![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Konkurransen på ruter mellom de nordiske landene og USA kan bli et rent marked for de amerikanske selskapene som nå åpner øynene på nytt for flygninger mellom de største byene i landet og Norge, Sverige og Danmark.
Tilbake står SAS som på sin side mener å ha et godt grep om markedet til tross for å kun dekke inn to av de tre landene med direkte ruter til USA. Continental gir nå det skandinaviske selskapet konkurranse fra alle tre hovedstedene til New York og trolig stopper det ikke med det. [glow tcolor=red, fcolor=black, size=2, strength=1]Fra sentralt hold i Continental får Hangar opplyst at selskapet nå følger markedet nøye og allerede er i planlegging av en utvidelse mot USA fra Norge og Sverige, mens Danmark ført må komme i gang.[/glow] http://www.hangar.no/Pages/Artikkeldb/hon_db/300905_002.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Hmmm,
Continental har jo annonsert en økning på frekvensen mellom OSL og EWR i vintersesongen, ved økning fra 3 til 4 ukentlige flyvninger. Kan det være dette Hangar snakker om her? Ellers hadde det ikke vært å forakte å få Continental til BGO, kan jo være en sjanse for det, når Continental flyr til Bristol i England, en by som er omtrent like stor som Bergen, men som har rundt 2 millioner reisende som passerer igjennom flyplassen hvert år, mot Bergen som ser ut til å få flere enn 4 millioner reisende i år for første gang. BGO har jo en jevn strøm av turister som skal se "The Fjords" hver sommer, i tillegg er Bergenserne svært glade i å reise, selv planlegger jeg andre turen til Seattle i år, men da ser det ut til at Northwest får gleden av å fly meg.
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() ...selv SAS har funnet ut dem vil satse på 2 nye ukesavganger til Paris og Roma våren. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Undrar om Göteborg kan bli aktuellt, man flyger ju redan med daglig frekvens på Arlanda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Har luftet Gøteborg mange ganger her på forumet jeg, men ikke mange som er enige i en mulighet for Continental der desverre.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
BGO hadde vært veldig morsomt, hvem vet. På sommeren skal du ikke se bort fra at det hadde lønnet seg med noen turer.
Men skal de øke mer på OSL hadde ikke vært å forakte å få et større fly. Men de har kanskje ikke noe annet å sette inn? Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hva med nye amerikanske dstinasjoner? Houston - Oslo?
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nye destinasjoner fra Oslo er et alternativ....andre er:
Flyvninger fra EWR til en annen by i Norge Større fly på EWR-OSL Flere avganger på EWR-OSL ...men tror det er litt langt frem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja men så lenge SAS sitter med fingeren i ræva har i alle fall Continental alle muligheter for å få til noe nytt og jeg tror at listen for å starte opp noe nytt fra norge ligger lavere desto bedre eksisterende ruter i skandinavia går!
Men man kan jo si mye om SAS og skylde på flytyper, destinasjoner og folketall, men det begynner å bli skremmende å se deres likegyldighet ovenfor konkurrenter. dette ligner mere og mere et sakte selvmord!
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Virker som CO har funnet sin nisje med å tilby nonstop-flyvninger fra "mindre" europeiske byer til EWR med B757. Det viser seg altså at det er svært mange som vil fly nonstop....enn ekstra bytter og transfer bare for å fly widebody.
Synes CO har vært smarte og nå begynner dem å bli veldig store på Europa. Contiental vil vel ha flere avganger til EWR fra Skandinavia enn SAS har til neste år. Ser at SAS er litt bundet på hendene pga flytype etc, men nå bør SAS snart gjøre noe før skandinaviere blir vant til å fly nonstop med CO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nå skal ikke jeg dra på meg noen stor rolle som lærd etter mine år på skole, men SAS sin oppførsel ovenfor kunder og konkurrenter strider mot ALT jeg har lært i alle fag om hvordan man skal drive en organisasjon.
Nå har jeg liten innsikt i SAS, men jeg går ut i fra at de fleste i SAS tenker som oss og meg og lurer på hva i #€" som skjer! Hvem og hva er verkebyllen? Av mange har jeg hørt Lindegård, men jeg har vanskelig for å skjønne at EN mann kan ha så stor innflytelse på SAS! Eksemplene er krystall klare, Finnair på Asia, Norwegian på innenriks og utland, KLM på Trans atlantisk. Dette holder ikke lenge!
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nå skal det jo sies at det har vært en svært "stormfull" periode de siste årene i luftafrten. SAS har nok hatt mye å tenke på både med planlagte utvidelse, nedgang, oppkjøp, integrering, oppslitting av selskapet i 4 deler etc.
Så SAS-ledelsen har nok hatt hendene fulle. Men som jeg har sagt tidligere så savner jeg det nytenkende SAS og evnen til å snu seg rundt raskt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
MartinL,
er enig med deg, Gøteborg er en sterk kandidat til å bli CO's neste rute til Skandinavia. GOT er jo større enn Bergen, og er vel rundt Oslo i størrelse 500,000 - 600,000+ I tillegg er jo både Volvo og Saab store firmaer som er basert ikke langt fra GOT. Köenigsegg, som lager verdens rakseste serieproduserte bil ligger også i nærheten, og hovemarkedet for den bilen er svært velstående personer, hovedsaklig fra USA. Er sikker på at det er mange andre små og store bedrifter rundt Gøteborg som også kan hjelpe til å støtte opp under en slik rute. Får få litt hjelp av de Svenske forumdeltakerne til å nevne andre viktige bedrifter. Er også enig i at SAS har vært tafatte her, har sett flere ordre på A330-200 i det siste som går til ILFC/GECAS etc for å leies videre ut til forskjellige flyselskaper. SAS kunne ha hatt en del A330-200 med Rolls Royce motorer hvis de hadde vært ute å bestilt fly for 1-2år siden. Synd at de er så vanvittig trege med å bestemme seg. Synes det er svært gode argumenter for flere longhaul ruter fra Skandinavia til USA, Asia og kanskje Sør Afrika. Hva med å knytte flere Star Alliance hub'er sammen? CPH-Seoul (Asiana) CPH-Philadelphia (US Airways) CPH-Phoenix (US Airways) her har vel BA vært alene i flere år CPH-Denver (United) CPH-San Fransisco (United) CPH-Johannesburg (South African) I tillegg vil jeg tro det er marked for økt satsing på Japan, Kina med Hong Kong og andre ruter til USA GOT-BGO-EWR eller GOT-SVG-EWR hadde også vært spennende ruter, som det finnes historie for. Tror også SAS (engang "The Businessman's Airline" ) burde se seriøst på KLM, Lufthansa og Swiss sitt samarbeide med PrivatAir om å ha Biz-only utgaver av BBJ/ACJ til USA. Svært mange av the big six flyselskapene i USA, ser nå at økning på longhaul er eneste løsning for å tjene penger, fordi markedet innenriks i USA har for liten inntjening. Continental var først ute og er nå svært store i Europa, med flest perifere ruter, og American følger nå etter med B757 ops til Newcastle i England. Når Delta også følger etter med satsning på Berlin, Kiev, København... Så vil det snart være vanskelig for SAS å sitte å se konkurrentene spise seg inn på markedet i Skandinavia, uten å foreta seg noe.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Siv Meisingseth sier i en kommentar at de satser på å få nordmenn til å fly via CPH til New York.Det blir jo enkelt når en konkurrent flyr direkte...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Göteborg med omnejd har ca 800 000 invånare, dessutom är många stora svenska företag baserade där.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har CO mange nok 757 til å fortsette denne ekspansjonen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg tror hovedproblemet fortsatt er fagforeningene (pilot / cabin) som ikke vil lempe på kravene. Synes som de heller vil la SAS gå belly up enn å justere sine krav i henhold til den reelle konkurranse situasjonen. Meget beklagelig for de reisende i Skandinavia og for de av de ansatte som ønsker å videreutvikle SAS Airline. Et annet vesentlig problem for SAS Airlines er at de må forholde seg til meget kostbare kontrakter med interne leverandører som SGS og STS. Umulig å overleve som flyselskap med de monopolprisene SGS og STS opererer med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
De skal overta 10 ex-ATA 753'ere tror jeg, ihvertfall 07, noe som muligens frigjør noen av dagens 752'ere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
12 ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair med sommerrute til San Francisco - Og andre økninger S17 | Someone | Flyforum | 6 | 10-10-2016 13:55 |
Luftige planer om ny stor flyplass i syd Sverige | MartinL | Flyforum | 4 | 18-03-2010 12:11 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |
Danmark+Sverige vil presse Norge | Hurum | Flyforum | 22 | 24-09-2006 23:48 |
Easyjet i Norge og Sverige | jb1 | Flyforum | 7 | 23-09-2004 11:34 |