Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-12-2010, 01:35   #1
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

OBB 19 Tokyo - Nouméa - Port Vila

30. juni 2010: Tokyo - Nouméa
2. juli 2010: Nouméa – Port Vila
Flyselskap: Air Calédonie International
Klasse: Økonomi
Pris: 4300 kr

Sommeren 2010 startet jeg reisen min mot New Zealand hvor jeg skulle tilbringe et år som utvekslingsstudent. Etter å ha tilbragt et par dager i Dubai og en uke i Japan fortsatte ferden over ekvator til stillehavsnasjonene New Caledonia og Vanuatu.

Billettene ble bestilt hos Widerøe fem måneder før avreise. Widerøe var imidlertid ikke i stand til å utstede eTicket for flyvningene med Aircalin, så dermed fikk vi tilsendt de gode gammeldagse papirbillettene i posten.

30. juni 2010 – kl. 20:40 – 8t35min
Aircalin – SB801 – Tokyo(NRT)-Nouméa(NOU)
Airbus A330-200 – F-OHSD – 22F(midten)

Toget tok oss ut til Narita International Airport i løpet av 1 time og et kvarter.

Narita International Airport åpnet i 1978 som et resultat av kapasitetmangel på Haneda Airport. Nå til dags står Nartia for det meste av den internasjonale trafikken, mens Haneda hovedsakelig håndterer innenlandsflyvninger. I 2009 reiste 32 millioner passasjerer over Narita, mens nærmere 62 millioner reiste over Haneda.

Det var ingen kø ved innsjekkingen når vi troppet opp med bagasjen vår.

Det var rolig på Nartia denne ettermiddagen ettersom flyet vårt var det tredje siste som gikk for kvelden.

Ombordstigningen startet kl. 20. Etter en halvtime var vi klare for push-back, ti minutter før tiden.

Air Calédonie International har base på La Tontouta International Airport utenfor hovedstaden Nouméa. Med sin Airbus A320 og sine to Airbus A330 opererer de flyvninger til Japan, Sør-Korea, Australia og New Zealand samt diverse stillehavsnasjoner.

Når vi kom om bord lå det allerede utdelt teppe og pute i hvert sete, og etter take-off fikk vi utdelt et amenity kit med sovemaske, ørepropper, tannkost og hodetelefoner.

Setene om bord var det ikke mye å skryte av. Fireseteren i midten bestod av to to-setere, noe som betydde at det var dobbelt opp med armlener i midten. I tillegg var setene smalere enn normalt grunnet uvanlig brede armlener. Dette førte til at jeg ofte dunket borte knappene på fjernkontrollen som var festet på innsiden av armlenet.

Etter avgang fikk vi utdelt menyer hvor valget stod mellom sautert biff med blandede grønnsaker eller braisert sjømat med Hooba Miso-saus og ris.

Besetningen var generøse med drikkevarene og mente at en drink var for lite.

Middagsvalget falt på den sauterte biffen.

Hvert sete var utstyrt med egen skjerm for underholdningssystemet, men dessverre ingen AVOD. Jeg hadde med overgang til mini-jack og kunne således bruke mitt eget headset. Lydkvaliteten var derfor meget bra.

Underholdningssystemet betjentes via en enkel fjernkontroll.

Kartfunksjonen var meget bra og lot en fritt bevege seg rundt på kartet.

En drøy time før ankomst var det servering av frokost bestående av blant annet vafler, fruktsalat og youghurt.

Vi ankom La Tontouta International Airport i henhold til rutetid.

Etter at immigrasjonskontrollen var passert og bagasjen plukket opp gikk reisen videre med taxi de 50 kilometerne inn til hovedstaden.

New Caledonia er en idyllisk stillehavsnasjon øst for Australia.

I havna i Nouméa lå et skip fra det norsk-svensk-eide rederiet Wallenius Wilhelmsen Logistics.
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 01:37   #2
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

OBB 19 Tokyo - Nouméa - Port Vila

2. juli 2010 – kl. 17:30 – 1t10min
Aircalin – SB232 – Nouméa(NOU)-Port Vila(VLI)
Airbus A320-200 – F-OJSB – 6F(vindu)

Etter et halvannet døgn i Nouméa bar det ut til flyplassen igjen med kurs mot Vanuatu.

Vi sjekket inn på La Tontouta International Airport knapt to timer før avgang.

Det var Aircalins flyvning SB232 som tok oss til Port Vila denne kvelden.

Det var ikke langt mellom de tomme setene i venteområdet ettersom flyet til Port Vila knapt var halvfullt.

Denne Boeing 777-200ER fra Air Austral stod parkert ute på tarmac.

Aircalins A320-200 på tarmac klar for boarding.

Flyet var utstyrt med skjermer i taket for visning av sikkerhetsvideoen.

Kort tid etter avgang var det servering av snacks samt valgfri drikke.

Ved ankomst Bauerfield International Airport i Port Vila ble vi møtt av et band som spilte eksotiske stillehavstoner mens vi gikk gjennom immigrasjonskontrollen.

Bauerfield International Airport i Port Vila er eksotisk innredet med enkle fasiliteter.

Da vi skulle forlate terminalen hadde bandet flyttet seg ut og fortsatte å spille.

Alt i alt en hyggelig reise med det eksotiske flyselskapet Air Calédonie International. Besetningen var hyggelig, serverte god mat og var særdeles generøse med drikkevarene. Det var også et pluss med det utdelte amenity kit’et. Det er ikke alle selskap som deler ut dette på interkontinentale flygninger. Reisens minus var de smale setene i A330’en over Stillehavet, men ellers har jeg ikke noe å utsette på selskapet.

Tidligere rapporter:
- London-Dubai-Osaka
- Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London
- Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger
- Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Warszawa-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger
Old 23-12-2010, 08:10   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Tokyo - Nouméa - Port Vila

Tusen takk for spennende og eksotisk rapport! Var på Tonga i oktober - og det frister veldig å besøke en stillehavsøy igjen. Hvordan var New Caledonia og Vanuatu? Ser at Aircalin og Air Austral har ganske rimelige billetter fra Australia, som jeg skal besøke i påsken.
Old 23-12-2010, 09:15   #4
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Takk for veldig spennende rapport til dagens frokost! Aircalin så morsomt ut - bra inflight entertainment ombord, tydeligvis.
Old 23-12-2010, 10:07   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Flott rapport, men hadde vært fint med noen bilder fra destinasjonen også
Old 23-12-2010, 11:08   #6
pgaa
ScanFlyer Molded

Veldig flott og bra rapport. Og flott med rapport fra Aircalin...
Old 23-12-2010, 12:15   #7
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Hyggelig at rapporten falt i smak

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Tusen takk for spennende og eksotisk rapport! Var på Tonga i oktober - og det frister veldig å besøke en stillehavsøy igjen. Hvordan var New Caledonia og Vanuatu? Ser at Aircalin og Air Austral har ganske rimelige billetter fra Australia, som jeg skal besøke i påsken.
I New Caledonia var vi kun innom hovedstaden Nouméa. Byen var helt grei, og det var noe eksotisk over å være der. Men jeg er sikker på at det finnes flottere steder i New Caledonia.

Vanuatu var helt topp! Vi fløy innenriks med AirVanuatu til øya Tanna hvor vi hadde et meget eksotisk opphold. Bodde i bungalover i jungelen under primitive forhold. Det finnes også resort på øya med mer luksuseriøse fasiliteter, men det blir ikke helt det samme. Vi besøkte også Vulcanen Yasur som er en av de mest aktive vulkanene i verden. Helt fantastisk! Å stå på kraterkanten å kikke ned på den sprutende lavaen var en magisk opplevelse!

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Flott rapport, men hadde vært fint med noen bilder fra destinasjonen også
New Caledonia har jeg ikke så mange bilder fra, men Vanuatu kommer jeg tilbake til i min neste trip report
Old 23-12-2010, 12:25   #8
Magnus
ScanFlyer Blue

Magnus's Avatar

Flott rapport!
Magnus is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 12:44   #9
T.A.K
ScanFlyer Blue

Topp lesning det her. Og et totalt ukjent selskap for mitt vedkommende hvertfall
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 13:14   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Topp og eksotisk lesing, bra skrevet og fortalt. Som andre, tar gjerne noen bilder fra destinasjonen også.

*legge til på reisemålsønskelisten til julenissen*

Quote:
Ved ankomst Bauerfield International Airport i Port Vila ble vi møtt av et band som spilte eksotiske stillehavstoner mens vi gikk gjennom immigrasjonskontrollen.
Obama - hva med litt jazz-musikk i immigrations på ORD neste gang?

Old 23-12-2010, 19:24   #11
jb1
ScanFlyer Rusty

Super rapport! Baade flyselskap og reisemaal er spennende og eksotiske.
Old 23-12-2010, 19:48   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Flybird View Post
[B]

I havna i Nouméa lå et skip fra det norsk-svensk-eide rederiet Wallenius Wilhelmsen Logistics.
Alltid deilig å se en av de "vakre" skipene våres i havn .. Så du hvilken båt det var?

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2010, 16:38   #13
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Alltid deilig å se en av de "vakre" skipene våres i havn .. Så du hvilken båt det var?
Det eneste jeg klarer å tyde på bildet er at navnet på skipet starter på T. Ser nå på flåteoversikten at de fleste starter på T, så da blir det vanskelig å si

Posting Rules