![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Etter et hektisk program på Taiwan, så var det på tide å sette kursen mot roligere omgivelser. Valget falt på Bali, Indonesia, og jakten på flybilletter var i gang. Til slutt endte man opp med Cathay Pacific som kunne fly oss i business fra Taipei til Denpasar via Hong Kong for ca 4000 NOK pr pers, noe som må sies å være en meget god pris. Billettene ble booket direkte på Cathay Pacifics nettsider. Reiseruten ble altså TPE-HKG-DPS-HKG-TPE.
Undertegnede har sølvkort hos BA og denne reiseruten ga hele 320 TP av de 400 TP'ene man trenger for å fornye sølvkortet hos BA. Kona hadde noen flighter fra tidligere med BA, og med denne turen så fikk hun faktisk sølvkortet hun også. Vi starter med første flight, nemlig TPE-HKG. CX531 - A330-300 Avgang 20:20 Flytid: 1 t 30 min. Sete: 14A Vi ankom TPE noen timer før avgang siden vi liker å ha god tid, i tillegg til at lounge måtte testes ut. Cathay Pacific flyr ut fra terminal 1 på TPE. Innsjekk var enkelt og greit og området var godt bemannet med CX-personell. ![]() Mange flighter til Hong Kong. Faktisk også direkte til Bali, men å fly direkte er ikke like morsomt som å fly via via... ![]() Fant enkelt fram til CX sin lounge. Ble hilst velkommen av denne CX-ansatte som var veldig ordknapp. Men hun smilte i det minste pent. ![]() Sittegrupper og PC'er til disposisjon. ![]() ![]() CX har "Noodle Bar" i de større loungene sine rundt om i verden. Her får man laget diverse retter på bestilling. Bl.a. har de det samme konseptet i loungen på LHR T3. ![]() Ellers var det litt av hvert å velge mellom av mat og drikke. ![]() ![]() ![]() Etter å ha spist og drukket litt, så var det på tide å sette kursen mot gate B8 som vårt fly skulle gå fra. Oversiktlig og ryddig gate med dedikerte inngangspartier for ulike kabinklasser. ![]() Vi kom ombord som en av de første. Cathay Pacific har flere versjoner av sin A330-300. Vår versjon brukes på regionale ruter, dvs at man ikke har installert Herringbone-setene i biz. Setene var brede og behagelige for en så kort tur. ![]() ![]() Champagne og meny ble servert/presentert mens boarding pågikk. ![]() ![]() ![]() ![]() Diverse hudpleieprodukter til bruk på toalettet i biz ombord. ![]() Boarding completed og man kom seg avgårde på rutetid. Serveringen startet kort tid etter at setebeltelyset ble slukket. Man må jo stå på når flighten bare var på 1,5 time. En morsom sak som skjedde var at dagens "Flight Service Director" kom gjennom kabinen og hilste på utvalgte pax. Hun kom først bort til meg i 14A og jeg ble ønsket ekstra velkommen ombord og fikk vite at det var en glede for henne å ønske meg først velkommen. Tror muligens OW-statusen slo inn på noen papirer hos dem der. Takket for hilsenen og gjorde meg klar til mat. Man kunne velge mellom to hovedretter, en fisk og en biff. Valgte den siste og det smakte helt utmerket. Duken ble lagt på bordet og brett med forrett og dessert ble servert. Deretter kom trallen med hovedretten og man kunne få se på maten før man tok valget. ![]() ![]() ![]() Personalet kom også gjennom flere ganger i løpet av denne korte flighten for å by på mer drikke. Landet i 23-tiden i HKG og man tok inn på Marriott SkyCity for en natts søvn, før man skulle videre til DPS dagen etter. Mer om den flighten og oppholdet på Bali senere. Ingen tvil om at CX leverte varene på denne korte flighten. Mat, service og punktlighet var tipp topp!
Upcoming flights: None Last edited by jcnorway; 12-12-2010 at 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Før man kommer til neste flight så skal dere få være med på "Lounge-safari"
![]() Flighten skulle gå 10:05 og hvis man står opp litt tidligere, så har man tid til å titte seg litt rundt på flyplassen og teste lounger. CX har 4 lounger på HKG, "The Arrival", "The Cabin", "The Pier" og "The Wing". Vi fikk testet "The Cabin" og "The Pier" denne morgenen. "The Cabin" åpnet for kun noen få måneder siden, så jeg hadde lyst til å teste denne først. Denne loungen ligger rett ved gate 23 i terminal 1. ![]() Herlig utsikt ![]() Cathay Solus Chair, er plass til en i hver "bås". Sikkert praktisk og fint hvis man reiser solo og vil slippe å ha fremmede ved siden av seg. CX skriver følgende om disse stolene: Quote:
![]() Macs til disposisjon. ![]() Luftig og lyst. ![]() ![]() Juice- og smoothie-bar. ![]() ![]() ![]() Mat kan bestilles og man får en sak som gir beskjed når maten er klar. ![]() ![]() God skiltet. ![]() Vi fikk også tatt oss en tur på "The Pier". ![]() Her er noen bilder fra innsiden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "The Pier" er en større lounge enn "The Cabin". Likte begge to godt, men holder en knapp på "The Cabin" fordi denne var freshere og lysere. Tilbudet av mat og drikke i loungene var ganske like med unntak av juice- og smoothie-baren som de kun hadde på "The Cabin".
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for fin rapport og bilder.
CX er definitivt en favoritt, jeg var også svært fornøyd med dem da jeg reiste HKG-BKK-HKG med dem i fjor. Maten var supergod og servicen fantastisk. Fristet absolutt til gjentakelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fantistisk rapport, og nyttig info. Jeg er netop blevet statusmatchet til CX Silver (fra OZ Diamond). Glæder mig til at flyve CX/KA fremover!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
CX785 - B747-400
Avgang 10:05 Flytid: 4 t 30 min. Sete: 81A Etter å ha besøkt to lounger så var vi klare for å komme oss ombord på flyet til Denpasar. Boarding startet startet rundt 30 minutter før oppsatt avgangstid og det var bare å huske å ta første til venstre. ![]() Deretter opp en trapp. ![]() Døren inn til cockpit stod oppe mens vi boardet, så da var det bare å knipse mens man hadde muligheten. ![]() Dette er sete 81A. Herringbone-setene til CX blir ofte kalt "likkisteseter", pga de høye skilleveggene som er mellom setene. Fint å ha disse skilleveggene hvis man reiser alene, men reiser man sammen med noen så blir det faktisk litt ensomt å sitte der. Foretrekker heller f.eks. BA sitt oppsett i C hvor man har en skillevegg som kan heves og senkes etter eget ønske. ![]() Men for all del, setene var gode og det samme var champagnen. ![]() Menyen ble delt ut mens vi ventet på "boarding completed". Varme kluter fikk man også. Her er menyen for flight CX785: ![]() ![]() ![]() Kom oss avgårde på rutetid og da setebeltelyset ble slukket var det ny runde med drikke, samt servering av lune nøtter. Tok litt mer champis. ![]() Flott AVOD-system hos CX. Dette tilbys i alle klasser. Skjermen var stor og klar, i tillegg til at man også hadde en fargeskjerm i håndkontrollen som også viste fly-fakta (tid til destinasjon osv..). ![]() Hodetelefoner i hvert sete. ![]() Noen bilder fra CX sitt AVOD-system som de kaller for Studio CX. ![]() ![]() ![]() ![]() Andebryst til forrett ![]() Fisk til hovedrett ![]() Litt ost og kjeks ![]() En kake var det også plass til ![]() Et snikbilde over kanten av veggen min ![]() En deilig og avslappende flight. Landet litt før rutetid og ble hentet av hotellet vårt (InterContinental Bali Resort). Mer fra hotellet i neste post. CX fortsetter å levere varene, både på bakken og i lufta. Man blir alltid tiltalt med etternavn og de ansatte er alltid oppmerksomme og blide. Gledet meg allerede til neste flight da jeg gikk av flyet på Bali.
![]() |
#6 |
Flysitter
|
![]()
De setene der var det ikke mye klasse over. Herlig raport. ser frem til resten :=)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Herlig rapport til nå
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Resten kommer ikveld
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flottis rapport og CX er bra
![]() Gleder meg til bildene fra Bali. Har ikke hvert der enda men det skal bli mange overnattinger der fremover ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Setene så ok ut de, men kjipt å måtte ligge på magen for å se ut vinduet
![]() Eller er der noe jeg ikke har fått med meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() ![]() Nydelig rapport! Gleder meg til fortsettelsen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takker for flott rapport, en fornøyelse å lese
![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Dette ser da helt strålende ut til å være business class. Takk for fabelaktig rapport så langt.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Herlig, tusen takk for flott rapport, og flotte bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Før man skriver om flere flighter så tenkte jeg å fortelle litt om ankomsten på DPS.
Med norsk pass så kvalifiserer man til såkalt VoA (Visa on Arrival). Denne koster 25 USD pr pers og gjelder for 30 dagers opphold i Indonesia. I Denpasar så var immigration organisert på en litt slitsom måte. Først må man stå i kø for å kjøpe visum til 25 USD pr pers. Når dette er gjort så får man en voucher som man tar med seg i en ny kø, nemlig passkontroll-køen. Hvis man kommer til passkontrolløren og ikke har denne voucheren, så blir man sendt tilbake til den andre køen. I rushen (mellom kl 12-15) så kan disse to køene gjøre at man blir stående i 2-3 timer! Vi hadde lest om dette før vi reiste, så jeg stilte meg i køen for å kjøpe visum for oss begge, mens kona stilte seg i passkontrollkøen. Kjøp av visum går raskere enn selve passkontrollen, så da jeg hadde fått kjøpt visum så var hun ca halvveis i sin kø. Fra vi landet til vi satt i Mercedesen som hotellet hadde sendt så gikk det 1 time, noe som må sies å være greit med tanke på at flyet vårt kom midt i rushen. Hadde vi ikke tatt hver vår kø i starten, så ville vi fort brukt dobbelt så lang tid. Så til hotellet. Vi hadde booket et Club King Room på InterContinental Bali Resort. Ikke av det billigste, men nå var man tross alt på bryllupsreise, så da er det lov å unne seg noe ekstra. Bilturen fra flyplassen til hotellet tok 15 minutter. Sjåføren hadde avkjølte flasker med vann til oss i bilen, noe som var godt etter å ha stampet rundt en times tid i immigration. Vi ble eskortert inn i Club Loungen hvor vi hadde et eget innsjekkingsområde. Satt oss ned i en sofa og fikk både kald drikke og kalde kluter til å kjøle oss ned med. Var 30 grader, så det var godt å kjøle seg ned litt. Innsjekk gjort unna på et blunk og vi ble eskortert videre til vårt rom. Bagasjen ble levert noen få minutter etter at vi kom til rommet. Dette møtte oss da vi kom inn på rommet ![]() Noen bilder av rommet. Luftig og deilig atmosfære. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Noen bilder av hotellområdet ![]() ![]() ![]() ![]() Hovedbassenget (var vel 4-5 ulike bassenger på området) ![]() Club Pool (kun for Club-gjester - barn ingen adgang ![]() ![]() ![]() Hotellet ved Jimbaran og stranden var flott. Langs stranden var det restauranter som serverte fersk sjømat. Billigere enn å spise på hotellet i tillegg til at man fikk sitte på stranden og se utover vannet. Hvis dere ser nøye etter så ligger flyplassen på Bali ca 100 steinkast eller noe slikt unna. Ikke helt som St. Maarten, men greit nok for en flynerd. ![]() ![]() ![]() ![]() Solnedgang ![]() Club-room gir tilgang til Club Loungen som hele døgnet byr på enkel snacks og drikke. I tillegg har man Afternoon Tea og Cocktail Hours i loungen. Sistnevnte byr på gratis kalde og varme småretter servert ved bordet, i tillegg til fritt valg av lokale og internasjonale viner og øl, champagne og drinker/cocktails. Vi klarte å drikke ned romprisen ganske greit i løpet av oppholdet for å si det sånn ![]() De ansatte var alltid serviceminded og klare til å hjelpe hvis det skulle være noe. Ansatte vi aldri hadde truffet tidligere tiltalte oss med navn, noe jeg fortsatt lurer fælt på hvordan de klarte. Men en artig detalj og noe som gjør at man føler seg litt spesiell (selv om de sikkert tiltaler alle gjester med navn). InterContinental Bali Resort var et hyggelig bekjentskap og skal man tilbake til Bali, så blir vi nok å finne på det hotellet.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Etter noen deilige dager på Bali, så var det på tide å forlate 30 varme til fordel for 15 kalde...
Ankom DPS i god tid og fikk tatt turen innom loungen som benyttes av mange selskaper. ![]() ![]() ![]() ![]() Boarding svart på hvitt ![]() 747 er en vakker maskin i mine øyne. Dette var altså CX784 som skulle ta oss med til Hong Kong. ![]() Og slik ser det ut i 2.etasje. ![]() ![]() Vi kom oss avgårde på rutetid og det var bare å lene seg tilbake og nyte turen. Utdeling av klut og menyer ![]() ![]() Meny ![]() ![]() ![]() Forrett (røkt laks) ![]() Hovedrett (abbor) ![]() Stemningsbilde fra 2.etg. etter at maten var fortært ![]() Hadde ikke tenkt å skrive så mye om denne flighten. Kan si at vi landet i rute og at det var enkelt og oversiktlig å bytte til CX408 som skulle ta oss til Taipei. Dagens CX408 var en 777-300ER og hadde også Herringbone-setene installert. Kom oss også avgårde i rute her og det er ikke så mye mer nytt å si om servicen. Alltid tipp topp og CX leverer! Fikk knipset et bilde av First-kabinen på 777ER'en før de dro for gardinen. ![]() Meny HKG-TPE på CX408 ![]() Gikk for fiskeretten her også. Spicy og god. ![]() CX408 var en kort flight så man rakk egentlig bare å spise opp maten og bla litt i inflight magazine før man var framme i Taipei. Cathay Pacific innfridde de forventingene vi hadde til deres businessklasse. De ansatte var blide og behjelpelige, maten var god, loungene var fine og flyene var punktlige. I tillegg var prisen bra og BA sølvkort for kona og meg er sikret for en stund framover. Absolutt et flyselskap jeg kommer til å fly med igjen ved anledning. Håper rapporten har falt i smak. Neste rapport blir fra LH First hvis ikke noe annet snacks dukker opp i mellomtiden ![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flott rapprt og fine bilder. CX innfrir som regel. Og enda bedre blir det når den nye buisnessklassen innføres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Tak for en fin rapport. Intetcontinental frister en del må jeg indrømme. Må overveje Bali
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takker for fin rapport. Ser frem til egen Bali tur i februar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Takk for flott rapport
![]() Bali er en herlig øy... Savner når du kunne sole deg på vestsiden av rullebanen og du fikk ytterste styrbord motor rett over deg på 4 motorers maskinene.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Cathay Pacific med ny businessclass | Brandal | Flyforum | 13 | 26-09-2012 22:55 |
Emirates vs. Cathay Pacific BKK-HKG | AN0510 | Reiseforum | 5 | 23-09-2012 06:20 |
Cathay Pacific nødlanding i HKG | kimmam | Flyforum | 5 | 12-08-2010 00:25 |
Cathay Pacific - reist med de? | Glenn | Reiseforum | 6 | 07-09-2009 14:16 |
oneworld med Cathay Pacific | Blubird | Flyforum | 3 | 12-03-2009 06:52 |