![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Som mange sikkert har fått med seg mistet de amerikanske styrkene et helikopter i forbindelsen med drapet på bin Laden i helga. Dette helikopteret ble så sprengt av de amerikanske styrkene før de trakk seg ut. Bilder av vraket (det lille som er igjen) viser blant annet en hale som ikke stammer fra noe kjent helikopter. Er det snakk om en tungt modifisert Black Hawk, eller eventuelt en helt ny type helikopter som fortsatt holdes hemmelig?
![]() ![]() ![]() ![]() Det er endel likheter mellom denne og forskjellige Black Hawk-varianter, men også endel ting som gjør at den skiller seg ut. Det mest åpenbare er "dekselet" over halerotoren som man ikke finner på noen Black Hawk-varianter i dag, denne maskinen ser også ut til å ha en halerotor med fem blader, de andre H-60-variantene har fire. I tillegg kommer selvfølgelig "tingen" på toppen av halen... Noen tanker om hva dette kan være? Personlig tror jeg det er snakk om en tungt modifisert Black Hawk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er vel ikke en helt usannsynlig teori. Dette var jo "special operations" så det holder, så at de bruker det nyeste og beste av tilgjengelig teknologi også på transportfronten er vel nesten å forvente. Det kan være at dette helikopteret var utstyrt med spesielle rotorer eller utstyr for å redusere støynivået slik at overraskelsesmomentet ivaretas så langt som mulig. Men dette er selvsagt spekulasjoner fra min side.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Eventuelt et ubemannet helikopter av et eller annet slag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nja, halen ligner ikke.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du har nok rett. Ligner ikke når jeg ser litt nærmere etter.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sannsynligvis en modifisert utgave av H-60 ja.
http://www.aviationweek.com/aw/blogs...entId=blogDest |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De skal ha brukt flere helikoptertyper under angrepet. De diskuterte akkurat dette på CNN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan det være en Comanche evnt. en modifisert versjon av Comanche?
![]() *EDIT* Litt research og jeg fant dette. Ganske intressant: http://defensetech.org/2011/05/04/wh...ght-look-like/ og http://abcnews.go.com/WNT/video/osam...opter-13530978 og en hel diskusjon på 27 sider: http://www.militaryphotos.net/forums...Bin-Laden-raid Last edited by Robin882; 05-05-2011 at 02:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Comanche kan det vel ikke være. Det må jo være snakk om et helikopter som kan ta en del mennesker. Soldatene måtte jo sette igjen en del folk som de hadde tenkt å ta med seg, men som de ikke kunne ta med seg p.g.a. det havarerte helikopteret.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nei, det er ingen Comanche, men jeg ser ikke bortifra at det er snakk om mye av den samme teknologien. Det er spennende å se om vi får vite noe mer om dette fremover, men er det et "black project" så er vel sjansen små for det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noe orginal data må det finnes på denne maskinen.
Korriger meg hvis jeg tar feil men må ikke alle flymaskiner som skal brukes enten sivile som militære igjennom en slags sertifisering? Naturligvis forskjellig sertifisering men i allefall i AN-225 tilfellet måtte de ta noen ekstra sivile tester før de fikk spre vingene under sivil luftfart. Men de hadde tatt noen andre av de testene som krevdes for sivil luftfart når flyet ble sertifisert for militært bruk. Og da må det finnes noen dokumentasjon, om ikke dette er en modifisert black hawk hvor de da kan være unntatt ala det som Dreamlifter 747'n? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dokumentasjon finnes det sikkert, men er det et "black project" så er den helt sikkert hemmeligstemplet. Det er trossalt ikke første gang amerikanerene har fløyet rundt i maskiner som verden ikke fikk vite om før mange år etter at de ble tatt i bruk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg lurer på hvordan de ikke klarte å se at det var en mur der med så avansert utstyr som de må ha hatt med og på seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ettersom flere sier at de aldri har sett dette designet før, og det ikke er noen bilder overhodet er det vel trygt å si at den har blitt bygd/testet/utviklet i sandkassa og ikke i statene.
Det sies fra en del jeg kjenner at dette er en kraftig modifisert utgave av en MH-60, med ny haleseksjon og ny halerotor.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Eventuelt i sandakassa i statene, hvor de utvikler alle de andre hemmelige maskinene sine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Supermarine Spitfire LF Mk XVIII - SE-BIN | skyhawk | Flyhistorisk forum | 0 | 27-01-2011 23:29 |
BA magazine lists Bin Laden as first class frequent flyer | LN-MOW | Flyforum | 5 | 06-06-2010 15:44 |
militære helikopter, Noen som vet type?? | erlingjo | Bilder & foto | 2 | 15-03-2009 13:48 |
One-Two-Go suspenderer operasjonen | LN-MOW | Flyforum | 12 | 03-08-2008 22:58 |
NY BIN LADEN VIDEO - HAN LEVER VISSTNOK SOM BARE DET | BU595 | Flyforum | 1 | 29-10-2004 22:56 |