![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Et intressant forslag... Men vil dette kunne kræsje med reglene som finnes i andre land i Europa?
http://www.aftenbladet.no/innenriks/...egelbrudd.html Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Tja, vi bilførere kan testes uten mistanke uten at det er noe problem....så hvofor ikke piloter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg vet godt at mange piloter hater dette, men ærlig talt - så lenge man kan stopp bilførere i Norge uten mistanke for å sjekke promille så skulle det bare mangle om man ikke skal kunne gjøre det samme med piloter.
Det er en evig diskusjon rundt dette på pprune, og konsensus er vel at amerikanske piloter absolutt ikke vil ha dette, og de benytter mulige feilutslag som hovedargument mot slik testing. Men nå er det heller ikke mange stater i USA som tillater pusteprøver langs veien med mindre det foreligger mistanke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dagens system fungerer så ser ingen grunn til endring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette emnet har vært debattert til det ugjenkjennelige her på forumet tidligere, og blir det hver gang noen finner ut at politiet ikke har nok å gjøre og at det bør være alkolås på flyene. (Hva om en da tar en drink underveis - stopper motorene da, eller er det bare stikken som låser seg?) (-:
Hva med fartskontroller? Det er bare å gjemme politihelikopteret bak en sky og å vinke flyet inn til siden hvis det flyr for fort... ![]()
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Gå tilbake og søk i gamle tråder, så vil du finne saklige, usaklige, spekulerende og forklarende poster. Og du vil finne "troll" både her og der
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg blir stoppet minst en gang i året, i rutinekontroller langs vegen og må blåse i alcometer, og synes egentlig det er helt greit. Jeg ble faktisk litt overrasket over at ikke piloter kan sjekkes, dessuten er det relativt effektivt for politiet å ta en dag på Gardermoen og sjekke alle piloter, når de først er der. Luftfarten er tidvis hysteriske om sikkerhet, og så skal pilotene være bakfulle, merkelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Dette er faktisk allerede implementert i flere europeiske land, bl.a. Nederland, så det er ikke merkelig at det kommer her til lands også. Det var bare et tidsspørsmål.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Selv ser jeg gjerne at de som sitter i EU/EASA og foreslår at europeiske flygende skal kunne jobbe 14-16 timers arbeidsdager testes for medikamenter som nedsetter dømmekraften, i tillegg til de sedvanlige alkohol- og narkotikatestene.
Hver dag! For en flyger som skal lande etter 14-16 timer på jobb er nedsløvet av trøtthet langt mer enn minstegrensen på alkohol ville ha gjort det, og mens USA strammer inn på flyge- og hviletidsregler går byråkrater i Europa i motsatt retning, og nekter i tillegg å vurdere vitenskapelige bevis på at det er uklokt. Mens man er inne på det, kanskje det skulle vært pålagt at piloter annonserte før hver flygning når klokken de stod opp den morgenen, hvor mange timer de vil ha vært på jobb på slutten av den aktuelle flyvningen. Så kan de som ønsker det stige av flyet, eller forlange en ferskere "vare", om de vil.
Man small - why fall? Skies call - that's all! Last edited by Jumper G5; 05-05-2011 at 10:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hele samfunnet vårt er bygd opp på stikkontroller, hvor den nærmeste sammenlignbare regelen finnes i vegtrafikkloven. Hvorfor noen skulle mene at ikke en lignende regel skulle kunne gjelde for piloter er meg en gåte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ahhh, det stemmer. Det er greit at vi er nedsløvet av trøtthet, men ikke av alkohol (joda, flåsete sagt, men tok du poenget ?). Sånn for the records: jeg drikker ikke, og driter idet. Men skal vi pålegges enda mere tull så får dem fa.. meg gi oss alt det andre som "alle andre godtar" også ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Men likevel: For oss bilførere virker det ikke helt urimelig at hvem som helst skal kunne testes når som helst i en rutinekontroll...
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det finnes personer med alkoholproblemer i alle bransjer og land, så jeg forstår ikke
hvorfor piloter skulle være imot dette. Quote:
enig i at en pilot som flyr 14-16 timer DAGEN DERPÅ er SERIØST nedsløvet og en fare for sikkerheten? FAA kontrolltester rundt 10.000 tilfeldige piloter i USA hvert år, og ca 11 stk blir tatt med mer enn 0,4 i promille; USAToday Med andre ord, ca hver 500 flyving er det promille over 0,4 i cockpit. Hvis OSL har ca 600 flybevegelser pr dag blir det minst ett "promille-fly" om dagen. Last edited by Wahoo; 05-05-2011 at 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Forrige uke ble et grelt eksempel på hvordan politiet ikke bør gjøre det. To stykker møter opp i gaten 20 min før departure og passasjerer er på vei inn i flyet. De vil at vi skal stå i gaten og blåse!!!!!!!!!!!!!!!! ![]() Hva tenker passasjerene da? Etter litt frem og tilbake blir dette gjort utenfor synsvidde for pax. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg, personlig har ikke noe imot å bli kontrollert uten mistanke, men jeg tror at de gangene det er farefullt nivå alkohol i blodet vil det merkes av kollegaer eller andre som er involvert rundt flygingen. Det er ikke som med bilkjøring at man kan snike seg ubemerket bak rattet uten å komme i kontakt med en eneste person. Og som nevnt tidligere er et alkoholnivå som IKKE kan merkes av andre langt mindre farlig enn tilstanden man er i etter dager med lange arbeidsøkter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg kan testes for alkohol og stoff på vei til jobb, og ser ingen problemer med det. Tvert imot er jeg glad for at det er muligheter for stikkprøver, det gjør arbeidsplassen sikrere. Heldigvis er det ikke tilgang på alkohol på jobb, 12-16 timer arbeid hver dag i opptil 21 døgn i strekk passer dårlig sammen med bakrus, spesielt når arbeidet krever at man er noenlunde våken. Jeg ser poenget ditt med piloters arbeidstid og utviklingen, men det er et annet tema. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hvis politiet vil ta en blåseprøve (det har de hjemmel til i Danmark og Sverige), så må de fanden meg kunne gjøre dette med litt smarthet. Jeg hadde skrevet rapport prompte på disse tjenestemennene, om de ba meg blåse ved gate'n foran pax'en! Få, om noen arbeidstakere, er så gjennomtestet og klarert på forhand som yrkespiloter, og sikkerhetssjekkes før man skal fly sitt eget fly - og et eller annet sted er det at man møter en grense mellom det absurde og det som er nyttig. Vi har byråkrater som er i ferd med å overgå seg selv i kreativitet, så om en blåsetest kommer som obligatorisk ved check in i fremtiden, skulle ikke forundre meg. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vi har, som sagt, dette her i USA. Det gjoeres ikke bare for piloter, men ogsaa kabinen og alle paa bakken med FAA-sertifiseringer. Jeg har selv blitt testet flere ganger.
Crewmedlemmet det gjelder gaar til naermeste 'egnete sted' - enten et kontor, handicaptoalett eller andre steder, sammen med en sykepleier. Vedkommende tar de noedvendige proever, og saa er det over. Det er svaert diskret og ingen andre enn crewet selv vet at dette skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 05-05-2011 at 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |