Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2011, 10:24   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Lufthansa Lufthansa trekker tilbake billige billetter

Usikker på om dette er en 100% oversettelse, men fortryder blir vel noe ala' "angre på" dersom oversetter dette direkte til norsk..

http://politiken.dk/turengaartil/rej...s/?trackId=jp3

Saken er at det var en teknisk feil som gjorde at denne tutta fikk seg en flybillett til Bogota for 1.904 DKK.

Quote:
Én af de berørte er Beatriz Villegas. Hun købte 2. april 2011 en returbillet til Bogotá i Colombia til en pris på 1.904 kroner. Hun fik købet bekræftet af Lufthansa, som også trak pengene fra hendes kreditkort uden yderligere kommentarer.

Hun var derfor glad for billetkøbet, men glæden blev spoleret af et anbefalet brev fra Lufthansa, der ankom cirka 14 dage senere. Her skriver flyselskabet blandt andet:

»Vi er sikre på, at De må have været overrasket over, at billetten var gratis. De har kun betalt for skatter og afgifter. Det skyldes en teknisk fejl«.

Lufthansa stillede derfor Beatriz Villegas over for to muligheder: Hun kunne annullere købet eller beholde billetten ved at indbetale 1.114 kroner ekstra - og det var ifølge Lufthansa et tilbud om en pris en del lavere end den normale billetpris.
Old 03-05-2011, 10:35   #2
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Default Re: Lufthansa trekker tilbake billige billetter

Nå blir jeg oppgitt over LH. Dette er andre gangen en slik feil skjer, og denne gangen var ikke billettene gratis heller Når det er blitt betalt nesten 2000kr for billetten kan de ikke bare trekke det tilbake, kalle det teknisk feil og skylde på kunden. Finnes det ikke noen lov mot å holde på slik?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2011, 10:36   #3
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Er vel endel forumister som får samme beskjeden http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=84029
Old 03-05-2011, 10:48   #4
imm
ScanFlyer Crusty

Smålig av Lufthansa.
Det er ikke kundens feil, og det finnes faktisk gode tilbud i flybransejen. Noen ganger så gode at det nesten er for godt til å være sant. Jeg har jo selv reist til London tur/retur for 2 kroner, og til Paris tur/retur for 102 kroner. Skatter og avgifter var inkludert i begge tilfellene. Og det var ikke noe feil noen sted.

Dette burde Lufhansa la gå, og se litt stort på det. Ta det fra reklamebudsjettet. Det blir mye snakk om slike ting, og det bør helst være positivt snakk.
Old 03-05-2011, 10:50   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Imotsetning til gratisbillettene i First for en stund tilbake, så har vel Lufthansa her en tynn sak hvis noen kunder velger å kjøre hardt mot hardt her, da det ikke er snakk om "hinsides prising", selv om billettene var billige?
Old 03-05-2011, 11:19   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

(Litt OT mtp. at saken er fra Danmark.)

Nå vet ikke jeg hvordan loven er i Danmark, men i Norge så vil slik feilskrift være en svak ugyldighetsgrunn etter avtaleloven § 32 1. ledd.

Det vil si at dersom jeg kjøper en billett av Lufthansa til kroner 10, og "indsaa eller burde [indset], at der forelaa en feiltagelse," så vil kjøpet (avtalen) være ugyldig. Feilskrift er en svak ugyldighetsgrunn, og bestemmelsen inneholder en god tro-reservasjon, som betyr at kjøpet likevel er gyldig dersom jeg som kjøper var i aktsom god tro på kjøpstidspunktet, jf. § 39, og ikke skjønte eller burde skjønt at dette var en meget lav pris.

Dersom dette hadde vært i Norge måtte man altså drøftet om kjøper burde skjønt at 1.904 DKK var en lav pris for en reise til Bogata.

Last edited by LN-AØR; 03-05-2011 at 11:21.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2011, 11:27   #7
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post

Dersom dette hadde vært i Norge måtte man altså drøftet om kjøper burde skjønt at 1.904 DKK var en lav pris for en reise til Bogata.
Nå har vel Kjos fått folk til å tro man kan fly til New York for 1500kr så folk kan helt klart kjøpt i god tro
Old 03-05-2011, 11:46   #8
GFL
ScanFlyer Gold

Jeg skal iallefall kjøre hardt mot hardt om Lufthansa prøver seg. Bookingen ligger fortsatt inne, så var det dette med rimelig tid også. Skal ikke ta en 1 måned å oppdage dette. Hadde det vært biz- eller first, så hadde jeg skjønt det.

Men for endel år siden fløy jeg jo halve Asia rundt med billige Finnair billetter.
Old 03-05-2011, 11:52   #9
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Denne saken er helt annerledes enn den 49-kroners-turen jeg kjøpte med LH på First til SFO for en tid tilbake. 2000 kroner er kun 12-1300 under kampanjeprisene de pleier å ha, og det er ikke slik at alle kjenner til flyselskapenes vanlige og uvanlige kampanjepriser.
Old 03-05-2011, 13:31   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
(Litt OT mtp. at saken er fra Danmark.)

Nå vet ikke jeg hvordan loven er i Danmark, men i Norge så vil slik feilskrift være en svak ugyldighetsgrunn etter avtaleloven § 32 1. ledd.

Det vil si at dersom jeg kjøper en billett av Lufthansa til kroner 10, og "indsaa eller burde [indset], at der forelaa en feiltagelse," så vil kjøpet (avtalen) være ugyldig. Feilskrift er en svak ugyldighetsgrunn, og bestemmelsen inneholder en god tro-reservasjon, som betyr at kjøpet likevel er gyldig dersom jeg som kjøper var i aktsom god tro på kjøpstidspunktet, jf. § 39, og ikke skjønte eller burde skjønt at dette var en meget lav pris.

Det danske avtalelovverket er svært likt det norske, og diskusjonen blir den samme.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2011, 14:03   #11
OEH
ScanFlyer Gold

Det virker helt urimelig at kundene som i god tro har benyttet seg av dette tilbudet evt. skal få billettene kansellert eller ilegges et tilleggsgebyr.
Lufthansa bør ta ansvar for sine egne feil og ikke velte kostnadene over på kundene.
Slikt fører dessuten bare til negativ publisitet, og er neppe verdt å trumfe gjennom.

Last edited by OEH; 03-05-2011 at 14:06.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2011, 14:40   #12
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Det danske avtalelovverket er svært likt det norske, og diskusjonen blir den samme.
Ja, det er godt mulig. Men studerer jus i Norge, så ville bare statuere et eksempel på hvordan en slik avtale med feilskrift kunne blitt løst på bakgrunn av norsk lov. Det finnes måter en slik avtale med feilskrift kan blitt tilsidesatt på, eller kalt tilbake, men den drøftelsen går jeg ikke inn på nå.

Regner med at LNv22, som er jurist, kan tilføye mer/rette meg om ønskelig.

Last edited by LN-AØR; 03-05-2011 at 14:45.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2011, 15:03   #13
ILS2
ScanFlyer Gold

Til alle som har kjøpt billetter: Stå på krava! Lufthansa har en elendig sak. Billettprisen er satt til null, so what? SAS kjører f. eks. i disse dager kampanje med at barn flyr gratis (betaler kun skatter og avgifter), og Ryanair har lignende tilbud hele tiden. På Flyertalk så jeg også en oversikt over prisutviklingen til bl.a. Bogota, og det er bare noen måneder siden laveste pris hos Lufthansa (korrekt satt) bare var noen hundrelapper dyrere enn den prisen mange har betalt nå.

Med andre ord; kjør på!
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2011, 17:04   #14
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Quote:
Regner med at LNv22, som er jurist, kan tilføye mer/rette meg om ønskelig.
Du har rett i det meste du skriver over.

Skulle gjerne brodert ut mer om dette dersom jeg ikke skulle ha sittet på kontoret til kl 23 i kveld.. får se hva jeg rekker når jeg kommer hjem!

Likevel; jeg vil påstå dere med billetter har en god sak. Jeg hadde absolutt tatt denne problemstillingen videre, enten det var for å forsvare en klients eller egne interesser.

Artig om dere sier i fra, dere som evt. protesterer, så kan vi følge utviklingen.
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 11:18   #15
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Du har rett i det meste du skriver over.

Skulle gjerne brodert ut mer om dette dersom jeg ikke skulle ha sittet på kontoret til kl 23 i kveld.. får se hva jeg rekker når jeg kommer hjem!

Likevel; jeg vil påstå dere med billetter har en god sak. Jeg hadde absolutt tatt denne problemstillingen videre, enten det var for å forsvare en klients eller egne interesser.

Artig om dere sier i fra, dere som evt. protesterer, så kan vi følge utviklingen.
Kunne fort gått lengre tid enn bare noen timer på kontoret. Falkanger den yngre har da vitterlig klart å utbrodere kravet til god tro på, hva er det, 900 sider?

Jeg for min del ville vært forsiktig med å anbefale en klient/noen å pådra seg alt for store utgifter ift en eventuell fremmelse av sak. Ikke på grunn av at man har en svak sak, men den økonomiske interessen i saken rettferdiggjør i seg selv ikke noe stort etterspill. Det måtte i så fall være fordi man ønsker spørsmålet prøvet av prinsipielle grunner, eller eventuelt i fall man føler seg kapabel til å håndtere prosessen selv.

Dersom noen forfølger saken, oppdater oss gjerne!
sukram is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 12:16   #16
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Vi er sikre på, at De må have været overrasket over, at billetten var gratis.
Ja, jeg ville også bli overrasket dersom noen sier at 1904 kr er gratis...
Old 04-05-2011, 20:54   #17
Skipskatta
ScanFlyer Blue

Hadde ikke SAS en slik episode for noen år siden? Mener å huske at de da lot folk få reise for billettene. Må vel bli mye dårlig reklame å begynne å trekke tilbake billettene, all den tid det er Lufthansa selv som har feilet...
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 22:35   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Kjøpte nylig en Lufthansa-billett som var priset til 10 kr. (pluss skatter og avgifter), så de billigste kampanjebillettene går jo faktisk ut på at man bare betaler skatter og avgifter. Lufthansa kan dermed ikke ta for gitt at passasjerne vil være overrasket og automatisk tro at alle skjønner at dette er feil. Synes det er smålig å kreve inn den ekstra tusenlappen.
Old 06-05-2011, 16:11   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Se på Malaysian fra London til Kuala Lumpur nå - billettprisen er GBP 1 hver vei. Med taxes blir det 302GBP. Nok av eksempler med andre ord.

Old 06-05-2011, 16:15   #20
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Delta lot vel også en del mennesker reise til Albuquerque for en tid tilbake, på noen relativt gunstig prisede businessbilletter?
Martin is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules