Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2005, 07:27   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
Default Kostbar SAS-tabbe

I dagens DN er det en helside om SAS sin tailstrike i Shanghai. Kostnad/tap 100 millioner kroner...
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2005, 08:36   #2
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Tastefeil til 100 mill...

Artig overskrift fra Nettavisen!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2005, 10:39   #3
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,033
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

LN-RKF er ennå ikke i trafikk etter denne "tabben". 100 mill er vanvittig mye penger for en "tapsforretning" som Sas. Hvilke konsekvenser får det for pilotene ? Med den lønna de har så burde det være lov å anta at de kan å både lese og skrive ??
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2005, 10:41   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Med 3 mann foran der så er vel slikt utilgivelig ? selv om PVG vel er den stopover som er værst med tanke på ci/søvn/co tider.

Geir
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2005, 10:44   #5
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

hvorfor er PVG værre end f.eks PEK
Guest is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2005, 11:00   #6
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Shit happens.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2005, 11:53   #7
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Når kommer flyet tilbake i tjeneste?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2005, 17:02   #8
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Det kan vell tenkes at pilotene fikk feil vekter fra bakkemannskapet? Og i såfall er var det en "redcap error" i stede for pilot error.... Bare spekulasjon, selvfølgelig..
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2005, 20:03   #9
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Uansett kostbart for SAS. Har SAS forsikret seg mot slike hendelser? Hvordan har SAS klart seg med en maskin mindre i flåten....hva har blitt forsaket av ruter?
DY is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2005, 07:23   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Bra spørsmål! Kan man forsikre seg mot dette?
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2005, 08:32   #11
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Så spørs det jo selvsagt hva en slik forsikring koster også.....
...men vil tro at dette er noe alle selskaper har lyst å forsikre seg mot...
DY is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2005, 08:51   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Har man forsikring så har vel "bonusen" blitt mindre etter en slik sak...
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2005, 09:34   #13
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,033
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Dagens gode nyhet er at RKF kom tilbake fra reparasjon i Toulouse i går ettermidag. Den har allerede fløyet til PEK og er ventet tilbake i CPh kl 1815 LT.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2005, 12:40   #14
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Kostbar SAS-tabbe

Quote:
Originally posted by EB
Har man forsikring så har vel "bonusen" blitt mindre etter en slik sak...
Hehe...ja bonusen blir nok redusert ja.
Forsikringsselskapene går jo ikke akkurat med underskudd for tiden.....
DY is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2005, 12:42   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'Kostbar SAS-tabbe'

SAS hemmeligstempler ikke rapporten om tailstrike i Shanghai
Jyllands-posten skriver i dag om SAS' tailstrike i Shanghai den 24. august, hvor en Airbus 340 i forbindelse med take-off stødte halen mod startbanen, og måtte returnere til Shanghai efter at have reduceret sin vægt ved at dumpe brændstof.
Årsagen til hændelsen var en indtastningsfejl, hvor flyets totale vægt blev opgivet uden brændstof, og der er dermed tale om en menneskelig fejl, hvilket også er blevet omtalt offentligt. Efter hændelsen blev der udarbejdet en intern rapport om forløbet, som er gennemgået for de kontrollerende luftfartsmyndigheder. Disse har ikke haft bemærkninger til hverken håndteringen af selve hændelsen eller den efterfølgende rapport med konklusioner.

Dagens artikel i Jyllands-posten handler primært om, at SAS vil "mørkelægge flyuheldet", at rapporten om hændelsen er "hemmeligstemplet" og at det er op til bestyrelsen at beslutte, hvor store dele af rapporten der skal offentliggøres. Men den udlægning stemmer ifølge den øverst ansvarlige for sikkerheden i SAS, Lars Mydland, ikke overens med virkeligheden.

- SAS har absolut ingen intentioner om at holde noget hemmeligt. Der står ikke noget i rapporten, som ikke tåler dagens lys. Vores bestyrelse har bedt om en gennemgang af rapporten, og det skal de naturligvis få - inden de kan læse om den i aviserne. Om en til to uger kan vi fremlægge indholdet i rapporten offentligt, til dem der måtte have interesse. Bortset fra navne er der ikke noget, der holdes tilbage. Vi er helt åbne omkring forløbet og de endelige konklusioner vi tager. Og det er desuden ikke et anliggende for bestyrelsen at bestemme graden af indsigt i hændelsen, den slags blander de sig ikke i, siger Lars Mydland, Accountable Manager i SAS.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mener Ryanair er SAS store tabbe BraathensSafe1985 Flyforum 12 29-04-2014 16:54
Kostbar krangel ob på VS krølle Flyforum 0 28-10-2010 00:05
Kostbar måse for SAS. LN-RPL Flyforum 2 16-02-2009 23:43
Kostbar Bombespøk anders320 Flyforum 2 12-01-2008 10:12
General-tabbe av SAS Braathens Trety Flyforum 1 03-06-2005 14:56


All times are GMT +2. The time now is 15:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.