Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-04-2011, 20:22   #1
MD80
Newcomer
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 27
SAS MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Jeg var igår ute og reiste med SAS mellom de tre hovedstadene i Skandinavia, og på strekningen København-Stockholm var 14.15-flyavgangen satt opp med en MD-82, nærmere bestemt LN-ROT. Like etter ombordstigning, måtte vi alle gå av flyet pga teknisk feil med flyet (husker ikke hva det var eksakt. Kanskje noen andre her vet?). Dette skapte jo et aldri så lite helvete for meg, fordi jeg ikke rakk flyet videre fra Stockholm til Oslo (17.30 med en 737-400) og jeg holdt nesten på å cashe ut fullpris for ny billett, siden SAS ikke ville hjelpe meg med ombooking lengre enn til Stockholm. Men det var riktignok ikke det denne tråden skulle handle om. Jeg kom meg jo hjem til slutt, tross alt.

Uansett, så har jeg intrykk av at det er mange som har et negativt inntrykk av MD80 og at den blir kalt for 'Long Beach death tube' av mange, spesielt etter Madrid-ulykken med Spanair i 2008. Media var jo raskt ute og nærmest proklamerte at MD80 er en farlig flytype. Jeg har dog bestandig lurt på hvorfor folk nærmest har hatet dette flyet (hvorfor dem blir kalt for 'death tubes' f.eks), men nå kan jeg til en viss grad skjønne hvorfor.
Jeg har aldri spesielt likt å sitte lengst bak på en MD80, spesielt under take-off. Det bråker noe helt vanvittig. I tillegg opplever jeg kabinen som en anelse trang og klaustrofobisk.
Jeg har også et inntrykk av at MD80-flyene "streiker" fortere og oftere enn 737. Dette var vel også en av grunnene til at Bjørn Kjos var så glad for å bli kvitt de gamle flyene som fulgte med på kjøpet av FlyNordic.

Det jeg lurer på, er om det er noe hold i dette media skriver? At dem er 'death tubes'? Når jeg leser om diverse flyulykker med MD80, så virker jo dem ikke så altfor trygge. Man har jo Gottröra-ulykken, der is fra vingene forårsaket motorstopp, samt flyulykken med Alaska Airlines i 2000, der det vel var noe feil med haleroret. I tillegg mener jeg å huske at det var en ulykke i 1994, der en passasjer ble drept når turbinbladene fra motorene gikk i stykker og penetrerte flykroppen.

Er MD80 en upålitelig og utrygg flytype? Og streiker MD80 oftere enn andre flytyper som f.eks 737? Og er dette i så fall pga flyets alder? Lurer også på hvorfor man ikke ser fly med T-hale-design og halemonterte flymotorer på nye flytyper. Jeg vil jo bare anta at det skyldes at mye støy på de bakerste radene i kabinen, samt at flymotorene er veldig utsatt for å bli truffet av is fra vingene, men det kan vel være andre grunner?
MD80 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 20:41   #2
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

MD80 er et mye eldre fly en 737NG. 737 classic sliter nok med sine ting også. MD80 har vært den store arbeidshesten i SAS og jeg tror de har vært veldig fornøyd med den. Den har ikke hatt noen flere ulykker enn 737 opp gjennom tiden(worldwide). Jeg har fløyet begge og sitter med inntrykk av at Mcdonnald bygger flyene litt "solidere" enn Boeing.
Har fløyet 737NG nå et halvt års tid (fersking) og må innrømme at de funker bra.
Men å si at MD80 er et dårlig/utrygt fly blir feil. Det var en flott arbeidsplass i drygt 4 år. Den er ved å bli gammel!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 20:47   #3
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Når jeg ser "navnet" ditt i sammenheng med posten din begynner jeg
vel å ane hvilken vei du ønsker denne tråden skal gå - eller?

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 20:54   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

MD-80 begynner å bli gammel, men den er en trofast sliter. Feil får man på alle fly, også nye. 737 har ved minst tre anledninger hatt mer eller mindre vellykkede forsøk på å gjøre cabriolet av seg, og man må drive med "lapping" av skroget etter et antall cycles.

Vedr. fanblades så hadde jo A380 for ikke lenge siden en "mindre heldig" episode som fort kunne blitt fatal.

Uhell/problemer med MD-fly, Boeing-fly og andre viser vel hvor sikkert det er å fly og hvor mye som faktisk kan gå galt før det blir skader/dødsfall av det. Ulykken du nevner utenfor Arlanda er et eksempel, B777 i gresset på Heathrow, B737 i åkeren utenfor Amsterdam, AF A340(?) av banen i Toronto (der hele flyet brant opp, men ingen ble skadet) m.fl. jeg sikkert ikke kommer på i farten.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 20:54   #5
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

MD80 er en pålitelig og trygg flytype!
Personlig så syns jeg MD80 er den mest behagelige flytypen i SAS-flåten, syns verken de er klaustrofobiske eller trange. Så må jeg få lagt til, at jo lenger bak i en MD80, jo bedre

Når det gjelder fly me T-hale og halemonterte motorer så er det mange moderne fly som har det, f. eks CRJ-200-1000, ERJ-135/145, Boeing 717 (som for såvidt er i barnebarnet til MD80-serien... ) Og ja, det blir mer lyd bak i slike fly, men i fremre del av kabinen er det jo til gjenngjeld meget stille..

Alaska Airlines ulykken ble forårsaket av en del som låste seg slik at høyderoret (eller var det hele den horisontale stabilisatoren?) låste seg. Grunnen var dårlig vedlikehold.
Boeing 737 derimot har hatt noen ulykker som følger av at haleroret har låst seg.

Last edited by L1011-500; 29-04-2011 at 21:28. Reason: skriveleif..
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 21:16   #6
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Quote:
Originally Posted by MD80 View Post
Lurer også på hvorfor man ikke ser fly med T-hale-design og halemonterte flymotorer på nye flytyper. Jeg vil jo bare anta at det skyldes at mye støy på de bakerste radene i kabinen, samt at flymotorene er veldig utsatt for å bli truffet av is fra vingene, men det kan vel være andre grunner?
f.eks. CRJ serien er jo ikke noen umoderne sak, med CRJ1000 som siste tilskudd. I tillegg skal vel den helt nye ARJ21 ha et relativt likt utseende som MD80/MD90/B717 osv... Så at man ikke finner nye fly med T-tail og bakmonterte motorer stemmer jo ikke

Utsatt for klar-is som løsner fra upper side of wing? Ja - dersom man ikke følger prosedyrer for deicing før avgang, er klar-is et problem for bakmonterte motorer.

Gottrøra skyldtes blant annet to ting:
- Manglende sjekk av at deice var fullført
- ATR (Automatic Thrust Restoration) som ga pådrag etter at Rasmussen throttlet tilbake. Det akselererte destruksjonen av motoren, og uten kjennskap til systemet, var de i praksis hjelpeløse
73H is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 21:25   #7
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Liker den ikke, og om jeg har valget mellom 2 stort sett like routinger med tanke på tidsbruk med og uten MD-80 tar jeg uten.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 21:36   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

MD80/90/B717 anyday før en 737

Last edited by sail4fun; 29-04-2011 at 21:44. Reason: typo
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 21:42   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Mad Dog Forever !!!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 21:42   #10
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Quote:
MD80/90/B171 anyday før en 737
Enig med deg på iallefall 2 av flytypene
__________________
IŽve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 22:19   #11
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

737 har också varit inblandad i många olyckor genom åren. Det var inte länge sedan en del av taket blåste av på en Boeing 737-300 i USA.
737 må vara världens vanligaste civila jetflygplan och världens tråkigaste tycker jag.
Jag skulle utan tvekan välja att sitta långt fram i en DC-90/MD-80/90 istället för A32X lr B737!

Last edited by L-1011; 29-04-2011 at 22:21.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 22:28   #12
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Noen punkter;

Fordeler;
- Mindre støy forran
- Mindre assymetri ved engine out
- Mindre vertical stabilizer areal
- Mindre fare for å få sand/stein osv i motorene
- Trenger kortere gear
- Noe bedre aerodynamikk på vingene

Ulemper;
- Mer vekt. Generelt veier ett fly med "bak-motor" 2-4% mer
enn tillsvarende med vingemotorer
* Må styrke vingen
* Mer komplisert fuel system
* Må styrke flykroppen
- Vanskeligere vedlikehold
- Fare for superstall
- Fare for is i motorene
- Reverser kan gjøre rudder effekten dårligere
- Moderne high-bypass motorer blir for store å ha bak
- Mer turbulent luft inn i motorene gir dårligere effektivitet
- Downwash bak og boundry layer fra flykroppen gjør at man må vinkle motorene og forsterke inlets, pylon osv.
- Vanskeligere å laste "riktig" med tanke på CG da Flyets "empty" CG er
er betydlig bak payload CG.
- Vibrasjonsproblemer

Årsaken til at mindre fly fortsatt ofte har motor bak er at det er for liten
plass under vingen rett og slett...
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 22:31   #13
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mad Dog Forever !!!
Tiltredes herved!
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 23:14   #14
SVG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Ræge
Posts: 200
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Pålitelighet har sammenheng med vedlikehold. Dersom en maskin blir godt vedlikeholdt,så spiller alder mindre rolle.Problemet i dag er vel at flyselskapene sparer på pengene,dermed dårligere(mindre) vedlikehold. De gjør vel bare det som er strengt nødvendig.Det er enklere for mange å kjøpe nye fly
SVG is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 23:27   #15
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Quote:
Originally Posted by L1011-500 View Post
Alaska Airlines ulykken ble forårsaket av en del som låste seg slik at høyderoret (eller var det hele den horisontale stabilisatoren?) låste seg. Grunnen var dårlig vedlikehold.
Boeing 737 derimot har hatt noen ulykker som følger av at haleroret har låst seg.
Det er riktig at hovedårsak til ulykken var dårlig vedlikehold. Jackscrew-mekanismen som regulerer angrepsvinkelen til den horisontale stabilisatoren var for dårlig smurt opp, slik at gjengene ble utsatt for abnormal slitasje. Da Alaska 261 fikk trøbbel med å trimme stabilisatoren som følge av dette, førte pilotenes gjentatte forsøk på å operere stab-trimmen til at gjengene rett og slett ble "spist opp". Dermed sviktet hele mekanismen, og flyet ble helt ukontrollerbart.

Fra et pilot-synspunkt istemmer jeg i at det er en helt annen og bedre kvalitetsfølelse i en MD80 enn i en B737, og jeg synes også den flyr bedre og er mer stabil. En NG er nok mer brukervennlig mtp displays og utstyr, men den sammenligningen blir litt unfair mtp aldersforskjellen. En annen fordel 737 er performance, hvor man på tunge charterflighter kommer over det meste av CB'er der man må ligge å fly slalom med MD'en. Ergonomien i cockpit er til gjengjeld håpløs i B737, der er MD langt mer komfortabel. For ikke å snakke om støy! MD'en er også mer pilotvennlig i form av svært høye hastighetsbegrensninger på flaps/gear, hvor B737 er langt mer restriktiv.

Konklusjon? Holder en knapp på MD'en, og innrømmer glatt at det er en subjektiv og sannsynligvis romantisk vurdering.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 23:48   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Quote:
Originally Posted by SVG View Post
Pålitelighet har sammenheng med vedlikehold. Dersom en maskin blir godt vedlikeholdt,så spiller alder mindre rolle.Problemet i dag er vel at flyselskapene sparer på pengene,dermed dårligere(mindre) vedlikehold. De gjør vel bare det som er strengt nødvendig.Det er enklere for mange å kjøpe nye fly
En sannhet med modifikasjoner ... jo eldre maskinen er, jo mer tid trengs til vedlikehold og mindre tid får man ut av den til produksjon. Derfor sliter MD'en litt med å produsere en full dags arbeide.
Man får lavere kostnader på kapitalsiden, ettersom en eldre maskin som regel er nedbetalt, men høyere operative kostnader.

Derfor har f.eks. Allegiant kjempesuksess med MD80. De har ekstremt lav utnyttelse, men ettersom maskinene er nedbetalt er kapitalkostnadene null per flytime. Og siden maskinene står lenge på bakken har man mer tid til å gi dem kjærlig pleie.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2011, 00:40   #17
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Her er det selvfølgelig mange meninger, for meg så rekker ikke 737 til gummien på MD. Har aldri noen sinne likt 737, selv om de nye begynner å ligne på noe som er behagelig å fly med.

Jeg gleder meg som en liten unge til første gang jeg får mulighet til å prøve en 717 !

Last edited by mo; 30-04-2011 at 00:43. Reason: Addition
mo is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2011, 00:48   #18
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
MD80/90/B717 anyday før en 737
Støttes 100% her i gården også! Hadde en MD-87 flyvning
med SAS for ikke lenge siden på ruten mellom ARN og CPH,
godt de ikke forsvinner i morgen spør du meg..
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2011, 00:53   #19
Gyllenbock
Newcomer
 
Join Date: Sep 2009
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 22
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Sammanlagt byggdes ungefär 1200 MD80, av dessa flyger fortfarande runt 1000 stycken. Ett mycket pålitligt flygplan med andra ord. Den dagen då SAS slutar flyga med MD är en sorgens dag, men men tyvärr kommer det att bli så.
Gyllenbock is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2011, 00:54   #20
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,236
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

MD80 og lignende er non-ID traveller compatible. Langt bak er det både trangt og bråkete.
__________________

Henshaw is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Litt fly kos før helga, gammelt og nytt. putzmeister Bilder & foto 3 14-11-2015 14:38
Når er et fly "gammelt? Tornerose Flyteknisk forum 6 24-09-2014 19:31
Hvilket fly er dette?? Gammelt/retro oskarflekkefjord Bilder & foto 2 02-08-2014 22:29
Gammelt fly over Vestfold LN-KOG Flyforum 7 08-06-2010 13:58
DY fra NCE - Gammelt eller nytt fly? kristian Flyforum 10 06-07-2008 15:41


All times are GMT +2. The time now is 08:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.