![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dagbladet melder om følgende:
Quote:
Først og fremst er det en trist og tragisk ulykke (som alle andre). Men det jeg er litt nysjerrig på er, dersom dette har vært en eksplosjon slik jeg forbider med eksplosjoner så er det litt merkverdig at ikke flere liv har gått tapt. Last edited by Twin Otter; 01-01-2011 at 14:45. Reason: Added link. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flyet er visstnok en Tupolev 154-B2. Det betyr 3 motorer.
Det etterfølgende blir selvsagt kun spekulasjoner. Grunnen til at dette ikke har fått større omfang enn det ser ut til kan være at det ikke er selve flyet som har eksplodert, men at det er en motor som har tatt fyr og eksplodert. Det vil kanskje føre til at fragmenter har penetrert kabinen og der skadet 4 stykker, en så alvorlig at han døde av det. Videre kan eksplosjonen ha revet opp vingetanken og slynget brennende fuel over flyet. Men som sagt kun en teori. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Nå er antallet døde kommet opp i tre, i følge russisk media, og 34 er sendt på sykehus, vesentlig med røykskader.
Ulykken slås stort opp i russisk media, blant annet fordi medlemmer av et populært band var blant passasjerene. Den tas også alvorlig hos myndighetene. Jeg så et tv-innslag der transportminister Levitin var innkalt til statsminister Putin for å forklare hva som hadde skjedd. Årsaker spekuleres det også i, alt fra terror til at en fugl kom inn i den motoren som eksploderte. Og ulykken bidrar selsagt ikke til å styrke det i utgangspunktet frynsete ryktet Tu 154 etterhvert har fått i Russland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ifølge media er det snakk om en motor som tok fyr. Det var drivstofftanken som eksploderte, etter at pax ble evakuert (men dessverre ikke alle som det viste seg). De fleste som er i sykehusene nå har forgiftning, ikke brenneskader.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er TU154 RA85558, som var det ramte fly
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei. Videoen og bildene som er tatt viser tydelig at reg.nr slutter på ..35588, vel!? 5588 er veldig tydelig i Aftenpostens bilde.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3969104.ece http://edition.cnn.com/2011/WORLD/eu...ion/index.html 4 omkomne nå, er det visst, i følge CNN. RA-85588 er individet i følge Aviation Safety Network. http://aviation-safety.net/database/...?id=20110101-0 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
|
![]()
De var RA-85588 ja ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Scanflyer Green and white
|
![]() Quote:
Med "skraphaug" mener jeg at mange av dem er dårlig vedikeholdt og de er gått ut på dato pga antall flytimer og manglende "oppdateringer! av bla støyseritfikater. Forhåpentligvis så blir alle disse stående på bakken heretter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja dette skulle blitt gjort for en god stund siden spør du meg,
men slike jeg tolket dette - er jeg redd for at dette "vedtaket" kun blir rent midlertidig.
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Så problemene forsvinner ved å parkere en viss flytype fremfor å se på de som utfører vedlikeholdet og den daglige driften av disse maskinene? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Må nok si meg enig i Blubirds vinkling. Til Blackhawk og Tertit54 vil jeg si at dere er historieløse. Rett nok har Tu154 hatt en del ulykker, men hvis en sammenligner med Boeing 737-200 så er bare 7,3% av Tu154-flåten karakterisert som "hull-loss occurrences" mot 9,6% av B732. Hvis en skulle følge dere 2s tankebane så skulle ikke da allerede alle 737-200 blitt satt på bakken i august 1985 etter British Airtours flight 28M? Denne ulykken avdekket en viktig feil og viste et klassisk tilfelle å lære av: Hvordan ikke "vedlikeholde combustor cans" på en Pratt & Whitney JT8D.
For rettferdighetens skyld bør det også nevnes at flere av Tu154-ulykkene kan knyttes til terroranslag (bl.a. Sibirs Tu154 B-2 som gikk 24. august 2004 hvor rester etter RDX ble påvist i restene).
![]() |
#14 | |
Scanflyer Green and white
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kan sikkert vise til både offentliggjort og hemmelig statistikk for TU 154B - men det blir med disse flyene som de gamle sovjetiske bilmodellene. De finnes fremdeles rundt om, men eierne er ikke rike, og skraphaugen er neste stopp uansett.
Sovjetisk teknologi var bra fordi den var robust, enkel og i en del tilfeller uoppslitelig. Uten å spekulere i årsaker til noe, kan vi nok si at (gjerne alkoholrelatert) slendrian og korrupsjon er en stor utfordring for det russisk samfunnet, sikkert også i luftfarten, og jo lenger vekk man kommer fra de store siviliserte byene, desto verre er det. I kjølvannet av krasjet på Domodedovo 4. desember boblet russisk media formelig over av rykter og utsagn om dårlig sikkerhetskultur i Dagestan Airlines. Om slike ting er det ganske stor åpenhet i russisk media, og spesielt er det mye interessant å finne i diverse blogger. Men - det krever at man kan språket og ikke minst tar seg tid til å lese det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er nå publisert en video som viser så godt som hele brannforløpet. Selv om ikke kvaliteten er like god, er det uten tvil meget dramatisk det som skjer, spesielt for de som redder seg ut på vingen og som så må hoppe derfra og ned på bakken.
http://msk.kp.ru/daily/25618.3/785534/ |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dekk fra Copa Airines-fly eksploderte etter lynnedslag | Trdfly | Småprat | 1 | 05-11-2014 17:04 |
Russisk passasjerfly beskutt over Syria | Hpkris | Småprat | 4 | 30-04-2013 07:46 |
"- Jeg trodde motorene eksploderte" | baselutvann | Småprat | 23 | 14-12-2012 04:01 |
Flysystemet sluttet å fungere - russisk passasjerfly landet i skogen | Robin882 | Flyforum | 6 | 09-09-2010 14:05 |
Dekkene på A380 eksploderte under landing | C130 | Flyforum | 20 | 01-04-2010 23:46 |