Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-12-2010, 09:17   #1
C-klasse
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 459
Default Nye rykter LH-SK

http://di.se/

Lufthansa planerar ta över SASUppdaterad 2010-12-23 09:02

Lufthansa för samtal med regeringarna i Sverige, Danmark och Norge, som tillsammans äger hälften SAS, och kan komma att tillkännage övertagandeplaner för det skandinaviska flygbolaget redan under första halvåret 2011.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 10:15   #2
pilot94
ScanFlyer Silver
 
pilot94's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 586
Default Re: Nye rykter LH-SK

Hegnar har også snappet opp saken:

Quote:
Den tyske flygiganten Lufthansa kan komme til å melde om oppkjøpsplaner av SAS så tidlig som i første halvår 2011, melder Blooomberg.

Det skal nå pågå samtaler med myndighetene i Sverige, Norge og Danmark om saken.
http://www.hegnar.no/bors/article533232.ece
pilot94 is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 11:11   #3
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Nye rykter LH-SK

Aktien upp 13 procent i denna stund.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 13:16   #4
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Nye rykter LH-SK

Time will tell...
Det vore nog bra för SAS tror jag.


Jag kan föreställa mig att både Finnair och Norwegian kommer protestera kraftfullt OM Lufthansa försöker köpa SAS.
Möjligen kommer SAS tvingas sälja av Blue 1 Widero OM Lufthansa köper SAS...som en eftergift till EUs konkurrensmyndighet.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 13:24   #5
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
Default Re: Nye rykter LH-SK

Det diskuteres også om Lufthansa istedet for å kjøpe SAS, satser globalt og kjøper opp den søramerikanske Lan-TAM gruppen.

http://www.bloomberg.com/news/2010-1...expansion.html

Last edited by Desk pilot; 23-12-2010 at 16:51.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 16:29   #6
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Nye rykter LH-SK

Leste i ABC nyheter om det... og der står noe om at de med kjøp av SAS vil kunne tilby kortere reise til canada og nordre delen av USA... hva tror dere ? kan det betyr nye ruter fra CPH/OSL/ARN til USA/Canada ?
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 20:38   #7
Mørebas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Møre
Posts: 112
OBB 5 Re: Nye rykter LH-SK

Dette ryktet har vel dukket opp ca. syvogtredve ganger de siste 10-15 årene?
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 21:24   #8
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Nye rykter LH-SK

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Det diskuteres også om Lufthansa istedet for å kjøpe SAS, satser globalt og kjøper opp den søramerikanske Lan-TAM gruppen.

http://www.bloomberg.com/news/2010-1...expansion.html
Det skal bli spennende og se hva LH velger. Dersom Lufthansa gjør alvor ut av sine oppkjøpsplaner av SAS, og integrerer SAS i Lufthansasystemet har de jo luftet at de ønsker å gjøre endringer i SAS-hubbene CPH/ARN/OSL. Dersom SAS kommer inn under Lufthansaparaplyen har jo LH tidligere luftet at CPH kan bli overflødig. Større satsing på IC ut fra ARN og OSL har jo vært nevnt tidligere fra LHs lepper i tilfelle oppkjøp da de på sikt antar at danskene vil ha god tilgang til IC flyvninger fra CPH via FRA og på sikt den nye storflyplassen i Berlin.

Rettelse: Danskene frykter at CPH blir overflødig og nedprioriterer dersom evnt oppkjøp.

Sammarbeidet mellom LAN og TAM, LATAM, er jo på tvers av alliansene OneWorld og Star Alliance. Det store spm er jo hvilken allianse det nye LATAM vil bli en del av? Det er så vidt meg bekjent ikke bestemt ennå? Jeg antar LH ser på det som en stor trussel om valget skulle falle på Oneworld. Med TAMs nåværende medlemsskap i Star har LH pax på flyvninger til feks GRU gode forbindelser til resten av Brasil og store deler av Sør Amerika når de kan reise videre med alliansepartner TAM. Skulle det nye LATAM bli ett OneWorld selskap vil de jo bli den ubestridelige giganten innen luftfart på det Sør Amerikanske kontinent. Dette vil jo komme i tillegg til BAs samarbeid med Iberia som vil sikre OneWorld store markedsandeler mellom Europa og Sør Amerika.

Det skal blir spennende å se hva framtiden bringer...

Last edited by LN-BLO; 23-12-2010 at 23:57.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 22:01   #9
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,119
Default Re: Nye rykter LH-SK

Skal vel mye til at Danskene selger om de ikke får noen garantier for CPH?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 22:31   #10
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Nye rykter LH-SK

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Større satsing på IC ut fra ARN og OSL har jo vært nevnt tidligere fra LHs lepper i tilfelle oppkjøp
Når har LH sagt noe slikt?
De har jo hele tiden benektet at det har vært aktuelt å kjøpe SAS.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 22:51   #11
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Når har LH sagt noe slikt?
De har jo hele tiden benektet at det har vært aktuelt å kjøpe SAS.
Så da også gerne en kildeangivelse på disse påstande.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 22:53   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,584
Default Re: Nye rykter LH-SK

LH har da aldri sagt noe om hva de ønsker å gjøre skulle de hypotetisk kjøpe SAS? At diverse forumfolk og sofa-CEO har kommet med spådommer er da noe helt annet
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 22:56   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nye rykter LH-SK

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Så da også gerne en kildeangivelse på disse påstande.
Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt, men tanken har slått meg også. Noe av argumentet for CPH synes å ha vært at det er endel europeere som reiser IC med SK via CPH (selv om det selvsagt også er lokale pax). Om nå SK ble innlemmet i LH-systemet så vil jeg tro at både MUC og FRA har minst like bra feeder trafikk fra rundt om i Europa som til CPH. Da kan man jo se for seg at det er mer fornuftig å flytte knappe ressurser nordover for å dekke et annet markedssegment. Men med en slik diskusjon i emning så er det vel ikke lenge før "the shi* hits the fan"....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 23:07   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,584
Default

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt, men tanken har slått meg også. Noe av argumentet for CPH synes å ha vært at det er endel europeere som reiser IC med SK via CPH (selv om det selvsagt også er lokale pax). Om nå SK ble innlemmet i LH-systemet så vil jeg tro at både MUC og FRA har minst like bra feeder trafikk fra rundt om i Europa som til CPH. Da kan man jo se for seg at det er mer fornuftig å flytte knappe ressurser nordover for å dekke et annet markedssegment. Men med en slik diskusjon i emning så er det vel ikke lenge før "the shi* hits the fan"....
Med de argumentene burde vel egentlig ZRH og VIE sett en reduksjon i IC ruter når LH tok over Swiss og Austrian, hvilket helt tydelig ikke har skjedd.....
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 23:08   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Nye rykter LH-SK

Det som er sagt om SK/LH og hva de eventuelt ville satse på er vel mere ønsketenkning og synsing fra endel, mer en bekreftet fakta.
Når det er sagt, så ville et eierskap fra Lufthansa gagne SAS, og det Nordiske flymarkedet etter min mening.
Jeg er også av ansatte som øsnker et tysk eierskap velkommen.
Men tror det ikke før jeg får se det.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 23:09   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt, men tanken har slått meg også. Noe av argumentet for CPH synes å ha vært at det er endel europeere som reiser IC med SK via CPH (selv om det selvsagt også er lokale pax). Om nå SK ble innlemmet i LH-systemet så vil jeg tro at både MUC og FRA har minst like bra feeder trafikk fra rundt om i Europa som til CPH. Da kan man jo se for seg at det er mer fornuftig å flytte knappe ressurser nordover for å dekke et annet markedssegment. Men med en slik diskusjon i emning så er det vel ikke lenge før "the shi* hits the fan"....
Det kan vi jo alle gisne om, hvilket i virkeligheden er formålsløst p.t.

Jeg synes dog stadig det ville være på sin plads med kildeangivelse når det bliver fremstillet som LH's planer. Jeg tvivler stærkt på at LH har udtalt dette om et selskab, som de ellers nægter at kommentere opkøbsrygterne om.

Lad os holde os enten til facts eller ønsketænkning her og undlade at blande de to ting.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 23:10   #17
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Nye rykter LH-SK

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Når det er sagt, så ville et eierskap fra Lufthansa gagne SAS, og det Nordiske flymarkedet etter min mening.
Grunngi gjerne dette..
OEH is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 23:15   #18
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
Default Re: Nye rykter LH-SK

Jag säger följande: Time will tell! Ett rykte är ett rykte tills att man får det bekräftat
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 23:21   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nye rykter LH-SK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Med de argumentene burde vel egentlig ZRH og VIE sett en reduksjon i IC ruter når LH tok over Swiss og Austrian, hvilket helt tydelig ikke har skjedd.....
Nå kan det selvsagt være mange forklaringer på trafikkutviklingen, men det har kanskje iallefall noe med volum å gjøre? Ikke vet jeg, men det finnes vel knapt et europeisk selskap med IC trafikk som er mindre enn SAS i så måte. Å flytte litt trafikk til FRA og MUC er sikkert uproblematisk, men å flytte mye trafikk kan kanskje by på noen problemer. Nå vet jeg ikke hvor stor Swiss var på IC ved overtakelse, men Swiss har vel per i dag rundt 25 IC-maskiner. Austrian er vel mer sammenliknbar med SAS på IC, så der har jeg ikke noen god story...

NB! Jeg sier ikke at det blir slik, men at det iallefall kan synes å være noen argumenter som trekker denne retningen. CPH er i dag hub hos SAS, bl.a. av historiske årsaker, og det er slett ikke sikkert at det er en løsning som ville blitt valgt om man startet fra scratch og/eller gjorde signifikante strukturendringer. MEn jeg tror ikke denne tråden er egnet til å ta opp denne diskusjonen for n-te gang.

Last edited by TOS; 23-12-2010 at 23:28.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 23:35   #20
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Nye rykter LH-SK

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Grunngi gjerne dette..
LH er en eier som ( hvis de skulle bestemme seg for å kjøpe SAS ) kan og vil drive flyselskap, ikke politikk.
Jeg tror ( uten å vite ) at det vil bli satset på mer direkte ruter til og fra Tyske huber fra flere steder i Norge.
Om dette vil skje, vil jo tiden vise.
Men bare det å få eiere som kan flybransjen vil være en god start. Slik det er i dag er mye styrt av politikere som forandrer rammebetingelser i henhold hvordan vinden blåser å hva medie intreserer seg for, det tror jeg ikke er bra for noen.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Nye SAS" presenteres på onsdag - rykter og spekulasjoner TCAS Småprat 87 14-09-2011 14:21
Nye rykter SAS: Fusjon med ikke-Europeisk selskap 77W Flyforum 17 23-01-2011 17:30
Onde rykter?? LN-STEMPELMOTOR Flyforum 17 13-01-2009 02:55
HARE RYKTER. fokkeren Flyforum 35 20-11-2007 19:20


All times are GMT +2. The time now is 23:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.