Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-03-2011, 16:12   #1
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Default Hvordan finne igjen priser fra ITA Software hos reisebyråene

Heisan!

Jeg driver og planlegger en reise til Ecuador i sommer. Det er fryktelig dyrt å kjøpe billetter dit fra Norge, og mye å spare på å kjøpe billettene fra London.

Jeg har funnet en veldig fin pris på ITA Software Matrix, stort sett med American Airlines, men det er inkludert en innenlands reise i Ecuador med LAN Ecuador.

Prisen er 9141 kr.

Problemet er at jeg ikke klarer å finne igjen noen reisebyråer som selger denne reiseruta. Finnes det noen gode tips for hvordan man kan få satt sammen reiseruter som finnes på ITA-søket, men som ikke gjenfinnes på nettreisebyråene?
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 16:30   #2
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Default Re: Hvordan finne igjen priser fra ITA Software hos reisebyråene

Har du prøvd hos selskapet selv?
Old 12-03-2011, 16:34   #3
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Har du prøvd hos selskapet selv?
Jepp. Problemet er at på AA sine sider får jeg ikke opp ruten som inkluderer innelandsreisen med LAN.

En mulig løsning er å kjøpe innenlandsreisen for seg selv, dagen før, men det hadde jo vært å foretrekke få en samlet reise (jeg har jo allerede planlagt å skille ut reisen til London).
Old 12-03-2011, 16:49   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Jepp. Problemet er at på AA sine sider får jeg ikke opp ruten som inkluderer innelandsreisen med LAN.

En mulig løsning er å kjøpe innenlandsreisen for seg selv, dagen før, men det hadde jo vært å foretrekke få en samlet reise (jeg har jo allerede planlagt å skille ut reisen til London).
Eneste mulighet er å prøve forskjellige søkemoterer f. kes orbitz og expedia (i uk). Mulig HRG i tyskland fortsatt tilbyr valg av bookingkode når du bestiller på nett, men der kostet det ca 150 nok ekstra.

Widerøe fungerer i flere tilfeller, men tror ikke du får selge AA.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 19:19   #5
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Vel vel. Har prøvd masse forskjellige muligheter. Endte med å bestille innenlandsdelen for seg.

Total sum fra Oslo til Ecuador og tilbake igjen inkl hotell på Heathrow endte på ca. 10 500 kr. Hadde jeg kjøpt gjennomgående billetter fra Norge på de samme dagene måtte jeg ha betalt over 16 000 kr. Så her var det jammen litt å spare!
Old 13-03-2011, 08:03   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Vedr ITA så må man huske på et par ting:
- velg riktig salgssted (!)
- den lister opp ALLE bookingklasser, også de med restriksjoner av typen kan bare/kan ikke kombineres med ABC via DEF (eks. kan du få opp gode priser intra-EU, men de må kjøpes som del av en TATL-resie)

Old 13-03-2011, 10:33   #7
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Vedr ITA så må man huske på et par ting:
- velg riktig salgssted (!)
- den lister opp ALLE bookingklasser, også de med restriksjoner av typen kan bare/kan ikke kombineres med ABC via DEF (eks. kan du få opp gode priser intra-EU, men de må kjøpes som del av en TATL-resie)
Hei Discus!

Det var interessant. Betyr det at i praksis så kan ITA komme opp med et reiseforslag som kombinerer prisen for to reiser til tross for at billettreglene til main carrier (i dette tilfellet AA) ikke tillater en slik kombinasjon?

I dette tilfellet står det imidlertid under Combinability på reglene til AA at
ADD-ONS PERMITTED.
END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED WITH DOMESTIC FARES.

Og jeg ville jo tro at det gjaldt akkurat dette tilfellet.

Men i praksis er kanskje ikke flybillett-verden fullt så automatisk som man kunne tenke seg, så de ulike reisebyråene får kanskje ikke lagt inn alle mulige reisekombinasjoner i sine bookingsystemer helt automatisk, selv om de finnes tilgjengelig? Og det er jo ingen tvil om at min ønskede reise i dette tilfellet ble litt sær, som en følge av at det var så mye billigere å fly hjem fra Guayaquil enn fra Quito.

Har for øvrig fått inntrykk av at det er kraftig underkapasitet på Quito sommerstid. Prisene fra Norge (og andre steder) til Quito er ganske så dyre i utgangspunktet, og i juli ser det ut som om de øker kraftig.
Old 13-03-2011, 10:43   #8
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Har ikke Lufthansa ganske bra priser til f.eks. BOG nå? Du kan jo bestille separate billetter og legge inn en natt i BOG før du tar turen videre? Kjenner ikke til trafikken mellom Colombia og Equador, men antar at det i alle fall er noe.

Et annet alternativ med separate billetter er CO til Panama City.

Tenkte du kunne spart noen kroner på å få en kampanjepris til en latinamerikansk destinasjon for 3500-4000 t/r og en separat til rundt 1-1500.
Old 13-03-2011, 12:56   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Det var interessant. Betyr det at i praksis så kan ITA komme opp med et reiseforslag som kombinerer prisen for to reiser til tross for at billettreglene til main carrier (i dette tilfellet AA) ikke tillater en slik kombinasjon?
Det jeg tenkte på at er at de kan komme opp med billetter som ikke lar seg kjøpe uten at det kombineres med noe annet, uten at det nødvendig vis er tilfelle hos deg. Det kan være det kommer opp kombinasjoner eller annet som vanskelig lar seg booke online, eller som har restriksjoner på salgskanal - finnes mange dårlige bookingmotorer der ute.

Posting Rules