![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
|
![]()
Hei jeg lurer på hvor mange stillinger det er i et flyselskap? Siden du har jo cabinansatte men hva med dem som rope opp hvor flyet skal og hva rute det er, jobber dem i Avinor eller i flyselskapet og hva med noe av bakkemannskapet? Kan dere hjelpe meg vær så snill
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,645
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Den korte versjonen er at det er veldig mange ulike stillingskategorier i et flyselskap:
Handling (stuere, innsjekk, gate personell osv.) Flygende (piloter, kabincrew) Operations (de som planlegger hvilket fly som skal fly hvor, hvilket crew som skal fly hvor osv.) Administrasjonen (mange ulike deler; de som bestemmer hvilke priser man skal sette & hvor mange seter som skal selges i de ulike kategoriene, HR, markedsføring, ruteplanlegging/-analyse, osv.) Dette er det jeg kommer på i farten, men folk kan vel supplere etterhvert. ![]() Hva som er i et selskap vil også være avhengig av om man outsourcer deler av aktiviteten (f.eks. handling, men også det å faktisk fly flyet gjennom f.eks. wet lease arrangementer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Møre
Posts: 112
|
![]()
Både SAS og DY har store hangarer på OSL ser jeg..DY holder til i den gamle Braathen-hangaren. Har skjønt det slik at det er en god del teknikere og mekanikere ansatt begge steder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Jan 2011
Posts: 29
|
![]()
Mange fler en du tror. Og vi jobber 24/7. Mest å gjøre når andre sover og flyne står. Og er vi ute på en ground stop har vi et problem. Jo mindre du ser til oss jo bedre. Har ikke hørt tallet på 737 men på MD-80 ble det produsert ca 8 timer maitenance pr fly time.
Så kommer support i tilleg. Ingineering, inspectors, maint supervisors, admin med flere. Bare ren SAS Line prod i OSL har ca 130 man på 6 skifts ordning skift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Hei Karsten. Flyselskaper trenger i likhet med passasjerskiprederier og andre transportselskaper personell i et utall forskjellige yrkeskategorier. Jo større selskap, jo flere kategorier. Blant dem du treffer som passasjer er det de på telefonsenteret hvis du har kjøpt billetten der, innsjekkingspersonell, personellet i avgangshallen, kabinansatte, flygere og de i serviceskranken/bagasjeservice når du kommer frem.
I et stort flyselskap er dette bare toppen av isfjellet. Du finner ledere, jurister, kontoransatte, økonomer, markedsføringseksperter, dataeksperter, kommunikasjonseksperter, rådgivere, statistikkere, prissettingseksperter, kvalitetssikrere, instruktører, sjåførere, cateringpersonell, trucksjåfører, drivstoffpåfyllere og mange andre yrker i forskjellige stabs- og støttefunksjoner, mens det for alle fly, kjøretøy og annet maskineri finnes operatører, ingeniører, teknikere, mekanikere, fageksperter på forskjellige systemer, avisningspersonell, folk som disponerer flymateriell og besetninger, og mange, mange andre kategorier. Alle må være flinke til det de holder på med for at driften skal være så sikker og effektiv som mulig. I noen flyselskaper er de fleste eller alle disse ansatte, mens i andre er forskjellige yrkesgrupper outsourcet - det vil si at de er ansatte i andre firma som man leier eller kjøper tjenester fra enten av konkurransehensyn eller fordi man deler på tjenestene med andre flyselskaper for å holde kostnadene ute av selskapet.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]() Quote:
For å besvare spørmålet til trådstarteren kan man henvise til de (28?) fagforeningene til SAS. Det store antallet er ikke på grunn av det er mye krangel i selskapet (!), men fordi yrkesgruppene har et ekstremt stort spenn i et stort flyselskap. Det ville jo være helt umulig å ha for eksempel flygere og bakkepersonell i samme fagforening. Man kan finne en masse yrkesgrupper og stillinger om man teller opp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Stillinger ledig på Torp | imm | Småprat | 1 | 14-01-2012 16:05 |
Ledige stillinger Pilot Stillinger hos Norwegian | united87 | Flyforum | 14 | 27-08-2007 08:58 |