Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-02-2011, 22:33   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Å sitte i midten på langdistansefly

Skal reise til Sydney med SAS og Thai i påsken. Jeg skal møte mine reisekamerater i Sydney og flyr derfor alene, via Bangkok.

Da jeg skulle velge seter på sas.no under bestilling, tenkte jeg i utgangspunktet å velge et vindussete - fortrinnsvis på en av de første radene, slik jeg stort sett gjør ellers.

Likevel overrasket jeg meg selv ved å velge et sete i midten, både på SAS' A340-300 og Thais A340-600. Tenkte at det var ganske befriende ... Da slipper jeg jo å hoppe over en annen passasjer om jeg skal på toalettet, gå meg en tur eller forsyne meg i snackbaren. Jeg slipper også å ta hensyn til andre som skal det samme. Tre av fire flyvninger går på kvelden/natten og det blir neppe mye å se ut av vinduet.

Hva foretrekker dere, er det noen ulemper med å sitte midten? Kanskje det er mer "trafikk" og støy?

Jeg har fortsatt mulighet til å velge en av vindusradene, riktignok er henholdsvis 23 og 29 av Business-seter hos SAS allerede tatt nå to-tre måneder før avreise, så mulighetene er betydelig dårligere enn ved bestilling. Hos Thai er mulighetene bedre.

Last edited by FlightDeck; 01-02-2011 at 22:37.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 22:42   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Å sitte i midten på langdistansefly

Jeg pleier ikke å ha stort bevegelsesbehov (om natta) så jeg foretrekker vindu. Rett og slett fordi da kan jeg lene meg ditover når jeg sover. Synes ofte det kan bli litt uro ved midtgangen. Gitt økonomiklasse...

På 2+2+2 config i biz-seter er vel midten best om natt, så slipper man å klatre og å bli klatret over. Med mindre man sitter helt foran/bak - der har det lett for å bli mer trafikk/støy fra galley/toalett ved midten (erfaring fra SK/KL/DL). Eks. kan 6B hos SAS være støyutsatt, mens 6A er mye stillere.

Last edited by Discus; 01-02-2011 at 22:44.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 22:47   #3
ILS2
ScanFlyer Gold

Jeg sitter alltid på midtseksjonen i Business Class når jeg reiser på egenhånd, og helst langt foran. Det er avslappende å vite at du ikke irriterer noen andre om du så reiser deg 100 ganger i løpet av flyturen. På den annen side er det nok noe mer privat å sitte langt foran ved vindu, men jeg foretrekker likevel midtseksjonen når jeg reiser alene. På nattflighter - og hvis man kjenner egne (u)vaner godt - kan det vel være like greit å velge vindu. Da spiser man, går på toalettet, døser til en film og sovner. Ikke så mye forstyrrelser for sidemannen...

Trafikk og støy avhenger primært av toalettenes (og dels galley) plassering ift. setet ditt. Hvis folk må gå forbi setet ditt for å komme seg til toalettet, vil du legge merke til det. Derfor unngår jeg alltid de bakerste radene i SAS sin fremre Business-kabin (på 343), fordi det er langt flere folk som må forbi meg enn hvis jeg sitter på f. eks. rad 2 eller 3 (eller helst 1).

Last edited by ILS2; 01-02-2011 at 22:49.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 23:38   #4
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

eg foretrekker vindusplass da man kan ha hoden på veggen, og kjennes mer romsligt. og kan bare drømme ut og kikke ut i vindu så lenge du vil , enn å stirre opp på taket eller på tvskjermen..
så er det enkelt dersom seten er 2-3-2 hvis man velger vindu, for da er bare ett person man må forsturre for å komme forbi enn med 3-3-3 seterkonfigurasjon.
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 23:52   #5
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Da er jeg outsideren for jeg foretrekker midtgangen. Kommer av at jeg ikke greier å sitte pal i 12-13 timer i strekk samt at bayer`n må ut til tider. Min forrige flight med KL`s 747 satt jeg i midten med 2 eldre sherrydrikkende fruer på hver side, og det var ikke akkurat en opplevelse jeg unner andre.
Old 02-02-2011, 00:06   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Det er bra at andre tar slike seter og ikke bryr seg om trillevogner som slår skulderen ut av ledd.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 00:11   #7
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det er bra at andre tar slike seter og ikke bryr seg om trillevogner som slår skulderen ut av ledd.
Ja, takket være meg er dere skadefri Men hver sin smak.
Old 02-02-2011, 00:13   #8
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Velger alltid vindu på langdistanseflyvninger. Rett og slett fordi jeg synes det er alright å lene seg mot veggen og sove, eller se på alle lysene fra byene i nattmørket.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 00:30   #9
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Tre av fire flyvninger går på kvelden/natten og det blir neppe mye å se ut av vinduet.
Yeah right!

http://forum.flyprat.no/attachment.p...1&d=1296602987
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_7574.jpg
Views:	901
Size:	49.4 KB
ID:	28906  
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 01:40   #10
Utflyttet
Ute på tur

For min del, er det 2-2-2-konfig, så er det alltid høyre setet i midten om jeg kan velge fritt.

Kommer jeg ombord og finner at det er lite folk, så er det hyggelig å få tak i en toseter alene, da gjerne med vindu.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 06:39   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Veldig greit i midten om en flyr alene for å ikke forstyrre andre. Om en sitter i eco er jo sansynligheten for å få ledig nabosete mye større om en sitter i midtseksjonen.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 08:57   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Velger nesten alltid midten jeg, da jeg slipper å trampe over noen for å reise meg eller gå på toalettet. Er relativt distre, så jeg reiser meg ofte for å hente nye ting i bagen etc.

På økonomi er det oftest det samme, men en årsak til. Enkelte mennesker gjør krav på realtivt mye plass ved å lese aviser i full bredde og tvinge til seg alle armlener. Da gir midtgang noe mer spillerom for en som misliker å gni albuen sin mot fremmede i timesvis.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 09:05   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

På nattflygningene i biz kan man jo like gjerne sitte på midtseteseksjonen, så lenge konfig'en er 2-2-2. Er den 2-3-2 spiller det liksom ikke noe rolle lenger, for som du sier, det er jo praktisk å ikke skulle over noen får å komme ut, eller om man har noen innforbi seg, at de skal ut. Og er det natta, er det jo ikke mye å se ut allikevel heller som du sier. Og reiser du f.eks. TG med avgang mellom 13 og 15 går det jo bare et par timer før de forlanger at alle skal dra ned window shaden allikevel, og da er det jo mørkt.

Tenkte nå tilbake på en MD11 jeg fløy med for lenge siden som hadde config 2-5-2 i eco. Den som satt i midten av den 5 seteren må jo virkelig ha følt seg som "dritten i midten"

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 09:11   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Kommer an på om det kort eller langt, natt eller dag - og hvor man skal. Som regel velger jeg midtgang. Men skal man fly over Norge i klarvær, velges vindusplass. Har en litt plagsom høyrefot, så sitter helst på venstre side, slik at den kan strekkes ut av og til.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 10:59   #15
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Om jeg har et valg hadde jeg nok godt for vindu, så hadde det heller blitt noen lange pauser istedenfor mange korte. Deilig å kunne lene seg mot vinduet, man har en vei å se uten å se mange folk og før eller siden i løpet av turen blir det noe å se ut av vinduet.
Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 22:00   #16
FT99
ScanFlyer Blue

Et mittensete så langt fram som mulig på en 2+2+2 konfigurering er et ganske trygt valg.
FT99 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 22:08   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
På nattflygningene i biz kan man jo like gjerne sitte på midtseteseksjonen, så lenge konfig'en er 2-2-2.
Jeg ville egentlig sagt det omvendt.
Sove på nattflight, dvs greit å sitte innerst og kunne snu hodet mot veggen.
Dagflight=mer alko= flere dobesøk= midtgang
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2011, 11:14   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg prøver meg på midtseksjonen på nattflyvningene København-Bangkok-Sydney - og på Bangkok-København. Siden jeg reiser alene, slipper jeg å forstyrre noen ukjente - og samtidig har jeg mulighet til å bevege meg fritt, selv om behovet kanskje ikke er så stort på en nattflyvning.

Jeg tar vindussete på dagflyvningen Sydney-Bangkok, så kanskje jeg kan få sett noe. Uansett smeller vel Thai-personellet igjen window shaden, men når jeg sitter på rad 1 får jeg kanskje litt mer frihet.

Ellers begynner flightene å fylles opp nå.
Old 21-02-2011, 20:34   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg ville egentlig sagt det omvendt.
Sove på nattflight, dvs greit å sitte innerst og kunne snu hodet mot veggen.
Dagflight=mer alko= flere dobesøk= midtgang
Dette er min strategi.

Hos SAS er det 1B paa dagflighter, 1A paa natt. Siden SAS og deres eminente fagforeninger har soerget for at det ikke er toaletter foran paa 330/340, er rad 1 den suverent beste raden aa velge. Midtsetene er heller ikke noe problem paa dagflighter, men vindussetene er mer privat og minst braakete naar man skal sove.

Siste to radene i hovedkabinen er braakete, unngaa disse. Minikabinen er ogsaa naert dassen og motorene, saa jeg styrer unna disse ogsaa
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2011, 21:33   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Ok, jeg skal tenke på det

Posting Rules