![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Turnaround 2005:
SAS sparker 160 i Sverige 160 ansatte i SAS-Sverige har fått varsel om oppsigelse. De fleste av disse er administrativt ansatte ved hovedkontoret i Frøsundavik - og på Arlanda. http://www.boarding.no/art.asp?id=18194 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Hei ![]() Synd for de som blir rammet. Men det er nå engang slik at SK har altfor mange ansatt i administrasjon. Papirflyttere for å si det på en annen måte. Et flyselskap består av flymaskiner, crew og et støtteapparat for dette. M.a.o minst mulig administrasjon. Dette har SK ikke forstått før det nesten var for sent. De kunne ta seg råd til dette da det florerte med høytbetalende C klasse pax. Men slik er ikke verden lenger.......
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,402
|
![]()
Tror nok Sverige og Danmark har mye å lære fra Norge...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Tror nok Sverige og Danmark har mye å lære fra Norge...
Den må du forklare litt nærmere. Mener du Norge er mer effektiv og eller har mindre admin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,402
|
![]()
Ja til begge deler...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det er nok salgsavdelingen som kommer til å merke det mest. Med et så enkelt produkt som SAS (og SAS Braathens) nå selger, er det ikke behov for så mange selgere som det har vært tidligere. Med mindre rabatter til storkundene - nå er jo prisene til alle satt kraftig ned - trenger man ikke like mange som "wheeler og dealer" (eller spiller golf og drikker champagne).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,402
|
![]()
Og ikke serveres det annet enn kaffe/te til de som betaler full pris heller...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Er det derfor aksjekursen på SAS spratt opp idag. Er det slik de skal få hodet over vannet med å sparke folk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,781
|
![]()
Aksjekursen på SAS lå da bortimot dønn stabilt i dag, steg kanskje med 50 øre eller noe sånt fra i går, har ikke sjekket nøyaktig.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
... ned 2.00SEK (-2.33%) til 83,75SEK
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
"Tror nok Sverige og Danmark har mye å lære fra Norge..."
Klarer ikke helt å slippe denne formuleringen. SAS har jo selv benschmarked SASDK mot SASNO. Danskene opererer flyene billigere enn nordmennene gjør. Konkuransen ut av CPH er en helt annen enn i Norge. Ta en titt og se hvilke LCC som flyr ut av CPH. En hel drøss. Hva har vi i Norge? Norwegian! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,402
|
![]()
Det er jo i Norge SAS tjener penger...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Jupp. Kua har rett. Cost per ASK ligger lavere for SAS DK enn for SAS Braathens.
Grunnen til at SAS Braathens "leverer" er først og fremst at man har en enklere konkurransesituasjon i Norge. Og sammenligner man konkurransen med Sverige er det enda større forskjell, for i SE har man direkte "suicidale" flyselskaper.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,402
|
![]()
...venter i spenning!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Jeg tror at både SASBRaathens, SAS DK, SAS SE, SAS Intercont og ADM over der igjen har en lang vei å gå før man er ferdige med spareprogrammene.
Utfordingene er mange, men det som er sikkert er at organisasjonene er for topptunge sammenlignet med nye konkurrenter. Det er rett og slett for mange mennesker som ikke er i direkte produksjon nært kunden/passasjeren. Det er heller ikke nok å bare se på antall hoder, da det handler mye om å gjøre tingene på bedre og mer kostnadseffektive måter enn hva man har lagt seg til de siste 30-40 år. Både org.modell og struktur er for byråkratisk og tungrodd. Det som spesielt fagforeningene burde ta inn over seg er at det eneste som vil være konstant i årene framover er ENDRING og produktivitetsforbedring. Dette vil gjelde både operative og ikke minst i administrative ledd av SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Farmer, du har helt rett. Problemet er motivasjon. Hvis man skal brette opp armene og klare dette må ledelsen vise at det er arbeiderne i selskapet man vil satse på, ikke konkurentene. Flere og flere arbeidsplasser overføres til tidligere konkurenter og ledelsen har problemer med å formidle hvor veien går videre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Kan noen nå bekrefte at BUSK kabinen er den mest effektive blant SK-selskapene (og hele SAS group )? /G |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Location: Uppsala, Sweden
Posts: 137
|
![]()
Jeg vet ikke hvem som er mest effektiv! Men det er svenskene som er billigst i fölge ledelsen i Sverige! De har det ikke bra de svenske som jobber i cabinen! Det er noen jävlige dager de har!! Jeg har flere eksempler på nonen jävlige dager(slinger) som de har. Danskene har rene ferien i forhold, men så har de jo en fagforening som jobber litt vel for mye for dem da!! Cabinen i STO er tilsluttet HTF og det er jo bare räva!! Jeg kan ikke forstå at CAU får lov å holde på ¨å den måten de gjör!! De underminerer jo hele selskapet!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS sparker nye 67 piloter? | Tally-Ho | Flyforum | 2 | 09-06-2009 01:11 |
SAS sparker 200 ansatte på Kastrup | MartinL | Flyforum | 11 | 27-01-2009 10:45 |
SAS sparker piloter | MartinL | Flyforum | 1 | 29-08-2008 11:06 |
SAS setter fly på bakken og sparker ansatte | Bizflyer | Flyforum | 4 | 29-04-2008 10:17 |
Sparker toppsjefen i SAS Braathens | LCH78 | Flyforum | 34 | 14-06-2006 17:06 |