![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 66
|
![]()
Det skjer ved å oppgi to forskjellige priser for reiser som består av to eller flere flyginger på samme tur.
Forbrukerombudet mener SAS Braathens’ prissystem for gjennomgående reiser innenlands, det vil si to eller flere flyginger med bytte, kan gi passasjerene en unødvendig dyr reise. Hvis du bestiller slike reiser på nettet eller via telefon i én operasjon, kan prisen på en tur/returreise i Sør-Norge bli langt dyrere enn dersom du bestiller én og én strekning om gangen. Vurderer saken – Dette er å føre folk bak lyset, og det kan være brudd på både prisopplysningsforskriftene og markedsføringsloven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten. Nå vil ombudet vurdere om selskapet er pliktig til å opplyse om forholdet En tur/returreise mellom Trondheim og Kristiansand neste helg koster 4.290 kroner. Bestiller du først Trondheim-Oslo tur/retur og deretter Oslo-Kristiansand tur/retur på de samme avgangene, blir prisen 3.543 kroner, 747 kroner billigere. – Vi er for snille SAS Braathens forklarer prisene med at hele reisen oppjusteres til den høyeste av de to tilgjengelige prisklassene når kunden ber om en gjennomgående pris. Passasjeren går dermed glipp av eventuelle billigbilletter som er tilgjengelige på deler av reisen. Selskapet avviser at de lurer passasjerene, og mener passasjeren betaler for å bli «tatt hånd om hele veien». Informasjonssjef Siv Meisingseth forklarer at passasjerer som mister en videreforbindelse får hotellopphold og mat, og at selskapet ikke er pliktig til å gjøre dette dersom kunden kjøper to uavhengige billetter. Praksis er likevel at passasjerer uansett blir behandlet likt selv om de har to billetter i hånden. – Det beror nok på at vi er for snille med passasjeren, sier Meisingseth. LES OGSÅ FRA AFTENPOSTEN:Taster bort lavprisene DAGENS NÆRINGSLIV |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
|
![]()
Meisingseth svarer godt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
nei, SAS Braathens lurer ikke kundene. Dagens prising skjer etter de økonomiske prinsippene om tilbud og etterspørsel. Journalistens fremstilling er full av huller, og han har har fått en meget god forklaring på hvorfor ting er som de er, men i vanlig bladlus-stil har han kun tatt med de utsagnene som han synes passet. Lite etterettelig av Aftenposten. PHØY!
![]() Slik han skriver det virker det som om gjennomgående priser er negativt for kunden, mens i 9 av 10 tilfeller er det motsatt - men det er selvsagt ikke like spennende å skrive om... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Er ikke dette samme sak vi har diskutert her noen dager? http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7407
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
Dersom SAS Braathens hadde gjort jobben sin skikkelig og tenkt på kundene først, så hadde de gått aktivt ut og informert om hvilke muligheter kundene har. Jeg tror mange ville valgt gjennomgående billetter og hadde ønsket å betale for dette, mens en del andre (f.eks. studenter, de som reiser sjelden osv) ville valgt å kjøpe strekning for strekning for å få ned kostnadene. De kunne fremstilt det som om at det er kundene som velger hva de ønsker å gjøre, i stedet for å unngå og opplyse om mulighetene og håpe på at kundene velger det dyreste alternativet. Resultatet nå er at SAS Braathens fremstilles som den store stygge ulven som forsøker å melke kundene - igjen. Kanskje SAS Braathens må begynne å komme mediene litt i forkjøpet og gå gjennom egne produkter og finne ut hvilke behov de forskjellige kundegruppene har? Jeg vil tro de har mye å vinne på det, men nå er jeg jo ikke jeg blåruss ![]() ...synes også det er litt rart at Meisingseth kan si at de er "for snille med passasjerene" når passasjerene føler seg lurt. Skaper fort et litt feil inntrykk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Interessant artikkel det der, noe som vi får flere daglige henvendelser om ..
Jeg beskrev vel kjernen av hva som skjer på slike søk i denne posten : http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7370 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lurer SAS nye reklame uvitende kunder? | Norge Rundt På 14 Dager | Småprat | 7 | 10-02-2017 21:19 |
SAS gjenåpner Oslo-Malaga etter press fra kundene | FlightDeck | Flyforum | 7 | 24-07-2010 19:49 |
Braathens og SAS braathens modeller søkes!!! | svgspotter | Samlerhjørnet | 3 | 12-08-2009 12:50 |
SAS svikter kundene sine | SNSK | Flyforum | 67 | 31-07-2009 13:23 |
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 | OJB | Flyforum | 4 | 30-07-2007 11:25 |