![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Dette er bilder av interiøret på en Jaguar XJ8 slik de ble produsert i årene 1998 - 2002. Modellbetegnelsen er X308.
![]() ![]() ![]() Så spørsmålet i dagens quiz er: Hvordan kan jeg poste bilder av en bil på en forum som skal være forbeholdt fly-relaterte emner? Hint 1: Det kan være mulig å se det på bildene hvis man kan assosiere litt utradisjonelt. Hint 2: Kanskje det hadde passet bedre på flyhistorisk forum. (Hvis noen allerede vet svaret, så kan de jo holde seg i skinnet med å svare så andre får tenkt litt.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flysitter
|
![]()
Har dette noe med Beechcraft King Air C90 'Jaguar' Edition og gjøre?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() Men jeg sier som Jon Almaas i Nytt på nytt: Nei, det æ'kke det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Her var det ingen som tør å gjette, engang. Ja bortsett fra jameson82 som hadde et veldig godt forslag.
Nytt hint, nr 3: Etterkrigshistorie Hint 4. Aerodynamikk |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Sikkert helt på jordet, men kan det være at tre-materialene og skinnet i rattet, dashboardet og dørene tidligere har vært en del av interiøret i en biz-jet?
Mao en delvis ombygd Jaguar hvor man har tatt deler fra en biz-jet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Jaguar var først med skivebremser på bil? Ideen hentet fra flyindustrien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flying news: Nei. Morsom teori, men interiøret er helt standard med trepaneler i valnøtt fra amerikanske eller italienske tre.
LN-NIL: Skal ikke påstå at du tar feil, men det er ikke det svaret jeg er ute etter. Hint 5: Produksjonen av bilen har link til produksjon av et legendarisk fly. Utformingen av detaljer i interiøret i denne spesifikke jaguarmodellen (X308) er inspirert av dette flyet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Prøver meg litt her.
Resonerer litt etter hintene som er lagt ut. Må være et Britisk fly fra etterkrigstiden. Siden vi her snakker om interiør, og såkalt "flott" interiør, så tror jeg vi kanskje skal bevege oss mot Concorde. Tanken på Comet slo meg og, men jeg forkastet denne teorien. Ja ja, neste man ut, værsegod. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Piddien: Jeg synes det er et flott interiør, med Connolly-leather og valnøtt. (Men det er jo de som sier at å like trepaneler i biler er et alderdomstegn.) Men det er ikke det at det er flott, men noen detaljer i interiøret som skal gi et hint.
Jeg kan ha forvirret litt i et av hintene. Det som relaterer produksjonen av Jaguar til fly er etterkrigshistorie, faktisk "rett-etter-krigs-historie". Det legendariske flyet ble legendarisk for sin innsats under 2. verdenskrig. En liten oppsummering av hint: 1. Først se på bilden og se om det er noe som kan se ut som det har noe med fly å gjøre. Man må bruke litt fantasi/estetisk sans/ assosiasjoner. (De som designet dette interiøret mente ihvertfall det, og jeg synes de har rett.) 2. Tråden kunne kanskje passet bedre i Flyhistorisk Forum? 3. Produksjonen av Jaguars relasjon til fly er etterkrigshistorie 4. Aerodynamikk kan gi assosiasjon 5. Produksjonen av denne spesifikke Jaguaren, XJ8 produsert i årene 1998 - 2002 har en spesiell relasjon til det legendariske flyet. Altså, hvilket fly er jeg ute etter, og hva er Jaguars relasjon til dette flyet. Jeg sliter litt med å gi hint som ikke bare kan Googles og lede direkte til svaret. Neste hint vil sannsynligvis kunne det. Last edited by Wig-wag; 16-03-2011 at 17:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Smiler, var ikke enkel denne her.
Men prøver på nytt. Etter å ha studert dørene, og spesielt det "elipseformete" panelet, så heller jeg over til Supermarine Spitfire. ![]() Ja ja, den som intet våger intet vinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Fasongen på trepanelene skal være inspirert av vingene til Spitfire. Gir igrunnen assosiasjoner både til Spifire sett over- eller underfra og til vingeprofilen. Det er ikke så vanskelig å se likheten mellom dem og de feite vingene til Spit'en. Men det er bare en del av svaret jeg er ute etter. Flytypen er altså Spitfire. Men hva fikk Jaguar til å designe denne bilen som en slags tribute til Spitfire? Hvor fikk de den inspirasjonen fra? Det er noe helt spesifikt, ikke bare flyentusiaster i Jaguars designerteam. .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jaguar X blir vel satt sammen i en tidligere flyfabrikk, er det relatert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Under krigen var det stor produksjon av Spitfire, blant annet i Castle Bromwitch. Da krigen var vunnet ble produksjonen av Spitfire i Castle Bromwich lagt ned, og British Leyland overtok lokalene og startet med bilproduksjon. British Leyland produserte mange av de kjente bilmerkene, deriblant Jaguar. Men konsernet British Leyland var en katastrofe og ble splittet opp. Jaguar ble igjen i Castle Bromwich og produksjonen av Jaguar foregår der den dag i dag. Da de skulle designe interiøret i XJ8 (X308) som var en videreutvikling av X300 som kom i 1995, fant de ut at de skulle lage en slags tribute til Spitfire'en og laget altså det interiøret som det er bilder av her. I denne Wikipedia-artikkelen finnes mer info om Castle Bromwich, også om Spitfire og Jaguar (scroll ned til Castle Bromwich Aerodrome): http://en.wikipedia.org/wiki/Castle_Bromwich |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Etter hva jeg husker, så fløy vel Spitfire første gangen i 1937, men den ble levert til RAF i august 1938. Kan kanskje ha noe med at det var 60 år siden den kom til en operativ skvadron i RAF kanskje. Et lite minne fra en svunnen tid.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Søren, der kom siste rest, ja ja, god Quiz i alle fall.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En liten Quiz | grindstein | Flyforum | 5 | 24-09-2010 21:46 |
En liten quiz | Norge Rundt På 14 Dager | Flyforum | 4 | 24-05-2010 23:58 |
En liten quiz | OSL-MRU | Flyforum | 7 | 03-03-2010 23:45 |