Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-05-2011, 16:02   #1
stistens
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Haugesund
Posts: 175
Default LN-KHB - sliding carpet?

Lurer bare om om noen kan hjelpe med å avgjøre en diskusjon her på jobb.

Det vi lurer på er om sliding carpet i denne maskinen er utmontert og når dette er blitt gjort

Og om det har vært sliding i KHA , KHB og KHC

På forhånd takk.
__________________


Fra 2007

Corona Airlines @ Airline Manager

Stian
stistens is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 16:08   #2
oegranslo
Newcomer
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 14
Default Re: LN-KHB

Den er utmontert i KHB og KHC. I KHA lever den fortsatt.
oegranslo is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 19:10   #3
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: LN-KHB

Det var da inderlig godt! Det er helt for j*vlig å stue disse flyene om det er mye baggasje. 148 pax til AGP er like klamt hver gang, da teppet tar for mye plass. Nå mangler bare KHA, så blir det bra!
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 23:27   #4
udekket
Newcomer
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 17
Default Re: LN-KHB

Quote:
Originally Posted by RampSnake View Post
Det var da inderlig godt! Det er helt for j*vlig å stue disse flyene om det er mye baggasje. 148 pax til AGP er like klamt hver gang, da teppet tar for mye plass. Nå mangler bare KHA, så blir det bra!
Er vel strengt tatt like klamt om flyet er en 800 eller en eldre 300:P , men sliding c. er flott så lenge det virker og med dy's laste-policy så pleier det jo ikke bli problemer med plassen der bak.
udekket is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 00:19   #5
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: LN-KHB

Quote:
Originally Posted by udekket View Post
Er vel strengt tatt like klamt om flyet er en 800 eller en eldre 300:P , men sliding c. er flott så lenge det virker og med dy's laste-policy så pleier det jo ikke bli problemer med plassen der bak.
Det er jo faktisk ikke det samme da! Det er mye bedre plass i en 800 sammenlignet med en 300. Det skal mye til for å fylle en 800 maskin til randen med baggasje, men ikke så mye for å fylle en 300. Teppet ødelegger fælt i 300, og er nok en av grunnene til at de holder på å fjerne disse=)
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 00:26   #6
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Sparer en mann med sliding da...Uten sliding må du ha 2 mann i lasterommet
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 01:06   #7
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: LN-KHB

Quote:
Originally Posted by RampSnake View Post
Det er jo faktisk ikke det samme da! Det er mye bedre plass i en 800 sammenlignet med en 300. Det skal mye til for å fylle en 800 maskin til randen med baggasje, men ikke så mye for å fylle en 300. Teppet ødelegger fælt i 300, og er nok en av grunnene til at de holder på å fjerne disse=)
Men ut fra et HMS synspunkt er det idiotisk å fjerne disse teppene. Utrolig mye mindre belastende å laste et fly med slide, enn ett uten. Så jeg kan rett og slett ikke forstå at noen synes det er bra å bli kvitt dem!!!
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 09:35   #8
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: LN-KHB

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Men ut fra et HMS synspunkt er det idiotisk å fjerne disse teppene. Utrolig mye mindre belastende å laste et fly med slide, enn ett uten. Så jeg kan rett og slett ikke forstå at noen synes det er bra å bli kvitt dem!!!
Det er sant, men er det fullt, så er det en fordel. I en 800 har det ikke noe å si, da det er mer enn nok lasterom. I mindre fly derimot, kan plassmangel ofte være et problem
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 10:56   #9
ostis
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Jessheim
Posts: 101
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Behåll sliden för allt i världen! Så mycket bättre. Den tar självklart lite plats, men man har comp 1 och 4 att lägga bag i också. och skulle nu flyget bli helt fullt so what? Då får det stå ett par golfbag igen te.x,
ostis is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 14:35   #10
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Det er første gangen jeg har hørt at sliding carpet må ut pga at det tar stor plass i lasterommet. Det bygger jo opp noen cm, men gjør det jo mye lettere å laste og losse. Hvis den ikke virker er det jo selvsagt et styr, verre enn uten. Hvis de skulle ut så var det vel for å spare vekt og penger/tid på vedlikehold. Her kommer den som en av dere har nicknamet fra, nemlig rampsnaken inn i bildet. Hadde den oppfinnelsen virket ordentlig så hadde sikkert disse sliding carpetsene vært utmontert. Regner med at Norwegian også bruker system fra ACE eller Scandinavian Bellyloading, men eneste fra det selskapet med sliding carpet jeg kjente til var LN-BRU (Thor Heyerdahl vol. 1) de andre -300 kjerrene i flåten da var jo helt uten slik luksus!
Mens vi er inne på ruvende installasjoner i lasterommet så kommer jeg på SAS sin "skuffemaskin" OY-KGC. Sent på -80 tallet ble det montert lastesystemer i to DC-9-41. Den ene prototypen var teleskopiske kasser i metall, hvor de ble mindre og mindre lenger inn i lasterommet. De tok masse plass og de veide mye og var ikke særlig driftsikker. Den andre maskinen var SE-DDT, men siden det var en "Euro 9'er" var det meget sjelden den var å se nordpå. Den fikk en prototyp på det som ble sliding carpet. Det ble senere installert sliding carpets i lasterommene foran (#2) og bak (#4) på MD-80 flåten. Tilbake til topic i tråden så synes jeg jo det er synd at Norwegian monterer ut utstyret fra disse flyene. Men de er vel på vei ut av flåten, så da så...
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 14:58   #11
stistens
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Haugesund
Posts: 175
Default

Takker for svar.
__________________


Fra 2007

Corona Airlines @ Airline Manager

Stian
stistens is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 15:29   #12
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Sett bort ifra den lille plassen sliding carpet tar, får du plass til mer bagasje hvis du ikke har det, eller kjører det helt inn før du begynner å laste. Det fordi at det blir aldri helt bra oppe i hjørnene når man driver å kjører sliding carpet lengre å lengre inn
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 16:17   #13
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Sett bort ifra den lille plassen sliding carpet tar, får du plass til mer bagasje hvis du ikke har det, eller kjører det helt inn før du begynner å laste. Det fordi at det blir aldri helt bra oppe i hjørnene når man driver å kjører sliding carpet lengre å lengre inn
Om den som sitter inne i lasterommet er erfaren, så er ikke det der med hjørnene noe problem :-) Og sliden tar ikke så mye plass at det utgjør så veldig mange kolli, kan forstå at det kan bli dårlig med plass på en 737-600 om den brukes på en ren feriedestinasjon. Men en 300/800?????

SAS var og inne på tanken å demontere slide i alle flyene, for å spare vekt og delvis pga rampsnake. Men ble stoppet ut fra et hms hensyn. De var enige med tillitsvalgte og verneombudene at hensynet til stuernes helse var viktigere enn å spare noen kroner i fuel, og vedlikeholdskostnader.

Og det er nok her essensen ligger. Et LCC selskap gjør nesten hva som helst for å spare kostnader, mens et tradisjonelt selskap (nettverksseskap) ser verdien av å ta vare på helsa til sine ansatte!
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 16:22   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default

Du må uansett ikke laste helt opp til taket. Da er slukkeytstyret verdiløst. Slik lasting gir FAA gode bøter for....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 16:34   #15
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du må uansett ikke laste helt opp til taket. Da er slukkeytstyret verdiløst. Slik lasting gir FAA gode bøter for....
Det gjelder vel bare Airbus, som har sperrelinje 2 tommer ned fra taket? Har aldri sett noe slikt i en 737
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 16:54   #16
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Det gjelder vel bare Airbus, som har sperrelinje 2 tommer ned fra taket? Har aldri sett noe slikt i en 737
Etter hva jeg har lært/hørt gjelder dette alle flytyper. Nettopp pga brannvarslere/slukkere. Og slide skal også kjøres helt inn pga det samme.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 17:49   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default

Det gjelder alle bulk loading compartments.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 22:10   #18
udekket
Newcomer
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 17
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Om den som sitter inne i lasterommet er erfaren, så er ikke det der med hjørnene noe problem :-) Og sliden tar ikke så mye plass at det utgjør så veldig mange kolli, kan forstå at det kan bli dårlig med plass på en 737-600 om den brukes på en ren feriedestinasjon. Men en 300/800?????
Av erfaring fra før 300'ene med slide ble introdusert så utgjør den fort en 30-40 kolli i forskjell, ca 100 m/slide vs 130/140 i nr.3. Men slide er uansett å foretrekke, spesielt på offloading.
udekket is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 23:32   #19
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Quote:
Originally Posted by udekket View Post
Av erfaring fra før 300'ene med slide ble introdusert så utgjør den fort en 30-40 kolli i forskjell, ca 100 m/slide vs 130/140 i nr.3. Men slide er uansett å foretrekke, spesielt på offloading.
Så du sier at den lille plassen slide tar utgjør 30-40%? Bullshit !
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 23:41   #20
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: LN-KHB - sliding carpet?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det gjelder alle bulk loading compartments.
Da er det i såfall skremmende lite fokus på dette. Har alltid lastet helt opp til taket selv, og har tatt i mot maaange fly lastet på akkurat samme måte fra destinasjoner rundt om i hele europa.
RampSnake is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY401 LN-KHB 10.3.14 kva skjedde? Randulfb Småprat 4 10-03-2014 11:12
DY320 LN-KHB OpelZafira Register- og ATC-Forum 0 24-03-2013 13:43
LN-KHB check Glenn Flyforum 1 10-12-2010 22:14
LN-KHB Lennart Register- og ATC-Forum 2 19-03-2009 13:02
LN-KHB @ Winglets? LN-KRF Flyforum 9 04-02-2009 01:50


All times are GMT +2. The time now is 00:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.