![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
|
![]()
Før jeg starter denne posten vil jeg presisere at dette IKKE er noen Ryanair vs Norwegian vs SAS tråd.
Tanken slo meg da jeg nettop leste en SAS reklame på hegnar.no. Reklamen sier "Hos oss er en pris en pris, og ikke starten på ett regnestykke". Reklamen er veldig fin, og den illustrerer godt at prisen often kan være dyrere hos såkalte lavpris selskaper når alt kommer til alt. Problemet er bare det at hvis man da ikke bryr seg om setevalg, bagasje og alt annet som det måtte være gebyr på så er jo reklamen helt meningsløs. Slik det har blitt er det veldig mange som reiser bare om de finner en billig billett, og ofte har jeg en følelse av at reisemål som weekend turer blir mer bestemt utifra pris over hvor man helst vil. Jeg ville likt å sett at SAS heller innførte ordentlig service ala Emirates og heller spilte på eklusiviteten med å fly de ovenfor lavprisselskaper. Sånn som jeg ser det, så er SAS blitt ett slags billig selskap uten gebyrer. Jeg veit ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg tror at vi i framtiden vil se større klasseskiller, og at SAS bør posisjonere seg som mer ekslusivt. For å ta McDonalds som ett eksempel så er det ofte man velger hva man vil ha utifra pris. Forskning sier også at om man har penger så velger man ofte etter pris (altså konsekvent ikke billig). Dette er også grunnen til at "First Price" produkter har de fryktelige designene som de har, rett og slett for å få folk som har penger til å kjøpe noe som er dyrere. Tilbake til McDonalds så hjelper det fint lite at Big Mac menyen er billigere enn å kjøpe alt hvær for seg hvis man ikke vil ha chips. Dette er ikke ment som kritikk av SAS, men som ett start på ett spennende tema jeg gjerne skulle vist mer om. Hvor bør SAS legge seg i markedet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Men, til saken din. Nøyaktig på hvilken måte synes du SAS gjør det annerledes enn Emirates? Jeg vet at det er en del forskjeller, men hva er det som gjør EK mer eksklusivt, mener du? Jeg kan forstå at man kan argumentere med at salg av mat på intraeuropeisk Economy, er i retning av en oppsplitting av "pakken" som en tradisjonell flyreise var. Men om du vil reise eksklusivt så eksisterer jo Business, men da må du selvfølgelig betale mer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Tror markedet for mer "eksklusive" flyreiser innenriks og innad i Europa er svært begrenset. Det er trolig i hovedsak "flynerder/flyinteresserte" som vil være villig til å (flere) betale hundrelapper ekstra, når det tross alt vil være snakk om økonomiklasse.
En flyreiser på en time eller to er for de fleste ikke mer spennende enn en busstur, og det er likegyldig for det store flertallet om det ene gir en mer følelse av eksklusivitet. Men når det er sagt så tror jeg (bedriver synsing) at f.eks. gratis servering på Europa-reiser vil gjøre at folk i større grad vil foretrekke SAS fremfor DY og FR. Jeg synes det er stor forskjell på SAS og LH, for på LH får jeg servering - ergo en følelse av å bli godt ivaretatt. For meg (som relativt hyppig fritidsreisende) teller følgende: Pris - 80 prosent Service/servering - 20 prosent (Håpløse avgangstider etc vil kunne utelukke reise helt, så tar ikke det med her) Jeg tror de som er mindre sensitive på pris reiser sjeldere, det må også tas med i betraktningen. Dessuten: De som har penger til å velge hva som helst (eller er spesielt opptatt av hvordan de har det akkurat når de er i luften) reiser gjerne business hvis prisen er grei nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]() Quote:
De som ikke bryr seg om setevalg, bagasje vil vel snarere tenke at man subsidierer andre her. SAS bør spille på frekvenser, service og nettverket deres. En fin reklame om irr-situasjoner skader vel heller ikke. Nå er ikke jeg en reklamemann, men føler at det beste SAS har å by på ikke markedsføres veldig. Det jeg savner er vel litt "BA-style" reklame, evt samme spor som denne filmen. http://www.youtube.com/watch?v=tp6IWAEdaRc
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
2. Har SAS bedre service, bortsett fra at det som nevnes i annonsen er gratis? 3. Nettverk er fint, men spiller liten rolle om man skal reise Oslo - Las Palmas og hjem igjen. Irr-situasjoner. Vil det ikke være litt desperat å markedsføre at "når det går galt, så har du det bedre hos SAS". Blir litt som å markedsføre Mercedes med at de har gode verksteder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Neivel.
Quote:
Quote:
Uansett så er denne tråden overflødig, og temaet kommer opp hver eneste måned. Det er bare å gjøre et søk på service, pris osv på SAS vs DY, så har man "godt" lesestoff lenge. Et annet punkt som er verdt å merke seg, er at forretningsreisende ofte har andre behov enn fritidsreisende, de har en annen betalingsvillighet, og legger vekt på andre ting. For SAS sin del har det liten hensikt å legge seg på et "servicenivå" eller "eksklusivitet" som tilfredsstiller en flyspotter, det er ikke det de tjener penger på. Ja, absolutt. Eller så er de helt jevnbyrdige. Quote:
Quote:
De fleste bilmerker markedsfører hvor lang garanti de har, det blir akkurat det samme. Last edited by Dag Viking; 23-04-2011 at 20:09. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
|
![]()
Er forsåvidt ganske enig med trådstarter her, det SAS har markedsført i det siste er pris og punktlighet. I begge tilfeller er som regel forskjellene marginale til konkurrentene (særlig hovedkonkurrent NAS).
Jeg synes det hadde vært en bedre strategi å fokusere på nettverk, frekvens, at du faktisk kommer dit du skal (ikke til en avsidesliggende flyplass). Evnt. kjøre noen skikkelige lokke tilbud ala 299,-el.l. som folk virkelig legger merke til, og som lokker folk til sas.no. En prissammenlikning på en eller annen dato jeg uansett ikke skal reise på til en eller annen destinasjon jeg uansett ikke skal til der det skiller noen kroner blir ganske meningsløs for meg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
En annen ting er om det er konkurransevridende at NAS fortsatt får lov til dette. De er vel snart en ledende aktør de også? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
|
![]()
Det var jeg ikke klar over...Er mange særregler for luftfart skjønner jeg..
Men ja da synes jeg det er konkurransevridende... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() Last edited by TCAS; 23-04-2011 at 23:44. Reason: Skrivefeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Det som er det korrekte er at en dominerende aktør ikke har anledning til å misbruke sin dominerende stilling. Rovprising, eller prising under inkrementelle kostnader, er en slik strategi som kan falle inn under dette forbudet (Konkurranselovens §11, eller tilsvarende i EUs lovgivning som finnes i artikkel 102 i TFEU). Hva som er en de relevante kostnadene var det som var stridens kjerne i saken i Oslo Tingrett om predasjon på Oslo-Haugesund ruten. Denne lovgivingen er like gjeldende for DY som for SAS der hvor DY kan sies å ha en dominerende stilling (les: mer enn 40% markedsandel). Hva som er lokkepriser vil jo avhenge litt av hvilken aktør man ser på. DY kan nok selge nesten hele flyet til kr 299,- mellom OSL og f.eks. BGO og likevel dekke sine kostnader. Det kan nok ikke SAS gjøre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
Det var snakk om annonsering i denne tråden, og OSL - Las Palmas er det SAS velger å markedsføre seg med i disse dager. Og hovedpoenget er at de er billigere enn DY totalt sett, på de datoene de selv har valgt ut. De fleste bilmerker har vel om lag samme garanti, og man skal gå veldig i detaljer for å synliggjøre at SAS har bedre garanti enn konkurrentene. Jeg vil ikke tro at det vil få de som leser annonsen til å betale noe særlig mer pga den promillemessige (?) faren for å komme ut for noe spesielt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
I så fall er jeg meget imponert over DY sine kostnader. Med ca 7000kr pr tonn Jet-A, og et forbruk på 3 tonn (??) så blir det veldig lite igjen til å dekke fly, personell, avgifter osv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Salg ombord er også service
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Snittkostnaden er på et sted mellom 0,43 og 0,46 (husker ikke eksakt - dette var for 2010), men det er for gjennomsnittlig sektorlengde på rundt 1000km. Hvor mye enhetskostnaden går opp når sektorlengden går ned vet jeg ikke, og det kan godt være at den mer enn dobler seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Jeg har aldri skjønt, og kommer aldri til å skjønne, at service=servering. Det hadde vært interessant å sett en undersøkelse blandt f.eks. de 1000 eller 10 000 som legger igjen mest penger hos SAS pr år, hva de legger i serivice. Jeg har mine tvil til at maten man får i f.eks. Y eller C i Europa er det som får pandions til være trofaste. Jeg kan heller ikke huske venner eller familie ha kommentert flymat på Europa-flighter hverken som noe viktig eller uviktig. Å bry seg om flymat tror jeg er en flynerd-ting. Sjansen for å komme ut for en forsinkelse, kansellering osv er ikke i promille, men i prosent. Det vises av regularitet- og punktlighets-statistikker. For de som reiser mye og legger igjen mye penger i et flyselskap, er håndtering av irrops viktig (og de vet nok allerede hvordan selskapet de flyr med håndterer slikt, og velger selskap deretter). Å markedsføre dette mot de som reiser 1-10 turer pr år er sikkert vanskelig, og før man har gått på en smell vil jeg tro at holdningen er "det hender ikke meg" Hvis salg ombord dekker et behov som passasjerer har, så kan du kalle det service. Om det går på å servere gratis øl, en gratis tørr skalk, salg av chips, salg av tollfrie varer, hjelpe passasjerer som trenger det, eller få de til å føle seg velkommen, er egentlig det samme. Last edited by Dag Viking; 24-04-2011 at 00:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
|
![]()
Uansett, for meg virket annonsen noe puslete, og kommuniserer at sas KAN være billigere.. Den er spredt ut over doble helsider i vg og db, noe som ikke er billig. Ettersom det er ferietid og las palmas det reklameres for er det tydligvis feriereisende som er målgruppen og da er det stort sett kun pris som teller for Ola Normann.. Jeg tror en halvside i farger med " Las Palmas fra kr 599,-" f.eks eller rett og slett bare "salg på sas.no!" hadde gjort større nytte.. Men det er nå bare min mening..
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Tips takk - Pris sesong - "kombiturer" Minneapolis | gebe | Reiseforum | 7 | 12-05-2011 20:34 |
KLM introduserer "À la carte menu on board" | Flying-news | Reiseforum | 11 | 26-07-2010 15:47 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |