![]() |
|
![]() |
#1 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Tidlig på 90-tallet fløy jeg relativt mye innenriks med SAS og Braathens — ca. to ganger i uken. Utgangspunktet var nesten alltid FBU, siden jeg bodde i Oslo, og nesten alltid på standby-billett. Over alt (hos begge flyselskapene og på FBU, TRD, SVG, HAU og BOO) opplevde jeg uten unntak ekstremt hjelpsomme ansatte som strakk seg til det ytterste. Og det fine (rare?) var at man fikk den samme gode behandlingen uansett flyselskap eller flyplass.
Og hva opplevde jeg? Jo, jeg var enten sent ute, eller jeg var tidlig ute, men kunne rekke en tidligere avgang hvis den var forsinket. Da ringte de alltid fra innskjekk til gaten for å høre om gaten var stengt. Og var den ikke det, ventet de alltid hvis de hadde ledig plass. Selv om de var forsinket. SAS' og Braathens' billetter og boardingkort gikk omhverandre. Så selv om jeg hadde kjøpt billett og til og med sjekket inn hos SAS, kunne jeg levere boardingkortet i gaten til Braathensavgangen og omvendt. For meg var dette den beste servicen jeg kunne få. Ansatte i og utenfor flyene som med entusiasme strakk seg langt, og det virket som om fleksibiliteten var satt i system, slik at alt var forutsigbart og lett å forholde seg til. Jeg har en følelse av at det ikke er sånn lenger. Stemmer det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Nei, det er ikke sånn lenger. Nå er det konkurranse og kostnadskontroll som gjelder. Nå skal 10 menneskers jobb utføres av 6, til en kostnad av 4. Det bare SKAL koste mindre å fly fra Norge til utlandet enn å ta bussen fra Nærsnes til Aker Brygge.
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Møre
Posts: 112
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Mye har forandret seg, nye sikkerhetsregimer har gitt større restriksjoner på deadlines. Og Braathens eksisterer ikke, mens Norwegian ikke har avtale med SAS når det gjelder å akseptere billetter. Om du kjøper en fullfleks-billett med SAS (og sikkert DY) så kan den aksepteres i utgangen på en annen avgang så lenge du ikke har baggasje. Men med større krav til lønnsomhet og mye lavere marginer økonomisk, så kan du ikke regne med å få mer enn akkurat hva du har betalt for.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
Jeg spør generelt; og alt dette har gjort ting mye bedre fordi? Kan man si "alt var bedre før"? ![]() Aner ikke hvordan båndene mellom de som jobbe på flyplassen i de forskjellige selskapene er jeg, men jeg ikke tenke meg det er sånn det var på FBU tiden? Eller bryr ikke folk seg om hvem som jobber for hvem? Fått litt inntrykk av både og her. Enten "hater" man hverandre eller så "elsker" man hverandre ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Last edited by TOS; 25-12-2010 at 14:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
![]() Verden går videre... på godt og vondt.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Jo kanskje det har blitt bedre for den generelle massen og ikke for individet. Men sånn er jo utviklingen på godt og vond
![]() Det med om man omgår og snakker med kollegaene i andre selskap var bare noe jeg lurte på personlig. Men jeg regner jo med det. Kan kanskje ikke sammenligne de to bastionene her på forumet med det virkelige liv! De er ute har kanskje litt folkeskikk ![]() ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]()
Jeg vet ikke hvordan praksisen er i dag, men jeg har aldri opplevd det som noe problem å få mine sjansebilletter ombooket ved no-show i perioden 2000 til 2006. En gang fikk jeg ombooket en billett to ganger.
Jeg har også blitt ombooket på LHR ved noshow på Happy-billett. Dette var til en avgang uten tilgjengelige Happy-billetter. Flex er oppskrytt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,902
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() Men naar fusjonen mellom passasjer og billett og vedkommende hadde klart aa komme seg til Fornebu, saa var det vel omtrent ingenting vi ikke klarte aa faa til. Holdningen var: Har'em billett, er det noenlunde samme himmelretning, ja da gaar det. Vi hadde meget godt samarbeid mellom oss I de forskjellige selskapene paa FBU, utrolig mye ble "fikset" bak kulissene - noe som sparte kanskje det viktigste elementet paa en flyplass - tid. Unntak fantes det baade bak skrankene, hadde noen faa kollegaer som var utrolig firkantete og noen av selskapene - Aeroflot er et jeg husker som NJET, men I det store og hele drev vi med en tanke faa gjestene frem (ja bak kulissene omtalte vi stort det reisende publikum som gjester). Jeg husker at Air Europa brakte en endring og var ikke villige til aa ta del I kulturen vi hadde etablert. TWA var ogsaa utrolig firkantete og jeg tror begge tapte (og begge har Jo trukket inn vingene).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
7-8000 var fullpris, en minipris laa paa ca. 3000 og vi shakier ikke 7-8 aar, silk var prisene lenge foer Norwegian kom paa Klart det var forkjoep, men forkjoep var noe man var mer vant med foer. . Vi hadde lounger I Bergen og Stavanger, hele gjengen paa Fornebu som var min hjemmeflyplass fra 93-98 tok skikkelig vare paa deg. Man hadde glitrende service fra ansatte som var stolte av jobben sin. I min bok har alt som har med flyreiser aa gjoere blitt mye verre, kun en ting har blitt bedre og det er prisene |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Mye har forandret seg i flybransjen siste 10 årene..samme kan sies om jobbene til de som jobber på flyplassene, stadig endringer. Det er ikke som i gamle dager da gamle Herr Braathen kom på jobben og håndhilste på alle ansatte som var på jobb, da var en vanlig stuer like viktig som piloten. Vi må bare infinne oss med at det er prisene som styrer alt i disse dager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Ja, ting er blitt annerledes, og det er lett å gi teknologien skylden, selv om den også har gjort alt lettere. Kreativ billettering, som Finn Erik beskriver i FBU Leeks-tråden er mere eller mindre en saga blott. Nå har du en på emailen din med stygge spørsmål så fort du gjør noe som ikke er etter reglene. Overvekt er blitt en 'sport' - og med det mener jeg ikke noe positivt. Jeg hørte med en gammel kollega for en stund siden om han kunne hjelpe med å skippe noen kilo for datteren til en felles eks-kollega som skulle flytte, men det kunne han ikke love. Overvåkningen av dettte var for intens. Det rystet meg litt, og jenta reiste med DY isteden for de hadde billigere overvekt.
Riktig av firmaet økonomisk sett, selvfølgelig, men i min 'gammeldagse' flyplass-sjel var dette en skurrende konflikt. Det var stort sett en god stemning blant SAS og BU-ansatte på FBU, selv om det var noen på begge sider som hadde misforstått totalt. Heldigvis hørte de til mindretallet. Det var jo også en del 'blandede par' så det var jo en del sosialisering også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
For slike som deg, Tommy, som reiser betrakelig mye mer enn folk flest har det nok ganske sikkert blitt verre å fly. For resten av oss er jeg ikke sikker på om ulempene er større enn fordelene. Jeg så vel innsiden av lounger i maks 1-2 år som gullkunde hos KLM (brukte BU-loungen på OSL en del). Mye av ulempen for en vanlig reisende er alt styret med sikkerhetskontroll og restriksjoner i den dimensjonen, og det har lite med konkurransen (og effekten av denne) å gjøre. Last edited by TOS; 25-12-2010 at 22:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Det var en utrolig kjekk og billig måte å reise på, og det var sjelden noe problem å få plass. Jeg hadde bare problemer en gang, og det var Holmenkollsøndagen 1991. Det var tjukk tåke både på FBU og i Kollen, og mange reisende kombinert med forsinkelser og kanselleringer. Jeg skulle til Bodø. Det var ingen ledige plasser på noen av direkteflightene. Men heldigvis var det ledig med god margin via TRD med flybytte, så alt så ut til å løse seg. Vi boardet en SAS DC-9-41, men ble stående. De hadde nemlig funnet ut at de skulle bruke maskinen på en annen rute, og at siden maskinen vår var halvfull, ville vi greit få plass i en ledig DC-9-21 i steden. Greit nok, tenkte jeg, ny flytype og greier! Men så kom vi oss så sent avgårde at vi akkurat ikke rakk F-50-en fra TRD til BOO. Jeg så den takse ut rett foran oss i det vi takset inn til gaten i TRD. Den neste og siste avgangen til BOO hadde tre ledige plasser. Jeg hadde standbynummer 4. Egentlig var jeg nr. to i innsjekkingskøen, men to sleipinger som sto bak meg i køen fant ut at de skulle prøve å sjekke inn hos Braathens i steden. For der var det ingen kø. Og servicemindede var de hos Braathens også, så det fikk de selvsagt lov til, og ble nr. 2 og 3. Nå var det ofte noen som ikke møtte, så jeg regnet med at det skulle gå likevel. Og da gaten skulle stenge, var det en som ikke var kommet. Jeg fikk gå ombord som sistemann og installerte meg i setet. Så ble jeg plutselig rop opp ved fullt navn over P.A. Den siste passasjeren hadde dukket opp... Heldigvis rakk jeg nattoget. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Klart at det er blitt mye billigere aa reise og at man naa har raad til aa ta flere reiser enn i gamledager. Foer maatte man planlegge mye noeyere, det har dog ikke endret seg. Folk paa tur kjoeper fortsatt billettene tidlig, men har naa raad til aa ta flere turer enn foer. Det aa skylde paa bonusprogrammet for at prisene laa hoeyt, er sludder. De som nyter godt av 499 en veisprisene er foerst og fremst folk som ikke reiser mye og som lar Eurobonuspoengene utgaa. Braathens hadde ikke ett skikkelig bonusprogram, de hadde BraCard som var ett halveis program som ikke ga saerlig mye. (Jeg reiste mest med SAS, men ogsaa mye med Braathens) Prisene var paa nivaaet de var paa fordi kostnadene til begge selskapene var mye hoeyere enn det man ser hos Norwegian, Ryanair og en rekke andre selskaper. Da maa man jo selvsagt ha inntekter som sto i stil med utgiftene. Reiseopplevelsen i seg selv har endret seg dramatisk, med eller uten gullkort. Ansatte som var stolt av jobben sin og selskapet de jobbet i og at de gledet seg over den servicen de var i stand til aa gi, gjorde at det aa reise var en fantastisk glede. Dagene med reise er noe jeg fortsatt ser frem til, selv her i USA. Kanskje fordi man har beholdt litt av servicen ombord og har lounger paa alle flyplasser og at man utelukkende straffer folk uten status i form av gebyrer i alle fasonger, noe folk med status slipper? Andre historisk hyggelige ting jeg satte pris paa som road warrior bosatt i Norge: - Endelig Fredag hos Braathens, snadder burger og ett par gratis pils gjorde flighten hjem herlig og satte tonen for humoeret hele helgen (vet det var vin som gjaldt, men klarte alltid aa snakke meg til ett par pils ![]() - Gate Cafeen til SAS sine Stockholm flighter var herlig. I den tiden jobbet jeg for Telenor og reiste 3-4 ganger OSL-ARN-OSL i uken. Ombord fikk man heller tid til to Champers istedetfor en ![]() - Selv om man ikke hadde seating innenriks, var rad 6 og 7 reservert for RVC. Og purseren voktet setene som en hauk. - Planleggeren man fikk i gave som RVC/EBG var kjempeflott. Brukte denne som min kalender og planlegger alle aarene vi fikk denne. - Det aa troppe opp i RVC loungen tre timer foer 907 skulle forlate Fornebu og moete kjente ansikter hele veien var noe jeg alltid saa frem til. - Sist, men skulle vaert foerst: Folket som jobbet i bolaget. Du foelte deg velkommen, mens naa jobber man med kniven paa strupen for drittloenn og forstaaelig nok, merkes dette. Jeg mener, dersom du ble tvunget til aa ta 30% loennskutt mens andre bransjer i Norge faar heftige loennspaalegg hvert eneste aar?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
3000 kr t/r EVE-OSL er ikke så kostbart, nei, men i lengre perioder var det vel også restriksjoner i form av fredag/lørdag stays for å få billige billetter (husker ikke hvor lang tid tilbake man måtte for dette). Mulig jeg blander sammen med utenlandsreiser, men jeg synes tydlig å huske at dette var tilstede også innenriks. Det er godt mulig at man kunne mikse & matche med flere billige t/r-billetter om man fløy ofte på en strekning for å unngå fredag-/lørdagsregelen. Quote:
Braathens hadde forøvrig et fornuftig & i mine øyne konkurransedyktig bonusprogram, spesielt i den tiden hvor de var endel av KLM-systemet. Quote:
Quote:
Jeg opplever fortsatt at f.eks. ansatte i SGS er opptatte av å yte god service og løse problemer. Det er kanskje blitt færre av dem med årene. Last edited by TOS; 26-12-2010 at 01:37. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Å reise uten status suger skikkelig. Amex Platinum er grunnen til at jeg alltid nå reiser med Delta når jeg har betalende billett. Da får jeg gratis bagasje og avslag på lounge.
Reiser man på ID gjelder andre regler, på godt og ondt .. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Siste medlemskveld før jul | learjet | NSFF-forum | 1 | 24-11-2012 22:06 |
Siste før ferien | putzmeister | Bilder & foto | 13 | 10-08-2011 22:15 |
En siste fotoseanse fra Tromsø Lufthavn før sola forsvant i 2009 | LN-DAG | Bilder & foto | 7 | 25-11-2009 12:47 |
Siste øltipset før jul: Nils Oscar Rökporter | gustavf | Flyforum | 0 | 18-12-2008 23:23 |