Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-10-2005, 06:29   #1
X-BU
ScanFlyer Blue
 
X-BU's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 66
Default SAS Braathens lurer kundene

Det skjer ved å oppgi to forskjellige priser for reiser som består av to eller flere flyginger på samme tur.

Forbrukerombudet mener SAS Braathens’ prissystem for gjennomgående reiser innenlands, det vil si to eller flere flyginger med bytte, kan gi passasjerene en unødvendig dyr reise.

Hvis du bestiller slike reiser på nettet eller via telefon i én operasjon, kan prisen på en tur/returreise i Sør-Norge bli langt dyrere enn dersom du bestiller én og én strekning om gangen.

Vurderer saken
– Dette er å føre folk bak lyset, og det kan være brudd på både prisopplysningsforskriftene og markedsføringsloven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

Nå vil ombudet vurdere om selskapet er pliktig til å opplyse om forholdet

En tur/returreise mellom Trondheim og Kristiansand neste helg koster 4.290 kroner. Bestiller du først Trondheim-Oslo tur/retur og deretter Oslo-Kristiansand tur/retur på de samme avgangene, blir prisen 3.543 kroner, 747 kroner billigere.

– Vi er for snille
SAS Braathens forklarer prisene med at hele reisen oppjusteres til den høyeste av de to tilgjengelige prisklassene når kunden ber om en gjennomgående pris. Passasjeren går dermed glipp av eventuelle billigbilletter som er tilgjengelige på deler av reisen.

Selskapet avviser at de lurer passasjerene, og mener passasjeren betaler for å bli «tatt hånd om hele veien».

Informasjonssjef Siv Meisingseth forklarer at passasjerer som mister en videreforbindelse får hotellopphold og mat, og at selskapet ikke er pliktig til å gjøre dette dersom kunden kjøper to uavhengige billetter.

Praksis er likevel at passasjerer uansett blir behandlet likt selv om de har to billetter i hånden.

– Det beror nok på at vi er for snille med passasjeren, sier Meisingseth.


LES OGSÅ FRA AFTENPOSTEN:Taster bort lavprisene


DAGENS NÆRINGSLIV

X-BU is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2005, 06:30   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
Default Re: SAS Braathens lurer kundene

Meisingseth svarer godt...
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2005, 07:05   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS Braathens lurer kundene

nei, SAS Braathens lurer ikke kundene. Dagens prising skjer etter de økonomiske prinsippene om tilbud og etterspørsel. Journalistens fremstilling er full av huller, og han har har fått en meget god forklaring på hvorfor ting er som de er, men i vanlig bladlus-stil har han kun tatt med de utsagnene som han synes passet. Lite etterettelig av Aftenposten. PHØY!

Slik han skriver det virker det som om gjennomgående priser er negativt for kunden, mens i 9 av 10 tilfeller er det motsatt - men det er selvsagt ikke like spennende å skrive om...
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2005, 08:32   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: SAS Braathens lurer kundene

Er ikke dette samme sak vi har diskutert her noen dager? http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7407
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2005, 08:40   #5
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: SAS Braathens lurer kundene

Quote:
Originally posted by CK
nei, SAS Braathens lurer ikke kundene. Dagens prising skjer etter de økonomiske prinsippene om tilbud og etterspørsel. Journalistens fremstilling er full av huller, og han har har fått en meget god forklaring på hvorfor ting er som de er, men i vanlig bladlus-stil har han kun tatt med de utsagnene som han synes passet. Lite etterettelig av Aftenposten. PHØY!
Vel, jeg vil heller si det slik at det er SAS Braathens som ikke har gjort en god nok jobb. Synes det begynner å bli typisk at hver gang det kommer kritikk av SAS Braathens i mediene, så er det mediene sin skyld, ikke SAS Braathens.

Dersom SAS Braathens hadde gjort jobben sin skikkelig og tenkt på kundene først, så hadde de gått aktivt ut og informert om hvilke muligheter kundene har. Jeg tror mange ville valgt gjennomgående billetter og hadde ønsket å betale for dette, mens en del andre (f.eks. studenter, de som reiser sjelden osv) ville valgt å kjøpe strekning for strekning for å få ned kostnadene. De kunne fremstilt det som om at det er kundene som velger hva de ønsker å gjøre, i stedet for å unngå og opplyse om mulighetene og håpe på at kundene velger det dyreste alternativet.

Resultatet nå er at SAS Braathens fremstilles som den store stygge ulven som forsøker å melke kundene - igjen. Kanskje SAS Braathens må begynne å komme mediene litt i forkjøpet og gå gjennom egne produkter og finne ut hvilke behov de forskjellige kundegruppene har? Jeg vil tro de har mye å vinne på det, men nå er jeg jo ikke jeg blåruss

...synes også det er litt rart at Meisingseth kan si at de er "for snille med passasjerene" når passasjerene føler seg lurt. Skaper fort et litt feil inntrykk.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2005, 12:23   #6
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: SAS Braathens lurer kundene

Quote:
Originally posted by EB
Meisingseth svarer godt...
Denne gangen er jeg ikke enig, det er mulig journalisten har vridd og vendt på det hun har sagt, men å si at man er for snille med passasjerene henger ikke på greip. Greit nok at man innad i selskapet mener det, men å uttale det i media er noe annet. (Spesielt når man ikke får så mye som en peanøtt gratis lenger)
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2005, 15:20   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
Default Re: SAS Braathens lurer kundene

Quote:
Originally posted by LN-BRK
Quote:
Originally posted by CK
nei, SAS Braathens lurer ikke kundene. Dagens prising skjer etter de økonomiske prinsippene om tilbud og etterspørsel. Journalistens fremstilling er full av huller, og han har har fått en meget god forklaring på hvorfor ting er som de er, men i vanlig bladlus-stil har han kun tatt med de utsagnene som han synes passet. Lite etterettelig av Aftenposten. PHØY!
Vel, jeg vil heller si det slik at det er SAS Braathens som ikke har gjort en god nok jobb. Synes det begynner å bli typisk at hver gang det kommer kritikk av SAS Braathens i mediene, så er det mediene sin skyld, ikke SAS Braathens.

Dersom SAS Braathens hadde gjort jobben sin skikkelig og tenkt på kundene først, så hadde de gått aktivt ut og informert om hvilke muligheter kundene har. Jeg tror mange ville valgt gjennomgående billetter og hadde ønsket å betale for dette, mens en del andre (f.eks. studenter, de som reiser sjelden osv) ville valgt å kjøpe strekning for strekning for å få ned kostnadene. De kunne fremstilt det som om at det er kundene som velger hva de ønsker å gjøre, i stedet for å unngå og opplyse om mulighetene og håpe på at kundene velger det dyreste alternativet.

Resultatet nå er at SAS Braathens fremstilles som den store stygge ulven som forsøker å melke kundene - igjen. Kanskje SAS Braathens må begynne å komme mediene litt i forkjøpet og gå gjennom egne produkter og finne ut hvilke behov de forskjellige kundegruppene har? Jeg vil tro de har mye å vinne på det, men nå er jeg jo ikke jeg blåruss

...synes også det er litt rart at Meisingseth kan si at de er "for snille med passasjerene" når passasjerene føler seg lurt. Skaper fort et litt feil inntrykk.
Jeg er enig med LN-BRK, her kommer SAS Braathens for kort naar det gjelder informasjon til kundene og ikke minst naar det gjelder aa selge det kunden oensker. Om kunden signaliserer billigste alternativ saa skal det selges, selv om det krever at en kan litt mere enn aa la EDISS gjoere jobben.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2005, 18:40   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: SAS Braathens lurer kundene

Interessant artikkel det der, noe som vi får flere daglige henvendelser om ..
Jeg beskrev vel kjernen av hva som skjer på slike søk i denne posten : http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7370

__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lurer SAS nye reklame uvitende kunder? Norge Rundt På 14 Dager Småprat 7 10-02-2017 21:19
SAS gjenåpner Oslo-Malaga etter press fra kundene FlightDeck Flyforum 7 24-07-2010 19:49
Braathens og SAS braathens modeller søkes!!! svgspotter Samlerhjørnet 3 12-08-2009 12:50
SAS svikter kundene sine SNSK Flyforum 67 31-07-2009 13:23
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 OJB Flyforum 4 30-07-2007 11:25


All times are GMT +2. The time now is 15:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.