Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-03-2011, 09:07   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Lufthansa LH First til ICN og Seoul...

INNLEDNING: Skriver dette for” US Dividend gjengen” og andre som har planlagt en tur til ICN. Vil gi litt forhåndsinfo slik at turen og oppholdet kan gjøres litt enklere for dere..

Som vanlig har jeg ikke greid å laste opp bilder ( Sorry LN-FHU og andre ). Har prøvd i nesten seks år nå og alltid mislykkes… ( LES: Har ikke prøvd…, heller ). Andre har jo lastet opp så flotte bilder…..

AVREISE: 17. mars først til FRA med A321 i C. Fikk frokost i Gullstua på OSL og deretter om bord på 2 AC. Grei tur. Parkerte ved en B gate, men siden dette var vel utenfor Schengen, så fikk vi beskjed om å busse. Tittet ut av vinduet, da så vi en fyr med en plakat med ”Andersen” på ved siden av en Mercedes. Der var transporten vår…

Så til passkontroll før B22 LH First Loungen. Inn der, fikk oss litt mat og drikke. Holdt meg til weissbier og vin og fruen kun brus og litt vin. Bestilte noe mat ved bordene med hvite duker etc..

Ca. 25 min før avgang kom sjåføren og hentet oss og kjørte oss til C 13 og , dæven, der sto jo D-AIHT , den eneste 346 med nye F-seter… Heis opp og rett inn foran..

Ønsket velkommen av tre hyggelige damer som skulle passe på oss to. Det var INGEN andre i F. Tittet bakover i C og det så ganske fullt ut. Helt bak i bussen tittet jeg ikke.

Så også at disse tre jentene også var begeistret. Forsto at de også var på førstereistur med ny F.

De hadde noen treningsøkter underveis. Så mye knapper å trykke på.

Fikk tid til tre glass champis før avgang… Flott menu og vinmenu… Fikk lov til å ta med et sett hjem….

Fin kabinbelysning og kabinen virket ekstra romslig siden bagasjehyllene midt i flyet var fjernet. Fruen hadde vindussete og jeg til høyre for henne i toseteren. Men ev. en annen gang, vil vi begge ha vindusseter. Som vi hadde på OZ…

Pysj , sokker og tøfler og kosmetikkbag ble utdelt.

Flott løsning på ”middagsbordet” som kunne skyves langt fram. Lett å komme ut.

Natti, natti, de lagde til en meget god seng. Fine var at man kunne trykke på knapp og få vegg mellom de to setene i midten og delvis vegg ut mot midtgangen. Lett å komme ut ved
besøk på WC.

Ingen wake-up, så vi våknet 1 t. 09 min før ankomst ( i følge Airshow på den store TV’en foran ).

Frokost og Tusen Takk til de tre jentene.. Alle tiders crew…

ANKOMST ICN: Raskt ut av F som de første to, og kappgang i retning av ankomst. Så tog til immigration/bagasje.

Immigration var meget rask siden de hadde egen køer for Koreanske og Visitors. Køen for oss gikk raskt, meget hyggelig fyr som raskt fikset stempel og innreise. Bagasjen var først som den skulle og grei toll. Priority funket. Det var også håndskrevet ”HON” på den..

Så, VIKTIG , det er ca 55 km til downtown. Taxi koster min Won 100.000 ( kr. 500 ) , men rett utenfor så er det 14 busstopp, nummerert 1-14 for KAL Limousine Bus.

Sjekk på forhånd hvilken buss går til ditt hotell, kjøp billett til Won 15.000 ( kr. 75 pr. pax ). De går ca. hvert 30 min. Like raskt til byen som taxi.

Info folk overalt og de er meget hjelpsomme. De blir med ut og guider deg gjennom hele prosessen. Viser deg rett buss og billettluke. Kvittering for motatt bagasje som andre legger inn i bagasjerommet.

Limo-buss har : 2+1 seating, stor pitch, skinnseter, minner meg om CO First Domestic seter. Inflight KE magazin i setelommen foran pluss KE sin Taxfree katalog .

Ved ankomst har de busstop like foran døra til resepsjonen på ditt hotell. På busskiltet står det avgangstider for retur til ICN. Billetter kjøper man i resepsjonen. De er PRESISE, så ikke spekuler at det er en type ”manana”…

Hotellet vårt var Grand Ambassador ( Pulmann ) , inntil nylig Sofitel.

ABS SUPER MUST: DMZ og Panmunjon !!For planlegging. Disse turene går ikke søndag og mandag…… Helst book via ditt hotell før ankomst. Det kan lett være utsolgt….

Har aldri følt kaldt nedover ryggen andre steder i verden. Stirre rett i øynene på Kim Jung Il sine soldater. Eneste sted med dresscode for turister. Ordenlige sko f. eks. , så du kan løpe fort…. Ikke klær som kan se militæraktige ut ( les ”blink” ).

Du kan krysse grensen innenfor forhandlingsrommet. Så rent teknisk var vi begge i Nord-Korea.

http://www.tourdmz.com/english/main.php

Du må skrive under på en disclaimer at de ikke garanterer for ditt liv og sikkerhet( !! ), men lover å gjøre så godt de kan dersom noe skulle skje.. Husk gode sko.. Løp fort, dersom.. Har skjedd rare saker tidligere…

DMZ ligger ca. 50 km nord for Seoul og turen koster ca. kr. 480 med god lunsj.

SHOPPING: Sentrum i byen er Myeong-Dong. Hotellene har shuttlebusser hit med avgang hver time. Her finnes enormt med shopping, yrende liv i sidegater, store shopping sentere, som det nye flotte Shinsegae og det eldre Lotte..

Et must i disse to er underetasjen, spesielt på Lotte. Delicatesse avdelingene er hinsides. MUST… Du verden hvor lite utvalg vi har her i landet …. Innerst inne i delicatessen er en kinesisk restaurant med herlig mat til en rimelig penge..

OBS: MOBILTELEFONBRUK !! Hadde to nye guidebøker som forklarte at vi ikke kunne bruke våre telefoner… Men vi slo på og det virket, MEN stol ikke på dette. Jeg har NetCom som der borte logget på ”SK Telecom”. Min kone Tele2 som brukte ”Olleh”. Jeg kunne tekste og ringe henne, men hennes tekster kom ikke til meg …. Testet litt .. Men siden vi begge har reservetelefoner med andre operatører hjemme, byttet jeg til min med Tele2 og alt OK…
Prøvde ikke andre muligheter.

Snakket med en engelskmann som ikke fikk noe kontakt ut eller inn.

Viktige beskjeder må ringes, stol ikke på tekst...

KONKLUSJON: Helt topp tur. Vil lage en kort OZ-rapport senere. OGSÅ EXCELLENT !!

Har nå nye 87.500 Dividend miles og de skal fylles opp til 100.000 og next HKG ??
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2011, 09:15   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: LH First til ICN og Seoul...

Fin rapport Reidar! Men jeg savnet litt meny info!

Dessuten fikk jeg meg et godt flir av
Quote:
Så, VIKTIG , det er ca 55 km til downtown. Taxi koster min Won 100.000 ( kr. 500 ) , men rett utenfor så er det 14 busstopp, nummerert 1-14 for KAL Limousine Bus.

Sjekk på forhånd hvilken buss går til ditt hotell, kjøp billett til Won 15.000 ( kr. 75 pr. pax ).
Forstår at det er enkelt å falle tilbake på gamle synder! Altså: Man flyr ikke First Class for så å ta bussen inn til byen! Da tar man minimum en taxi av type Mercedes S klasse!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2011, 09:24   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

He, he ... Når man ser størrelsen på taxiene, har man det mye bedre i et F-sete fra CO !
Old 30-03-2011, 10:14   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Herlig rapport :-)) Har selv vert til Seoul og vi likte oss godt der.
Tok toget fra flyplassen til byen. Tok lang tid og måtte bytte underveis. Brukte taxi når vi reiste hjem men husker ikke hva det kostet.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2011, 10:14   #5
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Takk for rapporten og mange gode tips.

Ca 2 uker til jeg og fruen skal i ilden og teste LH F til ICN

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2011, 10:23   #6
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Skjønner at man ikke kommer noen vei Reidar...

Herlig rapport,bra med info om innreise.Ta med litt info om mat og drikke , så er du der....

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2011, 10:28   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Skal finne fram menuen senere...
Old 30-03-2011, 10:30   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Takk for rapport.
Ser ut som en bra tur
Bra det gikk i orden.
Old 30-03-2011, 10:35   #9
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Tack för rapport. Ska till Korea i maj så all info är bra för mig.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2011, 10:47   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Anbefaler å besøke spisetedet TGI Friday i Seoul. De har veldig god søtpotetstappe som tilbehør til kjøtt og fiskeretter!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2011, 10:51   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Takk for rapport og nyttig info. Kribler i hele kroppen, men får nok ikke lov til å ta en sånn reiese på noen år nå, selv om det nesten er for gratis å regne etter min mening.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2011, 14:40   #12
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Anbefaler å besøke spisetedet TGI Friday i Seoul. De har veldig god søtpotetstappe som tilbehør til kjøtt og fiskeretter!
For ikke å snakke om McDonalds som har en spesielt god BigMac der også! Må ikke forveksles med BigKim som fåes på andre siden av grensen!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2011, 00:10   #13
T.A.K
ScanFlyer Blue

Flott lesning det her. Kort og konsis
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2011, 00:13   #14
pgaa
ScanFlyer Molded

Takk for flott rapport
Old 31-03-2011, 02:41   #15
Islending
ScanFlyer Silver

Takk for en fin og kort TR, og ikke minst for alle gode tips til min upcoming TPE/ICN-tur.
Old 31-03-2011, 10:38   #16
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Takk for fin TR, og god info...høres ut som et spennende reisemål...dette frister definitivt

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2011, 04:14   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Men joess. Naa staar ikke verden til paaske. Reidar i F. Og han klarte til og med aa takle US Airwaysburuglene via telefon!

Passe seg naa, Reidar. Langt ned fra F til Y
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2011, 20:31   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Men joess. Naa staar ikke verden til paaske. Reidar i F.
Men bilder har'n enda ikke fått dreisen på

Posting Rules