Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2011, 12:37   #1
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
OBB 8 Hadde Braathens LCC-planer?

Mener att Erik Braathen hadde planer om å lage Braathens om til LCC,før salget til SAS.
Noen som kjenner mer til dette?
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2011, 14:25   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,921
Default Re: Hadde Braathens LCC-planer?

Erik Braathen hadde mange dårlige rådgivere dessverre.
Ikke nok med at de skulle fly i Sverige, de skulle bli størst i Sverige! Resultatet ble milliardtap....
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2011, 17:39   #3
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 639
Default Re: Hadde Braathens LCC-planer?

Tycker nog att Braathens Back gjorde det till ett LCC.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 17:14   #4
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
Default Re: Hadde Braathens LCC-planer?

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Mener att Erik Braathen hadde planer om å lage Braathens om til LCC,før salget til SAS.
Noen som kjenner mer til dette?
Det får vi neppe vite noe sikkert om før en eller annen av de sentrale personer skriver memoarer....
Det ble jo hardnakket hevdet at det ikke fantes noen plan B hvis ikke salget til SAS skulle gå i orden. Men det var mange internt i firmaet som trodde sitt om det, og det ville jo egentlig vært litt rart om ikke styret hadde gjort noen vurderinger i så måte.
Rykter internt om SAS-overtakelsen ikke skulle gå i orden gikk på at selskapet skulle nedskaleres til rundt 15 fly med full fokus på hovedrutene innenlands og noen få utenlands, og "glemme" mer marginale ruter. At BU før fusjonen (eller salget om man vil) faktisk hadde en CASK på ned mot 0,65 (såvidt jeg husker fra årsrapporten) kunne jo tyde på at noe slikt faktisk skulle kunne gå, men igjen, ingen vet og ingen vil få vite.
Et slikt scenario ville jo medføre at man hadde gått i strupen på SAS' norske operasjon også, så hva reaksjonen derfra ville ha vært kan man jo bare fantasere om....
dersom dette var tilfelle kan man nok kalle dette LCC. Og best/back var begravet allerede da, så jeg tror ikke man skal blande inn dette.

Dette kan vel være god mat for konspirasjonsteoretikere...
Det beste hadde vel vært å la begravde hunder være... ja nettopp, begravet.

En annen ting er jo at dette var etter Erik B's sjefsperiode.

Last edited by Stone; 13-02-2011 at 17:42. Reason: Tyrkleif og lite tillegg
Stone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Warszawa med planer om å flytte LCC til Radom krølle Småprat 12 14-05-2019 21:24
SAS-planer i 1968 KnutW Flyhistorisk forum 13 14-08-2017 04:18
Hvilke lufthavner hadde besøk av Braathens B737-200? raider66 Flyhistorisk forum 15 12-01-2015 10:50
Er LCC egentlig LCC? LN-MOW Flyforum 7 18-07-2007 00:52
"Vi starter vårt eget LCC for å konkurrere med de nye LCC'ene" CK Flyforum 6 02-11-2006 18:18


All times are GMT +2. The time now is 12:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.