![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Hva er sjansen for at man klarer å åpne en dør i lufta ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 278
|
![]()
Omtrent umulig, pga. kabintrykket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Livsnyter
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 261
|
![]()
Ikke bare omtrent vel, trykkforskjellen gjør det helt umulig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Null!fptekstosv...
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
Spørsmål, da spesielt rettet mot Boeing-piloter, siden jeg har funnet et diagram for Airbus.
(Innser at denne burde høre litt mer til i flyteknisk, men tråden var nå her...) Er det strengt tatt teoretisk mulig å åpne dørene nær bakken? Går trykkforskjellen linært mot null ved landing, sånn at det er teoretisk mulig å åpne dørene i si, under 1000 ft? Eller vil kabintrykket konstant være høyere inntil flyet er på bakken (ref Airbus-diagrammet jeg gravde frem på nettet under) ![]() Leste på en "besserwisser"-side at man skal kunne klare å åpne dørene hvis trykkforskjellen er under 1psi, noen tanker om dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
|
![]()
Som du ser er den øverste grafen flyets høyde, den nederste er kabinhøyden, eller rettere sagt trykkhøyden i kabinen. Dermed er det differansen mellom disse som er kabintrykket relatert til utsiden (differansetrykket, som antydet).
Så da ser du at kabinen hele tiden har overtrykk i forhold til utsiden. Dette har vært felles på alle flytyper jeg har jobbet på. (737-alle, Fokker) Og tydeligvis (og rimeligvis) gjelder dette også Airbus. Om det er mulig å åpne dører ved diff press på 1 psi tviler jeg på, men det er vel kombinasjonen fysisk styrke mot dørens konstruksjon som gjelder... Kan også nevne at overwing exits på 737NG har en fysisk lås som forhindrer at de blir åpnet fra takeoff pwr blir satt. Last edited by Stone; 10-05-2011 at 12:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
Okei, da har vi etablert at det er overtrykk helt ned til (og etter?) landing.
Vites det om dette overtrykket (hva det nå måtte være), er nok til å hindre åpning av dørene helt til automatikken bestemmer det etter landing? Eller vil det på ett eller annet tidspunkt være såpass liten trykkforskjell at de kan åpnes.. ved... 500 ft f.eks., eller i verste fall mens flyet bremser ned på rullebanen etter landing? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Dermed blir det faktisk umulig. Eller du er en direkte etterkomme av Arnie, Hulk eller Superman. Da har du sjanser ![]() (Dersom du vil pröve dette pa en lovlig mate, sa tar du deg en stabilt overflate med omtrent samme arealet som en flydör (la oss si dette er 2,5-3m2) med - og legger til 50kg vekt (en sekk cement) - og senke denne i en lokal vann. Dybten, hvor lenge du ma senke den ned, finner du jo ut via Bernoulli. Og da da forsöker du a hente din overflate opp. Sa far du svaret. Og ja, en flydör veier mer enn 50 kg) PS: Gjör dette i badebukse i sommarstid ![]()
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 206
|
![]()
Bare å montere heater med outflow valve i closed så får man ikke opp døra før heater er avslått
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Jeg mener å huske at fra dokumentaren om den 747-combi maskinen som gikk ned utenfor afrika pga brann i last (muligens ulovlig våpenlast...), South african flight295, så ble det sagt at de forsøkte å lufte ut røyk ved å åpne dørene under flight i lav høyde, og at dette var standard prosedyre ved brann frem til den ulykken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
|
![]()
Rent teoretisk så er det fullt mulig å åpne døren in flight.
Men i praksis må du nok enten ha muskler eller en hydraulisk anrettning med deg for å kraften som trengs. Når det gjaldt den 747 Combien så gikk de ned i høyde og slapp ut trykket i kabinen for at de skulle få opp dørene... Lasteromsdøra på 747 og DC-10 er derimot en annen historie, disse slår utover og ergo ville trykket i kabinen hjulpet deg å få dem opp naturligvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Rent teoretisk? Øyh, bare å depressurize og så åpne hva du vil. Trenger verken muskler eller hydraulikk til det. Under trykk vil jeg like å se hva du klarer selv med nevnte hjelpemidler.
Dog får man ikke (depressurized) åpnet utover-dører særlig langt pga luftstrømmen langs skroget. Ble for ca 35 år siden fortalt at dette gikk an. Av en tekniker som hadde vært med på å teste smoke-evac på DC-8. De laget kunstig røyk i kabinen og åpnet først en dør bak (på gløtt, pga nevnte luftstrøm) og så en dør foran. Han ble overrasket over at det ikke gikk an å få den særlig langt utover. Glippen var sånn ca et par håndsbredder. Den prosedyren trakk røyken helt fint ut. Husker selvsagt ikke alle detaljer etter så lang tid, men ville bare si fra her så dere slapp å teoretisere mer (selv om det forsåvidt er en fin og underholdende sport). Alle skrekkhistorier om full pax som røsket i et dørhåndtak og dermed satte flysikkerheten og mange liv i stor fare, går også inn under denne kategori. Ehr sååå d***a lei av å høre om disse.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... Last edited by ANX; 11-05-2011 at 02:06. Reason: Strever for å uttrykke meg "politisk-korrekt" og "ikke-støtende" slik at fakta kan bli oppfattet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Posts: 103
|
![]()
Hvis vi tar utgangspunktet i en 757 så krever det nesten 10 tonns kraft for å åpne døra på cruise høyde! Tar vi utgangspunkt i at flyer er trykksatt med 1 PSI, vi det kreve over ett tonns kraft for å åpne den... Så man kan faktisk si at det er umulig å åpnee en kabindør i ett trykksatt fly :P De jeg har sett prøve har ikke lyktes enda hvertfall
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
|
![]() Quote:
Men det blir ganske så obvious med ett hydraulisk oppsett med pumper og alt som vil fylle kabinen ![]() Så er spørsmålet hvordan døra blir seende ut etterpå, neppe særlig pent men details details. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Posts: 103
|
![]()
Ja, hvis du på død og liv absolutt vil ha et stort hull i flyet, er det andre steder enn døra jeg ville gått i gang på.. Men nå er det vel litt off her..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
|
![]()
<mod>
Da sporer vi tilbake til det som er relevant for tråden og forsøker å holde den seriøs. Boksåpnere, dynamitt og andre lite relevante løsninger kan man diskutere i småprat el.l. </mod>
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
for å svare enkelt: de aller fleste paxfly ,naturligvis er det noen unntak, har skyvedør somåpnes mot vindretningen..
prøv å åpne en bildør i 80 kmt...tungt ? så kan du tenke deg 800+kmt vindmotstand med en dør som veier det femdobbelte og kansje mer, samt er formet som ett seil... ingen person vil komme nære engang..
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Skjønner poenget ditt, og er enig, men kommer med følgende faktaopplysning likevell: vi er ikke engang i nærheten av 800 km/t + lufthastighet (ias). 737n er redlinet på 340 knop ias / cas, så vi må ihvertfall holde oss under der ett sted, og normalt pleier vi å ligge godt under også (er ikke så fryktelig ofte vi er over 300, selv om det kanskje ikke akuratt kan kalles sjelden heller). Forøvrig, om du skal ha opp døra er det vel i praksis ikke så stor forskjell på 500 km/t eller 800, tungt er det uansett
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
Join Date: Jan 2011
Posts: 29
|
![]()
Hastigheten er egentlig helt irellevant. Tar du hoved døra fremme så er vel den sån ca 2 X 1 m. Det vil si ca 3100 kvadrat tommer. Ok, når det settes T/O pwr vil cabin press controller øke trykket i kabinen med ca 0,1 psi Oy bare det er 150 kg du må trekke døra INNOVER med får å få den ut av lås. Det har alle sett hvis du noen gang har åpna en flydør, Ikke mange som har det her tydligvis. Så på cruice ligger det et trykk på døra på sånn ca 12400 kg. Og du må fremdeles dra døra innover. Luftstrøm på utsiden har vel ganske så liten betydning. Men skulle cabin trykket forsvinne kan jeg trøste dere med at Alle dører har låser pluss at de er plasert slik på skroget at det skapes et undertrykk på utsiden grunnet krumningen av skroget på de fleste fly. At Over wing emerg exit på 737NG er hengslet oppe og skytes utover og opp er det heller ikke mange som fikk med seg. Men denne er låst av en mekanisme og hindrer operation av døra under T/O roll og ved lavt cabin trykk. Pluss litt andre fiduser som gjør at det er umulig å bevege mekanismen ved høyere cabin trykk. Det er ei lita dør i døra som er koblet til døråpningshåntaket, den du åpner døra fra utsiden med. Denne trykkes inn fra utsiden. Denne vill bli presset mot ramma si av kabintrykket og trykket mot låst stilling. Smart. Så neste gang en tulling prøver å åpne ei dør under flyvning så len deg godt tilbake å slapp av. Eneste grunn til å få staffet folk som prøver er at de helt unødvendig skremmer vannet av andre uvitende passasjerer. God tur, og glemm dørene, de blir nok på plass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forsøkte å åpne nødutgang i lufta | LN-VLE | Småprat | 7 | 29-05-2013 18:33 |
CO flight: Forsøkte å åpne flydør i luften | Trdfly | Småprat | 0 | 09-05-2011 15:07 |
Prøvde å åpne flydør i lufta | TG923 | Flyforum | 13 | 05-08-2005 13:35 |