![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Torp skal være stengt, etter som et KLM fly skal ha sklidd av rullebanen ved taxing. Noen som vet mer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Apr 2009
Posts: 14
|
![]()
http://www.siste.no/Innenriks/article5412647.ece
Ingen skader på personer/materiell i følge artikkelen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Ser nå fly ta av og lande der borte, så de åpnet vel fort igjen.
Ble noen runder på Widerøe tidligere på dagen, men tok ikke lange tiden før han slapp ned.
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
kanskej fly sko utstyrt piggdekk på nesehjul ??
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
To landinger så hadde piggene vært borte
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]()
...og masse fremmedlegemer som ville suges inn i motor, skade hydrl. slanger, kabler m.m. + støvsuging av rullebane etter hver landing = forsinkelser
Foreslår Biltemas hurtigkjettinger som taes av når flyet er klar til å gi gass for take-off ![]() Men strøsand er vel den ultimate løsning.... Skal vel ikke være så glatt som på fortauene rundt om i enkelte byer fortiden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
...men strøsand brukes i massevis. Den er av typen som har ekstra skarpe kanter. Hadde samme type sand blitt brukt på veien, hadde ikke bilene sett ut
![]() Man kan også legge ut fastsand. Sand, iblandet varmt vand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,263
|
![]() Quote:
Hva er det som er vanlig på flyplasser for å holde bakken klar for is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]() Quote:
Avinor har en fin artikkel angående dette temaet. ![]() http://www.avinor.no/avinor/miljo/10_Vann+og+grunn
__________________
Fly er qlt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Man bruker et kjemikalieprodukt som heter Aviform. Den finnes i flytende form(til å fjerne tynn is), eller i granulatform(til å fjerne tykkere issåler).
Legger man flytende Aviform på tykk is, kan man fort få et problem. Væsken klarer ikke smelte isen, og man ender opp med svært glatt, og våt is. Men, det er ikke uvanlig med is på rullebanene, hele vinteren. http://www.airport-technology.com/co...eicing/addcon/ Last edited by catocontrol; 12-12-2010 at 01:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Forsvaret har lov til å bruke Urea siden Aviform eter F-16
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK av banen i BOM - stengt i 75 timer | krølle | Småprat | 0 | 18-09-2011 13:43 |
KLM Torp/Orlando/Houston/Torp ! | Cessna182 | Reiseforum | 4 | 04-02-2011 20:49 |
KLM ikke av banen på KRS, men for langt ut på snufeltet på rullebanen. | Trdfly | Flyforum | 9 | 06-01-2011 09:03 |
Er Torp stengt? | LN-KGL | Register- og ATC-Forum | 3 | 03-04-2009 22:17 |
Fly av banen på Torp | imm | Flyforum | 7 | 04-03-2006 23:12 |