![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Inspireret af morgentrådene (http://forum.flyprat.no/showpost.php...3&postcount=21) i weekenden er her et par tanker omkring SAS' brug af crew på IC og fremtidig brug:
Selvom jeg egentligt godt vidste det, så var det alligevel lidt overraskende og en tankevækker, at læse at SAS sender norsk og svensk crew til DK for at afholde deres standby-vagter. Vagter der burde være dækket af dansk crew, der kunne afholde denne standby hjemme og dermed ikke koster diæter og hotel eller for den sags skyld passiv overførsel. Desuden ville det ikke når så ofte være nødvendigt at tilkalde en standby, hvis flightdeck starter på hjemmebase fremfor at bruge arbejdstid på passiv overførsel. Med tanke på fremtiden med IC fra både OSL, ARN og CPH må det være logisk at også IC har egne baser så norsk crew udelukkende flyver ud af OSL, svensk crew fra ARN og dansk crew fra CPH. At SAS betaler for diæter, hotel, passiv overførsel m.v. for at flyve nordmænd og svenskere til CPH må jeg indrømme at jeg opfatter som direkte dumt og spild af penge. Med tanke på den store fokus, der er på at spare penge må det også være på tide at disse særregler for visse personalegrupper afskaffes snarest muligt. Såvidt jeg er orienteret, så flyver svenske CA'er idag ud af ARN, mens norske bliver fløjet til CPH og ARN. Danske CA flyver udelukkende fra CPH. På flightdeck er der vel fælles lister, så alle flyver fra alle destinationer. I min verden er det direkte hul i hovedet at sådanne aftaler skal koste virksomheden så mange penge til diæter, hoteller m.v. når man har crew på alle baser. Og taget i betragtning at der fremover kommer IC fra alle skandinaviske hovedstæder er det vel på tide at SAS får gjort op med disse fordyrende aftaler - og ikke mindst at fagforeningerne indser at det er unødige ekstra omkostninger de pådrager deres arbejdsgiver. Er der nogen der ved hvad planerne er når der startes IC fra OSL? Har SAS allerede planer om at have landebaser og spare disse spildte penge? Er det ikke på tide at SAS og fagforeningerne finder ud af at folk flyver den produktion, der nu engang er på deres hjemmebaser og ikke bruger store beløb på passiv overførsel, diæter, hoteller m.v.?
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det är även ganska på svenska CA anställda på SAS DK med bas CPH.
Förmodligen är det många av dessa svenska CA som bemannar SK IC från CPH. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Ikke så overraskende at det er svensker på København basen, da. Antar det er mange som bor i Malmø/Skåne-området som jobber på Kastrup.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Min kritik går på de folk som har base andre steder end der hvor de flyver IC fra - f.eks. crew med base i ARN og OSL som flyves passivt til CPH.
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Vel, nå koster ikke passiv overførsel SAS noen ting som helst i kroner og øre, med mindre man setter av betalende pax. Før det, så blir jumpseats også brukt i stor utstrekning på bekostning av ID pax.
AT CC kan unnvære hotellovernattingen før IC tjeneste er heller ikke umulig, det går om sommeren viser det seg. Det vil redusere per diem utgiftene betydelig. Nå viser det seg at SAS allerede er i ferd med å skvise OSL-EWR-OSL ut av markedet ved at man ikke tilbyr videre connections fra EWR. Kun via CPH og ARN. Det beviser at SAS ikke har ment at den nye ruten ikke skal overleve, men legges ned med henvisning til at det ikke er marked for IC fra OSL i SAS regi. Men de vil helst at norsk kabin skal gå med på å kun fly IC fra OSL. Etter en nedleggelse vil man effektivt ha fjernet norsk kabin fra IC. Nå har imidlertid NKF en skriftlig avtale med SAS om å fly hele IC rutenettet, og i sakens anledning har NKF oversendt det hele til sin advokat. IC er i utgangspunktet norske arbeidsplasser, som via Konsortieavtalen ,som ligger til grunn for SAS opprettelse, er fordelt på dansker og svensker samt nordmenn etter en gitt nøkkel. På et møte med NKF nylig, hevdet Dueholm at dersom den norske kabinforeningen ikke gikk med på SAS planer, så vil man legge ned OSL-EWR så fort som mulig! Ble opprettelsen av OSL-EWR-OSL fattet med hensyn til de kabinansatte eller på økonomisk forsvarlig grunnlag? Eg berre spyr! Forøvrig, så jobbes det blant våre Pandionkunder med å få tilbake en representativ skandinavisk fordeling av cabin crew på IC. Mange er gått lei av rene danske besetninger ettersom det faktisk er kulturforskjeller mellom svenske, norske og dansker. Og det fører til irritasjon blant noen av våre fremste kunder. Skal man drive et skandinavisk selskap, så må man ta den ekstra kostnaden.
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]()
Som passasjer, har jeg alltid syntes at dansk cabin er mindre hyggelige crew enn svenske og norske. Det har ikke noe med kulturforskjeller å gjøre. De danske opptrer hovne og mindre serviceinnstilt enn hva de to andre nasjonalitetene gjør. Derfor er det en fordel at de ikke finnes rent dansk cabin crew.
Også på europeiske ruter, var det en skuffelse å komme inn i flyet, og oppdage at turen til London var med dansk cabin. Og hva jeg har hørt fra de som selv jobber ombord, så jobber de danske ikke så godt sammen med svenske / norske, mens svensker og nordmenn jobber bra sammen. Men det kan jo ha noe med at de danske besetningsmedlemmene i alle år har presset bolaget med stadige streiker og nye krav. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Tror vi skal passe på med ikke at se spøgelser der ikke eksisterer. I dagens marked er der vel ikke nogen der starter en IC-rute op uden at have ambitioner om at den skal lykkes. At de ansatte ser det som et værktøj for at skade deres vilkår synes jeg siger en del om samarbejdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager.
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 17-01-2011 at 11:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Personligt er jeg af den opfattelse at nationaliteten ikke spiller nogen rolle. Jeg er dansk, bor i Sverige med norsk svigermor og private venner fra alle disse lande. Og af samme grund flyver jeg gerne med både danskere, nordmænd og svenskere i kabinen - eller for den sags skyld en blanding af alle, hvis det ikke fordyrer min billet - hvilket det jo så desværre gør idag. Hvis jeg idag flyver CPH-ARN-ORD er der jo heller ikke danskere i kabinen, hvilket for mig er helt fint. Hvis argumentet med at Pandion-kunder vil have blandet crew, så skal der jo også flyves danskere til OSL og ARN. Bortset fra det så har jeg svært ved at tro det skulle være et større issue, som vil have indflydelse på SAS indtjening. Min kritik går på de ekstra omkostninger SAS har ved at skulle flytte rundt på crew og lade folk flyve ud af baser som ikke er deres hjemmebase. Hvis man skal være konkurrencedygtig, så er man nødt til at minimere omkostningerne - noget man bl.a. kan gøre ved at lade crew producere den produktion der er fra deres hjemmebase. Hvis man så vil flyve noget andet kan man jo søge om en anden base og selv betale for de ekstra omkostninger i form af standby-rum, passiv-overførsel, diæter m.v. der er ved det. Fair nok at der er gamle aftaler der betyder at nordmænd skal flyves til ARN eller CPH for at flyve IC, men mit spørgsmål gik faktisk ud på om det ikke var på tide at få afsluttet disse forældede aftaler og om fagforeningerne ikke burde indse at det er en unødig stor ekstra omkostning at pådrage arbejdsgiver. Det må være vigtigere at SAS kan drive en optimal forretning fremfor at crew får lov at flyve de ruter de helst vil iht nogle gamle aftaler, som ikke er tidssvarende ift. rentabilitet i forretningen. Vil man f.eks. tilsvarende passivt overføre dansk crew til OSL for at flyve 907/908? Noget der umiddelbart kun vil være rimeligt hvis norsk crew flyver i DK - men ikke desto mindre vil være tåbeligt ud fra en økonomisk betragtning. I min verden er det et levn fra fortiden at skulle flytte rundt på crew på denne måde pga. nogle gamle aftaler. På samme måde som den fælles senioritetsliste på flightdeck også koster SAS en formue i omskolinger m.v. fremfor at omskole folk ud fra behov. Et eksempel her er de fyrede som var checked ud på CRJ, som skulle erstattes af andre der skulle omskoles til CRJ - hvorefter der igen skulle omskoles nogle for at dække "hullerne" efter dem. Nu er der nogen tidligere CRJ-piloter på vej tilbage igen, som så måske ender med at skulle skoles til en helt tredje flytype til den tid. Noget der i virkeligheden betyder 3 typeratings per person hvor kun en var nødvendig. Generelt er jeg af den opfattelse at både SAS og ansatte må indse at de gode tider er forbi og at man producerer den produktion der er på sin hjemmebase. Er der overtallighed her, så kan man tilbydes en anden base indtil der måske igen bliver ledigt på hjemmebasen. I min verden er det eneste rigtige og logiske at nordmænd flyver ud af Norge, svenskere ud af Sverige og danskere ud af Danmark. Eller har hjemmebase det sted de flyver fra.
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 17-01-2011 at 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ellers så produserer vel de norske CC ganske heftig dagen før og ender opp CPH, og er etter det jeg har hørt billigere en DK CC, men dyrere en SE CC. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 17-01-2011 at 12:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er rigtigt at de norske cabin-crew producerer dagen før IC og det er vel heller ikke der det er dyrest for SAS at have disse særordninger. Men at sende norske/svenske piloter på hotel i CPH i 5 dage med diæter m.v. for at sidde standby er i min verden ikke logisk når man har danskere, der kan sidde standby hjemme uden disse omkostninger og være fremme på 60 min. Når man så starter IC op fra OSL, så er det vel også passende at OSL-baserede CA'er producerer tilsvarende mindre fra andre baser - alternativt ville de øvrige baser jo også skulle have en del af OSL-produktionen. Noget der som sagt i min verden ville være tåbeligt.
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 17-01-2011 at 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det vil naturligvis tage noget tid at få rettet forretningen ind til at være mest rentabel, men en start kunne jo være at man fremadrettet udelukkende omskoler folk til produktionsbehovet på hjemmebaserne - eller alternativt tilbyder "nye" på typen at de må skifte base for at kunne flyve typen.
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Om man skal legge inn slike krav som FlyHi indikerer så "gleder" jeg meg til SAS finner ut at de må begynne å flytte f.eks. CC rundt til andre baser enn der de i dag er basert for å møte vekst i andre deler av trafikken (helt hypotetisk: mer trafikk i/fra Norge både domestic og europeisk, og mindre i Danmark. Ergo, krav til at de som skal fortsette å fly som CC må flytte på seg fra CPH til TRD eller BGO eller noe slikt). Ja, ja. Vil man ha bråk så får man det sikkert...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flymodeller til salg :-) ( har brug for penge) | EKCHSpotter2 | Samlerhjørnet | 2 | 12-03-2012 18:10 |
Crew mangel i SAS N? | Merrilfield | Flyforum | 18 | 01-07-2010 22:11 |
Brug dog hele runwayèn | sk931 | Flyforum | 1 | 21-02-2008 17:24 |
Billund: Brug os - vi har ingen køer | Bll spotter | Flyforum | 0 | 06-07-2006 13:52 |
Bilder på SAS Crew | Savipix | Flyforum | 7 | 21-03-2005 21:52 |