Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-01-2011, 10:17   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

SAS SAS' brug af crew på IC

Inspireret af morgentrådene (http://forum.flyprat.no/showpost.php...3&postcount=21) i weekenden er her et par tanker omkring SAS' brug af crew på IC og fremtidig brug:

Selvom jeg egentligt godt vidste det, så var det alligevel lidt overraskende og en tankevækker, at læse at SAS sender norsk og svensk crew til DK for at afholde deres standby-vagter. Vagter der burde være dækket af dansk crew, der kunne afholde denne standby hjemme og dermed ikke koster diæter og hotel eller for den sags skyld passiv overførsel. Desuden ville det ikke når så ofte være nødvendigt at tilkalde en standby, hvis flightdeck starter på hjemmebase fremfor at bruge arbejdstid på passiv overførsel.

Med tanke på fremtiden med IC fra både OSL, ARN og CPH må det være logisk at også IC har egne baser så norsk crew udelukkende flyver ud af OSL, svensk crew fra ARN og dansk crew fra CPH. At SAS betaler for diæter, hotel, passiv overførsel m.v. for at flyve nordmænd og svenskere til CPH må jeg indrømme at jeg opfatter som direkte dumt og spild af penge.

Med tanke på den store fokus, der er på at spare penge må det også være på tide at disse særregler for visse personalegrupper afskaffes snarest muligt.

Såvidt jeg er orienteret, så flyver svenske CA'er idag ud af ARN, mens norske bliver fløjet til CPH og ARN. Danske CA flyver udelukkende fra CPH. På flightdeck er der vel fælles lister, så alle flyver fra alle destinationer.

I min verden er det direkte hul i hovedet at sådanne aftaler skal koste virksomheden så mange penge til diæter, hoteller m.v. når man har crew på alle baser. Og taget i betragtning at der fremover kommer IC fra alle skandinaviske hovedstæder er det vel på tide at SAS får gjort op med disse fordyrende aftaler - og ikke mindst at fagforeningerne indser at det er unødige ekstra omkostninger de pådrager deres arbejdsgiver.

Er der nogen der ved hvad planerne er når der startes IC fra OSL? Har SAS allerede planer om at have landebaser og spare disse spildte penge?

Er det ikke på tide at SAS og fagforeningerne finder ud af at folk flyver den produktion, der nu engang er på deres hjemmebaser og ikke bruger store beløb på passiv overførsel, diæter, hoteller m.v.?
Old 17-01-2011, 10:27   #2
L-1011
ScanFlyer Molded

Default Re: SAS' brug af crew på IC

Det är även ganska på svenska CA anställda på SAS DK med bas CPH.
Förmodligen är det många av dessa svenska CA som bemannar SK IC från CPH.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 10:32   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Ikke så overraskende at det er svensker på København basen, da. Antar det er mange som bor i Malmø/Skåne-området som jobber på Kastrup.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 11:00   #4
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Ikke så overraskende at det er svensker på København basen, da. Antar det er mange som bor i Malmø/Skåne-området som jobber på Kastrup.
Der er mange svenskere på CPH-basen og de har netop base i CPH og koster derfor ikke SAS yderligere i form af diæt, passiv-overførsel, hotel m.v. De ligger på samme omkostningsniveau som alle andre der har base samme sted.

Min kritik går på de folk som har base andre steder end der hvor de flyver IC fra - f.eks. crew med base i ARN og OSL som flyves passivt til CPH.
Old 17-01-2011, 11:18   #5
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Vel, nå koster ikke passiv overførsel SAS noen ting som helst i kroner og øre, med mindre man setter av betalende pax. Før det, så blir jumpseats også brukt i stor utstrekning på bekostning av ID pax.
AT CC kan unnvære hotellovernattingen før IC tjeneste er heller ikke umulig, det går om sommeren viser det seg. Det vil redusere per diem utgiftene betydelig.

Nå viser det seg at SAS allerede er i ferd med å skvise OSL-EWR-OSL ut av markedet ved at man ikke tilbyr videre connections fra EWR. Kun via CPH og ARN. Det beviser at SAS ikke har ment at den nye ruten ikke skal overleve, men legges ned med henvisning til at det ikke er marked for IC fra OSL i SAS regi. Men de vil helst at norsk kabin skal gå med på å kun fly IC fra OSL. Etter en nedleggelse vil man effektivt ha fjernet norsk kabin fra IC. Nå har imidlertid NKF en skriftlig avtale med SAS om å fly hele IC rutenettet, og i sakens anledning har NKF oversendt det hele til sin advokat. IC er i utgangspunktet norske arbeidsplasser, som via Konsortieavtalen ,som ligger til grunn for SAS opprettelse, er fordelt på dansker og svensker samt nordmenn etter en gitt nøkkel. På et møte med NKF nylig, hevdet Dueholm at dersom den norske kabinforeningen ikke gikk med på SAS planer, så vil man legge ned OSL-EWR så fort som mulig! Ble opprettelsen av OSL-EWR-OSL fattet med hensyn til de kabinansatte eller på økonomisk forsvarlig grunnlag? Eg berre spyr!

Forøvrig, så jobbes det blant våre Pandionkunder med å få tilbake en representativ skandinavisk fordeling av cabin crew på IC. Mange er gått lei av rene danske besetninger ettersom det faktisk er kulturforskjeller mellom svenske, norske og dansker. Og det fører til irritasjon blant noen av våre fremste kunder. Skal man drive et skandinavisk selskap, så må man ta den ekstra kostnaden.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 11:23   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Nå viser det seg at SAS allerede er i ferd med å skvise OSL-EWR-OSL ut av markedet ved at man ikke tilbyr videre connections fra EWR. Kun via CPH og ARN.
Jeg klarte fint å booke SAS LAX-EWR-OSL gjennomgående (LAX-EWR er på SK code-share med CO) så det stemmer ikke helt at man ikke får connection på SK907/908
Old 17-01-2011, 11:33   #7
SBT
ScanFlyer Silver

Som passasjer, har jeg alltid syntes at dansk cabin er mindre hyggelige crew enn svenske og norske. Det har ikke noe med kulturforskjeller å gjøre. De danske opptrer hovne og mindre serviceinnstilt enn hva de to andre nasjonalitetene gjør. Derfor er det en fordel at de ikke finnes rent dansk cabin crew.
Også på europeiske ruter, var det en skuffelse å komme inn i flyet, og oppdage at turen til London var med dansk cabin. Og hva jeg har hørt fra de som selv jobber ombord, så jobber de danske ikke så godt sammen med svenske / norske, mens svensker og nordmenn jobber bra sammen. Men det kan jo ha noe med at de danske besetningsmedlemmene i alle år har presset bolaget med stadige streiker og nye krav.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 11:35   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg klarte fint å booke SAS LAX-EWR-OSL gjennomgående (LAX-EWR er på SK code-share med CO) så det stemmer ikke helt at man ikke får connection på SK907/908
Forsøgte at søge OSL-MIA via EWR og første søgning gav fin connection med SK907/908 og videre med CO. Så det ser på ingen måde ud til at SAS ikke tilbyder videre connection fra EWR.

Tror vi skal passe på med ikke at se spøgelser der ikke eksisterer. I dagens marked er der vel ikke nogen der starter en IC-rute op uden at have ambitioner om at den skal lykkes. At de ansatte ser det som et værktøj for at skade deres vilkår synes jeg siger en del om samarbejdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

Last edited by FlyHi; 17-01-2011 at 11:58.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 11:57   #9
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by sbtagent View Post
Som passasjer, har jeg alltid syntes at dansk cabin er mindre hyggelige crew enn svenske og norske. Det har ikke noe med kulturforskjeller å gjøre. De danske opptrer hovne og mindre serviceinnstilt enn hva de to andre nasjonalitetene gjør. Derfor er det en fordel at de ikke finnes rent dansk cabin crew.
Også på europeiske ruter, var det en skuffelse å komme inn i flyet, og oppdage at turen til London var med dansk cabin. Og hva jeg har hørt fra de som selv jobber ombord, så jobber de danske ikke så godt sammen med svenske / norske, mens svensker og nordmenn jobber bra sammen. Men det kan jo ha noe med at de danske besetningsmedlemmene i alle år har presset bolaget med stadige streiker og nye krav.
Ja sådan kan man jo se verden meget forskelligt. Personligt har jeg haft gode oplevelser med alle nationaliteter ombord på SAS, men de par gange jeg har oplevet hovne Pursere med dårlig serviceindstilling har det faktisk været nordmænd på IC - og endda på C-klasse. Det vælger jeg at se på som en tilfældighed, da man kan finde både gode og dårlige eksempler i alle lande.

Personligt er jeg af den opfattelse at nationaliteten ikke spiller nogen rolle. Jeg er dansk, bor i Sverige med norsk svigermor og private venner fra alle disse lande. Og af samme grund flyver jeg gerne med både danskere, nordmænd og svenskere i kabinen - eller for den sags skyld en blanding af alle, hvis det ikke fordyrer min billet - hvilket det jo så desværre gør idag. Hvis jeg idag flyver CPH-ARN-ORD er der jo heller ikke danskere i kabinen, hvilket for mig er helt fint.

Hvis argumentet med at Pandion-kunder vil have blandet crew, så skal der jo også flyves danskere til OSL og ARN. Bortset fra det så har jeg svært ved at tro det skulle være et større issue, som vil have indflydelse på SAS indtjening.

Min kritik går på de ekstra omkostninger SAS har ved at skulle flytte rundt på crew og lade folk flyve ud af baser som ikke er deres hjemmebase.

Hvis man skal være konkurrencedygtig, så er man nødt til at minimere omkostningerne - noget man bl.a. kan gøre ved at lade crew producere den produktion der er fra deres hjemmebase. Hvis man så vil flyve noget andet kan man jo søge om en anden base og selv betale for de ekstra omkostninger i form af standby-rum, passiv-overførsel, diæter m.v. der er ved det.

Fair nok at der er gamle aftaler der betyder at nordmænd skal flyves til ARN eller CPH for at flyve IC, men mit spørgsmål gik faktisk ud på om det ikke var på tide at få afsluttet disse forældede aftaler og om fagforeningerne ikke burde indse at det er en unødig stor ekstra omkostning at pådrage arbejdsgiver.

Det må være vigtigere at SAS kan drive en optimal forretning fremfor at crew får lov at flyve de ruter de helst vil iht nogle gamle aftaler, som ikke er tidssvarende ift. rentabilitet i forretningen.

Vil man f.eks. tilsvarende passivt overføre dansk crew til OSL for at flyve 907/908? Noget der umiddelbart kun vil være rimeligt hvis norsk crew flyver i DK - men ikke desto mindre vil være tåbeligt ud fra en økonomisk betragtning.

I min verden er det et levn fra fortiden at skulle flytte rundt på crew på denne måde pga. nogle gamle aftaler. På samme måde som den fælles senioritetsliste på flightdeck også koster SAS en formue i omskolinger m.v. fremfor at omskole folk ud fra behov.

Et eksempel her er de fyrede som var checked ud på CRJ, som skulle erstattes af andre der skulle omskoles til CRJ - hvorefter der igen skulle omskoles nogle for at dække "hullerne" efter dem. Nu er der nogen tidligere CRJ-piloter på vej tilbage igen, som så måske ender med at skulle skoles til en helt tredje flytype til den tid. Noget der i virkeligheden betyder 3 typeratings per person hvor kun en var nødvendig.

Generelt er jeg af den opfattelse at både SAS og ansatte må indse at de gode tider er forbi og at man producerer den produktion der er på sin hjemmebase. Er der overtallighed her, så kan man tilbydes en anden base indtil der måske igen bliver ledigt på hjemmebasen.

I min verden er det eneste rigtige og logiske at nordmænd flyver ud af Norge, svenskere ud af Sverige og danskere ud af Danmark. Eller har hjemmebase det sted de flyver fra.

Last edited by FlyHi; 17-01-2011 at 12:07.
Old 17-01-2011, 11:57   #10
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Forøvrig, så jobbes det blant våre Pandionkunder med å få tilbake en representativ skandinavisk fordeling av cabin crew på IC. Mange er gått lei av rene danske besetninger ettersom det faktisk er kulturforskjeller mellom svenske, norske og dansker. Og det fører til irritasjon blant noen av våre fremste kunder. Skal man drive et skandinavisk selskap, så må man ta den ekstra kostnaden.
Det var faktisk noe av det første som slo meg da jeg leste den første posten, jeg ville mistet all preferanse for IC med SAS fra CPH om det ble et "all-danish crew". Scandinavian er faktisk dansk, svensk og norsk - og om det blir bare dansk kan kan da jeg like godt taes vare på av Thaier, Singapore girls eller andre.

Ellers så produserer vel de norske CC ganske heftig dagen før og ender opp CPH, og er etter det jeg har hørt billigere en DK CC, men dyrere en SE CC.
Old 17-01-2011, 11:58   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Forsøgte at søge OSL-MIA via EWR og første søgning gav fin connection med SK907/908 og videre med CO. Så det ser på ingen måde ud til at SAS ikke tilbyder videre connection fra EWR.
Prøv å booke fra f.eks. TOS. Jeg sjekket noen alternativer, bl.a. TOS-SEA, og da kommer det ikke opp noe alternativ. Starter man bookingen i OSL så er det alternativ via EWR med direkteruten, og direkteavgangen korresponderer fint med førsteflyet fra TOS til OSL så det er ingen grunn til at det ikke skal komme opp som alternativ. Såvidt meg bekjent er det flere slike problemstillinger. WIAS gir meg imidlertid routing med direkteavgangen som første alternativ.

Quote:
Tror vi skal passe på med ikke at se spøgelser der ikke eksisterer. I dagens marked er der vel ikke nogen der starter en IC-rute op uden at have ambitioner om at den skal lykkes.
Uten at jeg skal anklage noen for unfair play så er det faktisk ikke helt ukjent i forretningslivet at man tilbyr et produkt/sier man skal tilby et produkt for å redusere markedet som konkurrentene står overfor. Det ville mao ikke vært et enestående tilfelle om, f.eks., et flyselskap setter opp en rute for å hindre at konkurrentene skal ta for store deler av markedet.

Last edited by TOS; 17-01-2011 at 12:04.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 12:04   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Det var faktisk noe av det første som slo meg da jeg leste den første posten, jeg ville mistet all preferanse for IC med SAS fra CPH om det ble et "all-danish crew". Scandinavian er faktisk dansk, svensk og norsk - og om det blir bare dansk kan kan da jeg like godt taes vare på av Thaier, Singapore girls eller andre.

Ellers så produserer vel de norske CC ganske heftig dagen før og ender opp CPH, og er etter det jeg har hørt billigere en DK CC, men dyrere en SE CC.
Det foregår jo allerede på Europa-ruter at de enkelte lande producerer det selv. Så du vil altså ikke bruge SAS i Europa via ARN eller CPH heller?

Det er rigtigt at de norske cabin-crew producerer dagen før IC og det er vel heller ikke der det er dyrest for SAS at have disse særordninger. Men at sende norske/svenske piloter på hotel i CPH i 5 dage med diæter m.v. for at sidde standby er i min verden ikke logisk når man har danskere, der kan sidde standby hjemme uden disse omkostninger og være fremme på 60 min.

Når man så starter IC op fra OSL, så er det vel også passende at OSL-baserede CA'er producerer tilsvarende mindre fra andre baser - alternativt ville de øvrige baser jo også skulle have en del af OSL-produktionen. Noget der som sagt i min verden ville være tåbeligt.

Last edited by FlyHi; 17-01-2011 at 12:09.
Old 17-01-2011, 12:09   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Hvilken portal brukte du ? De testene jeg har gjort viser at det er stor foskjell mellom den Norske SAS Portalen paa den ene siden (hvor svaert mange forbindelser spesiellt utenfor OSLO ikke kommer opp via Oslo) og paa den andre siden husportal (WIAS) og SAS sin USA Portal (som har adresse Mosjoeen) de to siste viser forbindelsene med 907/908 i laaaaangt stoerre grad enn den norske SAS Portalen)
Old 17-01-2011, 12:12   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det foregår jo allerede på Europa-ruter at de enkelte lande producerer det selv. Så du vil altså ikke bruge SAS i Europa via ARN eller CPH heller?

Det er rigtigt at de norske cabin-crew producerer dagen før IC og det er vel heller ikke der det er dyrest for SAS at have disse særordninger. Men at sende norske/svenske piloter på hotel i CPH i 5 dage med diæter m.v. for at sidde standby er i min verden ikke logisk når man har danskere, der kan sidde standby hjemme uden disse omkostninger og være fremme på 60 min.

Når man så starter IC op fra OSL, så er det vel også passende at OSL-baserede CA'er producerer tilsvarende mindre fra andre baser - alternativt ville de øvrige baser jo også skulle have en del af OSL-produktionen. Noget der som sagt i min verden ville være tåbeligt.
Naa er det vel et annet aspekt som ikke har kommet frem - har SAS Danmark nok piloter paa A330/A340 til aa opprettholde produksjonen ?
Old 17-01-2011, 12:17   #15
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Naa er det vel et annet aspekt som ikke har kommet frem - har SAS Danmark nok piloter paa A330/A340 til aa opprettholde produksjonen ?
Det har de vel ikke på kort sigt - netop grundet de gamle og dyre aftaler om fælles skandinavisk senioritetsliste på flightdeck.

Det vil naturligvis tage noget tid at få rettet forretningen ind til at være mest rentabel, men en start kunne jo være at man fremadrettet udelukkende omskoler folk til produktionsbehovet på hjemmebaserne - eller alternativt tilbyder "nye" på typen at de må skifte base for at kunne flyve typen.
Old 17-01-2011, 12:20   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hvilken portal brukte du ? De testene jeg har gjort viser at det er stor foskjell mellom den Norske SAS Portalen paa den ene siden (hvor svaert mange forbindelser spesiellt utenfor OSLO ikke kommer opp via Oslo) og paa den andre siden husportal (WIAS) og SAS sin USA Portal (som har adresse Mosjoeen) de to siste viser forbindelsene med 907/908 i laaaaangt stoerre grad enn den norske SAS Portalen)
Jeg brukte riktignok WIAS, men finner også forbindelser på sas.no, selv om utstrekningen ikke er det samme. Men det skal sies at sas.no alltid har vært merkelig og et elendig sted å booke, og er ikke alle dager det kommer opp noe. Men at det ikke kommer opp på sas.no betyr ikke at det ikke tilbys.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SAS.JPG
Views:	674
Size:	59.7 KB
ID:	28810  
Old 17-01-2011, 12:22   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Om man skal legge inn slike krav som FlyHi indikerer så "gleder" jeg meg til SAS finner ut at de må begynne å flytte f.eks. CC rundt til andre baser enn der de i dag er basert for å møte vekst i andre deler av trafikken (helt hypotetisk: mer trafikk i/fra Norge både domestic og europeisk, og mindre i Danmark. Ergo, krav til at de som skal fortsette å fly som CC må flytte på seg fra CPH til TRD eller BGO eller noe slikt). Ja, ja. Vil man ha bråk så får man det sikkert...
Old 17-01-2011, 12:22   #18
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Jeg brukte riktignok WIAS, men finner også forbindelser på sas.no, selv om utstrekningen ikke er det samme. Men det skal sies at sas.no alltid har vært merkelig og et elendig sted å booke, og er ikke alle dager det kommer opp noe. Men at det ikke kommer opp på sas.no betyr ikke at det ikke tilbys.
Der er vel heller intet der forhindrer rejsebureauer at booke de connections kunden måtte ønske. En stor del af kunderne kommer trods alt stadig fra rejsebureauer.
Old 17-01-2011, 12:25   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Der er vel heller intet der forhindrer rejsebureauer at booke de connections kunden måtte ønske. En stor del af kunderne kommer trods alt stadig fra rejsebureauer.
Prisene må vel files i bookingsystemene, og jeg antar at dette er noe som bl.a. SAS har en hånd om? Det er jo uansett nokså utrolig at SAS enda ikke klarer å gjøre sin bookingmoter slik at mulige connections kommer opp der (og ikke stole på at kundene finner dette tilbudet hos andre leverandører).
Old 17-01-2011, 12:27   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Gjorde et raskt søk på et par US destinasjoner via reisebyrået (Berg-Hansen) på jobben og da manglet det ikke på SK907/908 kombinasjoner

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Prisene må vel files i bookingsystemene, og jeg antar at dette er noe som bl.a. SAS har en hånd om? Det er jo uansett nokså utrolig at SAS enda ikke klarer å gjøre sin bookingmoter slik at mulige connections kommer opp der (og ikke stole på at kundene finner dette tilbudet hos andre leverandører).
Og det tyder på at det er. Så det er vel først og fremst snakk om SAS sin inkompetanse når det kommer til nettet og hjemmesider her....
Reply

Posting Rules