Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-02-2011, 21:14   #1
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Missed approach

Så på flightradar at SAS7398 tok en go-around.

Hva er som regel grunnen til dette? Det er verken dårlig vær eller føre nå.
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 21:15   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Missed approach

"Noe på RWY"
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 21:26   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,187
Default Re: Missed approach

Quote:
Originally Posted by Flopp View Post
Så på flightradar at SAS7398 tok en go-around.

Hva er som regel grunnen til dette? Det er verken dårlig vær eller føre nå.
Hvilken flyplass snakker vi om?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 21:26   #4
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Re: Missed approach

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hvilken flyplass snakker vi om?
Gardermoen, beklager
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 21:29   #5
LN-RPL
ScanFlyer Blue
 
LN-RPL's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
Default Re: Missed approach

Jeg kan komme på 5 faktorer for en missed appr.

1. Flyet kommer for høyt i forhold til "glideslopen" (glidebanen)
2. For høy fart inn mot RWY
3. Vindforhold på og rundt RWY.
4. Uforutsette ting kan også inntreffe at pilotene må foreta seg en missed app.
5. Glatt rullebane kan også forekomme i enkelte tilfeller.

Jeg henvise også til at det er meldt mye vind her i landet nå i helga.

Håper dette kan gjøre deg litt mere klokere hvorfor den valgte en missed app.?


Eirik.
__________________
Fotoutstyr:
Canon EOS450D.
Canon EF-S 18-55mm. 1:3.5-5.6 IS objektiv
Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 objektiv
Upcoming flights:
Ingen i nær fremtid.

Last edited by LN-RPL; 05-02-2011 at 21:33.
LN-RPL is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 21:36   #6
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Re: Missed approach

Vind er ikke en faktor her i hvertfall.

Noe annet rart er at de overfløy 19L, surra litt rundt og landet på 01R mens alle andre landet på 19.
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 21:53   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
Default Re: Missed approach

Quote:
Originally Posted by Flopp View Post
Noe annet rart er at de overfløy 19L, surra litt rundt og landet på 01R mens alle andre landet på 19.
Det kan skje dersom det er vindstille og trafikken tillater det, eller det er den enkleste løsningen.

Digresjon: Opplevde det når jeg ventet på Madman og småflyet hans i sommer. Da var det enten inn på 01 og "kvitt problemet", eller så ville de "slitt" med ham rundt hele plassen og inn i køen på 19.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 22:46   #8
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Missed approach

Har hørt at B737 med winglets sliter i kraftig sidevind mer enn B737
uten winglets.
Noen som kan bekrefte det ?
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 23:45   #9
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
Default Re: Missed approach

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=64305

Her har du litt snacks om fly som ikke kommer seg ned på bakken når de egentlig skulle (i frykt for å bruke feil begrep )
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 23:59   #10
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Missed approach

Nå husker ikke jeg hvilke nummer som brukes til hvaslags-flight, men kan det ha vært en testflight? Har flere ganger opplevd at SAS overflyr én gang, for så å enten fly en circle for visual app til opposite rwy, eller legge seg bakerst i køen igjen.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2011, 00:29   #11
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
Default Re: Missed approach

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Nå husker ikke jeg hvilke nummer som brukes til hvaslags-flight, men kan det ha vært en testflight? Har flere ganger opplevd at SAS overflyr én gang, for så å enten fly en circle for visual app til opposite rwy, eller legge seg bakerst i køen igjen.
Nei. Dette var en charter fra Aqaba, 7000-serie rutenummer er jo også charter, test flights havner vel under 8000-serie rutenummer hvis jeg ikke husker feil.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2011, 01:15   #12
ostis
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Jessheim
Posts: 101
Default Re: Missed approach

Var en tur upp på vollen ikväll, såg att BA gjorde en go-around de med. Såg dock ingen anledning till varför...

Skulle även behövas lite bröyting upp dit^^
ostis is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2011, 07:50   #13
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,209
Default Re: Missed approach

Quote:
Originally Posted by ostis View Post
Var en tur upp på vollen ikväll, såg att BA gjorde en go-around de med. Såg dock ingen anledning till varför...

Skulle även behövas lite bröyting upp dit^^
Kan være så enkelt som at de ikke er stabilized innen 1000 (500 evt.) fot over rwy, og dermed er nødt til å gjøre en go-around for å ikke bryte prosedyrene. Årsaker til at man ikke er stabilized kan være at config ikke er korrekt (gear down, flaps for landing etc), at speed er utenfor marginene til en stabilisert approach, eller at man f.eks. håndflyr en ILS approach og havner utenfor halfscale deflection i glideslope eller localizer. Med andre ord kan det i ganske mange situasjoner se ut som en unødvendig go around, mens det i praksis er et sikkerhetstiltak for å unngå ulykker som f.eks. Turkish ulykken i AMS 2009. De skulle gått missed både fordi de interceptet glideslope ovenfra, og de var heller ikke i korrekt konfig ved minimumshøyden for en stabilisert approach. De hadde riktignok et defekt Radio Altimeter i tillegg, men den alene var ikke årsaken til ulykken - chain of events. Men nok om Turkish, det var bare et eksempel for å vise hvorfor man går missed hvis man ikke er stabilized til rett høyde.

Last edited by 73H; 06-02-2011 at 07:53.
73H is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2011, 10:22   #14
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,777
Default Re: Missed approach

Quote:
Originally Posted by Lennart View Post
Har hørt at B737 med winglets sliter i kraftig sidevind mer enn B737
uten winglets.
Noen som kan bekrefte det ?
En 737 med winglets har mer stabilitet rundt yaw-aksen enn
en uten. Men det betyr også at den trenger mer rudder input for samme
effekt. "Sliter" er vel å ta litt hardt i, jeg tror den har samme crosswind limit som en uten.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2011, 15:17   #15
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Missed approach

Den sliter ikke, men den har 2 knops lavere limit enn en maskin uten WL.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2011, 11:36   #16
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Missed approach

Kan jo også være noe så enkelt som at flyet som landet før ikke hadde kommet seg av banen. Ser ikke at det er nevnt over. Evt. feilmeldinger på systemet er vel også tilstrekkelig grunn for go-around.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Missed approach engm-w Småprat 3 27-02-2013 22:47
Missed approach 01R GF1 Register- og ATC-Forum 3 27-11-2010 10:07
LX J-klasse billetter. Rettigheter ved missed connection. Hickok Reiseforum 31 31-07-2009 00:53


All times are GMT +2. The time now is 03:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.