Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-02-2011, 22:50   #1
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default SK/BA kombinasjon

Da er det booket en reise til London med SK til TOS-OSL og BA fra OSL-LHR. Dette kom opp som rimeligste gjennomgående billett hos Via, så siden det er lenge siden jeg har fløyet med BA tenkte jeg å velge det alternativet. Mitt spørsmål er hvorvidt det er mulig å betale for en oppgradering. Jeg fikk en feilmelding når jeg gikk inn på BAs nettsted, med beskjed om å kontakte mitt reisebyrå vedrørende oppgradering. Det kan jeg selvsagt gjøre, men tenkte å spørre ekspertisen om hva de tror om mulighetene. BA-strekningen er i O-klasse (SK strekningen er i L).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2011, 22:58   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: SK/BA kombinasjon

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg fikk en feilmelding når jeg gikk inn på BAs nettsted, med beskjed om å kontakte mitt reisebyrå vedrørende oppgradering. Det kan jeg selvsagt gjøre, men tenkte å spørre ekspertisen om hva de tror om mulighetene. BA-strekningen er i O-klasse (SK strekningen er i L).
Evt. oppgradering av BA-strekningen vil være differanse på pris ifht. den klassen du skal oppgraders til (gitt at billetten kan endres). O-klasse hos BA har jeg aldri vært borte i, så kjenner ikke reglene. Er du heldig kan du kjøpe deg opp til R-klasse (billig-business). Vet ikke om det er lov til å kombinere en billig-business med L-klasse hos SAS. Er nok reisebyrået som kan gi det riktige svaret.

(Du får uansett 100% mil-opptjening i økonomi hos BA, også på O-klasse)

God tur

Old 15-02-2011, 23:00   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Er du heldig kan du kjøpe deg opp til R-klasse (billig-business).
R-klasse kan vel ikke bookes enveis?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2011, 23:00   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
(Du får uansett 100% mil-opptjening i økonomi hos BA, også på O-klasse)

God tur
Jeg har igrunnen aldri sett så billige gjennomgående billetter som kombinerer selskap fra ulike allianser, men skitt au. SK er jo stort sett on time, så med drøye timen i OSL så går det vel greit uansett.

Jeg må kanskje se om jeg finner ut om jeg har BA-kort...
Med flytting til England fra høsten kan det kanskje bli noen flere BA-turer.

@Martin: Er det kun t/r som kan oppgraderes for en billig penge til biz?

Last edited by TOS; 15-02-2011 at 23:04.
Old 15-02-2011, 23:09   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
R-klasse kan vel ikke bookes enveis?
Stemmer...tok det for gitt at TOS kanskje skulle hjem samme veien også

Old 15-02-2011, 23:16   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
@Martin: Er det kun t/r som kan oppgraderes for en billig penge til biz?
Nå vet jeg at BA pleier å tilby billige oppgraderinger i MMB (Manage My Booking) på ba.com, men aner egentlig ikke noe om de kan dukke opp på enveis-billetter. Mener at Hickok her på forumet nevnte for meg en gang, at han hadde fått et sånt tilbud, så tydeligvis. Hvordan det evt. fugerer når SK og reisebyråer ert blandet inn, er jeg dessverre usikker på. En ting jeg vet, er at man kan hvertfall ikke oppgradere med miles når man har booket hos et reisebyrå.

Eller er O-klasse-prisen på 245 NOK. På Expertflyer kan jeg se at den koster 550 kroner å endre, og at en endring også kan være en upgrade. Da kan du antageligvis kjøpe deg opp ved å betale det gebyret, samt prisforskjellen opp til billigste ledige biz-bookingklasse, som er C, som koster 7030 NOK uten avgifter.

Regnestykket skulle da bli 7030-245+550=7335, pluss alt av skatter og avgifter

Billigbiz selges i klasse R, men den krever at man flyr begge veger, og overnatter natt til søndag. Klassene D og I er også biz-klasser, men de dukker heller ikke opp når jeg søker på enveis, så antageligvis krever de også returflight.

Så jeg ville satset på et tilbud i MMB - om det dukker opp.
Old 15-02-2011, 23:26   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Stemmer...tok det for gitt at TOS kanskje skulle hjem samme veien også
Nope. Skal ta turen til Mannheim først, og reiser hjem fra Frankfurt. Det blir muligens flygning fra LCY til FRA om alt klaffer.

Takk ellers for innspill fra både deg og Martin. Jeg er BA-amatør. Jeg kjøper definitivt ikke oppgradering til drøye 7000,-.... Får satse på min gode track record på oppgradering ved innsjekk (1 av 1)...
Old 15-02-2011, 23:34   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Et tips, kan dog være å være tidlig ute med innsjekk på nettet. Førsteraden i økonomi er konfigurert på samme måte som business. Det betyr bredere seter, samt at midtsetet på venstresiden er redusert til en 15-20 cm. bredde.

I tillegg kan du lukte maten forfra, og kanskje få et glimt av en champisflaske på tralla når de serverer bakerst
Reply

Posting Rules