Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2005, 13:31   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default FlyMe , Sept05

Trafikrapport för FlyMe september 2005
FlyMe’s chartertrafik ökade med 855 procent jämfört med samma period föregående
år. Även kabinfaktorn på linjetrafiken ökade, med 7,4 procentenheter.
Fredrik Skanselid, tf VD, kommenterar rapporten:
- Också september månad har gått enligt våra förväntningar. Vi fokuserade även då en stor
del av kapaciteten på chartertrafik samtidigt som vår kabinfaktor på inrikesmarknaden
ökade. I slutet av månaden utökade vi dessutom vårt inrikesprogram. Vi ser med stor
tillförsikt fram emot hösten och vintern.
FlyMe linjetrafik
FlyMe transporterade i september 35 270 passagerare. Kabinfaktorn ökade med 7,4
procentenheter jämfört med 2004. Till följd av den utökade chartertrafiken minskade
utbudet på linjetrafiken med 14,1 procent, trots det minskade den totala passagerartrafiken
(RPK) endast med 1,5 procent.


Download

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2005, 17:50   #2
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: FlyMe , Sept05

Når er det kroken på døra?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2005, 10:27   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: FlyMe , Sept05

Nix om fargen på tallene = hype = legger på lokket snart?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2005, 20:48   #4
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: FlyMe , Sept05

Hvor mye tid og penger må de bruke for å forstå at dette aldri kommer til å lette? Selg det til høystbydene!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2005, 22:46   #5
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: FlyMe , Sept05

Helt uvesentlig for topic'en,men det var en fin avatar P.A.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 07:56   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
Default Re: FlyMe , Sept05

Har ikke det svenske markedet godt av å miste FlyMe slik at FlyNordic går bedre?
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 08:35   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: FlyMe , Sept05

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Helt uvesentlig for topic'en,men det var en fin avatar P.A.

Det blev for meget mobbing med en gris...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 11:42   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: FlyMe , Sept05

Quote:
Originally posted by EB
Har ikke det svenske markedet godt av å miste FlyMe slik at FlyNordic går bedre?
Har vi ikke alle det godt av at FlyMe (og lignende hvitvaskingsoperasjoner) forsvinner?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 13:55   #9
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: FlyMe , Sept05

Som aktieägare i FlyMe ser jag gärna att bolaget fortsätter existera i en eller annan form.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 17:09   #10
jr
Newcomer
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 23
Default Re: FlyMe , Sept05

Lite tråkig inställning Ni Norrmän verkar ha till Fly Me. Flygbolaget har på kort tid blivit ett mycket pobulärt både hos företag och privatpersoner. En ganska färsk undersökning gjord av Aftonbladet visar att Fly Me är populärare än både Fly Nordic och Malmö Aviation. Synd bara att Fly Nordic hoppade in på Göteborg-Arlanda ungefär samtidigt som Fly Me. Hade detta inte skett hade nog bolaget visat avsevärt bättre siffror. Fly Me har nu också infört ett besparingsprogram där man slimmat tidtabellen hoppad av ett par olönsamma linjer, så vi får se vad detta bär för frukt.
Personligen tror jag Fly Me kan bli lönsamt om det får fler charterkontrakt att flyga under offpeak.
jr is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 17:14   #11
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: FlyMe , Sept05

Quote:
Originally posted by jr
Lite tråkig inställning Ni Norrmän verkar ha till Fly Me. Flygbolaget har på kort tid blivit ett mycket pobulärt både hos företag och privatpersoner. En ganska färsk undersökning gjord av Aftonbladet visar att Fly Me är populärare än både Fly Nordic och Malmö Aviation. Synd bara att Fly Nordic hoppade in på Göteborg-Arlanda ungefär samtidigt som Fly Me. Hade detta inte skett hade nog bolaget visat avsevärt bättre siffror. Fly Me har nu också infört ett besparingsprogram där man slimmat tidtabellen hoppad av ett par olönsamma linjer, så vi får se vad detta bär för frukt.
Personligen tror jag Fly Me kan bli lönsamt om det får fler charterkontrakt att flyga under offpeak.
Vet inte om inställlningen är tråkig eller rent realistisk. Frågan är om FlyMe(och många andra LOCOs i Europa) tjänar pengar på flyningarna. Med priser helt nere i 200SEK och den kabinfaktorn så tvivlar jag på det. FlyNordic har Finnair i ryggen och Malmö Aviation Hr. Braathen. Vi får se vem som "kastar in" först. Desvärre så tror jag att det blir FlyMe.
Att bolaget har blivit populärt beror nog mestadels på priserna.

Den som lever får se.

Men som du säger. Kan bolaget få lite fler charterkontrakt (och få betalt) så är det genast en annan situation. Deras utnytjande av flottan har väl inte varit den bästa.

Beror min halvoptimistiska/pesimistiska inställning på att jag är 50% Norsk och 50% Svensk?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 18:10   #12
jr
Newcomer
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 23
Default Re: FlyMe , Sept05

Quote:
Originally posted by Savipix
Quote:
Originally posted by jr
Lite tråkig inställning Ni Norrmän verkar ha till Fly Me. Flygbolaget har på kort tid blivit ett mycket pobulärt både hos företag och privatpersoner. En ganska färsk undersökning gjord av Aftonbladet visar att Fly Me är populärare än både Fly Nordic och Malmö Aviation. Synd bara att Fly Nordic hoppade in på Göteborg-Arlanda ungefär samtidigt som Fly Me. Hade detta inte skett hade nog bolaget visat avsevärt bättre siffror. Fly Me har nu också infört ett besparingsprogram där man slimmat tidtabellen hoppad av ett par olönsamma linjer, så vi får se vad detta bär för frukt.
Personligen tror jag Fly Me kan bli lönsamt om det får fler charterkontrakt att flyga under offpeak.
Vet inte om inställlningen är tråkig eller rent realistisk. Frågan är om FlyMe(och många andra LOCOs i Europa) tjänar pengar på flyningarna. Med priser helt nere i 200SEK och den kabinfaktorn så tvivlar jag på det. FlyNordic har Finnair i ryggen och Malmö Aviation Hr. Braathen. Vi får se vem som "kastar in" först. Desvärre så tror jag att det blir FlyMe.
Att bolaget har blivit populärt beror nog mestadels på priserna.

Den som lever får se.

Men som du säger. Kan bolaget få lite fler charterkontrakt (och få betalt) så är det genast en annan situation. Deras utnytjande av flottan har väl inte varit den bästa.

Beror min halvoptimistiska/pesimistiska inställning på att jag är 50% Norsk och 50% Svensk?
Jag håller helt med dig finns väl bara en "lowcost carrier" som tjänar bra med pengar i Europa vi behöver väl inte nämna vilken. Fly Nordic har Finnair i ryggen ja, men bolaget förlorar oerhört med pengar och någon gång måste även Fly Nordic börja presentera siffror ovanför strecket till Finnair. Det var som Fredrik Skanselid sa för ett tag sedan till mig "de feta charterkontraket får man inte innan man är en etablerad operatör." Det ligger nog en hel de i det han säger. Det har fått ett antal men det behövs fler för att ro runt skutan.
jr is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 19:07   #13
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: FlyMe , Sept05

Skal de være lcc eller charterselskap? Selvsagt ønsker jeg at de overlever, men det ser ikke lyst ut per dags dato.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 20:16   #14
jr
Newcomer
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 23
Default Re: FlyMe , Sept05

Quote:
Originally posted by HMWK
Skal de være lcc eller charterselskap? Selvsagt ønsker jeg at de overlever, men det ser ikke lyst ut per dags dato.
Jag tror inte det går att tjäna pengar på att bara flyga "lowcost" linjetrafik i Scandinavien. Flottan måste unyttjas bättre och då är charter ett bra alternativ.
Hur går det med föresten med Norwegian gör de vinst?

jr is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 20:17   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: FlyMe , Sept05

jepp. det løsnet for norwegian i sommer. September så også ut til å gi pluss i kassa
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 21:14   #16
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
Default Re: FlyMe , Sept05

Hallo! Man kan ikke sammenligne Norwegian og FlyMe....
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 21:36   #17
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: FlyMe , Sept05

Nej, det går ju inte. Dom är verksamma på två separata marknader där både konkurrens och marknadsunderlag skiljer.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 15:04   #18
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: FlyMe , Sept05

Quote:
Originally posted by jikswoboB
Nej, det går ju inte. Dom är verksamma på två separata marknader där både konkurrens och marknadsunderlag skiljer.
ikke minst så er FlyMe en mygg sammenlignet med sine konkurrenter, mens DY faktisk har en størrelse som gjør dem til en seriøs konkurrent til SAS Braathens i Norge. I Sverige gjelder utsagnet "something's gotta give" og jeg er redd det er FlyMe. Innen sommerprogrammet 2006 er jeg redd de enten er vekk, eller har et navn som begynner på "S" i store røde bokstaver på flykroppen.... Det er kankskje det noen av eierne håper på??
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 16:09   #19
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: FlyMe , Sept05

FlyMeToo en "hvitvaskingsoperasjon" ???

Mer detaljer?

Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 17:15   #20
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: FlyMe , Sept05

Quote:
Originally posted by CK
Innen sommerprogrammet 2006 er jeg redd de enten er vekk, eller har et navn som begynner på "S" i store røde bokstaver på flykroppen.... Det er kankskje det noen av eierne håper på??
Bäst vore om dom aldrig hade förvandlat Array till ett flygbolag. Men gjort är gjort. Konkurs eller uppköp, oavsätt utgång tvingas jag realisera en förlust. Att bolaget överlever själv vore bäst sett ur min synvinkel.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyMe Konkurs paer Flyforum 75 19-03-2007 20:04
FlyMe...... TheDane Flyforum 4 24-01-2007 18:29
FlyMe stoppet TG923 Flyforum 0 04-01-2006 01:47
FlyMe harald Flyforum 3 30-11-2005 22:51
FlyMe i CRS Pedro Flyforum 1 23-10-2004 12:42


All times are GMT +2. The time now is 12:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.