![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
I følge hovedoppslaget til NRK1 Dagsrevyen idag er enkelte piloter i SAS Braathens ikke på talefot og har meget dårlig arbeidsmiljø. Det dreier seg selvsagt om integreringen SAS og Braathens-piloter.
Luftfartstilsynet er koplet inn i saken...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Har selv hørt folk på SGS trafikk fortelle om delayer da cockpit crew diskuterer som baaaaaaare det der fremme
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Og her er linken fra nrk.no.
Man skulle ikke tro at dette er voksne respektable mennesker egentlig. Hvorfor i all verden ikke bare konsentrere seg om å fly ( så mye som mulig) og se framover istedet for å grave i gammel uenighet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
...vel det ikke noe nytt, hadde en god venninde som jobbet med Braathens Crew Schedule.....og paa slutten av 80 tallet hadde BU en Kaptein og en annen pilot som absolutt ikke ville fly sammen, det gikk saa langt at den ene sykmeldte seg i det oeyeblikk han saa den andre i cockpit....med foelge at avgangen ble innstillt......
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette er ikke bare en "krangel mellom piloter", men manifestering av alvorlig forskjell mellom to bedriftskulturer. For den yngre garde kan det nok virke tåpelig at gammel historikk skal kunne påvirke dagens operasjoner.
Da jeg startet i SK for 30 år siden var det fortsatt vondt blod pga at 30 år tidligere ble BU's opparbeidede ruter ute i verden tildelt SK, av politikere som skulle ha et skandinavisk internasjonalt selskap. Kultur "sitter i veggene". Da ny terminal på FB kom i 1964 fikk BU og SK crewsenter i hver sin ende av bygningen. Crew var ikke på hils. Isfront de 20 årene jeg var der, og den er tydeligvis fortsatt til stede selv om noen tror at "voksne mennesker" bla-bla. Så skal altså blårussen tvinge dem sammen for å få synergieffekt og spare noen kroner. Har spent ventet på D-dagen og fikk mine mistanker bekreftet. Tror det kan koste mer på sikt å ha samschedulering enn å ha dem hver for seg. Kommer til å bruke DY hvis BUSK-ledelsen ikke "tar rev i seila". Guds lykke at LT nå er ledet av en som kjenner historikken. ![]()
![]() |
#8 | |||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Antar det ikke var morsomt ment siden du brukte utropstegn og ikke smileys...men heller latterliggjøring av mitt innlegg. Med forbehold om at du mente noe annet da. Men for dem som jobber i SAS Braathens er nok dette langt mer alvorlig ja....noe som en helt klart fikk inntrykk av i innslaget på NRK. ANX har tydeligvis skjønt det - og mitt innlegg TAKK!! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Såååda, jeg tolket dc-8-63 sitt svar som ubetenkt flåsete morsomhet av en som ikke forstår problemet. Ville blitt applaudert i alle andre tråder.
De som har stirret et "bygdedyr" i hvitøyet kan få lov å grøsse. Syntes å merke at han fra ledelsen som ble intervjuet i Dagsrevyen endelig hadde skjønt at dette ikke var noen småkrangel, ja. Skulle ikke forundre meg om det ble slått revers i denne saken. Historien sitter ubønnhørlig fast i veggene... ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Omstilling, det er fali det!
Det er tydelig at en av arbeidslivets viktigste naturlover ikke har nådd helt frem i cockpit i SAS og Braathens / SAS Braathens maskinene - det eneste som er konstant er FORANDRING. Det går ikke å hermetisere en tilstand og stilltiende konstatere at slik er det bare. Jeg kommer i hug en liten blekke Janne fikk sørget for å dele ut i SAS' smiletid - 10 eller var det 20 måter å si nei på? Mange av frasene med forklaring var riktig kostelige, men to av dem har blitt klassiske for meg: 1. Nei, det har vi ikke prøvd før! Og nummer to var en logisk konsekvens av den første: 2. Nei, det har vi prøvd før! Vet ikke hvilken begrunnelse til NEIene i denne sammenheng er, men går det ikke å prøve å forholde seg sivilisert overfor hverandre. Bedriftskultur vil alltid variere mellom forskjellige selskap, derfor er det viktig å overføre det positive delene fra begge selskap til den nye enheten. Det kan ikke bare være "hatet" til det andre selskapet som var det eneste "positive" en hadde. Enhver forandring forutsetter at det er en TRYGGHET i organisasjonen(e), og derfor var det kanskje ikke det smarteste trekket fra SAS å ikke sidestille de flygende i de to selskaper og derved kreere en lillebror. Jeg har blitt gjort oppmerksom flere ganger at flygende personell som feilet på SAS' psyko-test, fikk jobb i Braathens etter å ha fått avslag fra SAS. Jeg tror absolutt det ikke er tilfelle at det bare er FLINKE og SNILLE i SAS og de DÅRLIGE og KRANGLEVORNE i Braathens. Når man sammenligner historiske resultater som punktlighet, sikkerhet, service, utnyttelse av personell, ........ er det ikke store forskjeller mellom de selskapene. Sa noen ulike? Har ikke hatt så mye kontakt med de flyvende - unntatt de av dere som har våget seg på Fly&Vin-treffene, forumdeltakere som jeg mistenker styrer stikka, flygende jeg har pratet med i felles venten på innkommende fly eller når jeg sittet i cockpit på klapp. Gjennomgående har alle vært kjempehyggelige og spennende samtalepartnere - noen har riktignok hatt større ego enn andre, men hvor finner du ikke det. Så kan dere gå dypere inn i diskusjonen - jeg har sagt mitt ![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Uff....dette var cocpit, så kommer cabin, så OPS-center.....Tror dette blir en tøff høst for alle. Hjelper ikke med superpositive ledere hvis de ikke klarer å spre det nedover i rekkene.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er klart dette ikke blir lett, eller heller umulig vil jeg nesten si.
For kabinen sin del er ikke f.eks ikke felles/harmoniserte arbeidstids og lønnsavtaler på plass, forhandlingene strandet i Mars/April og er vel lagt døde ?. Dette er så klart et av de store frustrasjonsmomentene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja det er ennå ikke felles/like avtaler for BU og SK crew, og forhandlingene brøt sammen. Kabinforeningene i SK og BU har vel det som forsiktig kan kalles en uenighet.
Jeg tror sjansene er ganske store for at det blir både aksjoner og kanskje streiker framover....dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Hei! Det er sågar så ille at cabin crew fra SK og BU ikke setter seg i samme vogn på flygtoget ![]()
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja har hørt at det er ganske ille dessverre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
At det er uenigheter mellom de forskjellige grupperingene er ikke noe nytt, men dette gjelder i all hovedsak at vi har forskjellige avtaler, og at det ikke er oppnådd en enighet med selskapsledelsen. Å fly sammen i samme kabin, og etter jobbperioden så har den ene 2 eller 3 dager fri, og den andre 4. Det gir ikke et godt arbeidsmiljø. Men de aller aller fleste er voksne og oppegående personer, så vi klarer å skille mellom person og sak. Myk på person, hard på sak. Kjenner meg overhodet igjen i denne beskrivelsen at vi setter oss i forskjellige vogner på flytoget. Ingen regel uten unntak, men her er det nok litt mye fantasi/rykter ute og går. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er etpar ting jeg ikke forstår her, en av dem er hvordan man skal la være å gjennomføre sammenslåingen. I så fall må man vel gå tilbake til å ha to separate selskaper?
Uansett så vil dette, om det fortsetter, være en gavepakke til Norwegian. Ansatte som opplever et dårlig arbeidsmiljø vil på et eller annet tidspunkt vise det utad, og en servicebedrift (som SAS Braathens i stor grad oppfattes som) vil rammes hardt.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Norwegian kan jo helle rikek ha verdens beste arbeidsmiljø om det stemmer at sykefraværet er så høyt som 25% som ble nevnt i en annen tråd (ikke bekreftet!!). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er soleklart at dette er ledelsens ansvar. Jeg har selv vært mellomleder i noen bedrifter og jeg har vært igjennom to sammenslåinger. Den ene gikk fryktelig galt, mens den andre gikk bare "dårlig". I begge tilfellene forsto ikke toppledelsen hvor viktig MENNSKENES OPPLEVELSER av sitt egenverd er. Dette handler IKKE bare om frykt for forandringer, frykt for oppsigelse osv. Det handler om hvilket menneskeverd man føler at ledelsen har ovenfor meg.
Etter at SK og BU ble samme sak har det hele tiden vært klart at SK ser på BU som "lillebror", men ledelsen forstår ikke at BU-folk ikke liker dette. Hva tror dere gjengen på Soria Moria tenker mest på om dagen? Er det NATO og oljeleting i Barentshavet? Nei!!! De tenker mest på at "nå må vi være tre like partnere som sammen skal lage et felleskap som skal bli bra". Dersom Jens Stoltenberg begynner å gi knøttsmå bittesmå signaler om at "AP er sjefen - dere i SP og SV får bare følge mine ordre" så går det skeis åp få minutter. Dette er delikate saker som har med følelser å gjøre. I SK-ledelsen har man ikke forstått dette (mulig de innser det nå, men det er alt for sent). Å få en lykkelig utgang på dette tror jeg er nærmest umulig. Det er fryktelig å si det, men når ledelsen har satt selskapet i en slik håpløs situasjon er det nok utelukkende "bøddelmetoder" som fungerer. Da blir det kanskje streiker og helt sikkert enorme mengder med sure miner. Dersom noen klarer å ro dette godt i land der alle kommer ut og føler seg som vinnere i et nytt og spennende felleskap så skal jeg ta av meg den hatten jeg ikke har i dyp respekt og ærbødighet. Dette er en sak som bør inn i management-lærebøkene under tittelen "Slik går det når det går galt". Geir |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kostbar krangel ob på VS | krølle | Flyforum | 0 | 28-10-2010 00:05 |
EZY og FR's sjefer i krangel | krølle | Flyforum | 5 | 13-02-2010 23:06 |
Lofoten-krangel | AirbusTrond | Flyforum | 9 | 15-07-2009 22:16 |
Åpen krangel mellom pilotene | X-BU | Flyforum | 16 | 27-01-2006 23:47 |