de ble aktoer nummer tre i samme marked, og da ble det for tynt. Color var svakest og ble presset ut.
Men kan en tredje aktør overleve med de ville avgiftene man har i Norge?

Der man må være med og subsidiere jolly-flyplasser som Sandane, Volda, Værøy og Røst! For og nevne noen. Flere subsidiebomber finnes men kom på disse i farten.
NZ83 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 16:45   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
Default

Quote:
Originally Posted by NZ83 View Post
Men kan en tredje aktør overleve med de ville avgiftene man har i Norge?
Men er avgiftene noe særlig høyere i Norge enn andre land?
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 16:51   #19
NZ83
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 71
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men er avgiftene noe særlig høyere i Norge enn andre land?
JA!!!!!

Enkelt og greit. I tillegg kommer også det norske svært høye lønns og kostnadsnivået.
NZ83 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 18:19   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,691
Default Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Quote:
Originally Posted by NZ83 View Post
JA!!!!!
Kan du ikke komme med eksempler, da?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva ville vært det beste alternativet av dagens opprative jagere for Norge? Norge Rundt På 14 Dager Småprat 1 19-05-2013 13:44
Ville KSEA vært bra for Norwegian når 787 er på vingene? FlyboyKarsten Småprat 5 13-05-2012 20:11
Hadde det vært bra hvis Norwegianhadde blitt Star Alliance partner FlyboyKarsten Småprat 18 03-08-2011 18:16
Hva ville dere hatt som bra service ombord på et fly FlyboyKarsten Småprat 7 29-05-2011 15:00
Hvor og hva ville SAS ha vært... EB Flyforum 25 20-07-2005 15:47


All times are GMT +2. The time now is 02:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.