![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Skal reise til Sydney med SAS og Thai i påsken. Jeg skal møte mine reisekamerater i Sydney og flyr derfor alene, via Bangkok.
Da jeg skulle velge seter på sas.no under bestilling, tenkte jeg i utgangspunktet å velge et vindussete - fortrinnsvis på en av de første radene, slik jeg stort sett gjør ellers. Likevel overrasket jeg meg selv ved å velge et sete i midten, både på SAS' A340-300 og Thais A340-600. Tenkte at det var ganske befriende ... Da slipper jeg jo å hoppe over en annen passasjer om jeg skal på toalettet, gå meg en tur eller forsyne meg i snackbaren. Jeg slipper også å ta hensyn til andre som skal det samme. Tre av fire flyvninger går på kvelden/natten og det blir neppe mye å se ut av vinduet. Hva foretrekker dere, er det noen ulemper med å sitte midten? Kanskje det er mer "trafikk" og støy? Jeg har fortsatt mulighet til å velge en av vindusradene, riktignok er henholdsvis 23 og 29 av Business-seter hos SAS allerede tatt nå to-tre måneder før avreise, så mulighetene er betydelig dårligere enn ved bestilling. Hos Thai er mulighetene bedre. Last edited by FlightDeck; 01-02-2011 at 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Jeg pleier ikke å ha stort bevegelsesbehov (om natta) så jeg foretrekker vindu. Rett og slett fordi da kan jeg lene meg ditover når jeg sover. Synes ofte det kan bli litt uro ved midtgangen. Gitt økonomiklasse...
På 2+2+2 config i biz-seter er vel midten best om natt, så slipper man å klatre og å bli klatret over. Med mindre man sitter helt foran/bak - der har det lett for å bli mer trafikk/støy fra galley/toalett ved midten (erfaring fra SK/KL/DL). Eks. kan 6B hos SAS være støyutsatt, mens 6A er mye stillere.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 01-02-2011 at 22:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Jeg sitter alltid på midtseksjonen i Business Class når jeg reiser på egenhånd, og helst langt foran. Det er avslappende å vite at du ikke irriterer noen andre om du så reiser deg 100 ganger i løpet av flyturen. På den annen side er det nok noe mer privat å sitte langt foran ved vindu, men jeg foretrekker likevel midtseksjonen når jeg reiser alene. På nattflighter - og hvis man kjenner egne (u)vaner godt - kan det vel være like greit å velge vindu. Da spiser man, går på toalettet, døser til en film og sovner. Ikke så mye forstyrrelser for sidemannen...
Trafikk og støy avhenger primært av toalettenes (og dels galley) plassering ift. setet ditt. Hvis folk må gå forbi setet ditt for å komme seg til toalettet, vil du legge merke til det. Derfor unngår jeg alltid de bakerste radene i SAS sin fremre Business-kabin (på 343), fordi det er langt flere folk som må forbi meg enn hvis jeg sitter på f. eks. rad 2 eller 3 (eller helst 1). Last edited by ILS2; 01-02-2011 at 22:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
eg foretrekker vindusplass da man kan ha hoden på veggen, og kjennes mer romsligt. og kan bare drømme ut og kikke ut i vindu så lenge du vil , enn å stirre opp på taket eller på tvskjermen..
så er det enkelt dersom seten er 2-3-2 hvis man velger vindu, for da er bare ett person man må forsturre for å komme forbi enn med 3-3-3 seterkonfigurasjon.
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Da er jeg outsideren for jeg foretrekker midtgangen. Kommer av at jeg ikke greier å sitte pal i 12-13 timer i strekk samt at bayer`n må ut til tider. Min forrige flight med KL`s 747 satt jeg i midten med 2 eldre sherrydrikkende fruer på hver side, og det var ikke akkurat en opplevelse jeg unner andre.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Det er bra at andre tar slike seter og ikke bryr seg om trillevogner som slår skulderen ut av ledd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]() Quote:
![]()
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Velger alltid vindu på langdistanseflyvninger. Rett og slett fordi jeg synes det er alright å lene seg mot veggen og sove, eller se på alle lysene fra byene i nattmørket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/attachment.p...1&d=1296602987 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
For min del, er det 2-2-2-konfig, så er det alltid høyre setet i midten om jeg kan velge fritt.
Kommer jeg ombord og finner at det er lite folk, så er det hyggelig å få tak i en toseter alene, da gjerne med vindu. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,118
|
![]()
Veldig greit i midten om en flyr alene for å ikke forstyrre andre. Om en sitter i eco er jo sansynligheten for å få ledig nabosete mye større om en sitter i midtseksjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,028
|
![]()
Velger nesten alltid midten jeg, da jeg slipper å trampe over noen for å reise meg eller gå på toalettet. Er relativt distre, så jeg reiser meg ofte for å hente nye ting i bagen etc.
På økonomi er det oftest det samme, men en årsak til. Enkelte mennesker gjør krav på realtivt mye plass ved å lese aviser i full bredde og tvinge til seg alle armlener. Da gir midtgang noe mer spillerom for en som misliker å gni albuen sin mot fremmede i timesvis.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
|
![]()
På nattflygningene i biz kan man jo like gjerne sitte på midtseteseksjonen, så lenge konfig'en er 2-2-2. Er den 2-3-2 spiller det liksom ikke noe rolle lenger, for som du sier, det er jo praktisk å ikke skulle over noen får å komme ut, eller om man har noen innforbi seg, at de skal ut. Og er det natta, er det jo ikke mye å se ut allikevel heller som du sier. Og reiser du f.eks. TG med avgang mellom 13 og 15 går det jo bare et par timer før de forlanger at alle skal dra ned window shaden allikevel, og da er det jo mørkt.
Tenkte nå tilbake på en MD11 jeg fløy med for lenge siden som hadde config 2-5-2 i eco. Den som satt i midten av den 5 seteren må jo virkelig ha følt seg som "dritten i midten" ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Kommer an på om det kort eller langt, natt eller dag - og hvor man skal. Som regel velger jeg midtgang. Men skal man fly over Norge i klarvær, velges vindusplass. Har en litt plagsom høyrefot, så sitter helst på venstre side, slik at den kan strekkes ut av og til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,270
|
![]()
Om jeg har et valg hadde jeg nok godt for vindu, så hadde det heller blitt noen lange pauser istedenfor mange korte. Deilig å kunne lene seg mot vinduet, man har en vei å se uten å se mange folk og før eller siden i løpet av turen blir det noe å se ut av vinduet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2010
Posts: 84
|
![]()
Et mittensete så langt fram som mulig på en 2+2+2 konfigurering er et ganske trygt valg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg prøver meg på midtseksjonen på nattflyvningene København-Bangkok-Sydney - og på Bangkok-København. Siden jeg reiser alene, slipper jeg å forstyrre noen ukjente - og samtidig har jeg mulighet til å bevege meg fritt, selv om behovet kanskje ikke er så stort på en nattflyvning.
Jeg tar vindussete på dagflyvningen Sydney-Bangkok, så kanskje jeg kan få sett noe. Uansett smeller vel Thai-personellet igjen window shaden, men når jeg sitter på rad 1 får jeg kanskje litt mer frihet. Ellers begynner flightene å fylles opp nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Hos SAS er det 1B paa dagflighter, 1A paa natt. Siden SAS og deres eminente fagforeninger har soerget for at det ikke er toaletter foran paa 330/340, er rad 1 den suverent beste raden aa velge. Midtsetene er heller ikke noe problem paa dagflighter, men vindussetene er mer privat og minst braakete naar man skal sove. Siste to radene i hovedkabinen er braakete, unngaa disse. Minikabinen er ogsaa naert dassen og motorene, saa jeg styrer unna disse ogsaa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Ok, jeg skal tenke på det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian - Ny ordre på langdistansefly snart ? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 6 | 18-08-2015 22:01 |
Har SAS bestilt nye langdistansefly? | grindstein | Småprat | 51 | 25-06-2013 12:37 |
Midten av April, grått og fine farger. | putzmeister | Bilder & foto | 12 | 23-04-2012 19:00 |
Raskere turnaround på langdistansefly? | FlightDeck | Flyforum | 8 | 19-07-2011 13:49 |
Dritten i midten, litt mindre dritt i nye CSeries | Someone | Flyforum | 6 | 03-11-2009 10:18 |